We wisten het! Nederland op zn best, eerst helemaal los gaan met 80km zones en trajectcontroles waarna een meerderheid in de Tweede Kamer nu toch weer zo snel mogelijk af wil van de rem-parcourtjes… Na het nieuws van gisteren gaan de ambtenaren van CDA, VVD en LPF dat bepleiten bij verkeersminister Peijs. Proefballonnetje anyone?
De VID concludeerde al eerder dat de 80-kilometervakken tot meer files leiden, nu heeft die informatie dus ook Den Haag weten te bereiken. Alhoewel het CDA, de VVD en de LPF de afgelopen maanden ook al kritisch waren over de 80-kilometerzones kan men nu veilig stellen dat de doelstellingen van de maatregel (een betere luchtkwaliteit, minder geluidshinder en minder files), niet allemaal zijn gehaald.
“Er moet snel iets gebeuren”, zegt VVD-Kamerlid Hofstra (via nu.nl).
Ejay zegt
Nu graag een tegenovergestelde test: 80 km/u was 40km/u minder dan 120 km/u, dus nu graag 40 km/u meer dan 120 km/u, dat word dus 160 km/u, maar 150 is meer in de Europese lijn.
autoblogger zegt
Inderdaad, de luchtkwaliteit wordt sowieso al beter door roetfilters en hybride motoren, die laatste maken ook minder geluid. Dan nog de snelheid omhoog voor een lekkere doorstroom, klaar!
I Hate 80 zegt
80, het is toch ook gewoon geen snelheid, naar mijn mening moet IEDEREEN ( op de vrachtwagens na) 130 km/h rijden in de spits, op een overzichterlijke rustige weg, mag iedereen zijn of haar eigen snelheid bepalen, als het maar niet minder dan 130 km/h is!
Dennis zegt
In het artikel op nu.nl lees ik:
Volgens Hofstra kan het systeem voor trajectcontrole wel blijven bestaan. “Het moet mogelijk zijn om binnen een paar dagen de maximumsnelheid aan te passen naar 100 kilometer per uur”, aldus de parlementariër.
Ik ben natuurlijk geen file-expert (want anders werkte ik wel voor Carla Peijs), maar helaas slechts een ervaringsdeskundige.
Volgens mij is niet de beperking tot maximaal 80 km/u de belangrijkste veroorzaker van de langere files, maar het element van de trajectcontrole.
Natuurlijk kan het één niet zonder het ander, want wanneer je enkel een maximum snelheid van 80 km/u instelt, zal 99% van de automobilisten zich daar toch niet aan houden, maar heb niet de illusie dat wanneer de 80 km/u wordt verhoogd naar 100 km/u, dat de resultaten ineens heel anders zullen zijn bij behoud van de trajectcontrole. Mensen rijden nu eenmaal minder “vloeiend” bij trajectcontrole, omdat men weet dat de pakkans nagenoeg gelijk is aan 100%.
Lexus zegt
Ze moeten een voorbeeld nemen aan duitsland(A), nu is het daar af en toe ook overdreven ze moeten wel een limiet aan stellen, maar 130 140 is een mooie snelheid
O.D. zegt
Hoewel ik een échte autoliefhebber ben (en dus auto-rijd-liefhebber) vind ik de 80km/h regel op de ring Amsterdam een goede zaak. Vooral in deze grote stad kan het in de zomer nog wel wat schelen qua uitstoot die blijft hangen. Ik heb toch liever een wat frissere lucht de hele zomer door dan dat ik twee keer op een dag daar wat harder kan rijden. En ik moet zeggen dat veel mensen zich goed aan die snelheid houden op de ring en dan merk je er niet eens veel van dat het langzamer gaat. En het gaat er bij mij niet in dat 80 km/h tot meer files zou leiden dan 120 km/h of 100 km/h. Het probleem is of de mensen zich er aan houden of niet. Als iedereen zich er netjes aan houdt dan is de doorstroom net zo goed of zelfs beter dan met 100 of 120.
Evert zegt
Ga zo door O.D. kunnen we binnenkort allemaal gezellig met de fiets naar het werk (maar is natuurlijk wel gezond) !!!!
Erik zegt
Files ontstaan door te grote snelheidsverschillen tussen de verschillende banen, hierdoor durven mensen niet zo snel in- en uit te voegen. Indien iedereen evensnel rijdt in dit gemakkelijker wat voor een betere doorstroming zal zorgen.
Dus 80 of 100 altijd beter dan 120, wat dat rijdt een vrachtauto nooit.
Nick zegt
Ik zie het alweer, iedereen heeft er verstand van en toch is het nog niemand gelukt om de files op te lossen. :-P
Lexus zegt
Dat is ook een groot probleem, en voor de toekomst wordt het steeds erger, maar ik vind dat iedereen die dingen allemaal zo afkeuren ze moeten toch dingen gaan proberen om files te voorkomen, mensen zeike wel altijd overal om maar niemand denkt ook mee.
autoblogger zegt
Dat zou ik niet zeggen: http://www.autoblog.nl/archive/2005/09/29/het_fileprobleem_in_nederland
O.D. zegt
@ Evert: dat is natuurlijk lekker overdreven.
En ik ben er ook niet voor om het overal in te voeren ofzo, maar op de Ring Amsterdam vind ik het wel goed en zo wel op meer wegen rond de grote steden. Op de ‘normale’ snelwegen mag het van mij echt wel 120 blijven.
Ejay zegt
@ Nick, ik heb er verstand van :-D
Ik zeg, net las Kruijf: Hoe harder je rijd hoe eerder je van de snelweg af bent. Oftewel, verkeerssituaties variabel maken. Op een lege snelweg, zeg 10 auto’s per minuut kan best 180 gereden worden. Sensoren in de weg registreren de drukte en sturen de lichtborden aan. Mocht het nou drukker worden zeg 100 auto’s per minuut dan gaat het naar 120 km/u wordt het echt te gortig dan gaan we naar 100 en nog drukker heet gewoon file en dan blijven de borden op 100 staan. Ik weet het, het kost wat, maar dan heb je wel wat.
Sacha zegt
Volgens mij is dit een opwarmertje richting de verkiezingen…
JeffreyG zegt
@Sacha, zou me niks verbazen
doen ze toch nog IETS goed
waarschijnlijk hadden ze er zelf last van
wat je van de andere foute dingen die ze gedaan hebben niet kunt zeggen
toch nog een klein lichtpuntje om 10 van de miljoen keer minder dartpijltes op de foto van bakellende te gooien :)
Bol zegt
matrix borden weg, gecombineerde in en uitvoegstroken weg en alle knelpunten 1 of 2 banen breder.. rest van de wegen 1 baan breder en keep your lane principe..