Als ze in de zon staan te glimmen voor de foto’s wordt eigenlijk pas goed duidelijk dat het twee hele mooie auto’s zijn. En het is een leuk stel samen.
Lees ook deel 1 van deze vergelijking.
Voorkomen, uitstraling, interieur
Het is prachtig weer (wel ijskoud) waardoor de auto’s extra mooi uitkomen. Het valt me ook op dat de uiterlijke afwerking precies goed is. Neem nou de velgen, banden en hoe de auto’s op hun wielen staan. De velgen zijn subtiel maar aanwezig, de maat velg (18″) is goed, precies genoer rubber om de velg en, het allerbelangrijkste, de hoogte is ook precies goed. Dus niet te veel of te weinig ruimte in de wielkasten. Noem mij een fetisjist op dit gebied, maar hoe de wielen in de wielkast staan maakt of kraakt een auto voor mij. De 911 Turbo staat op 245-R18 banden voor en 295-R18 banden achter, de SL55 op 255-R18 voor en 285-R18 achter. En die brede achterbanden zorgen voor een mooi dik achteraanzicht, en doen het ergste vermoeden vanuit je Golf GTI.
Zilvergrijs is ook precies de juiste kleur. Absoluut saai en veilig, maar bij deze auto’s komen de lijnen van de vormen en de naden tussen de panelen zo het mooiste uit. En de gaten, roosters en luchtinlaten steken mooi zwart af. Zwart zou op zich ook een mooie kleur zijn, alleen mis je dan een hoop van de details die de moeite waard zijn.
De 911 Turbo is t.o.v. de andere modellen uit de serie wat opgeleukt met (functionele) luchtinlaten, een subtiele spoiler en natuurlijk de ’turbo’ velgen. Alles op een manier die het niet overdreven maakt, maar genoeg om het te onderscheiden van de Carrera 4 en/of de Carrera S. Het interieur is netjes afgewerkt en de lederen bekleding en -dashboardconsole met hier en daar aliminium accenten geven het een sportieve en functionele uitstraling. Het achterbankje is in mijn ogen volstrekt nutteloos als zitplek, maar hoort er kennelijk bij en fungeert doorgaans als bagageruimte voor de weekeindtas, die namelijk niet in de bagageruimte past. De stoelen zitten goed, en het zicht naar buiten is prima.
De SL55 onderscheidt zich van de niet-AMG modellen door een bodykit, AMG velgen en vier uitlaatpijpen. Allemaal in het redelijke, en een leek zou waarschijnlijk de verschillen niet zonder meer aan kunnen wijzen. Het interieur is zo’n beetje het beste wat je in een Mercedes kunt krijgen: Comfort, luxe en kwaliteit. Het enige wat je met de hand kan afstellen is de binnenspiegel, voor de rest is alles electrisch: stoelen (in 20 richtingen + luchtcompartimenten), stuurkolom, allemaal met memory, stoelverwarming en massage, easy entry/exit, keyless go, etc. Je kunt zelfs in de setup van de auto de tijdsduur van de timer programmeren van de binnen- en buitenverlichting die intreedt nadat je de auto op slot doet. De afwerking van het interieur is hoogstaand-Duits en dat betekent dat het een minder chic uitstraling heeft dan Italiaanse en Engelse afwerking, maar wel van betere kwaliteit is. En het dakje natuurlijk, die maakt in 17 seconden een roadster van de coupé. Open is de auto zo mogelijk nog mooier dan gesloten. Bagageruimte is redelijk, zelfs als het dak open is.
De Sl55 en de 911 Turbo maken een zeer degelijke indruk. Op en top Duits, wat een goede eigenschap is voor een auto.
Rijden (scheuren)
Beide auto’s zijn snel. Erg snel. Alleen op een andere manier. De SL55 accelereert vrij constant als een soort TGV locomotief. De 911 Turbo heeft een wat explosiever karakter, als door een wesp gestoken gaat ie er als de gesmeerde bliksem vandoor. 0-100 sprintjes wint de 911 Turbo met gemak, door de 4WD en het lagere gewicht (-300Kg). Om met de SL55 met z’n achterwielaandrijving goed weg te komen vanaf stilstand moeten de omstandigheden optimaal zijn, anders gaan de banden in rook op. De 4WD van Porsche stuurt standaard het meeste vermogen naar de achterwielen, maar zodra nodig worden de voorwielen bijgeschakeld via een slim differentieel. Bij inhaalmaneuvres is de SL55 weer praktischer: knipperlicht aan en gassen, de AMG Speedshift regelt de rest. De schakelcomputer is toegespitst op sportief rijden en is adaptief, wat betekent dat de computer bij sportief rijden de bak later opschakelt, en eerder omlaag schakelt om de toeren hoog te houden. Mocht dat niet goed genoeg zijn dan is de automaat met knoppen op het stuur, of de pook, als een echte versnellingsbak te bedienen. De 911 Turbo uit deze test is uitgerust met Shortshift wat betekent dat de versnellingspook slechts minimaal bewogen hoeft te worden van de ene naar de andere versnelling. Het schakelen gaat zo zeer soepel.
Het is geen enkel probleem en zelfs zeer comfortabel om met elke auto zeer snel te rijden. Deze 911 Turbo is uitgevoerd met het standaard onderstel (i.t.t. het keiharde sportonderstel) wat de Porsche zeer comfortabel maakt bij lage en hoge snelheden. Desondanks is het contact met de weg behoorlijk direct. Op wegen met spoorvorming of oneffenheden moet je het stuur goed vasthouden, anders schiet de auto alle kanten op. De SL55 heeft een wat abstactere rijervaring. De actieve hydraulische vering zorgt ervoor dat de auto onder vrijwel alle omstandigheden recht blijft. Je kunt dus keihard door de bocht en de auto helt dan niet over. Dit betekent dat in bochten er vrijwel geen gewichtsverplaatsing is waardoor de auto veel lichter aanvoelt dan dat ie is. In de praktijk werkt dat goed, want verschil in gewicht tussen de SL55 en de 911 Turbo voel ik niet tijdens de ritten. De stuurbekrachtiging is ook veel meer aanwezig in de SL55 dan in de 911 Turbo waardoor alles erg licht gaat. Dat voelt niet per definitie onnatuurlijk aan, maar je voelt aan je theewater dat er een hoop gerekend moet worden om de SL55 zo lichtvoetig aan te laten voelen.
De 911 Turbo heeft drie sterke punten: grip, grip en grip. Dat samen met de 420pk zorgt voor een zeer indrukwekkende prestaties, en de grenzen van de auto liggen veel verder dan dat je op de openbare weg kwijt kunt. Snel en veilig dus. Dankzij het best wel aanwezige turbo-gat heeft de 911 Turbo eigenlijk twee persoonlijkheden, die van rauw scheurijzer en rustige kilometervreter. De keuze is aan de rijder: boven of onder de 3.000rpm.
De SL55 AMG is wat meer bling-bling en heeft wat meer een Muscle Car gevoel over zich. Eenmaal op gang is grip, wegligging, power en comfort in grote mate voorradig. Het geluid dat dat ding produceert is een uitdrukkelijke vermelding waard: Nog nooit klonk de V8 rochel van een Duitse auto zo ordinair. Heerlijk!
Conclusie
Na de auto’s een middagje flink op hun staart getrapt te hebben moet ik concluderen dat, hoewel zeer verschillend, ze wel aan elkaar gewaagd zijn. De keuze hangt volledig af van je persoonlijke smaak, en wat je van een auto wilt: directer racen of comfortabeler vlammen. Hoedanook zijn ze beide zeer makkelijk te besturen en berijden, je kunt zonder problemen je schoonmoeder erin om een boodschap sturen, ze zal zich niet bewust zijn van de 420pk en respectievelijke 500pk onder d’r kont.
Ik laat me maar niet uit over een keuze, dat laat ik over aan de lezer.
Wat vinden de eigenaren eigenlijk van de auto’s? Ze rijden elk een stukje in andermans auto.
911 Turbo eigenaar over de SL55 AMG
Zo op het oog: Mooie auto, ziet er erg stoer uit, lekker breed en laag, mooie velgen, twee dubbele uitlaten, helemaal af. Laten we es een stukje rijden. Dakkie open (want de zon schijnt) en de stoelverwarming op 10 (want het is toch best koud).
Oh ja, een automaat: lekker comfortabel maar wel saai. Misschien leuk voor later, als ik groot ben. Voorlopig hark ik wel lekker zelf. Voor het sturen geldt hetzelfde, erg licht en comfortabel, maar weinig gevoel met de weg (’t is net of je Gran Turismo zit te spelen op je PS2, maar dan met de Vibrate optie UIT). In een 911 is het toch meer werken, opletten en twee handen stevig aan het stuur.
Ondanks de extra 80 pk hangt de SL niet zo lekker aan het gas als m’n Toerbo, zit toch een kleine vertraging in. Maar als die V8 dan gaat roffelen en bulderen (geweldige sound BTW), dan gaat ie ook flink los. Jammer dat ie af en toe moeite heeft al die power weg te zetten op de achterwielen. De Turbo kan met vier wielen tegelijk duwen en trekken en dat merk je (vooral op de nul tot honderd).
Conclusie: De SL 55 AMG is een geweldige auto, looks en prestaties zijn top. Wel een heel ander karakter dan de 911 Turbo: comfortabel cruisen vs sportief sturen. Het “transformers” dak is natuurlijk top, mooie oplossing als je een hekel hebt aan die stoffen cabrio-tentjes (zoals ik). En dat geluid, helemaal geweldig. Nog één rondje Piet Hein tunnel dan maar?
SL55 AMG eigenaar over de 911 Turbo
Het is eigenlijk best een beschaafde auto om te zien. De voorgaande generaties 911 Turbo waren ietwat te opzichtig naar mijn smaak, maar dit is uiterst toonbaar. Extra luchthappertjes hier en daar, een subtiele spoiler en een wat dikkere kont staan niet verkeerd, je moet bovendien het onderscheid met een gewoon elfje natuurlijk wel kunnen zien. En die klassieke 911 lijn blijft natuurlijk een echte eye catcher.
Het rijden valt me in alle opzichten mee. Ik had een agressieve auto verwacht waarbij het alleen al een kunst zou zijn om zonder smeltende koppelingsplaten of afslaande motor weg te rijden, maar als je de toeren laag houdt (onder de 3.000rpm) dan is het net een gewone auto. Het schakelen gaat als een mes door de boter, en het onderstel is uiterst comfortabel. Kind kan de was doen.
Maar als je het gas tot op de bodem indrukt en je houdt de toeren zo hoog mogelijk dan gaat dat ding er echt als een speer vandoor. De tractie is zwaar indrukwekkend. Waar ik in de SL55 soms moeite heb om geen wielspin te krijgen, zo is het bij de 911 Turbo vrijwel onmogelijk om wel wielspin te krijgen. En de wegligging is subliem ondanks de comfortabele vering, en het gevoel met de weg is duidelijk direkter dan wat ik gewend ben. Het verschil in gewicht tussen de twee auto’s valt opmerkelijk genoeg niet zo op.
Interessante technische gegevens
911 Turbo | SL55 AMG | |
Aandrijflijn
Wielophanging |
– 6 cylinder boxer – 3,6 liter – twin-turbo, intercooler – 6 versnellingen of 5 traps automaat – 4WD – Onafhankelijke McPherson |
– V8 – 5,4 liter – kompressor, intercooler – 5 traps automaat – RWD – Electro-hydraulisch |
Prestaties | 420 pk @ 6.000 rpm 560 Nm @ 2.700 rpm 305 Km/h |
500 pk @ 6.100 rpm 700 Nm @ 2.750 rpm 250 Km/h (begrensd) |
0-100 Km/h 0-200 Km/h |
4,2 sec 13,0 sec |
4,7 sec 13,7 sec |
Maten | 4,44 m 1.540 Kg |
4,54 m 1.855 Kg |
Meer info | Carbase 911 Turbo | Carbase SL55 AMG |
w0o0dy zegt
Klasse stuk, met veel details over de ervaring en gelukkig weinig geneuzel over de technische details.
Complimenten Sacha, top review! Was jij dat niet die ooit bij een tekst van mij schreef dat het wel wat lang was? :-)
milly zegt
mijn complimten, voor mij mag je meteen die frank jacobs vervangen bij autoweek.
Wouter (autoblog) zegt
OK, ik ben eruit. Ik wil graag een 911 Turbo met achterwielaandrijving en het klapdak van de SL. En met een handbak.
Ollie zegt
Kunnen autoblog lezers ook in aanmerking komen voor zo’n vergelijk test.. ! ik zou retegraag een keer een review willen schrijven als ik een supercar tot mn beschikking kan krijgen :D
Ruben zegt
Moeilijke keuze hoor… Ik zou uiteindelijk toch voor de V8 kiezen denk ik. Al rij ik vrijwel alle merken liever dan Mercedes…
Ejay zegt
Persoonlijk zou ik voor de Turbo gaan, porsche is meer een sportieve wagen, terwijl de SL meer een oude mannen toerer is, alhoewel de prestaties er niet naar zijn. Verder prima stuk!
fubar zegt
ja porsche voor mn meisje en de sl voor mij graag in t zwart
Sacha zegt
Dank u, dank u.
@W0o0dy, ik heb nooit gezegd dat jouw stuk lang was hoor, ik moet mijn stukken zelfs in 2-en hakken, anders is het niet meer te lezen.
De SL55 heeft overgens mijn voorkeur, maar dat is geheel off the record.
Jeremy zegt
De 911 turbo heeft toch mijn voorkeur, maar als het een SL65 amg was geweest lagen de kaarten anders.
GlenNVD zegt
Doe mij maar de 911
dekster zegt
@sacha
jij mag toch ook wel eens op dei foto’s staan
Sacha zegt
Geloof me dekster, dat is beter van niet.
dekster zegt
hehe
Emiel zegt
ik mis video’s, maakt de site leuker en geeft een (nog) betere impressie van de geteste auto’s
karlo zegt
moeilijke keuze. Het zijn 2 geweldige auto’s. Ik denk dat hier vooral smaak of voorkeur de aankoop van een van beiden zal bepalen. Ikzelf ben er in ieder geval nog niet helemaal aan uit maar ik sta jammer genoeg ook niet voor zo’n keuze.
Mpower zegt
Ik denk niet dat je als lezer kan twijfelen tussen deze 2 auto’s. Dit zijn 2 auto’s met verglijkbaren vermogen maar met een totaal andere doelgroep/karakter. Ik zou de stuttgarter kiezen, (als het er ooit op aankomt)
Dennis zegt
Het is wetenschap Sacha, pure wetenschap, wat een klasse stuk leesvoer (voel je die veer zitten?). Zelf neig ik naar de SL, maar het voelt een beetje als of je moet kiezen tussen één van je twee kinderen. (h)
Sacha zegt
Dank, dank. Ik wordt er verlegen van…
jeroen zegt
Als het niet als vervelend wordt ervaren wil ik graag een toevoeging geven aan het begrip “adaptief”, zoals in de tekst verwezen wordt naar de automatische bak van MB. Adaptief betekent eigenlijk aanpassen of zelflerend. De bak past zich niet alleen aan aan de rijstijl op dat moment, hij slaat ook alle gegevens van deze rijstijl op geduurde het leven van de auto. Aan de hand van deze waardes bepaalt de computer hoe snel er wordt gereageerd op bijvoorbeeld gasgeven. Uiteraard is dit een hele mooie techniek, er kleeft echter als madeel aan dat je deze bak kan “leren” om lui te worden. Laat bijvoorbeeld je oma er twee jaar lang, dag in dag uit, mee naar de supermarkt rijden en je zult er verstelt van staan hoe tam de auto is geworden. Uiteraard ben je niet goed bezig als je zo`n auto aan je oma meegeeft, maar goed…. Dit geldt voor alle zelflerende bakken van MB. Laat de adaptieve waardes van de bak resetten bij de dealer en je weet niet wat je gebeurd…..
jaco zegt
geef mij de turbo maar;)
en het liefst de nieuwe
jo zegt
nou, ik heb die benz gehad doe mij maar de porsche
veel beter…
dagobert zegt
@jo: ik rijd nu met mijn 2e SL55 rond en heb met beide er in 5 jaar in totaal een ton extra op de tellers gezet. Ik zou mij niet kunnen bedenken waarop je je stelling baseert dat de Porsche ‘veel beter’ zou zijn….
Tom zegt
Mannen,
Ik herken de bovenstaande discussies! Ik heb gisteren proefgereden met de SL 55 AMG, maar na een uitvoerige testrit met de 911 Turbo vandaag heb ik de laatste gekocht!
vladan zegt
allebij mooie autos de 911 is een echte sport wagen en verder niks en de sl is sjiek maar tegelijker tijd ook sportief je kunt er lekker rustig mee toeren en ook goed los trappen pouwer heefti wel maar 911 is alleen maar racen en hij is veelste saai van binnen maar de sl is een schoonheid van binnen prachtige auto!!
The "dutch" Stig zegt
Leuk idee, goede teksten, vooral van de eigenaars. Maar voor een ton kun je nog veel leuker, heftiger speelgoed krijgen….secondhand GT3 of Maranello ! Maakt gehakt van beiden, zowel stilstaand als rondjagen op de Nordschleife !
Voor de Taxirijder is dit niet van belang en een gepimpte Vette misschien het alternatief….
dekster zegt
dan onderschat je de 911turbo te veel. hangt ook vanaf welke maranello je hebt maar 9kanse op 10 rijd de turbo hem zoek
Sacha zegt
@Jeroen: Bedankt voor de tip (resetten adaptieve automaat). Ik heb inmiddels de manier gevonden om dit zonder werkplaats te kunnen doen (uit een MB forum):
Supposedly, the following procedure works with any “drive by wire” vehicle _without_ having to disconnect the battery:
1. Turn the ignition key to the on (not start) position.
2. Press the gas pedal to the floor and hold for five seconds.
3. Turn the key to the “off” position (don’t remove the key), then release the gas pedal.
4. Wait at least two minutes for ECU to reset.
Vervolgens is het systeem weer ‘blanco’ en kun je beginnen met leren. Als je de eerste paar Km als een idioot rijdt dan leert het adaptieve systeem dat je als een idioot wilt rijden. Gevolg is piepende banden bij het stoplicht als je gewoon rustig weg wilt rijden.
S 500 zegt
prachtige auto die SL alleen van binnen vind ik het jammer neem die nieuwe S super van binnen alles metaal alcantare en leer nix plastice zo hoort het bij dit soort auto’s
Pimpanpet zegt
Persoonlijk zit ik nog steeds liever op de motor. Voor de prijs van een-tiende van deze auto’s ga ik een paar tienden sneller op de 0-100. Als ik echter die extra tienden had in euro’s dan werd het de Porsche. Al eens in gereden (ja die hier ook staat te blinken; Toffe eigenaar :-)) en dat geluid boven de 4000 toeren…mjam mjam. Slecht voor mijn portomonee ben ik bang. Goed voor de Nederlandse staat.
Mooi vergelijk. Wanneer mag ik de Mercedes uitproberen?
bubbel zegt
Mooi stuk… netjes geschreven… als ik zo veel geld zou hebben zou ik ook niet echt kunnen kiezen tussen deze 2 beesten op wielen.
van gilst zegt
waar staat AMG voor?
-edit: Aufrecht Melcher Großaspach –
David zegt
Ik heb een 996 turbo gekocht….Mercedes mag frans bouwer kopen :)
jan zegt
Ik heb zelf een sl 55 amg, geen hollandse versie maar af fabriek onbegrensd en een geheel aangepaste boby die berekend is op hogere snelheden dan 250.
Ik kan u maar een ding vertellen.
ER is geen betere auto. 20 jaar ervaring met snelle sportwagens. DE posche is een stoterig karretje met een hoop lawaai . Als je daar veel van vraagt wat vermogen betreft is de garage je grootste vriend.De sl heeft alles wat een auto moet en kan hebben , comfort.sportiviteit en bakken vermogen wat onvermoeibaar doorgaat.Geen gezeur over geef mij maar deze of geef mij maar die. hoe groter de afgunst des de erger het verlangen.