Oettinger heeft al eerder laten zien dat ze de Audi A3 Sportback van een stoere en sportieve bodykit kunnen voorzien. Maar de echte liefhebber wil natuurlijk meer! Dus ook aan de techniek is één en ander te verbeteren.
Als je een Audi hebt en je wilt toch wat meer power dan is Oettinger al jaren één van de betere keuzes. Ze hebben zich gespecialiseerd op de producten van de Volkswagen Audi Groep (VW, Audi, Skoda, Seat). Het lag voor de hand dat de A3 Sportback 2.0 T FSI niet aan de aandacht van Oettinger zou ontsnappen. We hadden al eerder foto’s van de bodykit, maar ook met de motor weet Oettinger wel raad.
235 of 310 pk turbomotor
Onder de motorkap van de A3 Sportback ligt standaard een 200 pk sterke 2.0 liter TFSI-motor. Oettinger brengt voor 1100 euro de 2 liter naar 235 pk door middel van chiptuning en komt uit op 235 pk bij 5800 toeren men maximaal koppel van 340 Nm bij 2300 toeren (origineel is het 280Nm tussen 1800 en 5000 toeren). Daarmee sprint de sportback in 6,3 seconden naar de 100km/u en de topsnelheid gaat naar 241 km/u (was 7,1 en 234km/u).
Voor wie dat niet genoeg is kan Oettinger een 310pk uitvoering bouwen. Daarvoor is chiptuning alleen niet genoeg, ze monteerde een aangepaste turbocharger, extra grote luchtinlaat en een aangepast sportuitlaatsysteem. De kosten bedragen bijna 8.000 euro en dat is op zich best “value for money”. De sprint naar 100 is dan in 5,7 seconden achter de rug en de topsnelheid komt uit op een pittige 270 km/u.
Ook voor de diesels zijn er mogelijkheden (1.9 tdi naar 136pk en 2.0 tdi naar 170 pk maar dat is niets nieuws).
C30 CDI AMG zegt
ooohhh! die body-kit, echt gruwelijk. Alleen moet er dan wel ander velgen onder. Deze vind ik maar niets
dekster zegt
de velgen moeten groter maar die bodykit is idd prachtig
Ejay zegt
Een van de weinige Duitse tuners die een fatsoenlijke bodykit monteren.
Qua prestaties zitten ze nu dus aan Northelle, maar wat kost die upgrade daar?
Reiner zegt
Wat weer een walgelijk lelijke bodykit. Ik ben dan ook geen liefhebbers van bodykits in general.
JeffreyG zegt
velgen zijn niet zo
maar wat maakt de bodykit dat goed
meteen kopen als je van plan bent je A3 sportback te tunen :D
dekster zegt
vanavond de premiere van de nieuwe tt hier kan je die live volgen http://www.audi.com/audi/com/en1.html
Diesel zegt
Knap gedaan… Maar verbruikt een auto ook meer als het zo omgebouwd wordt, met chiptuning bedoel ik…
Enne als jullie toch bezig zijn,ff iets anders, ik kom er niet uit…
Hoe kan een handgeschakelde auto sneller zijn dan een automaat ( zelfde auto, zelfde model, zelfde motor, alles zelfde behalve transmissie)
Christoff zegt
Mooie uitgebouwd. Tunen ze de motor van de 2.0TDI??? en wat kost dit
w0o0dy zegt
ja, ze brengen de 2.0tdi naar 170pk, maar dat doen meer tuningbedrijven geloof ik. Meer info staat op de site (www.oettinger.de)
w0o0dy zegt
Zender tuning in Genk kan je 2.0 TDI naar 176 pk brengen en dat kost ongeveer 728 Euro
http://www.zender-tuning.com/audi_a3_a38p_tuning_Belgium.html
Remco zegt
@diesel
Dat is een goeie vraag. Bij een automaat kun je echter niet de motortoerental in het rood jagen. Verder heb je ook nog eens de overbrengingsverhoudingen…dat kan ook weleens anders zijn dan handmatig versnellingsbak.
Maar in principe hoeft een handbak niet sneller te zijn dan een automaat, denk maar aan Multitronic versnellingsbak.
En wat die audi betreft…inderdaad een mooie body-kit, alleen jammer van de velgen. Die zien er te Macho uit.
w0o0dy zegt
iedereen die wel eens een serieuze sprint naar 100 heeft geprobeerd weet dat je nogal lomp te werk moet gaan om in de buurt van de fabriekscijfers te komen. De automaat is zo afgesteld dat er zo soepel mogelijk wordt geschakeld. Soepel is niet per sé sneller.
Een belangrijk verschil is verder dat je met een automaat eigenlijk niet met wielspin kunt sprinten. Om de snelste tijd te halen moet je eigenlijk 5 tot 10% wielspin hebben (dan valt de auto minder terug op het moment dat je de koppeling helemaal los hebt)
Een laatste oorzaak was (gaat voor veel automaten tegenwoordig niet meer op) dat er minder versnellingen beschikbaar waren. Dan krijg je andere overbrengingsverhoudingen.
C30 CDI AMG zegt
AMG levert alleen maar met automatische versnellingsbakken (je kan wel met flippers). sommige vinden dat de lol er dan vanaf gaat.
dekster zegt
@W0o0dy
er betaat toch nog een semi-automatic versnelingsbak en DSG
w0o0dy zegt
de DSG is eigenlijk een normale versnellingsbak met twee koppelingen (niet helemaal hetzelfde maar zo is het misschien te volgen). Door dit systeem loopt de ene koppeling vrij terwijl de andere gesloten is. Hierdoor wordt de versnelling al klaar gezet terwijl de andere versneling nog actief is (stel je twee versnellingsbakken en twee koppelingen voor). Bij het overschakelen naar de volgende versnelling wordt de tweede koppeling losgelaten en kan zonder krachtverlies door geaccelereerd worden. Deze automatische versnellingsbak is meer een robotgestuurde handschakeling dan een automaat. De automaat gebruikt namelijk een koppelomvormer om te schakel en geen koppeling.
dekster zegt
maar de volgende versnelling al klaar==> je kan toch ook naar beneden schakelen?
w0o0dy zegt
hoe ze dat oplossen weet ik niet precies. Maar het kan dat de 1 en de 3 aan elkaar zitten op een as en dan 2 en 4 idem
dekster zegt
misschien is het zo dat als je remt de versnellingsbak zich klaarmaakt om naar beneden te schakelen en elke keer je gas geeft om hoger te schakelen(al heb ik zelf twijfels bij deze theorie)
w0o0dy zegt
de uitleg die ik tegenkom is niet heel erg duidelijk, maar er zit veel electronica gekoppeld aan die DSG bak dus het zou goed kunnen dat de rem aanraken het signaal is de lagere versnelling klaar te zetten en dat bij accelereren de hogere. Ik lees dat de bak in 3 tot 4 honderdste van een seconden kan schakelen… dat red niemand met de hand dus 1 honderdste om te bepalen welke versnelling het moet worden maakt niet uit, dat red je met de hand echt niet zo snel.
w0o0dy zegt
lees zelf maar
http://www.autokompas.nl/archief/2002/15/Zesversnellingsbak_.html
Mpower zegt
DSG is super gaaf. Heb een audi sportback gereden 140pk tdi met dsg = flippers aan de stuur. Leek echt net gran turismo, echt grappig in het begin. Wel supersnel 0,20 sec.(dacht ik) had gelezen dat de F1 bak van een ferrari 0,15 sec. in beslag neemt en de smg2 van BMW 0,08 sec.!!!
Mpower zegt
= moet zijn +
jj zegt
http://www.carchiptuning.nl ook een aanrader!