Het is nog wat vroeg want hij komt waarschijnlijk pas in 2008 op de markt, maar inmiddels zijn een aantal van de ingrediënten voor de nieuwe Alfa Romeo 149 bekend. De 149 krijgt een ontwerp met stijlelementen van twee studiemodellen van Alfa Romeo. Zo zal de achterkant veel gelijkenissen vertonen met de 8C Competizione, met ronde achterlichten dus. Verder komen ook stijlkenmerken van de Kamal terug in het ontwerp van de 149. Er zijn al verschillende impressies opgedoken.
Alfa Romeo gebruikt het zogenaamde Premium-onderstel als basis voor de 149. Op dit onderstel staan de huidige 159 en de Brera. Het platform is modulair en kan dus gebruikt worden voor verschillende auto’s. Aandrijving op de voorwielen, achterwielen of op alle vier, het is vrij eenvoudig mogelijk met dit onderstel. Dit betekent dat de geruchten over het Stilo onderstel als basis voor de 149 de prullenbak in kunnen. Gelukkig maar, want een Alfa Romeo hoort toch wel een stuk sportiever te rijden dan een Fiat.
De 149 wordt met een lengte van 4,40 meter 18 centimeter langer dan de huidige 147. Ook in de breedte wordt de 149 groter dan de 147, de breedte neemt toe tot 1,80 meter (147= 1,73 meter). Dit betekent dat er meer ruimte zal zijn in de 149 en dat is goed nieuws. Verder zal de toegenomen breedte de stabiliteit ten goede komen, ook niet verkeerd, al doet de 147 het op dat vlak ook best goed.
Alleen als vijfdeurs
Alfa Romeo brengt de 149 vooralsnog alleen als vijfdeurs op de markt. Daarmee volgt Alfa de strategie van Fiat en Lancia. Beide zustermerken brengen de nieuwe Stilo en Delta ook alleen met vijf portieren uit. Alfa Romeo kiest louter voor een vijfdeurs omdat een driedeurs het te moeilijk zou kunnen maken voor de Alfa GT. Verder bestaan er al tijden geruchten over een kleine coupe die onder de 149 gepositioneerd zal worden. Daardoor is een 3 deurs versie misschien ook wel een beetje overbodig.
Onder de kap
Als instapper komt er een interessant nieuwtje: de 1.4 JTS Uniair turbomotor. Deze komt voorlopig beschikbaar in twee versies: eentje met 130 pk en eentje met 150 à 160 pk. Dit lijkt me helemaal in de traditie van Alfa te passen, een relatief klein en licht motorblok maar met een behoorlijk vermogen. Door de lichte motor zal deze versie ook zeker weer goed sturen. Verder komen de meeste motoren die voor de 159 gebruikt worden komen ook in de 149 terug. Dus een 1.9 JTDM met 120 en 150 pk (en heel misschien zelfs de 175 pk versie) en ook de 2.2 JTS met 185 pk komt in de 149 te liggen. Voor de GTA gaat waarschijnlijk de 3.2 JTS met 260 pk gebruikt worden en dat belooft weer een bommetje te worden. Voor de dieselfans komt er misschien nog een keer een GTA-diesel met de 2.4JTDM vijfcilinder maar dat is nog niet beslist.
Alle motoren met 200 of meer pk leveren zullen hun kracht via het bekende Q4-systeem naar alle vier de wielen brengen dus het enorme onderstuur van de snelle 147 versies is dan ook verleden tijd.
Ik verwacht er veel van, maar we moeten nog even geduld hebben (bron oa autoscoops.net).
w0o0dy zegt
Een paar linkjes met een aantal tekeningen van hoe de 149 eruit zou kunnen gaan zien
http://www.carbodydesign.com/news/2005-06-30-alfa-149/2005-06-30-alfa-149.php
http://www.leblogauto.com/images/149.jpg
Wouter (autoblog) zegt
“het enorme onderstuur van de snelle 147 versies”
Dat valt dus reuze mee, getuige ook de indrukwekkende laptime van de Stig in een opgefokte GTA met 300 pk. Wel ben ik het met je eens dat het een stuk leuker is als er een Q4 versie komt.
w0o0dy zegt
Dat een professionele coureur het in de hand weet te houden geeft aan dat hij weet wat ie doet. De GTA (laat staan de versie van Autodelta) gaat echt vrij snel over de voorwielen glijden onder normale (niet ideale) omstandigheden. Probeer het eens in de regen ;-)
Dat krijg je met meer dan 200pk in een voorwielaandrijver, blijft gewoon lastig. Neemt niet weg dat de GTA een heerlijk beest is…
w0o0dy zegt
video van de 147 3.7 Autodelta GTA
http://videos.streetfire.net/search/gta/0/FB3BBFEA-AC1F-40F3-95B2-A8CEB3740852.htm
Ejay zegt
Erg lelijke achterlicten, past totaal niet in de huidige alfa lijn.
qauk zegt
ejay goed gezegt moet meer alfa zijn
w0o0dy zegt
spyshot? of een impressie van de nieuwe Alfa Romeo 149
http://www.badongo.com/pic/209529