Na het lezen van de rij-impressie op autoweek ging ik even kijken naar de specificaties van de Focus ST. Ford is met de sportieve modellen de laatste jaren leuk bezig. De Focus RS is een absoluut geniaal sturende voorwielaandrijver, die de bestuurder trakteert op veel grip en vooral veel gevoel en controle. Zelfs een basis Fiesta rijdt al prima en de ST is ook een leuke kar voor een normaal budget. Genoeg ruimte om bruikbaar te zijn, vlot uit de startblokken en heel erg rap in de bochten (tipje: ga voor een paar leuke velgen en wat exotischer rubber van Toyo bijvoorbeeld)
Wat me opviel, toen ik naar de specificaties van de Focus ST keek? Het ding weegt 1292kg. Oké de Golf GTI is met 1300+kg nog iets erger maar wat zijn auto’s veel kilootjes aangekomen de laatste jaren. De Escort Cosworth woog met 1320 kg wel meer, maar dat was wel een 4 wielaandrijver en was op sommige punten extra zwaar uitgevoerd omdat de onderdelen anders niet op de group N rally auto’s gebruikt mochten worden.
Ga je naar de uitrusting van de Focus ST kijken dan vraag je je af waar ze mee bezig zijn. Waarom maken ze geen uitvoering zonder electrische spiegels inclusief verwarming, zonder hoofdsteunen achter, zonder electrische ramen… etc?
Op de veiligheidsvoorzieningen kun je misschien maar beter niet besparen maar ik zou veel liever een basic uitvoering zien. Relatief goedkoop en als je dan niet zonder al die spullen kunt dan koop jij die er maar fijn bij. Ik schat dat een moderne auto makkelijk 80kg aan luxe accessoires aan boord heeft….. stel je eens voor…. Dezelfde auto maar dan zonder die standaard passagier aan boord…
Sir Smokalot zegt
Hee WOoOdy, jij hier?! :-)
Je neemt me de woorden uit de mond. Ik heb hier al eerder mijn voorliefde voor hot-hatches betuigd, en ik vind ook absoluut dat ze te zwaar worden. De enige fabrikant die nog echt spartaanse, niet superdure auto’s maakt is tegenwoordig Lotus.
Nadeel van de Focus ST is dat er een zwaar 2.5-blok in ligt en om al die pk’s te kunnen harnassen is natuurlijk ook een zwaarder onderstel nodig, naast wat andere aanpassingen.
Ik durf zelfs zo ver te gaan om te zeggen dat de fabrikanten best mogen bezuinigen op veiligheid, als je praat over 30 airbags en dat soort zaken. Mijn oude bakkie weegt ook maar 890 kg, dus een hot hatch moet best onder de 1000 kg kunnen. Gewoon geen computers, rijhulpen, stuurbekrachtiging; lichte wielen, stoelen en een stijf chassis.
Ik ben zelf wel gecharmeerd van seat, en als je een sportieve uitvoering wil (FR, een trapje onder de cupra) zit die ook meteen vol met luxe, omdat hij automatisch boven de wat minder krachtige modellen wordt gepositioneerd. Erg jammer, want ik ben er van overtuigd dat er een grote markt is voor kleine, lichte, krachtige auto’s……
Sacha zegt
Het wordt steeds gezelliger op Autoblog!
autoblogger zegt
Koekje erbij?
Sacha zegt
Lekker!
Sir Smokalot zegt
Doet u mij maar een kopje rooibosthee!
Alwood zegt
ze doen die luxe erop omdat de pers anders gaat zeuren dat zo’n kale auto toch wel heel duur is voor die pktjes extra…
als de mannen van de pers lekker comfortabel kunnen zitten, airco aan niet te hard werken om de voorwielen grip te laten houden maar wel gassen en dat allemaal op de instap, schrijven ze veel betere revieuws.
w0o0dy zegt
ah, gelukkig gaat het hier op autoblog over auto’s ;-)
Joost zegt
Ik zou het geweldig vinden als er ook een ‘kale’ versie van de ST kwam, zonder al die accesoires. Dat betekent lagere prijs en snellere auto’s zonder al dat overbodige gewicht
tom van belgie zegt
trekt de ST met de voorwielen of met de achter as?
w0o0dy zegt
Alle uitvoeringen van de Focus hebben voorwielaandrijving, maar op de ST zit wel esp en tractioncontrol dus valt het met “Torquesteer” wel mee. De oude Focus RS had een redelijk bijzonder differentieel en daardoor kon al die power behoorlijk goed worden gebruikt zonder het stuurgedrag te verknoeien, of dat differentieel ook onder deze ST zit betwijfel ik, maar zou wel een goed idee zijn! Ik heb de mensen van TopGear niet echt horen klagen over de grip dus…….
autoblogger zegt
Zag net een reclame van de ST op TV, Ford is met een marketingoffensief begonnen?
Wauw! zegt
Heb zojuist een uurtje mogen rijden in een Focus ST!
In één woord geweldig!
De acceleratie, en het brullend geluid geven echt het monsterlijke effect. Tijdens die rit heb ik niet aan het bezineverbruik gedacht, maar die zal flink hoog geweest zijn.
Ruben zegt
Misschien een idee om op Autoblog met accounts/passwords te gaan werken? Kan niemand zich meer voor elkaar uitgeven en zijn mensen met dit soort, ehm, waardevolle toevoegingen te blokken.
Stephan zegt
Als je een Ford Focus ST hebt dan zou ik even naar http://www.pumabuild.co.uk gaan en een afspraak maken voor een stage 2 opvoerbeurtje. Die mensen hebben verstand van zaken, zit je ineens op 290 pk en het kost relatief weinig (iets van 1200 pond dacht ik)!
kees zegt
Ik heb sinds kort ook een st en ik heb er nu 300 pk uitgehaalt
monsterlijk snel
Barry zegt
Waar haal je de wijsheid vandaan?
Dat Ford de laatse jaren leuk bezig is met sportieve modellen?
Neem de eerste RS2000 jaren 70 en de legende vleugeltype sierra Cosworth.
cosworth vanaf 1986,
Lijken mij toch niet de laatse jaren!