Iedereen die wel eens met (te) zachte banden heeft gereden (in een auto die via het stuur goede signalen doorgeeft over wat er qua grip aan de hand is) kent het gevoel: Je stuurt in en het voelt alsof je natte sponzen als banden hebt. Het gevoel is weg, de auto stuurt moeizaam in en heeft meer onderstuur. Op het plaatje hiernaast zie je een normale band met een (te) lage bandenspanning of een relatief slappe “wang” (de zijkant van de band). Bij een bocht gaat de band vervormen…
Als de band niet lek is kun je dan je banden wat harder oppompen en dan is het opgelost. Is de band lek dan zul je het reserve wiel eronder moeten schroeven.
Eén van de ontwikkelingen op banden gebied die dit soort dingen aanpakt is de Run-flat band. Onder bijna alle BMW’s zitten deze inmiddels standaard. Erg handig als er een schroef in je band zit, maar ook niet helemaal zonder nadelen. De run-flat banden hebben namelijk een harde kern waardoor de auto door kan blijven rijden (met aangepaste snelheid natuurlijk). Deze harde kern kan (bij sportieve auto’s) het comfort een beetje verpesten. De band geeft bijvoorbeeld korte oneffenheden veel duidelijker door zowel door de trillingen als door de geluiden die de banden veroorzaken.
Bridgestone heeft een andere oplossing bedacht en is nu druk bezig het concept verder uit te werken. Als ik de info zo lees dan denk ik dat het een goed concept is, met de voordelen van run-flat banden zonder de nadelen van de bestaande types. Door de banden drie verschillende luchtkamers te geven blijft er ook bij een schroef in de band relatief veel lucht in de band en moet de automobilist door kunnen rijden tot de werkplaats of een parkeerplaats waar de band verwisseld kan worden. Tot zover weinig nieuws zul je zeggen.
Het mooiste aan het concept is het idee om de luchtkamers een verschillende luchtdruk mee te geven. Dit biedt perspectief! Als je namelijk de buitenste luchtkamers een hardere luchtdruk geeft dan zal de band bij snel bochtenwerk minder vervormen en dat geeft de bestuurder meer en vooral een beter gevoel over de grip en hoe ver hij/zij nog van de de grens van wat de auto aankan verwijderd is.
“Bridgestone zal de multi-luchtkamer band verder doorontwikkelen om hem geschikt te maken voor praktische toepassingen. Misschien wordt het straks dus mogelijk je auto te “tunen” met lucht! Ik zie het wel zitten, kom op met die banden!
Sir Smokalot zegt
Maar wanneer je de buitenkant meer druk geeft hecht het oppervlak ook moeilijker aan het wegdek waardoor je sneller een ‘stuiterende’ band krijgt lijkt me, of niet?
Aan de andere kant zullen de ingenieurs er wel over nagedacht hebben en het beter weten dan een leek als ik :).
Wat misschien nog even het vermelden waard is, is dat Michelin, vooralsnog alleen voor de motorindustrie, onlangs een band (de pilot power II) heeft geïntroduceerd met een verschillende samenstelling qua compound.
Hiermee is het zelfde effect te bereiken als Woody in zijn laatste alinea’s demonstreert.
Voor meer informatie, zie: http://two-wheels.michelin.com/2w/front/affich.jsp?codeRubrique=2092004103725&codePage=2092004103725_07092004135921&lang=EN
w0o0dy zegt
volgens mij zou (tijdens normaal gebruik) de hoofdkamer iets minder hard kunnen zijn (beter comfort) waardoor het loopvlak mooi contact houdt en zouden de wangen de band zoveel mogelijk in de ideale vorm drukken.
Bij een lekke hoofdkamer dragen de twee sub-kamers het gewicht van de auto. Vraag me terwijl ik dit schrijf af wat er met het weggedrag gebeurt als één van de subkamers lek is…..
Sir Smokalot zegt
Dan krijg je een heel slappe wang en is het te adviseren je bochten niet zo snel te nemen :-).
Hierbij moet ik aantekenen dat wat zojuist zei natuurlijk veel meer van toepassing is op een motorband, die met een veel grotere hellingshoek te maken krijgt dan een autoband, maar toch ligt ondanks de afvering en het feit dat er niet 2, maar 4 banden aanwezig zijn, de volledige druk bij een zeer scherpe bocht op de zijkant van de band. Dit wordt ook geholpen door het feit dat banden, bij wat kleinere velgmaten, ook niet helemaal plat zijn.
heidekonijn zegt
Klinkt inderdaad erg veelbelovend, benieuwd wel wat dat in termen van sleet gaat betekenen.
Deze technologie, samen met de ‘Sensiva’ technologie van Michelin en Fioravanti (door gegevens uit sensoren in de banden wordt door electromotoren de ophangingsgeometrie aangepast) zou wel eens een nieuwe dimensie in weggedrag kunnen betekenen.
Over twintig jaar rijdt een Mini dan rondjes rond een huidige M5, net zoals een (min of meer normale) Maserati of Aston uit de fifties het moet afleggen tegen een recente diesel.
w0o0dy zegt
toch eens even een vraagje droppen bij de pr-afdeling van Bridgestone, waar de info voor dit stukje vandaan komt….
knaller zegt
Zou denken dat je net als bij alle banden de druk op pijl moet houden, moet je dan ook 4×3 ventieltjes gebruiken…..?
Ejay zegt
Gezien de structuur van deze band gaat dit betekenen dat er speciale velgen moeten komen. Benieuwd hoe goed de velgenindustrie aan mee werkt en of het prijsverschil klein genoeg is tov van de conventionele band om het een succes te maken.
Tuningfan zegt
Zolang je er maar zonder brokken naar de berm mee kunt sturen vindt ik het best..
Kevski-Style zegt
Hoezo speciale velgen? de gemiddelde velg heeft in het midden een dieper velgbed, dus dat mag geen probleem zijn. Maar voor mij zou zoiets als dit voordelen bieden aangezien ik regelmatig slalom, waarbij een slappe zijwang de grootste ergernis oplevert….