Ferrari en Pininfarina hebben de handen ineen geslagen om een nieuwe supercar op basis van de Enzo te ontwikkelen. AutoExpress heeft een exclusieve preview gezien van de futuristische machine en laat weten dat deze geïnspireerd is op de P4 racer uit de jaren zestig (de Ferrari 612 P4/5). De nieuwe Enzo zal dezelfde V12 krijgen maar met een nieuw carbon chassis. De designstudie zal deze zomer op het Pebble Beach Concours d’Elegance te zien zijn (20 augustus) en kost 2,6 miljoen pond om te produceren!
Het is niet alleen een designstudie overigens, het is ook bedoeld om te kijken hoever de creativiteit van de ontwerpers gaat. Ferrari wil kijken of men hier in de toekomst iets mee kan doen, de wagen moest daarom ook road-legal zijn. Ferrari had laatst al een designwedstrijd samen met Pininfarina, het is dus duidelijk dat ze hard aan het werk zijn;) De nieuwe Ferrari is ontworpen door Ken Okuyama, die wel al kennen van de Maserati Birdcage en de Ferrari 599 GTB Fiorano.
De neus zal korter en agressiever zijn dan die van de Enzo, terwijl het geheel aan de klassieke P4 racer doet denken. De verwacht topsnelheid zou boven de 220mph liggen (350km/u). Meer info op autoexpress.co.uk (via autoblog.it).
Plaatjes komen van supercars.net.
dekster zegt
Wat is de straatwaarde van die wagen op de foto?
milan zegt
wat n lelijk ding, geef mij de ouwe enzo maar
Alwood zegt
ik hoop dat ze een beter klusje klaren dan bij de 599. de P4 vind ik écht een hele mooie auto, de nieuwe ferrari’s allemaal wat minder. laatst nog een 612 scagluzsbfsjhf gezien in doorwerth, heel indrukwekkend en prachtgeluid maar om nou te zeggen mooi…
laat ik zeggen, een H1 op straat zien is ook indrukwekkend
Franqie zegt
@ milam: ff voor de duidelijkheid: de plaatjes die je op deze pagina ziet is die auto uit de jaren 60 waarop hij geïnspireerd gaat worden
Remco zegt
De ontwerper heeft dus Maserati Birdcage op zijn naam staan? Nou…ik verwacht er dus veel van. De Birdcage vind ik echt een ongelooflijke indrukwekkende fantastische gave coole concept car!!
Mpower zegt
ik hou wel van retro
Marco zegt
De 330P4 een lelijk ding?????!!!!! man dat is een van de mooiste race Ferrari’s ooit, samen met de 512S/M echt super auto’s..
heidekonijn zegt
@Marco: ik lees hier meer van dit soort opmerkingen en dan lijkt me dat a. de persoon in kwestie nog nooit een P4 (of wat voor klassieke Italiaan dan ook) in het echt gezien heeft en b. hij/zij een auto ziet als iets dat moet gepimpt worden om goed over te komen bij zijn gangstaaaas. Een soort mannelijke Gucci handtas op wielen.
Lijkt me eerder een sociaal-demografisch probleem ;-)
marcos zegt
De 330 P4 is een beest. Wat een machine.
Een ‘retro’ supercar van Ferrari op basis van een P4 klinkt perfect, maar ze moeten uitkijken dat het niet te retro wordt… …dan lijkt het al snel een goedkope kopie.
Ik ben benieuwd.
4RE zegt
Goed dat de Ferrari fabriek de horizon open houdt en ook van buiten designers betrekt zoals de design studies van de studenten. Ik vindt het knap dat ze steeds weer met iets nieuws komen maar de Scaglietti en de 599 is voor mij wat gezocht kwa design. de 430 is ook op het randje..
En waarom moeten zelfs Ferrari’s steeds zwaarder worden terwijl er steeds meer Carbon en vele andere exotische materialen toegepast worden ?
de laatste “echte” is voor mij de F-40 met 1150 kilo.
en in race trim 800 PK.
met roode groeten ;-)
Marco zegt
@heidekonijn, ben het helemaal met je eens…
stradale zegt
Laat ik even een aantal dingen rechtzetten, want AutoExpress heeft wat verkeerde informatie gepubliceerd.
De 612 P4/5 wordt niet de nieuwe Enzo. Het wordt een one-off. Geen conceptcar, maar een doorontwikkelde auto, die goed te gebruiken is op de openbare weg.
Ferrari is niet (direct) betrokken bij het project. Een Amerikaan heeft een splinternieuwe Enzo uit 2003 gekocht, en de auto naar Italië verscheept. Hij wil, net zoals dat in de jaren vijftig en zestig veelvuldig gebeurde, Pininfarina een andere carrosserie laten ontwerpen. Echter, nu de structuur van auto’s geheel anders is dan vijftig jaar geleden, wordt het een iets ingewikkelder proces dan simpelweg een nieuwe carrosserie op een chassis schroeven. Hij vindt dat Ferrari’s sexy, ronde vormen behoren te hebben en wil laten zien dat dat niet ten koste hoeft te gaan van aerodynamische efficiëntie. Sterker nog, de auto zal meer downforce hebben en lichter zijn dan de Enzo. Aangezien de man zelf een o.a. 330 P4 en een 412P heeft, is hij gek van de vormen daarvan. Het wordt echter geen retro ontwerp, zoals de Ford GT of de Miura concept.
Zie onderstaande link voor het echte verhaal. Jim, ‘Napolis’, is de man die opdracht tot het bouwen van deze auto heeft gegeven. Je moet even door het raadspelletje heen, want destijds was dit nog niet wereldkundig gemaakt. http://www.ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=92754
heidekonijn zegt
Kewl, thx stradale.
Btw :blijkbaar komt er ook een Zagato versie van wijlen F575 uit, die al eens een andere carrosserie van Castagna had gekregen.
autoblogger zegt
Klopt, zie ook http://www.autoblog.com/2006/03/08/zagato-plans-ferrari-575-zero/
stradale zegt
@ heidekonijn en autoblogger: Inderdaad, en naar die auto kijk ik eveneens uit! Ik heb echt een zwak voor Zagato.
autoblogger zegt
Heb er een nieuw artikel over gepost: http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/28/meer_info_ferrari_612_p45_prot
w0o0dy zegt
@stradale: fan van Zagato? check this one out! hahaha, het gaat niet altijd goed.
stradale zegt
Haha! Als het niet de lefgozer onder de Italiaanse designhuizen was, ging er ook nooit iets mis.
De FZ93 is niet de mooiste inderdaad. Maar ook deze heeft interessante lijnen. Overigens, sommige lijnen zie ik toch weer in de Enzo terug.
Aston Martin DB4 GT Zagato, Aston Martin Vantage Zagato, Ferrari 250 GT Zagato, Lancia Flaminia Sport Zagato, Lancia Hyena, Alfa Romeo TZ1, Alfa Romeo SZ etc. etc. Te veel briljante auto’s om ze een paar missers kwalijk te nemen.