Porsche gaat nog meer in de breedte. De meeste Porsche-liefhebbers hadden het al moeilijk met de Cayenne, maar AMS schrijft vandaag dat er wederom een nieuw model kan komen. Terwijl we nog steeds wachten op de vierdeurs Panamera zijn er reeds geruchten over een vijfde model. We schreven laatst al over een opvolger van de 928 (zie de impressies) maar er is ook al een tijdje sprake van een compacte Cayenne…
Autozeitung schreef een maandje terug ook al over de compacte Cayenne, welke het platform zou moeten gaan delen met de toekomstige Q5 van Audi. Op dit moment is echter nog niets zeker, Porsche zal waarschijnlijk pas duidelijkheid verschaffen na de introductie van de Panamera. In het Duitse “Welt am Sonntag” zegt Porsche CFO Holger Härter dan ook: “Ich schließe nicht aus, dass wir nach der Einführung des Panamera über eine fünfte Baureihe nachdenken werden“.
Christoff zegt
na de panamera zal het wel bijna goed zijn voor porsche. ze beginnen meer en meer te gaan lijken op een gewoon automerk. ze zijn hun reputatie als snelle mooie sportauto’s en dat moet zo blijven.
Jan zegt
ik denk dat je deze niet serieus moet nemen er komt nog wel een panamera en een facelift voor de cayenne maar zulke modellen niet.
ik heb wel van officiele bronnen gehoord dat er een carrera gt komt met meer pk”s wegens de super snelle turbo
René zegt
De Carrera GT gaat toch bijna uit productie? Gezien nieuwe emissie wetten in Amerika?
karlo zegt
Porsche doet het nu sinds enkele jaren goed en ze zullen op zeker willen spelen door met meer modellen te komen. Ik zou ook voor de verkoopscijfers gaan. En tenslotte zou een kleine Cayenne nog steeds dat imago hebben. De reacties zouden je de indruk geven dat ze aan een soort smart bezig zijn…
Djivy zegt
Toen ik me een tijdje geleden afvroeg wie al die nieuwe Porsche-modellen zou gaan produceren, kreeg ik het deksel op de neus door autoblog-lezer JPM die luidop aan VW dacht.
En dat is inderdaad een mogelijke piste voor een uitbreiding; alleen hopen dat ze niet op het 914-fiasco eindigt…
Stefan zegt
Ik ben het niet met je eens cristoff, aan een porsche zal altijd een prijskaartje hangen. En kijk nou naar de cayenne, dat ding is nog steeds retesnel.
Christoff zegt
@stefan
dan spreek je over een turbo of een turbo S. Ik vind de cayenne geen lelijke auto maar ik vind de Q7 van audi mooier. als porsche zich bezich houd met sportmodellen in plaats van met suv’s.
Pietr zegt
Mooi auto
enkel wat weinige plaatjez ;D
@chritoff De Cayenne is de mooist SUV die er is op het moment vind ik
Ejay zegt
Op dit moment heb je de 997, 995, 985, cayman, carrera GT, dan komt nog de panamera, dus dan zou het de 7e zijn ipv de 5e. Over de Cayenne kun je zeggen wat je wilt, maar het heeft de winst van Porsche geen kwaad gedaan. Ze hebben meer geld nu dan dat ze zouden durven hopen. Dit gaat zeker ten goede komen aan de auto’s heb ik het idee.
Ary zegt
ik word het een beetje zat van porsche….ik vind dat de exclusiviteit aan het dalen is…
Stefan zegt
oke oke, ik geef jullie gelijk (over de exclusiviteit)
JPM zegt
Een hoop wijze woorden hier. Met veel ben ik het eens. Maar als Porsche steeds meer non-sportauto’s gaat bouwen dan zal dat een verandering van publiek opleveren. Stel dat Porsche ontzettend veel geld verdient met deze auto’s (zoals de Cayenne al heeft gedaan) dan wordt de auto minder exclusief. Mensen overwegen dan minder snel een 911 omdat er veel exclusievere auto’s als de Maserati en AMV8 zijn. Hetzelfde is ongeveer met Alfa Romeo gebeurt. Wie droomde er nou vroeger niet van zo’n snelle Alfa sportwagen.. en nu?
O.D. zegt
@ JPM
Maar wat wil je dan? Uiteindelijk zullen er inkomsten móeten komen. Je kan wel stug sportwagens blijven bouwen, maar als je het daar financieel niet mee redt en met een uitbreiding van het gamma wel dan ben je gewoon goed bezig. Maserati en Aston Martin zijn beiden in vreemde handen en denk maar niet dat het moederbedrijf eindeloos geld gaat pompen in een verliesgevend bedrijf.
Als de Cayenne en dat soort auto’s er voor zorgen dat het Porsche goed gaat en ze de 911 daarom kunnen blijven produceren en zelfs zo nu en dan iets als de Carrera GT dan mogen we alleen maar blij zijn.
Bovendien zal de verkoop van de 911 naar mijn mening niet erg afnemen door de komst van de Cayenne en dergelijke. De 911 kopers zijn veelal echte liefhebbers die de auto waarderen om zijn historie, technische perfectie en stijl. Mensen die een sportauto kopen om mee te patsen zullen minder snel een 911 kopen.
En ik associeer de 911 eigenlijk niet eens met de Cayenne….ik zie de 911 echt als een auto op zich in plaats van een model van een merk.
JPM zegt
@ O.D.
Met sommige dingen ben ik het eens. Maar draai het nou eens om: De SUV- periode begint al een beetje weg te trekken, wat nou als de porsche onder de Cayenne niet blijkt te verkopen. Dan hebben ze alleen nog de 911 en de Panamera want de Cayenne is samen met de SUV rage ten onder gegaan. Dus het kan zijn dat deze projecten het merk niet redden maar breken. En Porsche kan absoluut overeind blijven met alleen de 911. De Cayenne was wel noodzakelijk om ze financieel gezond te maken, maar nu gaat het perfect.
Franqie zegt
Zo’n kleinde Cayenne vind ik ook een slecht plan… Die Cayenne kan ik nog enigszins begrijpen, omdat er tog meer inkomsten moeten komen, en de Cayenne tog wel het racemonster onder de SUV’s is
JPM zegt
Het is overigens ook ontzettend gevaarlijk voor Porsche om een geheel nieuw klasse te beginnen.
Maar misschien ben ik wel gewoon conservatief. Het idee dat we later allemaal in Porsches rijden is zo zonde, want zonder lelijke auto’s zijn de mooie minder mooi. De droom om ooit een dure Aston of Porsche te rijden wordt dan minder mooi. Wat dat betreft vind ik Ferrari het nog altijd geweldig doen. Ze blijven bij hun succesformule.
O.D. zegt
Die succesformule die er voor heeft gezorgd dat ze uiteindelijk onder de vlag van Fiat zijn gekomen? Nú doen ze redelijk goed ja omdat ze gebruik kunnen maken van de schaalvoordelen van de Fiat groep. Porsche doet het nog steeds in z’n ééntje en dat is heel wat anders.
Ejay zegt
@ JPM, er bestaan naast de 911 en Cayman ook nog een Boxter en een Cayman. De boxter verkoopt ook best redelijk en cayman heb ik geen idee van. Een panamera zat er natuurlijk al heel lang aan te komen. Zelf een merk als ferarri heeft al een stationwagon op zijn geweten, welliswaar met V12, maar toch. AM heeft nu de DB9 Rapide en de quatraporte van Maserati gaat al hele tijd mee. Doordat auto’s steeds duurder worden en de exclusiviteit behouden moet worden zullen de prijzen van de duurderen onder de wagens ook stijgen met als gevolg dat nog minder mensen ze kopen, ze zullen dus met een oplossing komen. De Cayenne is dat, je koopt een praktische wagen, der staat Porsche op en heeft nog redelijk potentieel.
JPM zegt
@O.D.
Ferrari was gewoon een makkelijke overname prooi. Had niets met het succes van het bedrijf te maken. Juist omdat het goed ging was Fiat geinteresseerd. Het gaat nu zelfs zo slecht met Fiat dat Ferrari er onder moet leiden.
skyline.. zegt
het is raar maar als ik naar die voorkant kijk dan doet ’t me gelijk denken aan de Dodge SRT-4..
mongoose zegt
porsche is voor paupers! het is een massaprodukt geworden
GT-2 FAN zegt
De cayenne wordt nog steeds goed verkocht zowel de normale als de S en de turbo en de turbo S! en de rage om een suv te hebben gaat nog gwoon door!
GT-2 FAN zegt
De audi Q7 staat op een cayenne chassis! en de lijn komt ook van de cayenne af!dus waarom zou porsche alleen met sportwagens moeten bezig houden terwijl ze met de suv de beste suv ter wereld heeft! dan zou ik me daar ook bezig blijven houden!