Goed…, waar waren we gebleven? Oh ja, ik weet het al weer. Dennis en ik hadden dus net een erg aangename rit achter de rug in de Brera 2.2 JTS en dat smaakte duidelijk naar meer. Gelukkig maar, want er was meer! De Brera 3.2 JTS Q4 stond buiten op ons te wachten. In tegenstelling tot de 2.2 JTS, die nog stond af te koelen op de parkeerplaats, had deze Brera twee extra cylinders, 75 pk extra én vierwiel aandrijving. Vooruit, we gaan wel weer een stukje rijden…
“Enfant terrible”
Eerst nog even een snelle koffiepauze en een korte evaluatie van onze ervaringen van zojuist. George Houthuyzen vertelt ons wat over zijn autobedrijf MultiCar en zijn passie voor bijzondere auto’s. Hij vertelt ons ook over de moeizame relatie tussen Multicar en de kersverse Alfa Romeo importeur Kroymans. In de ogen van Kroymans is George een “enfant terrible”. George krijgt het namelijk telkens weer voor elkaar om de nieuwste Alfa Romeo modellen eerder in de showroom te hebben staan, dan dat de merkdealers dit lukt. MultiCar had als eerste in Nederland de Alfa Romeo 159 in de showroom staan en ook met de Brera was Multicar er vroeg bij. Kroymans is hier op zijn zachtst gezegd niet gelukkig mee en heeft een kort geding aangespannen tegen MultiCar, dat op 23 maart zal dienen. Volgens George doet hij niets onrechtmatigs, want hij handelt naar eigen zeggen conform de nieuwe wet- en regelgeving vanuit Europa, de zogenaamde “Monti-regels”. George wacht het kort geding dan ook gelaten af. “Ach, de man met de hamer beslist”, waren zijn woorden.
Back to business
We hadden de koffie naar binnen gewerkt en waren klaar voor het vervolg. Op de parkeerplaats stond de zilveren Brera 3.2 JTS. Dennis en ik overleggen even in welke kleur wij ‘m zouden bestellen. Zwart blijkt toch wel erg strak voor de Brera, maar we zullen zeker niemand uitlachen die een zilveren Brera bestelt. In het zilver steekt het Skywindow (het donker getinte glazen dak) goed af tegen de carosserie en dat is absoluut een fraai gezicht.
De specificaties van de Brera 3.2 JTS Q4 zijn een stuk indrukwekkender dan de 2.2 JTS. Het V6 motorblok bedient je van een dikke 260 pk, met een maximaal koppel van 322 Nm bij 4500 toeren. De vierwielaandrijving zorgt ervoor dat het vermogen ook netjes naar het asfalt wordt vertaald. Op papier is de 3.2 JTS dus duidelijk de beste Brera. Toch is George het hier niet mee eens, want de 2.2 heeft één groot voordeel en dat is zijn gewicht. De 3.2 JTS is 160 kg zwaarder en komt daarmee op 1605 kg.
Een belangrijk deel van dit extra “bodyfat” zit in het V6 blok en rust daarmee dus op de vooras. George heeft een lange historie als rijvaardigheidsinstructeur en is van mening dat de 2.2 de betere rijdersauto is. Hoewel wij ons realiseren dat George weet waarover hij praat, hebben wij (op voorhand eigenwijs) onze twijfels. Dan maar snel naar de auto om ons eigen oordeel te vellen, want het gezegde luidt immers: “meten is weten”.
Starten en wegwezen
Na het starten van de auto zijn we de woorden van George in één klap vergeten, want de V6 heeft een bijzonder lekkere sound. De motor klinkt fantastisch. Door het extra vermogen merken we helemaal niets van de 160 kilo extra ballast, integendeel! Als ik het dus voor het zeggen had, dan wordt er gewoon doorgespaard voor de V6. De vierwielaandrijving dirigeert het vermogen van de Brera overtuigd naar het asfalt. Het Q4 systeem van Alfa Romeo stuurt normaal 43 procent van het vermogen naar de voorwielen en 57 procent naar de achterwielen. Die verhouding kan variëren, zodat maximaal 72% van de trekkracht op de voorwielen of juist op de achterwielen wordt overgebracht.
Op een mooie ronde oprit naar de snelweg beginnen we echter te begrijpen wat George bedoelt. Dit stukje asfalt nemen we met niet geheel legale snelheid en wanneer we vol door accelereren valt op dat de neus van de 3.2 JTS iets zwaarder aanvoelt. We hebben het hier over accentverschillen hoor, maar het fraaie neusje zoekt iets meer de buitenkant van de bocht op. De 2.2 JTS voelde zelfs voor ons, met onze beperkte capaciteiten als coureur, lichtvoetiger en neutraler aan. In een volgende doordraaier van de A15 naar de A27 zoeken we de grens nogmaals op en nog steeds geeft de Brera ons alle vertrouwen. Wanneer we de auto even flink door de bocht sleuren, voelen we dat het ESP systeem (VDC) ons een handje helpt. Subtiel wordt het vermogen wat geknepen en het Q4 systeem verdeelt de aandrijfkrachten voelbaar anders. “Foolproof” en daar is op zich niets mis mee.
Als je het ons vraagt is de Brera met recht een ware GT, waarmee hoge gemiddelden op de klok kunnen worden gezet. Met de naald op de 170 km/h is het nog heerlijk stil in het interieur. Er is dan nog zat vermogen over. Het dashboard van de 3.2 JTS zag er dankzij het navigatiesysteem net iets gelikter uit dan in de 2.2 JTS, maar ook hier helaas een aantal goedkoop plastic accenten. Het onderstel is niet overdreven stug, maar maakt er geen geheim van wat er onder de wielen door rolt. Voor de echte “diehards” komt er wellicht een nog sportievere Brera GTA met nog meer pk. Wij gaan daar dan wel weer een stukje in rijden…
Tot slot nog wat Brera cijfers in het kort:
Brera 2.2 JTS – 185 pk – 230 Nm – top 222 km/h – acc 8,6s – 1445 kg
Brera 3.2 JTS – 260 pk – 322 Nm – top 240 km/h – acc 6,8s – 1605 kg
w0o0dy zegt
leuk en idd meer details over het weggedrag, goed gedaan heren! Heerlijke auto en idd ik denk dat vanwege het geluid en de sensatie de v6 moeilijk te kloppen is. In NL kun je maar op weinig plekken een auto tot op de limiet rijden zonder risico’s te nemen. Dan is de sound en de duw in de rug waarschijnlijk toch fijner dan 3% minder onderstuur bij een snel genomen bocht…..
Mandelbaum zegt
Ik ga voor de zilveren Brera 3.2 JTS, omdat deze mooiere velgen heeft! En 4 wielaandrijving is tegenwoordig een must met al die drempels en weg werkzaamheden.
Ben wel benieuwd of ik de GT toch niet stiekum mooier vindt…
Kai zegt
Weinig kritisch verhaaltje.
Een auto staat nooit alleen maar moet altijd in relatie tot andere autos worden gezien.
w0o0dy zegt
Dit is geen vergelijking, het is een rij-impressie. Vergelijken is onzin als je geen vergelijkbare auto bij de hand hebt. Een auto die teveel onderstuur leek te hebben (omdat het steenkoud was en de banden weinig grip hadden) kan bij andere weersomstandigheden heel anders aanvoelen. Dus relateren aan andere auto’s slaat nergens op als het geen direct vergelijk is. Bij een rij-impressie gaat het vooral om de ervaring, het gevoel, de dingen die je in positieve en negatieve zin opvallen.
Parcival zegt
na de ‘concept’ van de Brera was ik heel enthousiast. Maar nu ik de productieversie elke keer weer zie vind ik het gewoon echt veel te veel een hatchback voor dat geld. Bovendien is 1.605 kilo erg veel voor zo’n klein autotje… zeker ouderwetse constructies gebruikt vanwege gedlgebrek bij het Fiat-concern.
w0o0dy zegt
zo heel klein is de auto niet (lengte x breedte= 441x183cm) en deze auto heeft 4-wielaandrijving, dat is al gauw zo’n 80kg extra…maar hij is wel wat aan de zware kant. Als je vergelijkt met een A4 3.2 quattro dan is de Alfa ongeveer 70kg te zwaar….
SamSam zegt
@ Woody
De brera ziet er gewoon niet uit, een pompoen wagentje naar mijn mening, wahahhaa
En ik heb liever de a3( niet de a4 ) 3.2 quattro, ziet er veel beter uit.
En wat me ook de design verpest bij alfa romeo is de kentekenplaat, echt zonde
w0o0dy zegt
een A3 mooier dan de Brera, erg grappig! Een A3 is niet heel erg lelijk maar wel behoorlijk saai. Ach ja niet iedereen houdt van vernieuwend en/of origineel design. Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak anders werd het wel heel erg saai op de weg. Als ik 500 brera’s tegen zou komen in de spits dan zou ik de auto een stuk minder speciaal vinden.
dekster zegt
kan je da GT ook met vierwiel aandrijving krijgen want die vind ik mooier?
w0o0dy zegt
nee helaas die is er alleen als voorwielaandrijver
tim zegt
@ Mandelbaum:
heb jij 4wielaandrijving nodig om over drempels heen te rijden??
mooi stuk!
w0o0dy zegt
woont ie zeker in Enschede, daar heb je 4-wielaandrijving en een low-gearing nodig om de drempels op te komen, lol
Jeremy zegt
Mooi is ie, maar 31900 euro voor de goedkoopste is toch wel duur hoor. :-\
A.r zegt
Is wel autootje waar de dames benieuwd zijn wie erin zit. Hij is wel sexy.
heidekonijn zegt
@Parcival
Uit je comments kan ik afleiden dat je de Brera nog niet gezien hebt; dat je hem minder mooi vindt dan de proto kan ik nog geloven (mooier ging moeilijk), dat hij teleurstellend is doet me al geloven dat je beter langs Hans Anders gaat, maar als je ook nog aangeeft dat het om een klein autootje zou gaan..hallo?
Het onderstel werd ontwikkeld met GM geld voor een hele rist Saabs, Opels en Caddies, die er nu niet komen wegens de scheiding tussen FIAT en GM, en is het nu enkel voor Alfa. Overigens de vorige keer dat ze geen geld hadden (eind jaren ’70) is al hun geld gegaan naar het onderstel en heeft de afwerking en roestbestendigheid onder geleden.
ed zegt
audi a3 mooier laat me niet lachen bezoekje aan een opticien lijkt me inderdaad geen slecht plan!
SamSam zegt
@ Ed
Dan laat ik je toch lachen…?????
De a3 3.2 quattro vind ik veel mooier, en snellerrrr en veel luxer!
Mandelbaum zegt
@Tim, ik maakte gebruik van een puik stukje sarcasme. Maar ik voel me vereerd dat je de moeite nam om te reageren ;)
@SamSam, ik vindt zelf de A3 (hoofdletter heren) een prachtige auto, maar ik denk dat je deze pas met een Brera mag vergelijken als je ze alle twee in het echt hebt gezien. En nou heb ik zo’n vermoeden dat je de Brera nog niet in het echt hebt gezien. Maar ik kan het fout hebben…
dekster zegt
@Mandelbaum
een murcielago heeft ook vierwiel aandrijving en daar zie ik je nog niet mee over een verkeersdrempelrijden
audi zegt
net voor de drempel gas geven dan gaat je neuw naar omhoog
audi zegt
ik bedoel neus
Parcival zegt
@Heidekonijn…
Die concept was mooi, maar de productie Brera is toch echt niet meer dan een door optische effecten platgeslagen Alfa 147 (kop- en achtelichtunits/spoilerwerk/motorkapje). Bij Hans Anders ga ik niet langs. Als ik al een bril zou nodig hebben ga ik wel naar een goede en duurdere betrouwbare opticien… dit verklaart ook meteen je mening over de Brera (goedkoop – duurkoop / lekker veel voor weinig, zo lijkt het).
En met betrekking tot het onderstel (dat voor een hele trits Saabs Opels en Caddies werd ontwikkeld)… jij hebt duidelijk nog nooit in een Saab, Caddie of Opel gereden… in vergelijking met auto’s van BMW/Audi/Jaguar/Volkswagen/etc.etc zijn dat namelijk echt kamelen zoals ze hobbelen en dijnen over de weg. Vooral Saab en Cadillac.
Maar je koopt geloof ik graag overgewaardeerde auto’s die aan afwerking en roestbestendigheid te wensen over laten…. in ieder geval al zo’n 36 jaar gezien je wijsheden uit 1970.
(lol)
In ieder geval dank voor je reactie waar ik het helemaal niet mee eens ben dus.
heidekonijn zegt
Het ging over een nieuw onderstel voor GM luxemerken, en dus niet over bestaande hobbelende autos. Je mag het gerust niet eens zijn, maar mag ik er even op wijzen dat je geen flauw idee hebt welke autos ik heb, rijd of koop.
Beetje des tieners om daarover te beginnen nee?
Wat overgewaardeerd betreft; al eens gereden met een BMW Z3 ‘zijn we al aan honderd’ 1800? een Jag ‘mondeo’ X-type? een golf ’terminaal onderstuur’ IV? een audi ‘impotentie op wielen’ A6 diesel?
Of heb je nog geen rijbewijs?
Maar goed, als een auto van 4,4m op 1,8m een klein autootje is…(cow)
Alfa The best zegt
Ik vind het alleen zo zonde dat Alfa er een General Motor blok in heeft gelegd. Hij is ook wat aan de zware kant. Maarja der komt nog een GTA en ik heb gelezen dat die 400PK krijg dus dat wordt nog wat… Maar de Brera is een hele mooie auto. Koop een Rode:P
GT rijder zegt
samen met de GT de mooiste auto’s op de weg !
B DV zegt
Ben momenteel in het bezig van een Gtv 3.0 V6 van 2001, net voor de facelift gekocht. Heb onlangs gereden met de nieuwe brera 3.2.
Het is inderdaad spijtig dat er geen “echte” alfamotor meer inzit. Maar elk merk heeft vernieuwing nodig, deze wagen is een klassieker van de toekomst. Iemand die een wagen gaat kopen kijkt naar het geheel en niet enkel hoe het op de weg reageert, het uiterlijk, … De vierwielaandrijving vind ik prachtig, vergeleken met mijn huidige wagen een enorm verschil, de brera is wat minder snel maar neem een traject met 2 bochten en de brera gaat ervandoor.
De laatste jaren heeft alfa echt vernieuwing gebracht wat je van sommige andere merken niet kan zeggen. Tenzij een chromé lijstje ook bij vernieuwing hoort… Dat de brera identiek op de 147 zou lijken “hmmm oogarts?” Het is denk ik wel de bedoeling van de wagens op elkaar te laten lijken. En dat is toevalliggggg bij elk merk het geval.
In mijn ogen is de brera zijn geld waard. En INDERDAAD… maar goed dat smaken verschillen.
Greetz
db zegt
krijg de neiging om een lexani-enfinity-velg-sticker op mijn scherm te plakken, ik word misselijk van die velgen die ze er nu op gezet hebben
kevin zegt
beste mensen, na lang wikken en wegen, heb ik besloten om de brera 3.2 jts q4 met opties te kopen.
Ik hoop er werkelijk er een hoop plezier van te hebben.
Ik vind het een super mooiè auto.
mvg, kev.
dirk zegt
Your pictures are great.