Niet zo lang geleden stelde Dennis ons een existentiële gewetensvraag. Waar zouden we het liefst een ton aan besteden, een C55 AMG of een RS4? Daar was ik vrij snel uit, namelijk geen van beide. Maar waaraan dan wel?
Noot voor de Belgische lezer: Trek gerust 25% tot 30% van de in dit artikel genoemde geldbedragen af i.v.m. fiscale naaierij in Nederland.
Lastig, want wat koop je vandaag de dag nog voor €100.000,-? Een beetje leuke auto met navenante opties zit daar al snel boven. Een jong gebruikte occasion biedt dan uitkomst en daarmee worden de mogelijkheden opeens aanzienlijk groter met ons fictieve budget.
Na uitvoerig bij mezelf te rade te zijn gegaan lijkt de keuze tussen een Mercedes SL55 AMG (R230) en een Porsche 911 Turbo (996) me wel een mooie om mijn tanden op stuk te bijten.
Het zal de oplettende lezer niet ontgaan dat ik op het punt sta om een vergelijking te maken tussen een coupé en een roadster. Appels met peren vergelijken? Het verschil is minder groot dan je wellicht zou denken. De SL is met gesloten dak immers ook een coupé, en de 911 is ook als cabrio leverbaar. In die cabrio zijn de achterstoeltjes dermate onbruikbaar, voor alles behalve het vervoeren van een blikje fris, dat ik dat ook gewoon maar als roadster beschouw. Naast de genuanceerde verschillen zijn er veel meer overeenkomsten tussen deze twee auto’s, laten we daar eens naar kijken.
Om te beginnen kosten ze ongeveer hetzelfde, zowel nieuw als occasion. Daarnaast is van de 911 onlangs een nieuw model, en van de SL de facelift aangekondigd, waardoor de toch al astronomische afschrijving waarschijnlijk nog een extra duwtje krijgt. En beide auto’s hebben een beetje fout imago. De suggestieve kwalificaties zijn doorgaans niet van de lucht bij het aanschouwen van auto en eigenaar. Denk aan termen als: proleet, patjepeeër, patser, pooier, crimineel, ordinair, onderwereld, etc. Laat staan als er een vrouw achter het stuur zit…
Toegegeven, het zijn niet de meest subtiele uitvoeringen van hun respectievelijke serie. Maar het is een feit dat de SL en 911 beide erfgoed vanaf de 50/60er jaren in hun genen meedragen. De 911 als opvolger van de 356 (a.k.a. platgeslagen kever), en de SL als roadster variant op de 300SL (a.k.a. Gullwing). Hoe je het ook wendt of keert; een 911- of SL-model is, zodra ze op de markt verschijnt, een instant klassieker.
Beide auto’s zijn in Nederland voor ca. €110.000,- te hebben (2003, niet te veel gelopen, goed onderhouden). Maar als je niks in te ruilen hebt dan loont het om in Duitsland te shoppen, want inclusief BPM praat je dan over ca. €90.000,-. De verwachting is dat de BPM op een tweedehands auto op termijn duurder wordt, dus wees er snel bij!
De voordelen van import uit Duitsland zijn evident: Meer keuze, minder geld. Het is wel raadzaam om in beide gevallen de auto bij een gerenommeerde (merk)dealer weg te halen, want garantie en een goeie werkplaats kunnen handig zijn, mocht er wat mis zijn dan loopt dat met enige pech behoorlijk in de papieren. Het is ook mogelijk om garantie uit Duitsland in Nederland te laten uitvoeren. Informeer daarover bij de Duitse dealer. Let op afgetrapte 911’s en defecte de electronica in de SL. Verder zijn banden, remschijven en -blokken, koppeling, en andere aan slijtage onderhevige onderdelen een inspectie waard. Denk bij bijvoorbeeld nieuwe banden rondom aan minimaal €1.400,- voor elke auto, het loont dus om de juiste te kiezen, €1.000,- meer bij aanschaf kan zich vertalen in €5.000,- minder onderhoudskosten op korte termijn.
Genoeg overeenkomsten om deze auto’s eens met elkaar te vergelijken. Na enig georganiseer is het gelukt om twee aan elkaar gewaagde exemplaren uit hetzelfde bouwjaar bij elkaar te krijgen. Het is zelfs gelukt om ze in dezelfde (en tevens enige juiste) kleurstelling te krijgen: Zilvergrijs met zwart/antraciet interieur.
Lees de uiteindelijke vergelijking in deel 2 van dit verslag.
Wouter (autoblog) zegt
In deze serie schrijf ik straks een artikel voor een budget wat bij mij past: “Hoeveel auto kun je kopen voor 500 euro?”
Moeilijke keuze trouwens: neig toch naar de Porker. Dan kun je zelf schakelen en da’s voor een fun-auto toch een pluspunt.
w0o0dy zegt
voor minder dan 500 euro kun je nog best VEEL auto kopen, kijk maar http://zoek.autotrader.nl/www/cars_advert?country=NL¤cy=EUR&transmission_GT=&transmission_LT=&make_id_EQI=0&model_EQS=0&keywords_LKSPLIT=&specified_price_GT=50&specified_price_LT=500&transmission_sel=0&fueltype_EQS=0&colour_EQS=0&bodytype_EQS=0&year_GT=0&year_LT=0&mileage_GT=0&mileage_LT=0&geolocate=0&postcode=&orderby=neg_price&dealertypeid_EQI=o&dealertypeid_EQI=g&dealertypeid_EQI=f&dealertypeid_EQI=p&dealertypeid_EQI=b&locale=atnl.CARS.1&id=200610217804896 ;-)
w0o0dy zegt
Leuk idee voor een stukje. De auto’s verschillen nogal qua karakter denk ik… ben benieuwd hoe Sacha’s keuze uitvalt. Het idee van Wouter om in verschillende prijsklasses zo’n vergelijking te maken spreek me ook wel aan. Eens kijken of daar meer mee te doen is.
Jan zegt
Geef mij toch maar die Porsche, het is dan wel een oud model maar dan nog, als je met zo’n wagen kan afkomen…
Moeten jullie zeker eens doen, welke auto kan ik kopen voor 1000euro!
Joachim zegt
Dergelijke vergelijkende test voor een kleiner budget (denk maar aan een eerste wagen voor al die minderjarige autogekken die hier rondlopen) lijkt me ook wel interessant !
Keep up the good work !
w0o0dy zegt
als de mensen die dat idee van Jan/Joachim een goed idee vinden nou eens nadenken over de wensen en die mailen naar [email protected] dan zal ik eens kijken of ik er wat van kan maken (kan ff duren (paar weken) voordat ik er concreet wat mee kan doen. 1000 euro is wel heel erg weinig voor iets leuks trouwens.
Dennis zegt
Uitstekende inleiding Sacha (lees: teaser). Ik weet ’t, geduld is een schone zaak, maar geef me toch deel II !!!
Ejay zegt
Leuk stukje, alleen bij de aanschaf van een auto 110.000 zijn tips die leiden tot Opel Astranomische bedragen een beetje suf. Bovendien zijn dat dingetjes waar je altijd op moet letten. Verder keep up the good work. Trouwens die foto’s. Heb je ze even geprobeerd?
Sacha zegt
Reken maar ;-)