Dat de uitstoot van fijnstof een probleem is, dat weten we inmiddels. Daarbij concentreert men zich vaak op de uitlaatgassen, maar ook de banden onder onze autos gaan niet vrijuit. Gemeenten gaan het fijnprobleem met uiterst “creatieve” maatregelen te lijf, met als resultaat een keurig discriminerend parkeerbeleid. Verkeersdrempels zijn evengoed debet aan het fijnstofprobleem gebleken, maar die laat de gemeente natuurlijk rustig liggen. In plaats daarvan wordt de weg lekker nat gehouden. Het volgende offensief is de fijnstof flitspaal…
Gemeente Den Haag gaat experimenteren met fijnstofflitspalen die de uitstoot van passerende voertuigen registreert. Het project begint op de Stille Veerkade, de smerigste straat van Nederland. Het apparaat, ontwikkeld door de TU Delft, meet zowel de uitstoot van koolstof als van koolstofdioxide. Het is ontwikkeld door de TU Delft. Het is nog niet duidelijk of de gemeente boetes gaat uitdelen. Allereerst omdat het hier een experiment betreft, maar ook omdat onduidelijk is of dit bestuurlijk mogelijk is.
(bron: nu.nl)
dekster zegt
als ze zoveel meetinstrumenten kunnen verzinnen wrm maken ze dan geen luchtzuiveringsinstalaties?
Klaas zegt
Zou goed zijn om extreem vervuilende auto’s van de weg te plukken. Af en toe zie je van die 15 jaar oude busjes met een enorme roetpluim rondrijden. Voor de vervuiling die die auto’s met 50 km/u veroorzaken kan je 10 SUVs met 150km/u het zelfde traject laten rijden.
luwek zegt
ze moeten maar gwoon eens ophouden om ons te naaien…gwoon zorgen dat de auto’s af fabriek gwoon goed zijn en bij de keuring goed aangepast worden.
Ejay zegt
Auto’s dragen voor 8% bij aan de vervuiling, maar zijn wel de grootste melkkoe van de overheid onder de vervuilers. Dit is gewoon weer wat een ander grapje om geld in het laadje te brengen.