Het roer gaat om bij Renault. De Franse autobouwer verliest onafgebroken marktaandeel in Europa en daar moet een einde aan komen. Topman Carlos Ghosn heeft zijn masterplan voor de komende drie jaar bekend gemaakt. Er is nog geen sprake van een crisis, maar Renault is op dit moment wel kwetsbaar. Het plan is eenvoudig en er wordt vooralsnog niet gesproken over banenverlies…
De komende 3 jaar zullen er maar liefst 26(!) nieuwe modellen arriveren, moeten de inkoopkosten met veertien procent en de verkoopkosten met twaalf procent worden teruggebracht.
Autoweek schrijft dat Renault met de nieuwe modellen vooral mikt op sportieve SUV’s en crossovers, maar ook in het hogere segment (Vel Satis?) moet er het een en ander gaan gebeuren. Zo moet de Laguna het straks op kunnen nemen tegen de Audi A4 en de BMW 3-serie. Ik heb zo mijn vraagtekens…
autoliefhebber zegt
Op CNN was vanavond ook een reportage in Business International met een analyse door een autojournalist over de plannen van Renault. Ze willen net als Volkswagen zich in het hogere segment plaatsen waar de winstmarges hoger liggen. Je hebt met de VW Pheaton gezien waar dat toe leidt.
De Renault Vel Satis verkoopt voor geen meter, ik geloof 20.000 per jaar ofzo. Voorgaande grote Renaults verkochten ook nooit goed.
Renault is net als Fiat goed in het ontwikkelen van innovatieve kleine(re) auto’s. Van kwaliteit moeten ze het niet hebben. En dat moet je juist wel hebben als je in het hogere segment succes wil hebben. Ze kunnen beter Infiniti naar Europa halen, dat is ook een merk van Renault-Nissan.
autoblogger zegt
Inderdaad, ze moeten een beetje haast maken met die Infiniti! Daarnaast vind ik het wel vreemd dat die Vel niet lekker loopt, het is op zich toch een erg luxe wagen, misschien heeft ie zn looks niet mee maar ok…
Uiteraard springt Renault ook op de milieu-bandwagon; http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=40536 schrijft dat volgens Carlos Ghosn 30 procent van de dieselmodellen in 2009 geschikt moet zijn voor biodiesel. Dat jaar zal ook gestart worden met praktijktests van brandstofcelauto’s. Op korte termijn houdt Renault zich nog rustig. De fabrikant beperkt zich tot de introductie van de nieuwe Clio RS en facelifts voor de Mégane, Espace en Scénic.
Snuf zegt
Wanneer Renault over het hogere segment spreekt dan valt de Laguna daar ook in voor Renault. De huidige Laguna (facelift) is al van zeer goede kwaliteit. Echter hebben ze nog steeds te maken met de nasleep van de de eerste fase die dramatisch slecht waren.
Oh ja en niet onbelangrijk in het verhaal van Ghosn -> De gestelde doelen voor 2009 zijn geen prognoses maar commitments. Deze worden dus hoe dan ook gehaald. Gezien Ghosn zijn resultaten bij Nissan durf ik er niet aan te twijfelen.:)
autoliefhebber zegt
@ autoblogger, het is helemaal niet raar dat de Vel Satis niet verkoopt want iemand die een ton of meer aan een auto uitgeeft wil daar geen Renault-badge op hebben, wil ook geen vijfde deur maar een sedan met vier portieren en een onopvallend maar wel stijlvol uiterlijk. De Vel Satis valt hier totaal buiten. Dan kun je hem alleen verkopen aan mensen die iets anders willen en zoveel te besteden hebben. Dat zijn niet zoveel mensen.
Grote auto’s (vanaf 4.80 meter lang met minimaal 6 cilinders) van gewone merken zijn zonder uitzondering mislukt: Fiat 130, Opel Senator, Peugeot 604, Talbot Tagora, VW Pheaton, Lancia Kappa
Citroen is eigenlijk het enige merk dat hele goedkope (Lelijke Eend) en hele dure auto’s (DS, CX) in behoorlijke aantallen naast elkaar kon verkopen.
Japanse grote auto’s scoren hier niet omdat ze er niet stijlvol uitzien, dat heeft met de Amerikaanse smaak te maken. Daar verkopen ze namelijk uitstekend.
Ruben zegt
Inkoopkosten terugbrengen? 26 nieuwe modellen in 3 jaar? Haastwerk dus, en als gevolg daarvan nog slechtere kwaliteit. In plaats van dat ze zich er eens op concentreren hoe ze een Espace langer dan een maand probleemloos op de weg kunnen houden…
autoliefhebber zegt
@Ruben, ze moeten Renault laten ontwerpen, Nissan laten bouwen. Dan komt het misschien goed.
autoblogger zegt
@autoliefhebber: hij is inderdaad erg opvallend, mischien dat dat het probleem is. Maar het blijft raar dat Renault, als een goedverkopend merk, geen aandeel kan krijgen in het topsegment.
Ik ken overigens een aantal mensen die Vel Satis rijden en die zijn er erg enthousiast over! Wat dat betreft doet Renault me qua emotie ook denken aan Alfa-rijders, die zullen niet snel van merk wisselen…
autoliefhebber zegt
@autoblogger, ja ik herken die emotie van Renaultrijders, dat hebben Citroenrijders ook. Maar als je mee wilt doen met de grote jongens qua verkopen is dat niet voldoende. Alfa kan klein blijven onder vleugels van Fiat en daar uit onderdelen putten. Renault is zelf het moederbedrijf en heeft als zodanig een dragende functie.
car freak zegt
over kwallitijd van renault gesproken,de 26 nieuwe modellen die uitkomen worden allemaal gemaakt met een ander doel,kwallitijd.
er is sinds kort een nieuwe directeur van renault en die wil renault betrouwbaarder maken, ze zijn hard aan het werk om alle modellen te verbeteren, de facilift van de laguna was een van de eerste onder het motto,betere kwallitijd.
er is kwa uiterlijk niet veel veranderd maar de auto zou kwalitatief een stuk beter zijn,de espace en de megane facelift hebben dat ook.
en zodra alle modellen verniewd zijn is de kwallitijd hopelijk ook een stuk verbeterd
sven zegt
Een Espace langer dan 1 maand op de baan houden ?
De Renault Espace is wel de meest verkochte monovolumer dus is het toch normaal dat er ook meer pannes gekend zijn ? Ik ben aan mijn 3de espace toe en heb er nooit problemen mee gehad , telkens 200 000km gereden !
Espace blijft de beste , ben met 806 , c8 en sharan gaan testen , van wagens zonder klasse en karakter gesproken … echt niet te vergelijken !!
En ik heb ook gelezen dat het doel van Renault niet enkel 26 nieuwe modellen zijn maar vooral de kwaliteit op het niveau van Bmw en audi te brengen !
Mark zegt
Heb er wel vertrouwen in.
Ben zelf al jaren tevreden Renault rijder. Als ik kijk wat voor waar ik voor mijn geld krijg. Dan lag ik om de enthousiaste VW Golf rijders met hun karig en degelijke auto. Heb zelf weinig problemen met de auto gehad.