Heel rustig op een stand in Geneve stond een bijzonder concept model van de autobouwer Sbarro. Sbarro bouwt normaal gesproken de meest vreemde creaties, maar in dit geval heeft hij zich ingehouden. De Alfa Romeo Diva is geen buitenaardse creatie, maar een sportauto met middenmotor die eruit ziet alsof het model zo in productie kan worden genomen.
De Diva is uitgerust met de 3.2 V6 motor uit de GT, 147 GTA en 156 GTA. Voor de Diva is de V6 opgefokt van 250 naar 290 pk. Via een handgeschakelde zesversnellingsbak worden de achterwielen aangedreven, iets waarvan vele diehard Alfa fans erg blij kunnen worden. Met gebruik van een spaceframe is deze concept ook nog innovatief te noemen. Slecht nieuws is er ook, voor zover ons bekend zijn er geen plannen voor productie. Daarmee lijkt een dubbele link met de 8C Competizione gelegd, de modellen lijken op elkaar, maar zullen allebei wellicht nooit voor Alfa liefhebbers geproduceerd te gaan worden.
jaap zegt
Ai… Ik ben best fan van Alfa, maar dit is toch wel best lelijk. Lijkt meer op een concept uit begin jaren 90.
Christoff zegt
alfa kan beter. idd jaren ’80 ’90
René zegt
Dit is niet van alfa zelf en dat is helaas te zien ;-)
Concept spreekt mij wel aan, alfa mag zo dit model uitbrengen maar dan wel even (lang) naar het design kijken.
heidekonijn zegt
Mmmh, Elise-afmetingen, misschien op dat onderstel gebouwd?
In dat geval eigenlijk nog niet zo’n slecht idee, een Alfa-Elise. Kon idd wel wat moderner.
dekster zegt
ze hadder de alfa gril wat moeten kantelen en groter gemaakt
maar voor de rest ziet het er goed uit (op de leds na)
de achterkant is geinspireerd op een ford GT
Pjotr zegt
Ontwerp lijkt gebaseerd te zijn op een 33 Stradale uit eind jaren zestig. Prporties, vorm van de ruiten, luchtuitlaten achter de voor- en achterwielen etc…
Romeo zegt
Je moet Fransen ook geen Italiaanse auto laten designen, afschuwelijk, totaal 100% Alfa Romeo onwaardig!
René zegt
Wanneer ze hier nu een 8C koetswerk omheen boetseren dan heb je een prachtige betaalbare sportauto. ipv de huidige 8C die over een duur V8 blok van maserati beschikt.
heidekonijn zegt
Achterkant lijkt me meer 33 stradale dan Frod GT
JeffreyG zegt
die koplampen zien er dus echt niet uit met die diodes
achterkant is meer iets voor Zonda
nee geen geslaagd concept, gewoon gelijk zo snel mogelijk vergeten
alfa ging de goede kant op, maar dit is echt even een afknapper :(
René zegt
@ JeffreyG, dit is geen concept van Alfa zelf maar van Sbarro en dat heeft niks met Alfa te maken.
dekster zegt
heidekonijn zegt
Ok, point taken, er zijn overeenkomsten. Vorm van achterraam, luchtuitlaten net achter de wielen, getailleerde naar bovenlopende achterkant zijn echter wel terug vinden op de Stradale en niet op de GT. Overigens heeft JeffreyG een goed punt wat betreft Zonda; de welving van de achterspatborden doet daar idd erg aan denken. Eigenlijk teleurstellend van Sbarro, die vroeger garant stond voor erg eigenzinnige ontwerpen. Dat gezegd zijnde lijkt een ‘kleine’ sportieveling voor Alfa een welkome toevoeging aan het gamma, het zou hun geloofwaardigheid als sportief merk geen kwaad doen. En er is al een tijdje een ontwerp van een ex-Alfa ontwerper in die categorie:
Solstice zegt
De OSCA Dromos. Prachtig wagentje, nooit meer wat van gehoord. Is hij eigenlijk ooit nog in productie genomen? Wie zaten hierachter btw?
heidekonijn zegt
Andrea Zagato, wou met dit project Carrozeria Touring en het merk Osca doen heropleven, met de hulp van designer Ercole Spada.
Johan zegt
Johan zegt
Quote:
heidekonijn schrijft,
1 March 2006 om 23:34
Ok, point taken, er zijn overeenkomsten. Vorm van achterraam, luchtuitlaten net achter de wielen, getailleerde naar bovenlopende achterkant zijn echter wel terug vinden op de Stradale en niet op de GT.
De Diva heeft zijn uitlaten in het midden vanboven. Wat mij betreft lijkt hij op geen van beiden.
Eddy zegt
de nieuwe 169 al op de foto kunnen knippen!!!!!
In Barcalona!!!!!!
saskia zegt
WHOW