Onze full-time autospotter en part-time auto-encyclopedie ‘Appeltje‘ heeft deze week voor het thema Rolls Royce gekozen. En dan uiteraard niet de *bling bling* BMW Phantom uit de talloze MTV rap video’s, maar de Rolls van weleer. Uit de tijd dat echte mannen een pijp rookten, en Michael Jackson nog een lief klein donker jongetje was. Een hoop modellen en een bootlading foto’s passeren de revue, met bijpassende tekst en uitleg.
Met part-time auto-encyclopedie heb ik denk ik niets te veel gezegd. Ik geef het woord weer aan Jim Appelmelk, die zijn eigen foto’s van leerzame teksten voorziet:
Rolls-Royce Silver Cloud II
Na het succes van de eerste serie Silver-Cloud was het tijd voor een vernieuwing. De grootste verandering was de motor, want waar eerst een 4,9 liter 6-in-lijn lag, kwam toen een V8 van 6.2 liter. Het uiterlijk bleef echter hetzelfde. De Cloud II werd gebouwd van 1959 tot 1962, waarin er ruim 2700 exemplaren van de band rolden.
In die tijd was het gebruikelijk om naast het standaard model ook nog modellen uit te brengen met andere koetswerken van een breed scala koetsenbouwers, H.J. Mulliner bouwde bijvoorbeeld de beeldige Convertible die hier staat afgebeeld. Helaas niet meer foto’s van dit bijzondere model, -er zijn er maar 107 van gemaakt-, want voor het maken van deze foto heb ik destijds al erg hard door de P.C. Hooftstraat moeten rennen.
Rolls-Royce Silver Cloud III
Na de tweede serie van dit redelijk succesvolle model was het ook maar eens tijd voor een uiterlijke vernieuwing. Het belangrijkste verschil is de koplampensectie, de enkele koplampen werden vervangen door dubbele exemplaren. Of de auto er op vooruit is gegaan laat ik in het midden, een moderner aanzicht kreeg hij er zeker door.
Ook hiervan werd weer een aantal carrosiers aan het werk gezet voor speciale koetsen, ik liet al eerder de Mulliner Park-Ward Convertible zien. Bij deze ook de coupé van diezelfde carossier.
Rolls-Royce Phantom VI
Een belangrijke reeks modellen werd geïntroduccerd midden in de jaren ’20: de Phantom. Van dit model zijn erg veel generaties op de markt gebracht, met als laatste uit deze klassieke serie de Phantom VI. De auto werd geproduceerd van 1968 tot 1991, wat vrij opmerkelijk was aangezien de jaren ’60 stijl koets gewoon nog werd gebruikt tot in 1991 het doek viel. Het uiterlijk was toen al bijna 30 jar oud, want de koets zat ook al op de serie V. Aangezien er in die hele periode nog allemaal andere modellen werden gebouwd, is het niet verwonderlijk dat de productie bleef steken op 374 stuks.
Rolls-Royce Silver Shadow Series I en II
De opvolger van de prachtige en enorme Silver Cloud was de veel minder aansprekende Silver Shadow. De mooie, grootse, ronde vormen van de Cloud waren vervangen door vierkante lijnen die op papier niet veel indruk maken. De auto op straat zien was overigens ook geen straf, het blijft toch een echte Rolls en voor een vierkante auto is hij nog best mooi. De 6.2 liter V8 uit de Cloud II lag er nog in tot en met 1968, daarna kwam de 6,75 liter V8 ervoor in de plaats.
In 1977 was het tijd voor een vernieuwing, en werd de series II utgebracht. Deze was herkenbaar aan de rubber bumpers, waar voorheen verchroomde exemplaren zaten.
Rolls-Royce Corniche
Van de Silver Shadow verschenen ook een coupé en een cabriolet, die later werden hernoemd tot Corniche coupé respectievelijk convertible. Koetsbouwer H.J. Mulliner was verantwoordelijk voor het ontwerp met die ietwat dubieuze knik in het koetswerk in de buurt van de achterpassagiers. Dit model is verschenen in series I tot en met IV, en daarna nog een gelimiteerde oplage van 25 stuks met de naam “S”. Alleen de eerste serie werd geleverd als coupé, alle andere modellen waren er uitsluitend als cabriolet. In de jaren negentig was de vierde serie een astronomisch bedrag van 798.000 gulden te koop.
Rolls-Royce Camargue
Een van de meest merkwaardige modellen was de Camargue, een auto die gebaseerd was op de Silver Shadow maar geheel tegen de traditie in was ontworpen door Pininfarina! Erg mooi zou ik hem niet kunnen noemen, maar bijzonder is hij zeker! De bekende 6,75 liter V8 lag er weer in, naar de gewoonte van het merk leverde deze “voldoende vermogen” want tot de jaren tachtig werd er nooit iets gezegd over het precieze vermogen dat de motor leverde. Ik schat dat het ongeveer 220pk was. Toendertijd was het een van de allerduurste auto’s, ook voor RR-begrippen. Tussen 1975 en 1986 werden er ook niet meer dan 525 verkocht.
Rolls-Royce Silver Spur
In 1980 werd er een einde gemaakt aan de productie van de Silver-Shadow II, het uiterlijk was immers al een jaar of 15 oud. De vervanger werd de Silver Spirit, een zo mogelijk nog vierkantere auto dan zijn voorganger. Hij wordt overigens ook niet erg gewaardeerd om zijn uiterlijk. De Silver Spur was zijn grote broer die niet 529cm lang was, maar zelfs 539, geheel in het voordeel van de achterpassagiers. Ook deze auto kent vele generaties, inclusief verschillende maten verlengde uitvoeringen tot bijna 6 meter voor de fabrieksmodellen, die “Touring Limousine” werden genoemd. Van de eerste serie Spirit/Spur werden in totaal meer dan 14000 exemplaren gemaakt, de modernste generatie,- met het voorvoegsel New-, rolden gezamenlijk niet vaker dan duizend keer van de band, overigens wel in iets kortere tijd.
Rolls-Royce Silver Seraph
En toen kwam er weer een echt mooie Rolls, vind ik zelf, want de Spirit en de Shadow waren toch wel erg hoekig. De auto was echter niet meer helemaal Brits, want de 5,4 liter V12 kwam uit de schappen van BMW. De motor is ongetwijfeld stukken beter dan de 6,75 liter V8 die sinds 1968 in elke Rolls lag, maar je had natuurlijk toch het gevoel dat je niet in een echte RR reed. Dat is misschien ook de reden dat je dit model stukken minder vaak zal tegen komen dat de Arnage, de Bentley equivalent van dit model. Die werd namelijk nog wel geleverd met dit blok, ookal begon dit model uit geldnood met een 4,4 V8 van BMW.
Rolls-Royce New Corniche
Op basis van de Silver Seraph verscheen er een prachtige cabriolet, die natuurlijk ook weer Corniche heette. Deze had echter wèl weer de ouderwetse V8 van 6,75 liter onder de motorkap liggen, die zoals altijd een ongewoon laag maximum toerental had van niet ver over de 4000 tpm, wat hem een enorme trekkracht opleverde van 738Nm, waar de BMW motor niet verder kwam dan 490Nm. De auto was net als de eerdere Corniche belachelijk duur, helaas publiceerde Hessing sinds de Seraph geen prijzen meer, maar hij schijnt ongeveer een miljoen gulden te hebben gekost! Dan heb je wel ruim 2700 kilo auto, nog 400 kilo meer dan de Seraph, waarop hij deels was gebaseerd.
Donny zegt
Cool!! Vet stukje tekst, en goede foto’s!
Marco zegt
Super, echt super….wist niet dat er nog zoveel gave RR rond reden in NL. En volgens mij is de Silver Shadow van de eerste foto’s een beetje door z’n vooras gezakt, en ontzettend jammer van die Camarque, want om zo afgedankt te staan, dat heeft ie niet verdient
w0o0dy zegt
verhaaltje: Heb 10 jaar geleden (of zo) een verhaal gelezen over een Rolls Royce Silver Dawn(of het waar is weet ik niet maar tis wel een leuk verhaal). Een man kon hem voor een prikkie kopen want de auto was een wrak. Aangezien deze man al meerdere auto’s had opgeknapt leek het hem een goed idee. Hij kocht de Silver Dawn, haalde haar volledig uit elkaar en restaureerde de auto met veel geduld, vakmanschap en liefde. In zijn achtertuin onder het afdak stond na een paar jaar een prachtige Silver Dawn… en toen bleek dat de auto met geen mogelijkheid vanuit de tuin achter het huis uit via de oprit naar de straat te rijden…. Ik geloof dat de auto uiteindelijk met een grote kraanwagen over het huis heen op de openbare weg terecht is gekomen. De moeite waard want een goed gerestaureerde Silver Dawn is een kostbare auto!
@Jim leuk al die oude dames, en goede teksten!
F.575.M zegt
Goede foto’s en erg interessante tekst erbij! Complimenten!
d_vdm zegt
Wijlen Prince de Lignac (aka Bram van Leeuwen) had vroeger ook een witte klassieke Phantom. Nog ergere wansmaak kan ik niet bedenken.
dekster zegt
beetje zoals de intro van miami vice ook al die rols’ses
Skyline.. zegt
Ik ging gisteren nog door P.C hoofdstraat.. Kwam niet echt iets bijzonders tegen: Mercedes CLK AMG,, 3 porsche’s 911 (waarvan 1 turbo).. Een porsche cayenne turbo en een S.. een Bentley Continental GT een BMW M5,, En een (mooiste vind ik) Aston Martin V8 Vantage.. ik zat te kwijlen:P.. We waren er voor een excursie.. had wel genoten.. we hadde ook nog Willy Wartaal gezien.. en nog iemand maar die ben ik vergeten:P..
Appeltje zegt
@Skyline Leuke lijst! Die CLK AMG is trouwens veel zeldzamer dan je denkt, van de dichte versie (zag ik vandaag ook nog toevallig) staan er twee keer zo weinig (!)van op Autogespot als van de SLR McLaren!
@W0o0dy Grappig verhaal over die Silver Dawn! Een kraan is dan inderdaad de enige oplossing, en die zou ik dan ook zeker benutten! Helaas heb ik er nog nooit eentje gespot, ze zijn ook heel veel zeldzamer dan Clouds en de meeste andere modellen.
Pier! zegt
Mooie wagens! spreek je laterz!
Jan zegt
Ik had eens een vraagje. Ik vroeg me dit al langer af. Sommige wagens hebben een zwart witte nummer plaat en sommige de nederlandse geel zwarte? Is die zwart witte voor oldtimers? En is dit in Nederland ook vanaf 25jaar dat je auto een oldtimer wordt? Want hier in België krijgen oldtimers een O-plaat, dus een nummerplaat beginnend met de letter O, zoals motorfietsen een M hebben en garageplaten een Z.
C30 CDI AMG zegt
De blauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen met een ‘datum eerste toelating’ in Nederland voor 1 januari 1978. Deze plaat blijft in de huidige vorm bestaan en hoeft niet te worden omgewisseld.
MAkS zegt
De titel is autospotter vs Rolls Royce, ik neem aan dat dit niet klopt?
Peter zegt
Wie is Die Fysiotherapeut:P die krigt leuke klanten..
Appeltje zegt
Dat is de vakfotograaf, die verzamelt RR’s!
Skyline.. zegt
het was ook mn eerste keer dat ik een CLK AMG zag.. ik was in de hemel toen k m zag voorbij rijden.. en dan die geluid.. en klas genooit probeerde hem te fotograferen..hij maakte de de foto.. en die AMG trekt in 1 keer weg.. dat was echt mooi.. P.S de V8 vantange is in t echt nog mooier..:P
Fred zegt
En Jaguars…., die meneer van Drunen.
Fred zegt
Volgens mij verzamelt Mr. van D. (de fotograaf) tevens Jaguars
Aat zegt
Wist je dat er van de Camargue slechts 172 zijn gebouwd met rechts (Engels) stuur? De rest dus allemaal links. En er bestaat zegge en schrijve 1 Bentley Camargue.
john zegt
Valt me vaker op: de Camargue is erg moeilijk te fotograferen door mn de verhoudingen van de auto. Gevolg in vele autoboeken en zoals op deze site: de auto is ronduit lelijk…. Nu vinden veel mensen dat ook, maar gelukkig is het tij aan het keren. Spreek uit ervaring, want ik rijd een Camargue uit 1984 (en behoor dus tot de groep die de auto juist wel erg mooi vind, juist door zijn excentriciteit). Als ik ergens goeie fotoos naar toe kan sturen, hoor ik het graag….
Aad zegt
De Rolls Royce Camargue is geen merkwaardige of lelijke auto zoals gesuggereerd word maar gewoon een van de mooiste en door Pininfarina ontworpen Rolls Royces aller tijden!!!Het is gewoon een tijdloos model, niet in geld uit te drukken, basta.
Aad zegt
Ik had de reactie van John nog niet gelezen maar ik hou me ten zeerste aanbevolen voor een bezoek aan zijn Camargue.