Werknemers van de ANWB wegenwacht hebben met cijfers moeten rommelen om een hoog reparatiepercentage te kunnen halen. Dit onthullen verschillende wegenwachters vandaag in het Algemeen Dagblad. Natuurlijk ontkent de ANWB deze aantijgingen, want dit is nu juist het paradepaardje van de pechhulpdienst in de strijd met concurrent Route Mobiel. De ANWB roept altijd dat 9 van de 10 pechgevallen langs de weg wordt verholpen, maar volgens oud-wegenwachter Gerard Visser, is dit niet helemaal correct…
Volgens hem heeft de ANWB door de jaren heen niet meer dan eenderde van de pechgevallen écht kunnen repareren. Volgens de wegenwachters wordt de helft van de reparaties ‘onder voorbehoud’ verholpen en dat is iets anders dan repareren. “Repareer je een auto onder voorbehoud dan geld dat in de administratie als een 3, maar we moesten gewoon een 1 opschrijven: operatie geslaagd. Iedereen deed het, dat was volstrekt normaal.” De ANWB zegt zich hierin niet te herkennen en doet de aantijgingen af als onzin. Er is geen enkele reden om met de cijfers te knoeien, aldus de ANWB (oh?).
Een aantal wegenwachters is verder gegaan met een hulpdienst genaamd AA-team en wil de concurrentie aangaan met de ANWB en Route Mobiel. Dat maakt dit bericht toch op zijn minst ietwat dubieus (bron: nu.nl).
SaxoVTS zegt
Ik geloof dit verhaal meteen. Ik zou ook geen reden kunnen bedenken waarom de ANWB beter zou zijn in het reparen van auto’s dan bijvoorbeeld Route-mobiel. De luchtbel die
ANWB heet, is voor mij weer een beetje gegroeid.
VR6 rijder zegt
boeit me niks wie mijn auto maakt, of wie een poging doet om hem te maken. De ANWB heeft mij altijd met alle auto ’s goed geholpen, dus blijf ik ze trouw
w0o0dy zegt
Beetje zielig dat iedereen de ANWB aanvalt, ze hebben al 60 jaar duizenden automobilisten goed geholpen, toch? Dat iemand anders de concurrentie aan gaat is een goede zaak, maar daarmee zijn de mensen van de Wegenwacht toch niet gelijk waardeloze ******?
M.A.Kwekel zegt
Wie maakt het bericht dubieus nu.nl of AD?
Ik denk persoonlijk nu.nl
Het is gewoon een geloofwaardig verhaal.
Naast ons universeel garagebedrijf heb ik van 1979 tot 2004 ook als sleper voor de ANWB gewerkt.
Je was in feite alleen maar onderaannemer en kreeg regelmatig te horen dat wij alleen maar onze wagens konden verkopen en niet het bedrijf.
Als er op een gegeven moment wordt gezegd “voor jou 10 anderen” dan neem je een besluit van zoek ze dan maar.
Als alternatief richt je dan b.v. een AA-team op.
Ook beter voor de bedrijfsopvolging.
supergrover zegt
Zit toch groot verschil tussen ANWB en Route mobiel. Route mobiel maakt gebruik van sleepbedrijven, die dus vaak niet meer kunnen dan een starthulp geven. De Wegenwachters zijn vaak ex-monteurs met gedegen kennis en opleiding, die vaak problemen oplossen.
Dat van die 10% geloof ik niet. Als je het verhaal goed leest, dan hebben ze het over reparatie 1, dwz dusdanige reparatie dat auto weer in orde is. Wat de ANWB vaak (moet) doen, is een noodreparatie omdat ze de juiste onderdelen niet hebben. Dan kan de klant toch nog zijn weg vervolgen, maar zal de dag erna naar zijn garage moeten voor definitieve repartie. Een goede en nette oplossing, toch?
Mijn ervaringen uit de tijd dat ik zelf nog met ‘oude barrels’ rond reed en geen gereedschap achterin, dat de ANWB heel goed werk leverde en altijd weer op weg hielp.
volvo :D zegt
als ik het verschill zie tussen de inrichting van de wagen`s van de anwb en routemobiel, sta ik er niet van te kijken dat de anwb meer oplost.
routemobiel stuurd vaak op voorhand een takelwagen/autoambulance.
daarintegen de anwb, daar lijkt het wel of ze een complete werkplaats bij hebben.
en over het personeel kan ik natuurlijk niet zo goed oordelen maar ik denk dat het van de anwb ook vakkundiger is. anders hebben ze niets aan heel die uitrusting natuurlijk.
nee ik blijf toch nog maar even lid van de anwb ook al kost me dit een paar euries extra
Kawouter zegt
Ik ben met name ANWB-lid voor het netwerk in het buitenland: ze hebben mij al meermalen erg goed geholpen toen ik met pech in bijvoorbeeld Spanje stond, en daarom blijf ik lid.
Ruben zegt
Het grote verschil is ook gewoon dat de ANWB je altijd helpt – RouteMobiel alleen als je in je eigen auto zit. Dat AA-Team moet ik nog maar zien, grote woorden lage prijzen, maar het zal uiteindelijk wel weer minder goed zijn dan de ‘good old’ ANWB.
Lexus zegt
Zielig hoor, waarschijnlijk ontslagen bij ANWB en dan deze dingen zeggen, ik geef eerlijk toe ik zal dat ook niet geloven 9 van de 10 auto’s echt kunnen helpen maar dat is ook bijna onmogelijk, ik vind ANWB doet al jaren goed hun werk en ook daar om heen hebben ze goede dingen zoals winkels en kaarten noem het maar op. Ik blijf ANWB trouw, route mobiel is goed voor de concurrentie maar heb je veder voorlopig nog niks aan.
volvo :D zegt
Ik heb het idee dat alles van de ANWB zoon beetje gokopierd word. Alleen dan een beetje slechter.
Ik heb toen der tijd ook mijn rijbewijs bij de anwb gehaald in 8.5 dag ofzow. Nu kan dit bij iedere rijschool op de hoek betwijfel alleen of dit dezelfde kwaliteit heeft.
zo ook met de pech hulp service
2 x Ferrari, 1 x Aston zegt
En wat doet de ANWB met je contributie? Ze kopen er golfreisbureaus, onderhouden een enorm waterhoofdkantoor van en je krijgt een flutblaadje thuis. Als het puur om hulp gaat is Route Mobiel net zo goed en veel goedkoper.
Ruben zegt
Ja, dat dacht je. Voor een auto ouder dan twaalf jaar moet je bij RouteMobiel een extra premie van 25 euro betalen (maar dat zeggen ze er niet bij in hun schreeuwreclames). Wil je hulp in het buitenland, tik nog eens 25 euro af. Zit je toch al aan 100 euro voor je pechhulp, kun je net zo goed naar de ANWB gaan want daar heb je ook Wegenwacht Totaal + IRK voor die prijs.
sebastiaan zegt
man met 2 ferraris en 1 aston koop ik men anwb ,tenzij je liegt hahaha