Al sinds de jaren ’80 houden de grote Duitse autofabrikanten zich aan de ongeschreven wet dat hun snelste auto’s op 250 km/h begrensd worden, maar het is in mijn ogen slechts wachten op de dag dat deze afspraak er aan gaat. Want geef nou toe; we zijn inmiddels 20 jaar verder en de prestaties van de snelste modellen zijn enorm toegenomen. Ook zijn de Amerikanen inmiddels zo ver dat ze qua topsnelheid aan de 250 km/h kunnen knagen, dus het wordt eens tijd de spelregels te gaan herdefiniëren.
Waarschijnlijk dacht Mercedes er net zo over want het bedrijf gaat bij haar AMG-modellen als optie het unlocken van de 250-grens aanbieden.
Voor deze dienst moet je dan nog wel om en nabij de 10 ruggen bijleggen, maar dan krijg je ook een ‘performance pakket’ (andere vering, banden, achteras, sportstuur), dat er voor moet zorgen dat de bezitter zijn auto ook boven de 250 km/h nog op de weg houdt.
Helaas voor de Europese snelheidsduivels biedt het bedrijf de optie vooralsnog alleen in de VS aan, maar ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voordat Europa ook aan de beurt is. Dit vooral vanwege de technologische ontwikkelingen van de laatste decennia, maar ook omdat de ‘afspraak’ al een tijdje onder druk staat.
Alwood zegt
alsof je zo snel over de 250 gaat op de autobahn!
ik vind het knap nutteloos om de begrenzing op de topsnelheid eraf te halen, alleen de moeite waard als je werkelijk naar circuit’s gaat. in dat geval heb je de auto alleen vast ook wel laten tunen.
zolang de acceleratie maar niet begrenst wordt!
Jos zegt
Op circuit haal je dergelijke snelheden in 90% van de gevallen niet.
w0o0dy zegt
je kunt je afvragen wat het bestaansrecht is van een auto met 612pk als de topsnelheid op 250 is begrenst. Qua acceleratie win je meer door een lager gewicht dan door meer pk’s. Kijk maar eens hoeveel meer pk een auto nodig heeft om in plaats van 6 in 5 seconden naar de 100 te komen….
Alwood zegt
het enige nut van 612 pk is in een meer comfortabele auto net zo hard kunnen optrekken als bijvoorbeeld een exige.
het lijkt mij verder dat er ook heel erg weinig gevallen zijn waarin je over de 250 gaat op de openbare weg! er komt ook een grens tot waar je kan kijken en die dat is bij 250 al knap ver…
enige reden om een begrenzer er af te halen is als de snelheid op toeren begrenst wordt. in een vette europeaan wel je gewoon toeren maken
trigger88 zegt
Bekijk het eens zo:
Straks komt audimet de r8. Dan heb je een auto met zo’n 600PK en 1500kg terwijl hij niet harder kan dan 250km/h. Das echt onzin, wantzonderde begrenzer zou ie veel sneller zijn dan de gallardo.
Sir Smokalot zegt
Geloof me, die 250 km/h kan je op zat plekken in Duitsland overschrijden, je moet het alleen niet in de spits proberen.
Met een C280 haal je de 250 km/h al, terwijl dat (veel)vroeger alleen maar voor topmodellen was weggelegd. En als je een peperdure SL65 AMG koopt wil je toch ook graag dat hij een simpeler model er op top uit kan rijden?
Voor sommige mensen is 250 km/h nou eenmaal niet genoeg, en die moeten nu een tweewieler of een exoot kopen om zo hard te gaan.
Ik zou in ieder geval niet inzien wat het probleem is om de auto’s te ‘unlocken’, meer ongelukken krijg je er niet van. Bovendien ben je niet verplicht om boven de 250 km/h te rijden, dus als je een auto hebt die er overheen kan zal je het nog niet erg vaak rijden….
Alwood zegt
met de r8 heb je idd een punt. die auto lijkt mij echter ook op hogere snelheden gebouwd dan een SL. het is ook waar dat de begrenzingen er niet op hoeven(geen vereiste oid) ik twijfel alleen erg aan het nut om harder te gaan.
ik hou het maar bij lotus en soeb’s :-P die hebben gewoon andere vertandingen…
Ejay zegt
Wat het is, is dat mensen niet graag begrensd worden. ‘Mijn auto kan 320 km/u’ Maar ze zullen het zelden tot nooit rijden.
w0o0dy zegt
Het idee dat ze veel meer hebben betaald maar toch geen streep harder kunnen rijden, dat is pijnlijk voor sommige mensen. Persoonlijk zou ik geen goede reden kunnen bedenken voor het weghalen van de begrensing, behalve bij een auto die (ook) geschikt is voor het circuit… en daar vallen de AMG modellen wat mij betreft niet onder.
Sacha zegt
Mee eens W0o0dy, 250Km/h is genoeg voor mij, ook in een AMG. Maar het gaat om het idee hè.
Het gaat overgens over “dit 030 performance pakket”:http://www.amg-owners-club.de/index.php?id=223&backPID=223&tt_news=60 wat altijd al zonder VMAX aanpassing in de VS verkrijgbaar was.
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Net of 250 zo verschrikkelijk hoog is. Het is natuurlijk wel hard. Maar als je 600 pk hebt dan is het zo gehaald hoor…
Sacha zegt
Dat zal best, maar 250Km/h (zelfs op de Autobahn) vind ik best snel gaan. Helemaal als er nog andere mensen op rijden die niet altijd meewerken. Maar ik ben niet ook zo’n held…
Sacha zegt
niet ook = ook niet
Sir Smokalot zegt
Het verradelijke van snelheid is dat het erg snel went. Ik weet nog dat ik de eerste keer boven de 200 km/h reed en mijn hart ging aardig tekeer. Tegenwoordig word ik er niet warm of koud van. Hetzelfde met een motor: als jij een pittige motor voor het eerst helemaal opentrekt weet je niet wat je overkomt; doe het een paar keer en het wordt veel minder beangstigend.
Het belangrijkste van rijden met zeer hoge snelheid is dat je heel ver vooruit moet kunnen kijken. Je hebt dus een relatief lege snelweg nodig. Komt de drukte boven een bepaald punt dan wordt het gewoon te link.
SamSam zegt
@ Sir Smokalot
Ooit van 280 kilometer per uur afremmen naar 100 km per uur omdat iemand naar linkerrijbaan gaat?
DAN WEET JE PAS WAT JE NIET OVERKOMT!!!
ZOEF zegt
Wat een schitterend nieuws! Nog eens een bewijs dat Vlaanderen en Nederland de triestigste en meest wereldvreemde ge-isoleerde eilanden in de wereld van het verkeer zijn.
Sir Smokalot zegt
@SamSam
Daarom zeg ik ook expliciet in mijn laatste alinea dat je bij te grote drukte niet vol moet blazen.
Maar om te demonstreren hoe jouw vraag er in werkelijkheid uitziet moet je maar even naar “dit”:http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=video&file=300_kmh_p__Motorcyckel.mpg filmpje kijken (op 2:16 om precies te zijn).
Speciaal voor jou ge-upload :-)
SamSam zegt
@ Sir Smokalot
Is geen vraag maar was werkelijkheid!!!
Ik kwam van Rotterdam richting scheveningen…echt een nachtmerrie
mastermind zegt
Ik denk dat ik het gewoon lekker vind om als ik zo’n auto heb nog even verder te knagen aan de topsnelheid. Mocht je een keer goed bezig zijn en lekker aan het boeken bent dan hoefje niet te balen dattie begrensd is en nog lekker even verder karren. Dat het absoluut mogelijk is die 250 overschrijden moet je in dit filmpje even checken!!! http://video.google.com/videoplay?docid=7202502595488361938&q=audi+rs6+300%5C
zie je zon bmw 250 rijden komt die gozer in de rs6 aanboeken en trekt vrolijk door naar de 300.
Hulde aan de stations van audi das gewoon echt de shit!!
Jan zegt
Ok je kan het dan wel rijden, maar gezien in het filmpje hoe leeg die baan was. En de wegen in duitsland zijn ook veel perfecter dan in België
stasz zegt
Wat mij als eerste opvalt aan het artikel is dat het unlock pakket ongeveer 10.000 euro kost, pardon? je bouwt dus eigenlijk een onveilige auto in lijn met zijn vermogen maar doormiddel van een begrenzing klopt het plaatje. En dan nog iets mocht ik ooit het geld hebben om iets te kopen met 612 pk wil ik toch zelf bepalen of ik harder wil dan 250! Met een ‘simpele’ bmw diesel haal je dat al. Dit alles is in het leven geroepen door veiligheids overwegingen maar kom op jongens 250 veilig? Ja misschien op een lege autobahn, circuit maar dan houd het wel op. Dus conclusie: jongens uit duitsland bouw auto’s die ‘veilig’ zijn boven de 250 en stop met die stomme begrenzing en gebruik die 10.000 euro die de klanten al betaald hebben en gebruik die voor een drivecursus voor de nieuwe klanten, want daar is volgens mij waar je een heel probleem mee gaat oplossen. Ps op de audi r8 komt heus geen begrenzing zal het wel bewuste pakket ‘veilig rijden boven de 250’ standaard opzitten.
SamSam zegt
Deze auto`s zijn meer waard dan de 250 km per uur…
Ze kunnen makkelijk heel wat meer aan.
300 km per uur is nu echt een makkie voor de supersaloons!
William zegt
“Al sinds de jaren ’80 houden de grote Duitse autofabrikanten zich aan de ongeschreven wet dat hun snelste auto’s op 250 km/h begrensd worden.”
— Opel houdt zich daar niet aan trouwens; de Vectra OPC is onbegrensd.
olivierooo zegt
Bij de M5 en de M6 kun je de begrenzers er ook laten uithalen :D
toon van loon zegt
als de duits ook supersportwagens willen produceren dan moeten ze binnenkort wel de begrenzer er vanaf halen want iemand dierijk is koopt liever een auto die 320km/h gaat dan 250km/h al is het alleen maar om stoer te zijn. kijk maar naar ferrari porche enz.
JeffreyG zegt
@toon van loon; is porsche niet duits? :/