GPS routeplanners (tomtom in de volksmond) zijn hot. Je vindt ze met een zuignap aan de voorruit of keurig ingebouwd in het dashbord. Op je laptop of PDA en zelfs op je mobieltje. Wees in het gebruik toch voorzichtig en volg niet zomaar alle adviezen op van je electronische hulpje. In het Engelse dorpje Crackpot worden bestuurders geregeld naar de top van een 30 meter hoge bergrand gedirigeerd, alsdus de bewonders van het dorpje. Auto’s, minibusjes, maar ook vrachtwagens worden vaak het stijle en bochtige gravel bergpad opgestuurd…
Dit pad wordt met name gebruikt door vakantiegangers, wandelaars. Gelukkig komt “Tom” er net op tijd achter dat dit toch echt niet de bedoeling kan zijn en vlak voor de 30 meter diepe afgrond wordt de bestuurder geadviseerd om te keren en de route in omgekeerde richting voort te zetten. Het is geen uitzondering dat bestuurders zich tijdens dit avontuur klem rijden op de kleine keien. Dan kan Steven Porter (een boer in het dorpje) weer met zijn tractor op op pad op de vastgelopen bestuurders te bevrijden.
Moch je nu het risico dat het volledig mis gaat willen verkleinen, zorg dan dat je altijd bootje bij je hebt. Zoals je op deze foto kunt zien, kan dat nog weleens een verschil van dag en nacht maken. Bovenstaande foto is overigens geen foto van Crackpot (via).
w0o0dy zegt
het plaatsje “Crackpot” wat hebben die lui van autoblog.com gerookt?
JeffreyG zegt
was er hier in nederland niet een dorpje waar ook alle navigatie systemen gingen flippen? :P
moeten ze toch maar een keertje wat aan doen ;)
Ejay zegt
Reclame van Planet: “Sla rechts af”
autoblogger zegt
AMSTERDAM – De enorme populariteit van betaalbare navigatiesystemen zorgt voor levensgevaarlijke verkeerssituaties. Automobilisten worden door deze apparatuur zodanig afgeleid dat dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid.
Veel bestuurders blijken pas tijdens het rijden hun bestemming in te toetsen, waardoor zij dan het zicht op het andere verkeer tijdelijk kwijt zijn. Vooral de bediening van de kleine gsm-telefoons, die als navigatiesysteem achter de voorruit steeds populairder worden, kan in dit soort gevallen tot ernstige ongelukken leiden. Bovendien constateert de politie dat bestuurders steeds vaker met andere zaken achter het stuur bezig zijn.
“We kunnen nog geen exacte cijfers geven maar onze surveillanceteams op de snelwegen hebben hun ogen niet in de zak zitten. En het wordt ook steeds gekker.
Onlangs werd op de A28 een automobilist aan de kant gezet die pal achter zijn stuur op het dashboard een laptop op een speciale beugel had bevestigd. Tijdens de rit zat de automobilist gewoon te werken. Dit zijn levensgevaarlijke toestanden en de man heeft dan ook een boete van 130 euro gekregen. Niet voor het in gevaar brengen van het overige verkeer, maar omdat hij geen voldoende zicht had.
Verder zien we ook steeds vaker dat bestuurders zich snel nog even scheren, de post doornemen of alvast de agenda invullen. Het worden zo langzamerhand rijdende kantoren. Dit soort gedragingen, waarbij de verkeersveiligheid in gevaar wordt gebracht, kan tot een rij-ontzegging leiden”, aldus Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD).
Uit een onderzoek van de Britse verzekeraar Privilege Insurance onder 2000 bestuurders blijkt dat 20% van hen wordt afgeleid door het lezen van informatie op zijn navigatiesysteem. Bovendien zegt de helft van de ondervraagden zijn gps pas in te stellen op het moment dat men al aan het rijden is.
“De meeste bestuurders wenden hun blik ongeveer tien seconden van de rijweg af om informatie over hun reisweg af te lezen. Bij een snelheid van ongeveer 100 km/u zijn tien seconden lang genoeg om een afstand van ruim 270 meter af te leggen. Op zo’n afstand kan er veel mis gaan “, aldus één van de onderzoekers.
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/36803721/Gevaarlijk_rijgedrag_door_navigatie.html
db zegt
leuke foto
dekster zegt
is die foto ook te wijten aan een tomtom?
Dennis zegt
@dekster: Nee, de foto heeft feitelijk niets met het artikel te maken, maar past er wel goed bij.
w0o0dy zegt
als je 10 seconden nodig hebt om de info van je navigatiesysteem te lezen dan is misschien zo’n aap, noot, mies poster wel een goed idee, kun je een beetje oefenen ;-)