Een echt nieuwe Lotus! Nou ja nieuw…. Is dit niet een verbouwde Elise? Ja dat is ook wat ik dacht, en mooi is ie niet. Aan de andere kant, zou ik dit wel op de oprit willen hebben staan? Yep, ik wel! Op de Autosalon van Genève komt Lotus met de definitieve versie van de Lotus Europa.
Deze auto is bedoeld voor een iets breder publiek dan de Elise. Daarom is er aandacht besteed aan de praktische zaken en is de hele auto iets minder extreem dan de Elise of de Exige. Zoals het hoort bij een Lotus weegt ook deze weer niet al teveel: met zijn 995 kilo is de Europa een lichtgewicht. Door gebruik te maken van het beroemde aluminium chassis (slechts 68 Kg) dat gelijmd is in plaats van gelast blijft de auto een stuk lichter dan sportwagens van andere merken.
In juli start de productie van de Europa S. Lotus wil eigenlijk niet meer dan 5.000 auto’s per jaar produceren, maar als we er allemaal één gaan bestellen dan kan de productiecapaciteit relatief eenvoudig worden uitgebouwd.
De Europa S, is in slechts 28 maanden is ontwikkeld en er worden veel onderdelen uit Azië gehaald. Niet gek, de eigenaar van Lotus is Proton uit Maleisië. De carrosserie van de auto komt van een toeleverancier van vliegtuigbouwers maar waarschijnlijk zal de Europa de wielen toch stevig op de grond houden. Om in- en uitstappen makkelijker te maken is de dorpel 4 centimeter lager geworden en de deuropening is 5 centimeter hoger (dan de exige?). Dat scheelt 9 kostbare centimeters. Iedereen die wel eens geprobeerd heeft in een Elise met het dak dicht te klimmen snapt dat dit voor (te)veel mensen een obstakel is waardoor ze de auto nooit zullen kopen.
Voor Lotus-begrippen heeft de Europa S een uitgebreide uitrusting: lederen bekleding is standaard en airbags, een navigatiesysteem en een cd-/ MP3-speler. Verder zijn er geen opties dus parkeersensoren kun je vergeten (gelukkig, al moet je bij de Elise of Exige soms wel goed uitkijken (of zelfs uitstappen) om een idee te krijgen van de ruimte achter de auto). Maar goed het blijft een relatief kleine auto dus in de meeste parkeergaatjes past ie best. Een speciale kleur is wel tegen bijbetaling te krijgen.
De Europa heeft een 2,0-liter turbomotor met 200 pk van General Motors die de auto in 5,5 seconden van 0 naar 100 brengt en een topsnelheid geeft van 230 km/u. De sprint van 0 naar 160 km/u gaat in 14 seconden. Ik neem aan dat dit hetzelfde blok is als in de Astra OPC ligt en dus zit er geheid meer in het vat. Iemand interesse voor de 260 pk R versie? (We hebben een vrijwilliger!!)
Russell Carr, ontwerpchef bij Lotus: “We hebben niet geprobeerd om een moderne versie van de klassieke Europa te maken, we zijn met een schone lei begonnen en hebben een karakteristieke auto gebouwd, die de naam Lotus waardig is.
Kijk iets verder dan het uiterlijk, dit is een sportwagen die bruikbaar is en waarmee je echt veel lol zult kunnen hebben. Kopen!!
autoliefhebber zegt
Niet mooi, veel te Japans. Ik dacht meteen aan deze Toyota MR2: http://www.vriendnijland.nl/FotoAlbum/ToyotaMr2z.htm
w0o0dy zegt
er zijn mooiere auto’s dat klopt..
Ejay zegt
Leuk karretje, echter banden zijn te smal en hij staat te hoog op zijn poten.
autoliefhebber zegt
Ik snap ook niet wat Proton ermee moet. Van Lotus Engineering maken ze nauwelijks gebruik en ze zijn te klein om zelfstandig voort te bestaan in een open markt.
w0o0dy zegt
ik denk dat het “hoog op de poten” vooral aan de foto ligt. Iedere lotus is heel erg laag en deze lijkt minder laag maar zet em rustig naast een golf en dan zul je zien dat ook deze in verhouding laag ligt.
kijk op de foto van de Elise, http://www.autoweek.nl/cbimages/lotus/elis25.jpg die lijkt ook niet laag, maar is toch echt maar 114cm hoog…..
Klaas zegt
Lotus beweert inderdaad dat dit een nieuwe auto is. Zelf heb ik het idee dat het, vooral gezien de motor, een doorontwikkeling van de Opel Speedster is. Die productiecappaciteit is toch vrijgekomen. De Speedster is natuurlijk weer een Elise variant maar met wat aanpassingen, zoals een ander subframe voor de motor om plek te maken voor de Opel motor.
w0o0dy zegt
Wie denk je dat de technische kant van de Opel Speedster heeft ontworpen, Opel?
Toch is dit echt wel een andere auto. Dat zie je aan bijvoorbeeld de lagere dorpels en de “kofferbak” en de grotere ruimte voor de bestuurder en passagier. Natuurlijk is het geen compleet nieuwe auto, maar zeg nou zelf, waarom zouden ze ook een compleet nieuwe auto gaan ontwerpen? De middelen voor een 100% nieuwe auto hebben ze ook helemaal niet. Het chassis is echter zo slim ontwikkeld dat het vrij eenvoudig aan te passen is. Lotus mikt met minimale ontwikkelingskosten op een breder publiek. Dat is ook nodig om Lotus eindelijk een gezonde toekomst te kunnen geven….
Rits zegt
Kan me niet bekoren lijkt inderdaad japans, doe mij maar gewoon de elise/exige of de opel speedster
dekster zegt
leuk,
maarn ergens zie ik er iets niet graag aan
autoliefhebber zegt
@dekster, de daklijn na de voordeuren zie je er denk ik niet graag aan, daar heb ik ook het meeste moeite mee. Zo’n vloeiend coupélijntje verstoort de agressie de Lotus Elise/Exige wel heeft.
dekster zegt
indeed dat bedoel ik
en hij is te gewoon
er is niets speciaals aan, het is gwn geen lotus maar een proton
w0o0dy zegt
ik denk dat het heel erg meevalt als je de auto in het echt (en in een andere kleur dan Playmobiel blauw) ziet. Hetkunstof van de lampen (met name achter) lijkt op de foto’s wel erg goedkoop. Toch zou ik em graag
Stefan zegt
Achterkant is wel tof, maar een in elkaar gelijmde auto. Daar ga ik niet mee de snelweg op :P
w0o0dy zegt
tja, waarom vertrouw je wel op laswerk of schroeven? Uit tests blijkt dat de verbinding met lijm (heel speciaal spul, niet zomaar een tube Bison) sterker is omdat de lijm niet zo snel breekt als een las….
Maartenunplugged zegt
de achterkant vind ik erg veel weg hebben van die ene sportwagen (mazda?) En de voorlampen lijken wel van dat failliete rover/MG gejat.
Maar toch, leuke skelter om erbij te hebben.
Maartenunplugged zegt
was dus een toyota
[img]http://www.modernracer.com/images/toyotamr2back2.jpg[/img]
SimonMc zegt
@WOoOdy: klein detail : een las breekt vrijwel nooit, het breekt altijd juist naast de las omdat je een verzwakking creëert door opwarming ed.
w0o0dy zegt
geldt dat ook voor puntlassen?