De geruchten over de nieuwe turbo motor van BMW die onder ander 335i gaat aandrijven werden sterker en sterker. En vandaag heeft BMW officieel aangekondigd dat er een 3.0 twinturbo motor aankomt.
De motor (N54) levert 306 pk, wat in de 335i een sprinttijd naar de 100 van 5,7 seconden moet opleveren. Dankzij de twee kleine turbo’s is er vrijwel geen turbolag en het maximum koppel is beschikbaar van 1500 and 5800 toeren (via Leftlane news).
Ricardo zegt
BWM is en blijft een top merk! ze blijven maar groeien! die techniek van hun qua motor is niet normaal!!!
dit word egt weer een BEEST!!!
concurrentie kan ze borst nat make,, en het zal moeilijk worden om het te evenaren!
ga zo door BMW!!!
w0o0dy zegt
eigenlijk is 306pk uit 3 liter nogal weinig als je twee turbo’s hebt. Maar het zal wel een fijne motor zijn. Alleen waarom gelijk dingen roepen als “de concurrentie kan haar (tis meervoud) borst nat maken, het zal moeilijk worden om het te evenaren!” er zijn veel geavanceerdere motoren op de markt… Volkswagen is nou niet echt de top qua motoren, maar de 1.4 twincharger van de golf levert 170pk… da’s ruim meer dan het specifieke vermogen van deze BMW. Opel’s astra OPC? ook meer en zo kan ik nog heel lang doorgaan.
Maar het zal wel een fijne motor zijn en ik denk dat het ook best een hele fijne auto zal zijn die 335i.
Alwood zegt
ik snap niet helemaal waarom BMW dit nu gedaan heeft. de kracht zit em er juist in dat ze brute motoren maken zónder turbo…
dat ze em op de diesels gebruiken oké maar ik mag de bmw techniek juist zo omdat ze alleen ongeblazen benzines maakten
G. Arslan zegt
BMW maakt gewoon goede motoren, dat kan je gewoon niet ontkennen. Elke keer komen ze wel weer met de juiste techniek voor de motoren, maar ik vind het erg jammer van de nieuwe lijnen bij BMW. Daar ga ik gewoon kapot van!Doe mij maar de oudere BMW´s!
Solstice zegt
Ik denk dat de clou nu juist zit in het feit dat BMW hiermee wil laten zien dat je een turbomotor kunt bouwen zonder turbolag en enorme dorst. Met deze variabele dubbele turbo zal de motor wellicht efficienter zijn werk doen. De motor zal dus misschien vooral een alternatief moeten zijn voor een grotere (en vooral zwaardere, wat het rijgedrag uiteraard ook weer negatief beinvloedt) V8 motor. Dat zal ook de reden zijn waarom er niet gekozen is voor een hoog piekvermogen, maar voor een lekker brede en vroeg aanspreekbare koppelband.
Jeremy zegt
@WOoOdy: Inderdaad
w0o0dy zegt
@ Solstice: mee eens. Deze motor is vast heerlijk in het gebruik, maar de opmerking van Ricardo is een beetje kortzichtig. Maar goed, veel Pk’s is maar de helft van het verhaal. Eén van de grootste voordelen van turbo(s) is dat je relatief makkelijk een vrijwel vlakke koppelkromme kunt programeren. Kijk naar Saab, die turbo motoren leveren meer dan 90% van het maximale koppel tussen zo’n 2500 en 5500 toeren. Dan voelt de auto (@Sol:inderdaad) aan alsof er een veel grotere motor onder de kap ligt. Oftewel lekker rijden zonder nerveus te moeten schakelen om de boel een beetje op gang te houden. Eigenlijk het karakter van een diesel en een benzine motor (hoge toeren) gecombineerd. Slim, maar niet revolutionair.
BieR zegt
straks wordt de nieuwe M3 nog sneller met 2 turbo’s dan de
M5!!!!!!
Jopie zegt
BMW zal de turbo niet toe gaan passen op de M-modellen. De kracht van de M-modellen zit hem in het atmosferische motoren die hoge toerentallen kunnen draaien. De turbo is vooral een een soepele en efficiënte motor, die op elk toerental voldoende kracht heeft.
Alwood zegt
ik ben het idd met Solstoce eens, hij zal een heel mooi koppel bij lage toeren kunnen leveren en waarschijnlijk langer meegaan juist omdat de turbo niet gebruikt wordt om de motor te overbelasten.
Audi zegt
Audi gebruikt bij de S4,6,8 en RS4 ook geen turbo’s. Vind het een mooie ontwikkeling, wat ze nu allemaal zonder turbo’s kunnen.
w0o0dy zegt
eigenlijk ben ik wel een beetje een turbo-fan. Koppel bij lagere toeren, relatief lichte motor en zuinig als je het kalm aan doet. Een enorme motor is wel leuk, maar weegt veel en zuipt ook veel en dan nog. Bij lage toerentallen (vanaf 2500 of zo) heb je met een turbo meer trekkracht. Hoogtoeren motoren komen pas boven de 4000 toeren echt op smaak. Leuk op het circuit, maar minder als je in de bergen even van het gas af moet..
MotorSportElise zegt
Daar heb je een goed punt, w0o0dy…Mja, van mij mogen ze
wel een twinturbo motor V10 ontwikkelen en dan in de E60 stoppen of een M …des te beter!!!! ;-)
MotorSportElise zegt
twinturbo 5.0Lv10 M 0-100 3.5 sec. ???
MotorSportElise zegt
jmmr dat bmw de twinturbo niet in de M-series stopt…:-(
Ejay zegt
Is er geen tuner die de M modelletjes van een een turbo voorziet?
bmwliefhebber zegt
geweldig!!!
wordt voor mij!!
Jack zegt
Kijk bmw is opzicht wel goed maar ik zelf vind het rotzooi. waarom? omdat ten 1st meer zuip dan die rijd ik bedoel 3 litermotor met 306 pk nou sorry hoor een toyota supra met een 2,5 6 in line met een twin turbo doet het nog veel beter.
maar ik kan het niet ontkennen bwm is een topmerk
w0o0dy zegt
specs: De krachtbron levert 302 pk en een maximaal koppel van 400 Nm (autoweek)
sacha zegt
Dit wordt geen M-achtige of andere racemotor. Dit wordt waarschijnlijk gewoon een vervanging of alternatief voor 8-cylinders voor de gezapige BMW directie rijdert. Het heeft dus niet zoveel zin om ons over de prestaties op te winden, want daar is ie hoogstwaarschijnlijk niet voor.
Als je echt wilt knallen dan schaf je natuurlijk een Skyline aan die 1.000Pk uit ‘dezelfde’ configuratie kan persen.
mario zegt
ja hoor sacha 1000 pk, is het een productie auto :-. NEE. M3 van DA-MOTOR sport perst ook 1000 pk eruit dus. Het gaat hier GVD om een productie auto.
w0o0dy zegt
@Mario: waarom vloeken? en de opmerking van Sacha is ergens wel juist. Deze motor is geen topper als het gaat om vermogen. Nogmaals ter illustratie: 335i twincharger 102 pk/liter, VW (ja VW, kun je nagaan)1.4 twincharger 121 pk/liter
Qua vermogen is dit dus echt geen topper. Misschien wel een heerlijke motor, maar geen pk-beest
lifelover zegt
Heb gemerkt dat sommige zeer kortzichtig kijken met de ‘maar’ 306 pk. Reken dan wel dat deze motoren op hun sokken 400.000 km bollen en veel meer. BMW kan deze ook meteen gaan opvijzen tot +400pk, maar dat gaan ze niet doen ten koste van de levensduur, en absoluut ni te vergeten de alom bekende optimale BMW rij-eigenschappen. Ge kunt wel iets gaan oppeppen tot het uiterste, maar voor geen meter lekker rijden, als dat dan leuk moet zijn, ja voor de 1/4 mijl wel ja maar de rest?
lifelover zegt
Woody, De nieuwe M5/6 leveren atmosferisch al meer dan 100 pk per liter, ik denk dus ni dat dat een vergelijk is, met alle respect voor volkswagen,audi, want deze leveren ook mooi werk. Trouwens als we alle betere merken de opdracht zouden geven een motor te ontwikkelen van laat ons zeggen 2000cc met turbo en er alles uit te halen wat er maar uit te halen valt, denken jullie dan dat het veel zal schillen? Ik denk dat het dan gewoon op het gewicht zal aankomen. Met alle respect maar al eens nagegaan uit welk materiaal de M-motoren vervaardigd worden?
w0o0dy zegt
ik heb weinig negatiefs over deze motor gezegd. Alleen dat het qua vermogen niet spectaculair is en dat lijkt me juist. Het is dus ook geen kritiek op BMW, maar om zoals sommigen hier claims over de superioriteit van BMW te gaan rondslingeren gaat mij iets te ver. Lees mijn teksten nog maar eens. Deze motor heeft overigens weinig met de motoren van BMW-M te maken….
Jack zegt
Kijk maar naar mitsubishi evo FQ400 die is uitgerust met 2.0 motor en een HUGE TURBOoooo :D spec 405 PK en die heeft de lambogini marcilago hoe je dat ook schrijft gesmookt in bochten enzo bij een drag win de lambo tuurlijk maar als je echt een auto om mee te blazen en zuinig te rijden op sommig moment zal ik voor de evo kiezen. EVO heeft wel een turbolag :P maar voor de filmpje moet je naar http://www.youtube.com en zoek naar evo fq400
autoblogger zegt
Filmpje met uitleg van de nieuwe twinturbo: http://vodcast.bmw.com/stories/1430536/
w0o0dy zegt
hij met dus aanvoelen als een 4 liter 6-cilinder met het gewicht en de brandstofconsumptie van een kleinere motor. Hmm ben benieuwd. Als we nou eens de 335i voor een review regelen. Aangezien ik geen echte BMW-fan ben kan ik dan wel voor een paar kritische noten zorgen (denk ik, ik ga het proberen ;-) )
Peter Voermans zegt
Is het niemand opgevallen dat BMW voor deze twin-turbo motor het “oude” N54 blok gebruikt (aluminium cilinderblok en waarschijnlijk ijzeren cilindervoeringen) i.p.v. het nieuwe R6 blok van magnesium en aluminium!!
Wonderlijk, zou dat magnesiumblok scheuren of gewoon klappen in turbo uitvoering?
Magnesium is n.l. +/- 30% zwakker dan aluminium, welk metaal op zijn beurt ook weer +/- 30% zwakker is dan gietijzer!!
Daarom zijn de meeste dieselmotoren (ook bij BMW) uitgerust met gietijzeren cilindervoeringen.
ard zegt
306 pk.. da’s niet niks
Ard zegt
hij zal vast heel duur worden, maar ook heel goed!!!
van mij mag hij komen!!!
306 pk. da’s niet niks
m52 zegt
bmw is gewoon beter dan audi want m3 is vele male sneller dan de s4 dat zegt al genoeg of niet mensuh
@woody zegt
X -edit-
lexus zegt
Mooi gezegd;), maar nu ben ik wel benieuwd waar jij in rijd?
Ruben zegt
Jaja, daar is ie weer, de lokale loser die zichzelf geen naam durft te geven. Ik ben benieuwd of je echt denkt dat er mensen zijn die wel belang hebben bij ‘jou mening’. Ga terug naar de TMF chatbox, jochie.
lexus zegt
haha, laten we het nou rustig houden;) het is een forum voor auto’s, dat zielige afgezeik van elkaar doe je maar lekker bij elkaar in het gezicht, niet stoer op een forum
Wouter (autoblog) zegt
Heren, chill out. Discussies zijn leuk, maar dit soort scheldpartijen niet.
Ruben zegt
True. Excuses.
BMW werknemer zegt
Doelstelling van BMW was om een comfortabele blok te ontwerpen,(1 kleine turbo 1 grote geen lag) alla V8 want de V8 modellen gebruiken ook niet al hun potentie, deze turboblok ook niet trouwens, alleen de M5 e39 etc, Wrm geen V8 in de 335i nou te veel pas en maatwerk dan zou die er anders uit gaan zien dan de rest van de dreiers en dat mag alleen de M3.
Patrick zegt
bmw is en blijft de naam, zal er nooit maar dan ook nooit 1 kopen, daar heb je audi voor…..
ik vind 306 pk echt weinnig voor een 3 liter twinturbo,
bij audi had je toendertijd in die aoude rs4 een 2,7 twinturbo met 335 pk, en dat is al 10 jaar geleden,
BuBLiCioUSz zegt
Jammer dat bmw’s achterwielaandrijving hebben joh.
RICHARD zegt
Heb zelf afgelopen 2,5 jaar het nieuwe model 530D gehad, ik rijd de showroom buiten en na 20 KM eerste stukken. Ben zo 2,5 jaar bezig geweest, alles ging kapot , je kunt het niet opnoemen. Daarbij was service van BMW waaaaaaaarrrrrrdeloooooooos. Het klopt wel hoor wat BMW betekent= blijf maar werken. Dus voor mij noooooooooooooooooooooooooooooiiiiiiit nog een BMW.