Ook Brabus heeft een leuke verassing voor ons in Genève, de 6.3-Liter Brabus S600 V12. Volgens Brabus (wederom?) wereld’s snelste en meest krachtige luxe sedan.
De Brabus S V12 S heeft 730pk en kan daarmee van 0-100 in 4 seconden, de 0-200 doet ie in 11.9 seconden. Max koppel is eigenlijk 1320 Nm maar begrensd op 1100 Nm. Ook de topsnelheid is elektronisch begrensd op ongeveer 340 km/u. Dat is nog steeds erg heftig want de S weegt namelijk meer dan 2000 kilo! Naast de “power enhancements” heeft de Brabus S V12 S ook een aantal extra features. Er is een nieuw uitlaatsysteem, verbeterde aerodynamica en er wordt oa gebruik gemaakt van het Brabus high performance remsysteem.
Broeikas zegt
Gaat nergens meer over, hij is sneller aan de 200 dan de 997 Turbo(12,2 sec)en dan de top nog achterwege gelaten.
Ruben zegt
Ik vraag me toch altijd af bij deze wagens hoe ze er over 5 jaar of 100.000 km aan toe zullen zijn. Met deze kracht zal ie z’n automaat dan toch wel gaar gekookt hebben? Als je al ziet wat onderhoud kost voor bijvoorbeeld een standaard BMW 750i uit de jaren ’90, dan hebben deze auto’s als tweedehandsje toch helemaal geen bestaansrecht meer zou je denken?
Ach, let me ramble…
G. Arslan zegt
ik heb zo´n nieuwe s in real life gezien, wat jammer van de achterkant zeg!!voorkant valt wel mee, heb liever een S8!!Wil niet zeggen dat dit natuurlijk verdomd snel is!Beetje abnormaal snel
w0o0dy zegt
Dat die auto per definitie gaar zou zijn naar een paar jaar lijkt me aannemelijk maar niet noodzakelijk. Wie gaat die 730pk en meer dan 1100nm in de praktijk ook vaak gebruiken? Kan bijna niet in normaal verkeer. Wie wil er trouwens een tweedehands Brabus van 100.000 euro? Ik denk dat je als je zoiets koopt die auto ook 10 jaar houdt of zo, want waarom zou hij weg moeten en aan wie kun je zoiets nou kwijt tegen een redelijke inruil?
Rits zegt
Dit gaat nergens meer over, over 2jaar zullen ze zeker op de 1000pk zitten. Geef mij maar gewoon de rs6 plus met 480pk dan ben ik meer als dik tevreden.
Ruben zegt
@W0o0dy: er zullen inderdaad veel mensen zijn die zo’n Brabus jarenlang houden, maar toch kan ik me voorstellen dat veel executives zo’n ding na 3 jaar weer wegdoen. Op mobile.de kom je ze wel tegen, bijv.: een Brabus S van ’99, 174.000 km, 400 pk, 34.900 euro. E500 Brabus 6.1 van ’04, 67.000 km, 426 pk, 79.900 euro. Zou wel eens iemand willen spreken die zo’n ding gekocht heeft, ben benieuwd hoe het met de betrouwbaarheid/onderhoudskosten zit.
SamSam zegt
Ja ja, brabus blijft zich aan de top kleven…
NumbNuts zegt
Toevalligerwijs ben ik afgelopen vrijdag op bezoek geweest bij Brabus (perks of the job als je bij een MB dealer werkt) om een klantenauto op te halen. Dit slechts als kleine kanttekening ;-)
@ Ruben : Onderhoudskosten lopen meestal gelijk aan wat je bij een reguliere MB dealer betaalt (i.a.w. veel ;-)), maar qua betrouwbaarheid zit het wel snor. Ik sprak iemand van de werkplaats en ze hebben een behoorlijk aantal auto’s in onderhoud met behoorlijk hoge km-standen.
Ik ben normaliter niet iemand die voor het merk Mercedes-Benz in de bres springt, maar in het geval van Brabus durf ik wel te stellen dat ze het kwaliteitstechnisch voor elkaar hebben :-)
GALATASARAY zegt
Inderdaad, de S Klasse blijft een fantastische auto vooral de brabus en amg modellem, alleen jammer van de achterkant had wel mooier gekunt. de vorige modellen waren altijd prachtig deze ook alleen de achterkant. Smaken verschillen.
Maar MERCEDES blijft mijn favoriete merk
Mark zegt
Begrensd op 340…pff zeker vanwege de banden ofzo. Hoe hard kan da kreng wel niet. Niet normaal! Alleen maar gevaarlijk als de rest 250 of minder op de autobahn rijdt. Maarja tis meer voor de show dan voor het gebruik…
Leuk dat koppel begrenzen. Was altijd max 1000, dus er zit vooruitgang in.
Mark zegt
He gatsie, het verbruik staat er niet bij. Toch heel belangrijk ;-)
SamSam zegt
Mensen met zoveel poen gaan niet moeilijk doen om die stuivercenten!!!!
SimonMc zegt
Pfff…Precies of die kan al dat vermogen op de baan zetten.
Iemand dat filmke gezien van top gear met diene mercedes cl65 V12 biturbo?Die heeft 1000Nm koppel en waarschijnlijk 612pk ofzo.
Wel, als die goed forsig wou vertrekken, stond die gewoon ter plekke te pattineren, en na een tijdje pas vertrok die, nadat er de helft van zijn banden aan de baan plakte welliswaar…T’is dan maar te hopen dat die mercedes een of andere launch control heeft, anders komt er van sprinten niet veel van in huis.
tim zegt
simon heb je een link van dat filmpje?
Jeremy zegt
@tim: Staat bij de filmpjes(video bonanza mercedes amg)
Ruben zegt
@Numbnuts: goed om te horen dat het met de betrouwbaarheid wel goed zit, misschien moest ik er dan toch maar eentje bestellen. *kuch* ;-)
heidekonijn zegt
Euhm, koppel begrenzen?
Vreemde uitleg.
Pk = koppel x toeren, dus koppel begrenzen = pk begrenzen.
Sacha zegt
Volgens mij is koppel uitgedrukt in Nm en Pk in Kw. Dat staat enigzins los van elkaar.
.
Dus zeker geen Pk = koppel * toeren, want dat zou betekenen dat Kw = Nm * R/s wat netgens op slaat.
.
Waar is mijn Binas boekje als ik het nodig heb?
bart zegt
wie wil nou zo n auto? nou ik denk niet veel mensen want moet je eens denken wat die gaat kosten. wat een onzin is dat met brabus ze blijven maar doorgaan, zoals hier al eerder werd gezegd met een audi s8 of rs6 plus heb je het helemaal voor elkaar.
w0o0dy zegt
zonder formules maar gewoon in tekst: het koppel wordt electronisch begrensd door het benzine/lucht mengsel te manipuleren (chiptuning achterstevoren zeg maar). Een motor levert over het algemeen zijn vermogen bij hoge toerentallen terwijl het koppel al veel eerder vrij komt. Als je meer pk/kw uit een motor wil halen kun je het toerental verhogen (gebeurt veel bij chiptuning). Meer koppel regel je bijvoorbeeld door een rijker mengsel bij relatief lage toerentallen.
Sacha zegt
En een betere (steilere) nokkenas.
w0o0dy zegt
@sacha: klopt, alleen zou ik het dan echt (terug)tunen noemen en zou ik het woord “begrensen” niet gebruiken. Overigens het koppel moet begrenst worden omdat anders de aandrijving (koppeling, versnellingsbak/automaat, aandrijfassen) eraan gaat (en het vermogen niet op de weg gebracht kan worden).
dekster zegt
@w0o0dy
dat noemen ze toch tractie controle?
w0o0dy zegt
@dekster: dat klopt. Eén van de manieren is de kracht van de motor te beperken, de andere is via de remmen het vermogen dat op het wiel terechtkomt “wegremmen” (da’s overigens een ouderwets systeem dat volgens mij niet meer gebruikt wordt).
Het verschil tussen tractiecontrole en een begrensing is volgens mij dat bij tractiecontrole het doorslippen van de wielen gemeten wordt door sensoren en dat de computer daarna pas het vermogen dat de motor genereert aanpast.
Bij een begrensing is de computer zo geprogrammeerd dat de motor nooit meer dan het maximum genereert. Dus ook als de wielen niet doorslippen.
Mercedes zegt
Dit zegt maar weer genoeg(H) BMW en Mercedes blijven aan top
nix tipt aan hun kracht haha waar blijft audi dan met de rs8? Die s zeker uit mekaar gevalle alleen door t geluid van de mercedes hahahahaa
dekster zegt
@mercedes
zet een superchanger op de S8 en je hebt een monster
mercedes heeft brabus en dat is een tovenaar(voor mij toch)
audi heeft zo geen tuners die dat doen maar hoe verklaar je dan dat audi? al 5maal le mans heeft gewonnen
dekster zegt
weet iemand soms goeveel onderhoud een s-klasse vraagt als je hem zo tuunt?
Alwood zegt
uuh, dekster… audi heeft toch abt? misschien wat minder uitbundig of bekend als brabus, maar toch zeker serieus met audi’s.
en over tractiecontrole, daar spaar je de automaat niet mee, de druk wordt gewoon doorgevoerd naar de remmen alleen je draait alles met een hoog koppel net zo hard de soep in. ook je remmen in het geval van 1200nm en ‘gewone’ tractiecontrole.
dekster zegt
abt is niet zo extreem zoals brabus
Alwood zegt
daar heb je redelijk gelijk in, volgens mij bouwt mercedes daarbij ook minder ‘optimale’ blokken dan audi.
audi komt meer in de buurt van wat een blok kán dan mercedes, die iets meer reserves erin heeft zitten (volgens mij).
dekster zegt
hoe meer je het maximum eruit haalt hoe meer onderhoud
w0o0dy zegt
Ook Audi heeft een tuner die beroemd/berucht is voor zijn beestachtig snelle auto’s. Hieronder de specificaties van de Oettinger RS6 Biturbo:
4.2 liter V8, 397 kW (540 bhp)@6000 toeren/pm Max. koppel 730 Nm@3300 toeren/pm
Dat is een veel hoger vermogen per liter (128 voor de audi en 115 voor de brabus) dan de 6.3 brabus motor bij een iets lager koppel (teruggerekend naar Nm/liter)
@Merceded: Audi is de laatste jaren oppermachtig op Le Mans en Mercedes heeft met de staart tussen de benen het Le Mans project moeten staken…… een beetje de realiteit in de gaten houden kan geen kwaad.
w0o0dy zegt
voor de liefhebbers: http://www.oettinger.de
Alwood zegt
oeh, mooi spul. die kende ik nog niet w0o0dy :-P
maare ik zou al blij zijn met 250 pk en aangezien ik daar voorlopig nog ff moet sparen…
dekster zegt
als je rijk wilt worden moet je niet sparen maar investeren
w0o0dy zegt
een leuke 180pk A3 is redelijk haalbaar en met een andere chip komt daar ook ruimschoots meer dan 200 pk uit… zo is je droom ook weer iets dichterbij ;-)
Sacha zegt
Kleemann doet het ook leuk:
V12 6.0
For the powerful 6.0 litre V12 AMG engine KLEEMANN offers an ECU up grade programme that adds 127 Hp and 300 Nm (222 lb-ft) to the car’s already incredible power output. The additional power is available in the midrange of the rev scale (2500-4500 rpm). The ECU performance kit is available for the SL 65 AMG, CL 65 AMG and the S 65 AMG.
Dat komt dan op 1.300Nm en 739Pk.
heidekonijn zegt
@Sacha
Koppel staat zeer zeker niet los van vermogen.
Sacha zegt
Er zal best een correlatie zijn, maar niet de voornoemde formule.
SimonMc zegt
b.t.w., inzake tuners van audi, telt MTM niet meer mee dan?
Zie bv de audi MTM TT bimoto
ik zegt
jullie hierboven hebben alleen veel praat zene ik weet veel over deze auto dus mond toe
Sacha zegt
Vertel ik. Nu willen we het weten ook.
dekster zegt
@ik
vertel eens iets wat we nog niet weten
khalil zegt
Wat is dit sloopend voor de concurentie. Dit is niet normaal.
Nog eventjes en je moet een piloot zijn AAAAAAA.
En hij is niet normaal prachtig. Shit had ik het geld maar hahhaha
w0o0dy zegt
zag gisteren in België de nieuwe S-klasse rijden. Die is een heel stuk fraaier dan de vorige en (om te zien) ook een heel stuk beter dan de 7-serie van BMW
woutr zegt
wat zitten mensen nou met geen grip hij gaat in 4 sec 100(H)
marcel zegt
ja ja die gasten uit bottop flikken het weer:P
snelste sedan ter wereld,met deze s trek je de de complete rioling onder de grond vandaan:)
echt een juweeltjuh en dan te bedenken dat dit spul over een jaartjuh of 10 niets meer kost;) ik weet wat ik later rij:)
MFG zegt
Wat een auto zeg. Heb hem deze zomer in Bulgarije kunnen zien. Ik zat meer dan een half uur te bewonderen van deze mooie auto!
Heb een hele slechte foto kunnen maken. Durfde niet eens, zatten allemaal mafia boys around the car dus… :-)
hier de link: http://www.picvalley.net/v.php?p=u/1/38_069.JPG helemaal rechts op de foto. je kunt de velgen wazig zien ;-)
shaneseagal zegt
neem gewoon een normale auto zoals de citroen c6 2.7hdif 215pk 2 turbo”s voer die met een chip een beetje op niemand verwacht zo”n auto met veel pks dat word pas intresant wat is er nog intresant aan een Brabus of M5? die blijven tog bezig dus doe het met iets onverwachts bijvoorbeeld de nieuwe c5 met 240pk dan word het leuk en intresant het meest onverwachtse is het intresantste