De Porsche 997 GT3 RS zal de opvolger zijn van de Porsche 911 RS en was al een keer eerder gespot. Het was dus slechts een kwestie van tijd totdat ‘ie ook een keer in actie op de gevoelige plaat werd gelegd. Dat is nu dan ook gebeurd, want GT3 RS is gespot op de Nurburgring, maar er is meer, want ook een nieuwe Porsche GT2 werd gespot…
De belangrijkste verbeteringen die de GT3 RS heeft doorgemaakt ten opzichte van de normale GT3 is de gewichtsreductie. Misschien dat de GT3 RS ook nog een zwaardere motor krijgt. De GT3 is momenteel uitgerust met een 3.6 liter 6-cilinder motor en wellicht wordt dit in de GT3 RS een 3.8 liter 6-cilinder.
Een nieuwe Porsche GT2 is misschien nog wel de grootste verrassing. De GT2 is eveneens gebaseerd op de Porsche 997. Voor de kenners met oog voor de kleinste details, lezen we op worldcarfans:
The second car and unexpected by many sources at this point is the 997-based GT2. With standard PCCB ceramic composite brakes from the 605-hp Carrera GT, the wider rear flares of the Carrera 4/Turbo range, and intercooler ducts in its rear fenders, it is unmistakably the next GT2. The rear wing top on this test mule is similar to those found on previous GT2s and may be exchanged for a newer design, but the lower, vented wing-base looks production-ready. The front bumper is new and simpler than the 997 Turbo’s and the rear bumper vents remain hidden on this car. Expect the GT2’s horsepower to be at least 520 when it’s announced later this year, with the possibility of as much as 550 or more on the table. Top speed should exceed 200 mph, a first for production-line 911s.
Bekijk de spyshots van de GT2 en de GT3 op: worldcarfans.com
Alwood zegt
nou… die GT2 ben ik wel voor :-P mss gaat ie de GT wel evenaren >-)
én moet porsche daar ook maar meteen een opvolger van maken :-D
C30 CDI AMG zegt
denk je alwood. Is het bij porsche ook niet zo dat er een hierarchie bestaat zoals bij AMG??
O.D. zegt
Mooi hoor. Ik ben benieuwd naar de GT3 RS. De nieuwe GT3 vind ik echt super en dat dan ook nog gekoppeld aan een lager gewicht en eventueel meer vermogen zou echt vet zijn. Ben benieuwd wat voor tijd die zal zetten op de Ring.
Bart v K zegt
Kan iemand me het concrete verschil tussen een gt2 en gt3 uitleggen?
O.D. zegt
De GT3 is een ongeblazen model. De GT2 heeft een turbomotor en is het topmodel uit de 911 serie. Heeft wel gewoon achterwielaandrijving trouwens. De GT3 zit tussen de Carrera S en de Turbo in.
tim zegt
De GT3 zit tussen de Carrera S en de Turbo in.
O.D. – 12 April ’06 – 21:58
ik dacht dat het zo zat: de gt3 is qua prestaties ongeveer gelijk aan de turbo (evenveel pks en ong evensnel van 0-100) maar heeft wel straffere afstelling. de GT3 heeft een ongeblazen hoogtoerige motor en de turbo, zoals de naam al zegt, heeft een turbo-motor die al bij lage toeren heel krachtig is. de gt3 is dus meer de race-auto en de turbo meer de cruise-auto
O.D. zegt
Dat klopt enigszins. Eigenlijk is de GT3 de “race-auto” gebaseerd op de normale 911 en de GT2 is de “race-auto” gebaseerd op de 911 turbo. Het klopt wel dat de GT3 op het circuit ongeveer even snel is als de Turbo vanwege het feit dat de Turbo krachtiger is, maar de GT3 beter afgesteld is voor het snelle werk. Ook de huidige GT3 is toch minder krachtig dan de Turbo, maar voor het racen neem je inderdaad de GT3 en voor het touren de Turbo.
Porsche positioneert de GT3 echter wel tussen de Carrera en de Turbo in. De Turbo is gepositioneerd als het topmodel (tot de GT2 komt). Eigenlijk moet je gewoon twee lijnen onderscheiden in de 911 serie. De straatversies: Carrera (2,4,S,4S en alle cabriovarianten), Targa en Turbo. Daarnaast heb je de nog sportievere lijn met de GT3, GT2 en GT3 RS.
Alwood zegt
de gt3 is iig meer spartaans dan een turbo, en daarmee meer op circuit gericht. in de hierarchie is dat tussen een Carrera S en Turbo in, de Turbo is een stuk luxer.
en C30 CDI AMG, ik weet eigenlijk wel zeker dat de GT2 de GT niet overstijgt. ook zal het vermogen lager liggen denk ik. alleen daarmee zullen de prestaties op de topsnelheid na niet minder zijn denk ik waarbij de 300km/u wel gehaald wordt… Het lijkt me daarbij prachtig als er een nieuwe porsche supercar zou komen maar dat kan nog best een jaar of 10 duren :-P
S-linefreak zegt
De turbo is het normale topmodel van Porsche. De GT3 is daarintegen de beste racer voor het circuit. En de GT2 zal een toppertje zijn als het gaat om snelhieds prestaties.
Als laatste de GT3 RS die gaat naar Cup Car prestaties en zal rondes gaan zetten waar de meeste bang van gaan worden en hem lieverniet willen aan zien komen in zijn binnenspiegel.
daan zegt
ik denk wel dat de gt2 de gt voorbij gaat want, de turbo is al sneller van 0 tot 100 (turbo 3.7 gt 3.9). en de gt2 zal nog wel wat meer pk krijgen als de turbo en hij is lichter want er is geen 4 wiel aandrijving dus dit wordt de beste porsche ooit.
GT3 fan zegt
de GT3 en de turbo liggen dicht bij elkaar maar zijn ook zeer verschillend want de GT3 heeft alleen achterwielaandrijving en is straffer afgesteld en heeft (bijna) geen luxe, dus voor op het circuit.
de Turbo heeft vierwielaandrijving, heeft veel luxe is niet zo straf afgesteld als de GT3 en is moeilijker te berijden op circuit doordat er bij een bepaald aantal toeren de turbodruk erbij komt.
Porsche RS zegt
De nieuwe Turbo kent geen Turbogat meer door de nieuwe geometrie, tevens is dat turbogat de afgelopen jaren al dusdanig ver afgerond dat het geen gevaarlijke situaties levert. Maar de Turbo is gewoon veel meer een Autobahn wagen dan een auto voor de Nürburgring, daar is de GT3(RS) sneller. De GT2 is op snelle circuits flink in het voordeel ten opzichte van de GT3 door het hogere vermogen, op smalle circuits komt de lichtvoetigheid van de GT3 in het voordeel.
supergrover zegt
turbogat is minder doordat de Turbo nu een Variabele geometrie turbo heeft. Dat zijn de eigenschappen van een kleine turbo bij lage toeren (dus snel aanspreken en geen “turbo”gat) en de eigenschappen van een grote turbo bij hoge toeren (dus veel druk en volume). Nog een voordeel, je krijgt al een groot koppel bij lage toeren.
Deze variabele turbo’s zijn als eerste gebruikt bij diesels. De allereerste op de markt was de 110PK 1.9TDI van VW. Destijds beroemd om zijn hoge koppel bij lage toeren. Daarna zijn heel veel turbodiesels uitgekomen met zon variabele turbo. Heel makkelijk te herkennen, ze hebben een hoog koppel bij erg lage toeren (1800-2000RPM).
Variabele geometrie is trouwens een mechanisme waarbij een soort schuifjes de turbodiameter groter en of kleiner maken.
GT2 FAN zegt
De GT3 is een PORSCHE zonder een turbo motor! Die motor die er in ligt is een 3.6 en zal binnenkort wel naar 3800cc zuig-Boxermotor!die soort motoren hebben ongeveer hetzelfde werking als een turbo motor alleen hij reageert bij hogere koppel wat minder snel dan de turbo motor die hoge toeren pas rageert! en natuurlijk zal de nieuwe GT2 de GT niet overschreiden! dat zou namelijk niet goed voor de naam PORSCHE zelf zijn als ze een goedkopere model produceren die sneller is dan een supersportwagen is! maar zal wel leuk zijn als die de snelle ferrari’s en lambo’s achter zich kunnen houden!!(h)
Alwood zegt
GT2 in acceleratie wel sneller, top zal die lang niet halen denk ik… de turbo heeft ook een veel lichtere eindvertanding dan een GT. daarbij haalt de GT zijn kracht uit een hoogtoerige V10 en de GT2 heeft er een Turbo voor nodig… daardoor zal de GT veel langer op de toeren door kunnen trekken en daardoor in veel gevallen sneller blijven(uiteraard speculatie)
verder snap ik jou uitleg niet helemaal GT2 Fan? hoezo hij reageert minder snel dan de turbo?
de turbo reageert JUIST bij lage toeren, maar heeft daarbij een kleiner bereik(nodig) dan een toerenmotor…
Jaco zegt
Dat porsche goed bezig is is wel te merken ze zijn altijd al goed geweest Dus kan nie wachten tot de GT3RS en De GT2 Bekent worden gemaakt Voor al de de cijfers van de prestatie’s
Dus Daarom Porsche The Best Car of The World
GT2-fan zegt
alwood!een turbo slaat pas aan bij porsche 4000 toeren aan! of de turbo model 997 die heeft een geometrische turbo die slaat al bij het begin aan! GT3 is een toerenmotor zonder turbo! hij heeft een paar duizenste of honderste seconde nodig om opgang te komen!
GT2-fan zegt
De GT2 zal nooit de GT overschrijden!daar letten ze wel op! het zou niet eerlijk zijn als een super sportwagen langzamer gaat dan een sportwagen!
GT3 RS eigenaar zegt
haha dat is wel grappig!!!
Jullie kunnen er alles over vertellen maar kunnen jullie er mee rijden? hahahahaha
echt goed hoor!!!!
hahahaha
tim zegt
@GT2-fan, ik snap echt niets van al je verhaaltjes
@ GT3-RS eigenaar: ja en jij hebt waarschijnlijk ook geen gt3RS, dus houd jij ook maar je bek. anders: fotos
Alwood zegt
GT2-fan… ik snap je uitleg ook niet helemaal.
de trubo heeft iig bij laag toerental een heeel hoog koppel wat hem óók snel maakt, de GT3 zal je altijd op toeren moeten krijgen en houden als je er echt mee aan de top wil zitten. dat is moeilijker en kost vaak meer tijd. uiteraard zijn allebij de auto’s snel.
de GT2 heeft verder een grote kans om de GT het benauwd te laten krijgen omdat de turbo in de acc al sneller is. de GT2 is iig sneller dan de turbo, ik ben benieuwd!
@GT3 RS eigenaar, het is wat dom en inhoudsloos om zulke uitspraken te doen zonder onderbouwing.
Baracuda zegt
GT2 is bakken sneller dan turbo & gt3(rs). Niet vergelijkbaar
Evert zegt
LAAT ZE MAAR EEN PORSCHE 959 BIJ HOUDEN. DAT IS NA DE GT V10 EEN VAN DE SNELSTE PORSCHE’S
IN DIE TIJD SUPER CAR
RenJie zegt
@ GT3 RS eigenaar
wow dat is ook de eerste keer dat ik je zie op autoblog.nl :)
Ten eerste: welkom
Ten tweede: heb je niet toevallig eventjes je naam veranderd om stoer te doen? Of je bent gewoon een 14 jarige die niks van auto’s af weet en dan maar wat gaat zeggen, geen onderbouwing in de reactie geen inhoud… top man (Y) FOTO’s :D FOTO’s :D en niet op Google gaan kijken of er eentje spotten :)
(wat zit ik nou te praten… hij komt toch nooit meer op het forum..)
@tim
(H)