Tijdens ons bezoek bij Donkervoort kregen we een rondleiding door de productiehal met een uitgebreide toelichting. In ons vorige artikel hebben jullie onder andere kunnen lezen over de historie van Donkervoort. In dit stuk geven we jullie een kijkje achter de schermen en willen we jullie wat technische details laten zien. Als je er niet zelf mee kunt rijden, dan leer je een Donkervoort pas echt te waarderen als je ziet welk vakwerk levert en welke slimme oplossingen er bij het bouwen van deze sportwagens komen kijken. Vandaag proberen we uit te leggen hoe een natie van klompendragers een supersportwagen bouwt…
Het begint allemaal met buisjes. Die worden met een laser supernauwkeurig op de juiste maat (en in de juiste vorm) gesneden. Vervolgens worden ze in een mal gezet en op de plaats gehouden met een groot aantal klemmen (ze lijken een beetje op lijmklemmen). Daarna worden de buizen gelast (gesoldeerd) met een koperlegering. Het voordeel van het gebruik van koper als hechtmiddel is dat de buizen minder heet worden bij het “lassen” en dat het materiaal een klein beetje flexibel is. Doordat de buizen minder warm worden bij het lassen ontstaat minder koolstof en dat betekent dat het geheel minder snel zal breken (denk aan het verschil tussen een vers stokbrood en een te hard gebakken stokbroodje).
Het buizenchassis wordt in 4 delen (bovenkant, onderkant en twee zijkanten) gebouwd en daarna worden alle losse delen op één grote mal aan elkaar gelast. Vervolgens wordt het hele chassis door middel van “Poeder coating” van een strakke “laklaag” voor zien. Daarmee is het tegen roest beschermd (en het ziet er fraai uit) en is het chassis klaar. Het hele buizenchassis weegt slechts 54kg en dat is dan ook gelijk de belangrijkste reden voor het lage gewicht van de Donkervoort sportwagen (minder dan 650kg).
In de volgende fase wordt het plaatwerk aangebracht. De aluminium delen voor de bodem worden met een speciale “lijm” aan het buizenframe vastgezet en daarna met popnagels aan het chassis geklonken. De lijm beschermt de verbinding tegen corrosie (“roest”).
Het plaatwerk aan de buitenkant van de auto wordt met de hand (met hamers) geklopt uit vlakke aluminium platen. De plaatwerkers van Donkervoort “kneden” aluminium alsof het deeg is, echt heel knap! Ook veel van de onderdelen worden “In House” gefabriceerd en als je zo door de fabriek loopt krijg je echt bewondering voor het vakmanschap van de mensen van Donkervoort. Als het chassis en de basis van de carrosserie klaar zijn dan volgt de assemblage.
Tijdens de assemblage worden zaken als de draadboom, benzinetank, wielophanging, remmen, en het differentieel gemonteerd. Langzaam zie je een echte sportwagen ontstaan.
Eén van de dingen die de productie van Donkervoort wat omslachtig maken is het feit dat alle auto’s eerst als D8-150E worden opgebouwd voor de keuring door de Rijksdienst voor het wegverkeer (de RDW). Daarna worden ze weer uit elkaar gehaald en in de uitvoering (Donkervoort zegt: “met de accessoires”) die de klant heeft gekozen afgebouwd. Donkervoort heeft maar één typegoedkeuring omdat de procedures voor het verkrijgen van typegoedkeuring voor alle verschillende uitvoeringen erg duur is voor het kleine aantal auto’s dat gebouwd wordt (ze bouwen ongeveer 40 auto’s per jaar en dat zou de komende jaren wat omhoog moeten kunnen). Er wordt samen met de RDW gewerkt aan een systeem dat dit ombouwen overbodig maakt en dat zal de productietijd ten goede komen. De levertijd en de productiekosten kunnen dan omlaag en het zal ook eenvoudiger worden meer auto’s te bouwen met de bestaande productiecapaciteit.
Wat ik zelf niet wist is dat Donkervoort D8 ook downforce genereert. Je ziet aan de buitenkant geen spoilers maar de onderkant en achterkant zijn zo vormgegeven dat de luchtstroom snel onder de auto uit kan en daarmee wordt de auto naar het asfalt gezogen. Verder zit er achter de koeling van (o.a.) de RS een soort spoiler in de neus. De lucht komt de neus binnen en gaat door de radiateur en drukt daarna tegen een schuin oplopende plaat. Die drukt de neus omlaag en de lucht ontsnapt via twee luchtroosters in de neus. In de motorkap van de Donkervoort zitten meerdere ventilatiesleuven en een aantal daarvan zijn voor het aanvoeren van de lucht voor het ventilatiesysteem en er zijn ook sleuven die lucht aanvoeren om de transmissietunnel en het differentieel te koelen. Verder zorgt de lucht die uit de motorkap ontsnapt voor een betere aërodynamica.
De motoren die Donkervoort gebruikt komen van Audi. Het gaat hierbij om het 1,8 liter turbomotorblok dat voor de A3, A4 en de TT wordt gebruikt. Deze motor is relatief licht en levert met een turbo genoeg vermogen en koppel voor de Donkervoort. Omdat de motor met verschillende vermogens beschikbaar is kunnen deze zonder veel aanpassingen gelijk in de D8E 150 en D8E 180 worden gelepeld. Voor de D8E 210 wordt er een optimalisatie (tuning) uitgevoerd en komt het vermogen uit op 210pk. Sinds kort is er ook de D8-270 RS (de straatuitvoering van de auto die het ronde record op de Nurnburgring heeft neergezet) met maar liefst 270pk uit het 1781cc motorblok. Van deze speciale uitvoering worden er maar 25 gebouwd (zonder de lelijke grote spoiler die je achterop de recordauto ziet).
Donkervoort is een bedrijf dat continue met verbeteringen en ontwikkelingen bezig is. Zo wordt er samen gewerkt met de HTS autotechniek in Arnhem. Door gebruik te maken van de tests en ideeën en berekeningen van de studenten kunnen zaken als de wielophanging of het chassis steeds worden verbeterd. De toekomstige ontwikkelingen zijn nog niet openbaar.
Een Donkervoort is echt maatwerk. Klanten kunnen zelf de kleur van hun auto bepalen (of in het geval van de fel groene auto, de kleur zelf maken) en ook de kleuren van het interieur en de bekleding worden volledig naar de wens van de klant gemaakt. Verder is het mogelijk de auto te voorzien van een close ratio versnellingsbak (D8 210 en de D8 270RS) voor nog sneller schakelen. De huidige types zijn voorzien van dempers van WP die verstelbaar zijn. Zo kan de ingaande- en de uitgaande slag worden afgesteld om het weggedrag van de Donkervoort nog verder te optimaliseren. Ook hoogte verstelling is met deze dempers mogelijk, dus voor een aantal ronden op het circuit kan de auto een stuk omlaag maar voor gebruik op de openbare weg is een iets minder extreme setting vaak prettiger.
Een nieuwe ontwikkeling die met de RS op de markt komt is het gebruik van dubbel instelbare dempers. Hierbij is de stevigheid voor een hoge en een lage frequentie aan te passen. Dit heeft als voordeel dat het weggedrag nog nauwkeuriger op de wensen van de klant kan worden aangepast. Omdat een D8 erg licht is hebben de banden trouwens een lage bandenspanning (1.2 bar). Dat zorgt voor iets meer comfort en een betere grip.
WE zegt
Een prachtig, innovatief product uit Lelystad! Samen met de Spyker het boegbeeld van de Nederlandse auto industrie.
Remco zegt
Mooie woorden WE, daar ben ik ook volledig mee eens. Ikzelf heb bij Spyker stage gelopen en daar werken ze ook puur met liefde aan de wagens.
tim zegt
remco, welke studie doe je dat je bij spyker stage hebt kunnen lopen? dat lijkt me echt fantastisch!
PT zegt
Droom van elke monteur volgens mij. :’-)
w0o0dy zegt
weinig reacties over het artikeltje…….
O.D. zegt
Iedereen is er stil van…..
w0o0dy zegt
in positieve zin hoop ik :-) Het was in ieder geval leuk om te doen, ik zal Vincent vragen of we (bijna) alle foto’s ook online kunnen zetten.
via http://www.flickr.com/photos/autoblog/
Rits zegt
Echte vaklui!!!Ik vind die programma’s op Discovery channel ook zo geweldig hoe ze vanuit niks een auto/motor maken.
Sacha zegt
Mooie skelters hoor. Stoelverwarming is geen optie vrees ik?
w0o0dy zegt
het is vast wel mogelijk en ze doen het vast ook wel, maar laat Joop het niet horen! ;-)
DAMAN zegt
waar zit de dealer?
Remco zegt
@ Tim
Ik studeerde HTS Autotechniek. Ik werkte bij Spyker als engineer/ontwerper. Aan sleutelen deed ik dus niet hahaha.
Sacha…Spyker heeft ook geen stoelverwarming hahaha.
w0o0dy zegt
of heeft de donkervoort standaard “stoelverwarming”? Je zit immers tegen de versnellingsbak en de tunnel aan en bijna bovenop het differentieel…..
Een Donkervoort kun je kopen bij de fabriek in Lelystad.
Leendert zegt
W0o0dy
De auto is gevaarlijk omdat je bij een beetje regen in de vierde versnelling zo een uitbrekende achterkant heb als het weg dek niet helemaal recht is of als je je stuur niet recht hebt staan moet je voorzichtig gas geven.
En op natte klinkers moet je helemaal niet komen.
w0o0dy zegt
kwestie van voertuigbeheersing en discipline lijkt me, waarbij ik me niet goed kan voorstellen dat iemand voor de lol in de regen gaat rijden met een Donkervoort.
Leendert zegt
Dat heb je zeker nodig om in z’n auto te rijden.
De auto breekt niet voorspelbaar uit schrok me echt kapot kon hem geluk nog wel op de weg houden.
Ze zijn gestopt me die actie omdat het te gevaarlijk was.
Een klein buitje is genoeg je blijft trouwens wel droog als je een beetje doorrijd.
Op een recht stuk en droog wegdek is het super die duw in je rug en het geluid.
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Prachtig stuk :D.
Leendert. Misschien moet je je bedenken dat je een Donkervoort niet gebruikt als dagelijks vervoermiddel. Je gaat er in rijden als het mooi weer is het, t is namelijk ook een cabrio. En ja ik begrijp dat als je in zo’n lichte auto met een berg vermogen in de regen volgas geeft het gevaarlijk is, maar is dat niet gewoon logisch nadenken?
JeffreyG zegt
kijk nu snap ik waarom er geen nieuwe ontwerpen zijn voor een donkervoort (afgezien die ene) :)
Leendert zegt
Bedankt voor je compliment :D Jan-Jaap-Karel-Kees
W0o0dy vroeg mij waarom de auto gevaarlijk was (reactie op een ander artikel over Donkervoort)
Het is indd een mooi weer auto.
w0o0dy zegt
idd dank je :-) Overigens is het stuk in samenwerking met Vincent en Wouter gemaakt.
Een Donkervoort is juist gemaakt om voor een ervaren chauffeur heel erg voorspelbaar en controleerbaar te zijn. Daarom is de auto ook geliefd en geschikt om af en toe op het circuit te gebruiken.
Ik denk dat ze een nieuwkomer (iemand zonder ervaring met een Donkervoort) niet in de regen de weg op hadden mogen sturen. Je geeft iemand niet zomaar een supersportwagen mee in de regen (een Enzo of Zonda of zo)…..
Leendert zegt
Ervaring is zeker belangrijk
Dat hij erg voorspelbaar en controleerbaar is dat heb ik niet kunnen merken.
Door het aanwezige autovisie personeel werd hij ook als ” gevaarlijk” omschreven.
Je krijgt ook niet voor niets eerst een tranning voordat je als koper een auto mee krijgt.
w0o0dy zegt
is het feit dat je de auto weer onder controle kreeg geen bewijs dat hij eigenlijk best veilig is? Ja je schrikt je wild op zo’n moment maar je bent er nog……kennelijk deed je automatisch het goede.
Ik heb zaterdag met een Mx5 in de regen gereden en die brak een paar keer flink uit (deed ik expres) maar was makkelijk op te vangen (alleen schrok mijn vriendin er wel van… (devil))
Kawouter zegt
Ach, veilig of niet: Het is een geweldig mooi stukje industrie van Vaderlandse bodem. Joop is goed bezig!
Ik ben opgegroeid in Hilversum, niet ver van Loosdrecht waar de fabriek heel lang gezeten heeft. Ik zag dus ook relatief vaak van deze ‘go-karts’ voorbij schuiven, en ik vind ’t nog steeds prachtig om te zien!
w0o0dy zegt
Meer foto’s komen eraan. We zullen het even melden als ze online staan.
dekster zegt
is er ook een koffer bij donkvoort
Webmaster zegt
Kijk hier voor nog veeeel meer Donkervoorts en foto’s.
w0o0dy zegt
Via http://www.flickr.com/photos/autoblog/ kun je meer van de onze foto’s zien.
Eentje als voorproefje (erg fraaie kleurencombinatie vind ik) http://media.vidilife.com/image/2006/5/2/540810/669108L.JPG
{g}eeert zegt
ik vindt het vette sport auto’s en is dat niet moeilijk om zoon auto met de hand te maken ;)
maar hoe duur zijn die anders koop ik er ook een zoon donkervoort :)