Onze aller minister Peijs van Verkeer heeft alle ambtenaren van haar departement gevraagd met onorthodoxe oplossingen voor het fileprobleem te komen. Ze heeft een heerlijk efficient projectteam opgericht dat alle ideeën moet verzamelen… Dit werd vrijdag bekendgemaakt. Wat dacht je van het afschaffen van de maximumsnelheid?
En zo zijn er uiteraard nog meer oplossingen. We hadden eerder een post over het fileprobleem en in de reacties werden al diverse oplossingen aangereikt. Toch heeft Carla geen idee waar het te zoeken en vraagt eerst intern om hulp. In een vertrouwelijke e-mail vroeg zij alle medewerkers van het departement haar “onorthodoxe nieuwe ideeën” aan te dragen die het verkeer sneller doen rijden. In maart dit jaar zal Peijs alle ideeën presenteren, daarna van het fileprobleem. Daarna wordt eventueel pas de hulp van het volk ingeroepen. Kun je niet wachten, dan kun je haar hier een e-mail sturen!
w0o0dy zegt
ik heb er nog wel een paar suggesties voor een betere doorstroming van het verkeer. En ja ik heb ze per mail opgestuurd.
1)Geen stoplichten maar (grote, liefst twee baans)rotondes aan het eind van de afrit van de snelweg. 2)Voorrangswegen (eventueel twee baans) met een hogere maximumsnelheid vanaf de snelweg de steden in. 3)Gescheiden uitvoeg- en invoegstroken. 4) Bij afritten verkeer splitsen (Rechterrijbaan op de snelweg is voor bestemmingsverkeer, midden en links voor doorgaand) 5) controles op naleving van inhaalverbod voor vrachtwagens 6)meer aandacht voor onnodig links rijden 7) scheiden van hoofdwegen (voorrang) en andere wegen in de steden, met een hogere maximumsnelheid op hoofdwegen en stoplichten met flitskasten op gevaarlijke punten.
autoliefhebber zegt
1. dubbeldeks snelwegen
2. veel langere in- en uitvoegsstroken, want daar ‘verstopt’ het
3. parkeercentra aan de rand van alle steden met hoogwaardig openbaar vervoer naar het centrum (dus iedere drie minuten een bus of tram). Wie toch de stad in wil moet tol betalen
4. bedrijven op industrietereinen vestigen buiten de stad met goede parkeervoorzieningen, maar ook goed openbaar vervoer.
Er moet meer gedaan worden om autverkeer en opebaar vervoer efficient in elkaar over te laten lopen, er een systeem van te maken.
autoliefhebber zegt
Correctie: Er moet meer gedaan worden om autoverkeer en openbaar vervoer efficient in elkaar over te laten lopen, er één systeem van te maken.
w0o0dy zegt
@autoliefhebber: “samen lossen we het op” ;-)
Alwood zegt
nou, mijn steun heb je om die regels door te voeren…
320CI zegt
3. parkeercentra aan de rand van alle steden met hoogwaardig openbaar vervoer naar het centrum (dus iedere drie minuten een bus of tram). Wie toch de stad in wil moet tol betalen
In Amsterdam heb je zon P&R terrein ook een douche voor vrachtwagen chauffeurs enzo en werkt enorm goed , je koopt retourtje voor de tram en parkeerticket voor een paar euro en je bent klaar en binnen no time op het centraal station.
maja treinen vind ik bijvoorbeeld weer 10 keer niks die mogen zwaar verbeterd worden en meer rijden
w0o0dy zegt
nog een idee. Woon/werk verkeer dat niet met het openbaar vervoer wordt uitgevoerd is niet langer belastingvrij te vergoeden, aar de vergoeding voor groepsvervoer en/of openbaarvervoer mag hoger zijn. Daarmee worden mensen die hun auto nodig hebben voor hun functie niet belast, maar forensen die voor de auto kiezen wel. (hier krijg ik denk ik reacties op, lol)
Sir Smokalot zegt
Hoezo onorthodoxe methoden nodig?
De oplossing kan een kind van 4 nog bedenken: meer wegen aanleggen. Als de druk toeneemt en de capaciteit blijft gelijk, ra ra wat gebeurt er dan?
Je kan toch ook geen Windows XP laten draaien op een XT-computer?
jovade zegt
Als je nu het belastingvoordeel voor lease-auto’s opheft en tegelijkertijd de wegenbelasting verhoogt, kom je al dicht bij de oplossing. De fileveroorzakers (lease-auto rijders/ 1 per auto/ op de drukke tijden) gaan dan zelf opdraaien voor de kosten van auto rijden, en niet de werkgevers dus indirect alle belastingbetalers.
w0o0dy zegt
@jovade, jij weet echt niet waar je het over hebt! De meeste leaserijders hebben die auto omdat het voor hun werk noodzakelijk is. En die hebben geen belastingvoordeel maar betalen juist meer belasting. De mensen die niet zonder auto kunnen omdat ze klanten bezoeken zitten weliswaar alleen in de auto, maar dat gaat vaak niet anders. De mensen die hun auto gebruiken voor woon/werkverkeer en in hun eentje in dat ding zitten zouden wel een andere vorm van vervoer kunnen gebruiken, de leaserijders vaak niet. Ik weet niet op welke gegevens jij die onzin baseert maar het raakt kant nog wal.
jovade zegt
De meeste lease-auto rijders hebben die omdat ze dat als onderdeel van hun salaris zien en er daarom recht op denken te hebben, en werkgevers lijken het er daar nog mee eens te zijn ook. Dat is een denkfout, die werkgevers hebben wel een belastingvoordeel aan lease-auto’s ten opzicht van salaris, dus die vinden het wel goed. Als je in plaats van het afnemen van een lease auto nou geen salaris compensatie biedt, maar alleen een vergoeding voor woon-werkverkeer op basis van openbaar vervoer vergoed, dan komt de pijn uiteindelijk meer bij de veroorzakers terecht dan bij ons allen, dus ook bij diegenen die wel dicht bij hun werk wonen of bij hun woning werken.
w0o0dy zegt
wat een kletspraat. Een voorbeeld: Ik rij zelf ongeveer 40.000 km per jaar en daarvan is nog geen 8.000 privé. Als ik geen lease auto zou hebben, maar km vergoeding dan zou mijn baas voor de km naar klanten zich helemaal scheel betalen (ruim 9000 euro, en dat is dan nog zonder de vergoeding voor woon/werkverkeer op basis van openbaar vervoer) terwijl de auto inclusief brandstof nu minder dan 11000 per jaar kost…..
De forensen die woon/werk verkeer doen met hun auto (of dat nou een leaseauto is of niet dat maakt geen verschil) dat zijn de file veroorzakers, niet de mensen die echte zakelijke kilometers maken. Dan slaat het dus ook nergens op om leaseauto’s nog duurder te maken. Pak het woon/werk gebruik maar aan. Waarom denk je dat de files tussen 7 en 10 en tussen 16 en 19 het ergst zijn?? Zijn dat de leaserijders of de forensen in het algemeen?
MMM zegt
WOoOdy, je hebt helemaal gelijk. Ik zit ook op de weg voor mijn werk. En die zakenauto is echt geen luxe meer. Je betaald je scheel aan de bijtelling en dan mag je die bijtelling vanaf dit jaar ook nog eens bij je inkomen optellen en er allerlei premies over betalen. Gaat helemaal nergens over. Via een omweg gewoon nog meer geld in de staatskas zien te krijgen. En iedereen trapt er weer in.
Maar Jovade, denk nou eens even na. Dacht je nou werkelijk dat als ik pariculier een auto zou moeten rijden, ik een nieuwe zou kopen? Voor die ene vakantie en die paar privé kms? Met een occasion ben ik dan goedkoper uit. Dus met andere woorden, een auto van de zaak rijden, dat is echt geen luxe!
Overigens, 1 persoon per lease auto. Zakelijk kan dat gewoon niet anders. Hoe had je dat dan anders bedacht. Zou ik met mijn concurent samen alle klanten af moeten rijden? Samen een agenda plannen? Lekker carpoolen met de conculega’s? Denk toch een na. Dat werkt toch nooit.
Een ding is inderdaad waar. Er zijn er zat die onder het mom van “hoort bij de functie” een leasebak rijden die ze niet nodig hebben. Gewoon het woon-werk verkeer. En dat soort zouden ze moeten aanpakken.
Jan. zegt
Jovade,Wat een onzin klets jij toch.
wat maakt het nou uit of je in een auto van de zaak of je prive auto rijdt,iedereen rijdt op het tijdstip tussen 6 en 9 naar zijn eerste werk lokatie en vanaf ongeveer 3tot6 naar huis. een grotere spreiding van reistijden is niet mogelijk daar de meeste mensen 8 uur per dag op lokatie moeten werken.Asfalt moet er komen en snelheids beperkingen op heffen, dat lost op. het is toch belachlijk dat je de A2 maar 5 uur per dag filevrij kan berijden.
gr. Jan
erik zegt
ik ben vrachtwagenchauffeur en rij door heel europa. altijd dat gezeik over inhalen en te snel rijden.ik kan niet sneller dan 90 km per uur.was die begrenzer er niet gekomen dan was dat inhaalverbod ook niet nodig geweest,want dan ben je er nog wel een keer voorbij.en wat betreft de nederlandse mentaliteit op de weg;JULLIE KUNNEN NOG HEEL WAT LEREN VEN DE SCANDINAVIERS,FRANSEN ENZ.
theo hofman zegt
Aan minister Peijs.
Kom maar op met dat beeld want ik heb de oplossing voor de files. De ontwikkelingen in motor-en scooterland staan niet stil. Vanaf deze maand is een revolutionaire scooter leverbaar: de MP3 van Piaggio. Dit is een innovatieve driewieler met twee voorwielen. Deze motorscooter is veiliger op alle types wegdek en biedt een mate van stabiliteit waar geen tweewieler zich mee kan meten. Deze fabrikant van motorscooters was in de jaren 50 verantwoordelijk voor het mobiel maken van de verpauperde Europese bevolking. Nu wil het bedrijf wederom scoren met de MP3, omdat ‘het de oplossing is voor de volledig verstopte Europese steden.’
Ik denk zelf ook dat deze scooter een groot deel van de fileproblemen kan oplossen. Er is echter nog een obstakel: het rijbewijs. >>Ik stel een wetswijziging voor welke mogelijk maakt dat elke automobilist met zijn huidige rijbewijs een motor tot 250 cc mag besturen.
Jan van Egmond zegt
De ‘bedrijfsbus’
De bedrijfsbus is een bus, die alle bij elkaar gelegen plaatsen bezoekt, om de werknemers van dat bedrijf op te halen. Als er bijv. tussen de dorpen A, B en C 20 km zit, en het 40 km naar het bedrijf zelf is, kan er 40 + 20 + 20 + 40 = 120 km worden afgelegd met 1 voertuig, en dan zijn er al 3 werknemers op het bedrijf. Anders gaan ze alledrie, word er ook 120 km afgelegd, maar met 3 voertuigen, en dan heb je hetzelfde resultaat, maar wat meer benzine en meer ruimte heeft gekost. Als veel bedrijven dit zouden doen, zouden we bijv. 200 auto’s tegenover 30 bedrijfsbussen kunnen maken. Het is een soort van bedrijfsgeorganiseerde carpool.
Jeroen Steenhuis zegt
Okee, zonder auto kan ik niet fatsoenlijk naar mijn werk, maar ik wil graag mee helpen als minister peijs mijn netto loon iedere maand over maakt blijf ik thuis, en hoef in niet de weg op!
tanja doldersum zegt
oke ik heb mijn rijbewijs nog niet maar ja dat komt ook wel een dan hoop ik niet te ver weg te moeten zo dat ik niet in de file kom dat lijkt mij niets ik heb wel al eens met mijn vriend in de file gestaan bij de tt-baan maar ja als je super auto`s wild zijn heb ik het er wel voor over moet het niet zo warm zijn dan wil het best
Paasie zegt
Ik denk dat het heel simpel is de files te verminderen. Om te beginnen zou de overheid het volk meer kunnen vertellen wat ze wel mogen, i.p.v. niet. Zeg tegen de automobilisten dat ze wel 120 mogen rijden op de linkerbaan, en wel overal. Geen 100 km/u dus. Hoe hoger de snelheid hoe beter de doorstroming. Zeg daarbij dat je op de linkerbaan ook echt 120 moet rijden, dus niet zachter. Zodoende rijdt iedereen dezelfde snelheid, is het niet meer nodig te gaan plakken, want de auto daarvoor rijdt ook niet harder enz. Heb je 3 rijbanen, maak dan de snelheidsmarge op de middelste baan 110 km/u en laat op de rechterbaan alleen vrachtwagens en ander langzaam verkeer rijden.
Dit houdt niet in dat op sommige plaatsen er wel 3 i.p.v. 2 rijbanen moeten komen. De verkeersintensiteit is de laatste 10 jaar met 20% toegenomen dus je ontkomt niet aan verbreding.
Geloof mij, dan lost het probleem zich snel op!
tanja en arie zegt
ja en dat moeten ze die kilometerhefing er maar eens uit gooien en de belatsing voor de auto niet zo hoog maken dan werd het ook plasieriger rijden denk ik en dat ze het ook goed en duidelijker aan moeten geven hoe hart je er mag of zelfs moet rijden
rita hijmans zegt
Ik stel voor dat we de ene dag met even- de andere dag oneven nummerplaten de weg opmogen.
Het gaat hier niet om een nieuw idee en ik realiseer me natuurlijk ook dat het ten koste gaat van de mobiliteit en dus van onze `vrijheid`.
Maar hoe vrij zijn we nog in de file en van mobiliteit op de weg kunnen we toch niet meer spreken……
Ik denk dat het hoog tijd wordt om met z´n allen een mentale omslag te maken, we moeten inzien dat er iets moet gebeuren want zo gebeurt er niets !!, dat kan iedere burger zien, hoe zal het verkeer eruit zien in 2012 als eindelijk de plannen van Eurling gaan werken ???
Meer asfalt ?????? we weten nu al dat het niet gaat werken
kilometerheffing??dan wéér hebben de laagste inkomens daar het meeste last van
Niemand in dit land, en zeker niet in de politiek durft zijn nek uit te steken om een onsympathiek voorstel te doen……
Waarom doen jullie het niet, volgens mij dé manier om Nederland achter jullie te krijgen.
Natuurlijk moet het plan worden uitgedacht en zal je per huishouden éven of oneven nummers moeten uitreiken.
Het gaat erom dat er creatieve oplossingen komen zodat de mensen mét elkaar naar het werk gaan, het zg poolen wat in de prullenmand is verdwenen, net zoals de witte fietsen, misschien was de tijd er toen nog niet rijp voor……………
Al het geld wat we nu gaan uittrekken voor meer asfalt, geluidsweringen, kan dan besteed worden aan openbaar vervoer, opstap busjes , subsidie taxies, etc.
Bedrijven trekken nu twee werkdagen uit voor een klus waar ze, als ze weten dat ze ergens op tijd kunnen zijn én op tijd thuis zijn, het in één dag kunnen klaren.
Hulpdiensten , Brandweer Politie etc vallen hier niet onder, net als de buitenlanders.
Het zou ook het Milieu te goede komen, ivm `fijnstof` zou het ook een zeer goed idee zijn, want hoe gezond is het klimaat hier nog ??
Het gaat erom dat we elkaar erop aan spreken dat er een probleem is wat we met z´n allen moeten oplossen en het zou de mentaliteit ten goede komen als we dat met elkaar zouden gaan doen.
Uiteindelijk zal het ook in Europa moeten gaan werken, daar kunnen wij ons vrij bewegen, net zoals zij hier
Utopie?
Ik denk het niet, je zou het op z´n minst kunnen uit proberen want één ding is zeker, nu lopen we vast ,
graag hoor ik nog jullie reactie,
groeten Rita Hijmans
ps ik heb ook al een titel om het te promoten: `nu even niet`
MDR zegt
Mag ik nog een idee voorleggen dat ook de verkeersveiligheid ten goede komt?
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat middelbare scholieren beter zouden functioneren als het lesprogramma een uur later zou beginnen. Ik stel voor om daar direct mee te beginnen. Daarmee wordt voorkomen dat alle middelbare scholieren opde fiets stappen ’s ochtends midden in de ochtendspits. Het lijkt mij dat daarmee de verkeersveiligheid is gediend.
Het bijkomende voordeel daarvan is dat al die leerkrachten ook een uurtje later de weg op gaan, scheelt toch weer een beetje file.
Ander voordeeltje is dat ze ’s middag langer op school zitten en dus ook minder op straat hangen…..