De Pontiac GTO werd eind 2003 gelanceerd, maar de verkopen bleven tegenvallen. Alsof de duvel ermee speelde ontspoorde er vorig jaar ook nog een trein volgeladen met Pontiac GTO modellen. GM had in gedachte om per jaar 18.000 van deze gespierde auto’s te verkopen, maar in 2004 bleef de teller op 13.569 stuks steken en vorig jaar waren het niet meer dan 11.590 stuks…
Dit is voor het noodlijdende General Motors voldoende reden om de 300 pk sterke Pontiac GTO uit de schappen te halen. Tot september dit jaar zullen er nog tien- tot twaalfduizend worden gebouwd.
De GTO moest veel kritiek verduren om zijn te brave uiterlijk. Vooralsnog is er geen opvolger voor de GTO voorzien, maar wel wordt er al nagedacht over een nieuw krachtig achterwielaangedreven model. (via: autoweek.nl)
dekster zegt
ik vind de gto een prachtige wagen
marwin zegt
Ik vind de auto er niet slecht uit zien. En 300 Pk is ook niet mis. Als het dan ook nog eens zo goed klinkt als een gemiddelde americaan :) Maar probleem ligt denk ik dat het aan het algemene belabberde americaans achtige natte handoek wegligging ligt.
Jonathan zegt
De Pontiac GTO heeft 400pk (LS2 motor) sinds 2005, daarvoor was het 350pk (LS1 motor). 300pk zou wel erg weinig zijn uit een 6.0L V8, zelfs voor een amerikaan.
Jammer dat hij verdwijnt en nooit in NL verkocht is, hij was namelijk relatief goedkoop.
Jonatahn zegt
Oja, de LS2 motor in de GTO word ook gebruikt in de Corvette, maar de GTO is veel goedkoper.
Js zegt
Ik denk dat de slechte verkoop messchien ook veel heeft te maken dat deze op geen enkele manier de oude GTO’s weerspiegeld…Vandaar dat de meeste mensen hem te “braaf” vinden…persoonlijk vindt ik hem kwa uiterlijk gewoon een coupe van de Grand-Prix met een Corvette motor… maar ja die motor voor die prijs is ook niet echt mis…Ik bedoel je kan er altijd nog een bodykit op zetten : )
SimonMc zegt
Is dit niet dezelfde auto als de vauxhall monaro eigenlijk?
Zou wel spijtig zijn aangezien die in een test in top gear er wel heel goed uitkwam, en die zelfs werd beschouwd als een koopje.
Ruben zegt
Ja, de GTO is gewoon een Monaro met een ander neusje. Voor ons was/is de Pontiac de enige kans om de auto ‘normaal’ op onze wegen te rijden, want zowel de Holden als de Vauxhall zijn natuurlijk rechtsgestuurd…
Het is jammer dat GM zich er weer zo makkelijk vanaf maakte om de Monaro naar Amerika te brengen. De auto was een stuk beter aangeslagen als ie er niet zo oubollig uit zag. Pontiacs zijn juist altijd zo uitbundig gestyled.
De Firebird (met WS6-pakket) die er in 2002 uit ging:
Dat zijn auto’s. :-)
og customs belgium zegt
de gto verdwijnd NIET! je kunt nu al je 2007 model bestellen en pontiac heeft bekend gemaakt dat er een make over met hem zal gebeuren in 2008
ben zegt
rijdt er hier al ergens een 2005 GTO rond? het is inderdaad een versie van de Monaro, niet de engelse Vauxhall Monaro maar de australische Holden Monaro. Er zijn wat verschillen, de bagageruimte van de GTO is bijv. veel beperkter omdat in de US om veiligheidsredenen de benzinetank naar achteren is verplaatst. De amerikaanse gebruikers zijn m.n. wat ontevreden over de moeilijke instap naar achter (trage motor van de voorstoelen). En ik heb iets gelezen over een recall van de GTO in februari j.l. in verband met gevaarlijke slijtage van de voorbanden door een te krap bemeten ophanging en/of slechte fabrieksuitlijning.