Vorige week reed ik nietsvermoedend op de A12 en schrok van het zoveelste voorbeeld van waanzin. Niet omdat iemand zich als een idioot gedroeg, maar een keurige heer met een dikke zakenauto (de nieuwste Saab 9-5) was de boosdoener…
Het gebeurt eigenlijk bij ieder merk:
een auto die een tijdje op de markt is begint minder goed te verkopen dus roept er iemand dat er een update moet komen want de auto is onderhand te ouderwets…Uitgangspunt is een redelijk goed uitziende auto waar maanden aan gewerkt is. Die na een dozijn schetsen en urenlange vergaderingen tot stand is gekomen. Soms zijn het echt wel fraaie auto’s, denk maar aan de originele Ford Scorpio. Toen die op de markt kwam vonden veel mensen het een mooie auto. Kennen we de laatste Scorpio nog? Ik heb nog een licht trauma van het zien van de updated version maar mijn therapeut zegt dat het ooit wel weer goed komt met me.
Dit stukje gaat over de rare gewoonte van automerken een prima uitziende auto te gaan “updaten”. Eén of andere marketingmanager roept dat er een update moet komen en er wordt een “ontwerper” bij gehaald. Niet één van de toppers die bij het bedrijf werken maar iemand die toch weinig beters te doen heeft. Hij prutst wat met andere lampjes en plakt wat andere bumpers op de auto en komt vervolgens bijna te laat voor zijn afspraak met de opticien. Als hij met zijn nieuwe bril de volgende dag terug komt op zijn werk blijkt dat de ideeën van de dag ervoor toch niet zo briljant zijn. Helaas is de deadline te dichtbij om er nog wat aan te doen. “Nou ja het moet maar, dit moet het maar worden”. Dit gedrocht wordt vervolgens door de marketing afdeling met veel tromgeroffel aangekondigd als de NIEUWE Saab 9-5.
Zo moet ook de laatste uitvoering van de Saab 9-5 tot stand zijn gekomen. En ik heb zelden zo’n lelijke auto gezien! Alsof je een, op zich best aantrekkelijke, vrouw hebt laten opmaken door een meisje van 5. Met opzichtig veel rouge en nog meer lippenstift.
Waarom is dit nodig? Wie trapt er nou in zo’n ongelofelijk mislukte “nieuwe” versie? Tja, die keurige heer op de A12 …… arme man, zou zijn vrouw al weten dat hij absoluut geen smaak heeft?
Mandelbaum zegt
Ok smaken kunnen verschillen, maar wat is er mis met het nieuwe “ontwerp”? Ik ben het met je eens dat in plaats van het opleuken van een bestaand modelletje het voor ons misschien leuker is om iets nieuws te bedenken, maar ik heb nog eens naar de 9-5 gekeken en vindt hem echt niet lelijk. Zelf vindt ik de 9-3 leuker, maar ja zoals gezegd smaken verschillen.
Michiel van den Brink zegt
Ik ben het volledig met bovenstaand stukje eens.
Gisterochtend stond ik weer naast zo’n ding in de file en dus begon mijn dag meteen slecht.
Op de foto’s valt het nog wel mee, maar in het echt is geheel niet om aan te zien.
De voorkant is overdreven imposant gemaakt, terwijl de kont weer bijzonder suf is geworden.
Nu maar hopen dat de nieuwe familieneus die we op diverse Saab-conceptcars zagen op de komende productiemodellen wel goed tot zijn recht gaat komen.
Met het idee is niets mis, maar is wel geforceerd op een basis die zich daar eigenlijk niet voor leent.
Op mijn eigen website heb ik een soortgelijk stukje geschreven over de facelift van de Peugeot 307.
Ook zo’n geforceerd stukje design om te ontkennen dat “we” ouder worden.
Net zo onnatuurlijk als Marijke Helwegen…
Audi zegt
Jongens..Ik ben het helemaal met jullie eens dat de nieuwe Saab 9-5 gewoon ruk is… maar om nou elke 4 jaar een compleet nieuw model te ontwikkelen, kost 1: te veel geld 2: het ontwikkelen van een compleet nieuw model vergt meer tijd dan iedereen denkt 3: het is absoluut niet goed voor de restwaarde van een auto… Maar inderdaad, niet alle facelifts slagen.
Michiel van den Brink zegt
Een facelift is inderdaad vaak noodzakelijk.
Maar geef het model dan wel wat het nodig heeft en niet wat je zelf als marketeer of designer graag wil opdringen.
Je moet iets niet veranderen in wat het eigenlijk niet is.
Dat komt volkomen ongeloofwaardig over.
De Peugeot 306 bijvoorbeeld is een keer of drie gelift en dat bleef er wel geloofwaardig uitzien, want ’t is iedere keer gedaan in de stijl van het oorspronkelijke model.
autoliefhebber zegt
Saab heeft altijd zo gewerkt, kijk maar hoe de eerste 900 langzaam werd verziekt, en dat was altijd uit geldgebrek. Ze lijden nog steeds veel verlies en halen maar 50% van de verkoopdoelstelling die GM, het moederbedrijf van Saab tegenwoordig, heeft gesteld. Het ‘Op-Saaben’ van andere GM-produkten doet het de uitstraling van het merk ook geen goed, zie 9-2 (een Subaru) en de 9-7 (een Chevrolet). Bovendien zijn ze erg eigenwijs bij Saab en ontwikkelen nog steeds van allerlei onderdelen zelf in plaats van die bij Opel uit de rekken te halen. Nu is er weer een kleine Cadillac die aan de zijkant sprekend op de Saab 9-3 lijkt. Typisch en merk in doodsnood, dat Saab. Wordt gewoon een Opelfabriek in Finland.
Niels zegt
Saab maakt idd niet erg mooie auto’s. De saab 9-3 vind ik leuk vooral de voorkant maar die achterlichten…..dat past gewoon niet bij de auto!!
Netel zegt
De tape rond de koplampen is gewoonweg ‘cheap & plain ugly’. Echt niet goed, ik kan er gewoon niet bij dat ze dat doen met een saab.
Ruben zegt
Waar bij de meeste facelifts sprake is van evolutie, gooit Saab het gewoon over een andere boeg door een oude auto er hypermodern uit te willen laten zien. Ze weten de leeftijd van het ontwerp wel aardig te verbloemen, maar toch, geen goed idee. Je koopt feitelijk nog steeds een auto uit 1997.
autoliefhebber zegt
In feite koop je een Opel Vectra uit 1997 met een wat nettere carrosserie.
Alwood zegt
ik heb de saab nog niet zien rijden, op de foto’s leek het geen achteruitgang?
een ander voorbeeld vind ik de impreza die naar mijn mening wel een heel brute neus heeft gekregen. (3e keer pas goed)
hairry zegt
Helemaal mee eens; je reinste klooi maar an; wie wil zoiets nog? om dan nog te zwijgen over de prijs die ze ervoor vragen (overschat); staan ook bedroevend laag in de betrouwbaarheidsstatistieken; ik zeg het je hier en nu; Saab is stervende.Spijtig want hun cabrio-versies daarentegen zijn één van de mooiste op deze aardbol.
RSC zegt
Vind Saab maar een slap aftreksel van iets wat in de richting van Volvo komt.
@Hairry
Mooiste (betaalbare?) cabrio vind ik persoonlijk de Audi A4
Audi zegt
@RSC: Helemaal met je eens! A4 cabrio is wat mij betreft echt de mooiste 4 persoonscabrio.. Zeker de zeer gelukte, subtiele facelift. Maar ik ben dan ook wat bevooroordeeld..
SimonMc zegt
Helemaal mee eens met het bovenstaande, ik woon zelf in een straat waar er een saab showroom is, en kom er natuurlijk iedere dag voorbij.
Toen ik voor de eerste keer die nieuwe saab zag dacht ik ook direct van ” wat is dit?”.Echt heel lelijk.
Dan een paar weken later zag ik hun SUV staan, die er eigenlijk al niet veel beter uitzag vond ik…
De vorm deed me denken aan een sterk verhoogde break van saab.Alleen de motor mocht er wel wezen, een 4.2 :-)
Peter zegt
Ach ja … laat Saab maar stervende zijn … ik heb me desondanks enkele weken een nieuwe Saab Cabrio Vector besteld !! Vanaf mei dit jaar ga ik er enorm veel plezier aan hebben … en de meedraaiende koppies overal op straat neem ik er gerust bij! Toch … de 9-5 is best lelijk :-)
Superkoerier! zegt
Die laatste facelift van de 9-5 lijkt idd geen verstandige zet. Vooral die voorkant is nu spuuglelijk (ook als JIJ dat niet vindt, dan is dat wel zo).
Het is lastig om aan te geven wat ze wel hadden moeten doen om ‘m mooier te maken, maar als ze als basis de US uitvoering hadden genomen, en dan de lampen strak laten overgaan in de motorkap zonder die chromen troep, dan was het resultaat echt veel beter.
Cesar zegt
Ik rij nu zes maanden in een nieuwe Saab 9-5 Estate Vector met een fantastische 2.3 turbo, die door de Zwitserse firma Hirsch nog even prettig is opgeleukt naar rond de 250 pk. Allemaal op de voorwielen, dat gaat dus net (soms ook net niet), maar het is wel heel plezierig rijden. Ook heel fijn: de waanzinnig goede stoelen! Dit is mijn tweede Saab 9-5 en ik heb ook twee Saab’s 9-3 gereden en een 900. Allemaal fantastische auto’s. Nooit gezeur mee gehad, prima uitstraling en veel comfort. Tot slot nog even over de facelift van de 9-5. Daar heeft men op het forum een problee mee. Lijkt mij een behoorlijk relatief probleem, gezien de diepte van de kritiek (‘ lelijk’, ‘ vreselijk’, ‘ niet mooi’), ik ben het daar – uiteraard – niet mee eens. Anders zou ik niet ruim 50.000 euro uit de la hebben getrokken. Ik geef wel toe dat de kleur van de auto voor een deel de uitstraling bepaalt. Ik heb een donkergrijze uitvoering, een soort oorlogsschip, en dat staat de nieuwe 9-5 bijzonder goed. Smaken verschillen, ik zal niet zeggen dat de wagen ‘mooi’ of ‘ prachtig’ is, of ‘ mooier’ en ‘ prachtiger’ dan vroeger (de Saab 9-5 heeft nooit uitgeblonken in schoonheid, het is meer een BROK degelijkheid). Voor mij is de 9-5 nog steeds 1 van de weinige grotere stationwagons met veel uitstraling en karakter. Was dat niet waar Saab volgens velen altijd zo goed in was? En wie hem niet mooi vindt, hoeft geen 9-5 te kopen. Een Audi A6 of een BMW 5 zijn keurig genoeg…
TFFY zegt
Ach wat wil je, Saab=Ford.
Als ik ‘verplicht’ zou moeten kiezen dan liever de nieuwe Mondeo dan een Saab 9-5
Gelukkig hoef ik niet te kiezen uit het segment met zo’n overduidelijke lease stempel.