Kijk dit is mooi, in een model worden drie hypes gecombineerd. Een mooi oranje kleurtje, een stalen klapdak en een diesel hybride. De techniek lijkt tegenwoordig meer voor niets te staan.
Een maandje geleden kondigden Peugeot en Citroen aan dat ze werkten aan diesel-hybrides en nu lijkt Peugeot er voor te gaan ook daadwerkelijk zo’n model in productie te nemen. In de 307 CC Hybride wordt de 110 pk sterke 1.6 HDiF-motor gekoppeld aan een elektromotor met een vermogen van 30 pk. Daarmee wordt de hybride net zo sterk als 307 CC 2.0 HDI en heeft dus vergelijkbare prestaties zoals een sprint naar de 100 in 11 seconden. Het gemiddelde verbruik is echter nog lager en komt op slechts 4,1 liter per 100 km (ongeveer 1 op 25 dus).
Peugeot heeft gekozen voor een zogenaamde parallelle hybride-aandrijving. De verbrandingsmotor wordt daarbij vooral gebruikt om de auto in beweging te houden en de elektromotor is gemonteerd tussen de verbrandingsmotor en de versnellingsbak. Er is wel een gewone handbak, maar je hoeft niet te koppelen dankzij de 2-Tronic versnellingsbak mechanisme.
Zoals het hoort wordt de bestuurder voortdurend geïnformeerd over de werking van het systeem door middel van het display op het dashboard. Dat soort gadgets schijnen trouwens voor een belangrijk deel het verkoopsucces van de Prius te verklaren. Sommige mensen kunnen er namelijk enorm enthousiast van worden.
dimi zegt
prachtig, enkel jammer dat merken zoals audi, volkswagen, bmw en mercedes hier nog niets te bieden hebben
dekster zegt
audi is bezig aan een Q7 hybird
maar ze mogen hun hybrides houden als ik een auto koop gaat het om de prestaties
leuk voor mensen die gwneen auto willen om van punt A naar B te gaan
Alwood zegt
ik snap écht al die hybride ophef niet?!
1. waarom neem je niet gewoon een zuinige auto zonder kilo’s accu’s?
2. waar zit em de energiewinst?! de motor moet het grootste deel van de accu’s opladen, dus dat kost extra energie en na de verbranding krijg je écht geen hoger rendement door het in electriciteit om te zetten. als ze efficient willen zijn waarom remmen ze dan niet 90% op de electro?
3. waarom werken ze niet aan verbrandingsmotoren met hoger rendement zoals bmw die de warmte wil omzetten in stoom etc… of de Cylyndrical Energy Module, vooral de laatste vind ik een interessant concept.
en dan vraag ik me al helemaal het nut af van een Q7 hybrid!!! dan rijdt ie 1/8 ipv 1/7, so what! het blijft een v8 met niet geringe inhoud en heeeel veel gewicht.
w0o0dy zegt
door de combinatie van electro motoren, accu’s en een verbrandingsmotor kunnen fabrikanten het motormanagement zo afstellen dat het rendement hoger is dan zonder de electromotor. In plaats van meer benzine instpuiten om meer koppel bij lage toeren op te wekken kun je bijvoorbeeld het hoge koppel van de electromotor gebruiken. Je vangt dus de zwakke plekken van de verbrandingsmotor op en daarom is het rendement (van de verbranding) hoger. Door een minder zware belasting van de verbrandingsmotor kan ook nog eens minder warmte worden opgewekt en ook daar win je dus wat aan rendement. Het is dus niet zo onzinnig.
Alwood zegt
ok, doet me wat positiever denken over de prius. dan snap ik alleen nog niet waarom ze het met een lexusRX of een q7 doen. al helemaal de v8 van audi levert genoeg koppel bij lage toeren en verbruikt toch veel. de energie die je hier bespaart lijkt me dan pure mode en weinig met het milieu te maken hebben.
(vind ik iig opgaan tot ze die v8 1:12 laten draaien of zuiniger)
Alwood zegt
wat dat motormanagement betreft denk ik trouwens dat een beheerst rijder met een vergelijkbare auto zonder electronica(gewicht) niet ver naast dat van de prius hoeft te zitten, voor al die computers en besturing van van alles en nog wat is steeds meer energie nodig niet?
ik zou wel een 80km/u test willen houden tussen prius en oudere civic oid. :-P
w0o0dy zegt
bij de RX4…. van Lexus geld dat de uitstoot van schadelijke stoffen de grootste reden is voor het ontwikkelen van de auto. Ieder merk moet in Californië een bepaald % aan low emission voertuigen op de markt brengen. En Lexus heeft gedacht een dure dikke auto als de RX met hybride techniek goed aan mensen met wat centen kwijt te kunnen en tegelijkertijd kunnen die mensen dan beweren dat ze een milieuvriendelijke SUV hebben…. (denk aan filmsterren enzo….)
idd is een goed gereden honda bijvoorbeeld ook erg zuinig, alleen…. zo rijdt bijna niemand dus in de praktijk valt het tegen en in de uitstoot statistieken kom je dus ook niet zo gunstig uit als met een Hybride…. tja het “Milieu-image” is beangrijk tegenwoordig..
Alwood zegt
ok dus het is de schuld van de amerikanen :-P net als al die lelijke bumpers op die mooie klassiekers!
ik zou willen dat het milieu image zich eens naar de industrie en stads bestuur verplaatst, maar dat wordt allemaal een beetje off-topic :-S
dus, vooral meer mooiere snellere autooos >-)
reli zegt
Het nieuwe Golf heeft een gemiddelde verbruik lager (4.8l/100km) zonder hybride….zo…is allen de advertentie voor rijke mensen!!
Pascal zegt
PSA zou beslist hebben om dit hybride systeem niet op de 307/308 en C4 te brengen, maar wel op de wagens die zich een klasse hoger in het gamma bevinden!
Dit omdat het te duur zou uitkomen om het in deze lagere klasse te gebruiken, eerlijk gezegd vind ik dit een heel spijtige zaak.
Als je ziet waar ze de laatste tijd mee bezig zijn, dan kan je enkel besluiten dan PSA slecht bezig is!
Ghislaine zegt
Nog veel meer nieuwe peugeot hybride auto’s http://www.hybrideauto.eu/peugeot.html
Vooral de rcz is gaaf!