Renault zal in Genève de Altica Concept tonen, een variatie op het thema “Shooting Brake”. Het is een sportieve coupé met de achterkant van een station, en zoals bij bijna alle concepten zijn ook hier de vleugeldeuren weer aanwezig.
Onder de kap ligt de nieuwe 2.0 turbodiesel met 177pk. Dankzij een gewicht van slechts 1.300 kg, kan de Altica een sprintje nar de 100 in 7,5 seconden afleggen. Dit met een gemiddeld brandstofverbruik van 5.3 liter / 100 km (via autoblog.it).
Stefan zegt
waarom nou weer die vleugeldeuren …
maarten zegt
breng maar in productie, ziet er goed uit!
Ejay zegt
Niks meer aan doen, volgende week bij de dealer graag.
Ray zegt
Nou, niks meer aan doen???
Die achterkant ziet er – zeker voor Renault begrippen – nog een beetje fantasieloos uit. Wat dat betreft is die Lotus APX een betere optie. En wat zijn die zwarte strepen/ruitjes op de zijkant? Een soort finishdoek :-)
R-Klasse zegt
Embargo’s gelden blijkbaar niet voor Autoblog.nl? :-.
William zegt
Inderdaad… dat loopt morgen pas af om 14.00 uur. Maar in dit geval is het niet erg; het artikel zal vandaag ook op AutoVisie en AutoTelegraaf staan.
autoblogger zegt
Oef, gelukkig. Was even bang dat AutoTelegraaf en AutoVisie het nieuws zouden missen;)
Sacha zegt
Embargo’s zijn voor de gevestigde media.
Wederom een reden om niet op de perslijst te staan, dan mag je het nieuws pas later brengen als de rest.
SamSam zegt
Goedkope stoelen, goedkope auto
Motto van renault!
William zegt
Ze zullen ’t niet missen hoor, want de artikels staan immers al klaar voor publicatie. Een reden om wel op de perslijst te staan, dan krijg je de zaken al van te voren en kan er op ’t gemakje een artikel over geschreven worden.
R-Klasse zegt
“Embargo’s zijn voor de gevestigde media.
Wederom een reden om niet op de perslijst te staan, dan mag je het nieuws pas later brengen als de rest.”
Sorry, maar dat vind ik een flauw excuus om het verbreken van embargo’s goed te praten. Je maakt je in ieder geval niet populair bij de constructeurs kan ik je verzekeren.
@William: Ik weet niet waar jij jouw informatie haalt, maar het embargo loopt volgens mijn informatie vandaag af, niet morgen.
William zegt
Excuus R-Klasse, ik was even een dag mis. Het embargo is vandaag afgelopen, acht minuten geleden.
w0o0dy zegt
n.a.v. de opmerking van R-klasse: ik denk idd dat je al snel geen info meer krijgt van constructeurs als je voor een embargo afloopt stukjes gaat publiceren. Aan de andere kant….. krijgt autoblog die info wel van Renault? Als dat niet zo is, hoe kun je dan eisen dat men het stilhoudt tot een bepaalde datum/tijdstip? Het mes snijdt aan twee kanten zegt men dan. Renault kan bepalen aan wie ze deze info geven en daar een voorwaarde aan verbinden, sla je autoblog over, dan is er dus ook (voor autoblog) geen embargo dat geldt. En als autoblog dan op de één of andere manier die info te pakken krijgt….. dan zou je dom zijn het niet te plaatsen. Nieuws is nieuws.
R-Klasse zegt
Kan je geen ongelijk geven W0o0dy… Maar als je embargo’s aan je laars lapt, kan je ook niet verwachten dat je nog iets gaat krijgen van – in dit geval – Renault.
w0o0dy zegt
kip en het ei….
Sacha zegt
Beste R-Klasse, hoe kun je een embargo aan je laars lappen als je er niet van op de hoogte bent omdat je niet op de perslijst staat?
Sacha zegt
Kip en ei valt wel mee, zonder perslijst en embargo’s heb je het nieuwtje kennelijk sneller als met perslijst.
R-Klasse zegt
“Beste R-Klasse, hoe kun je een embargo aan je laars lappen als je er niet van op de hoogte bent omdat je niet op de perslijst staat?”
Omdat je redelijkerwijze mag aannemen dat er nog een embargo geldt zolang je de info/foto’s niet vindt op de echte autonieuwssites. Als goed journalist/blogger hoor je zoiets te weten.
“Kip en ei valt wel mee, zonder perslijst en embargo’s heb je het nieuwtje kennelijk sneller als met perslijst.”
Ja, dankzij onverlaten die zich niet houden aan de embargo’s.
w0o0dy zegt
ik bedoelde: als de fabrikant wel info stuurt dan moet de ontvanger zich aan de afspraken houden anders krijgt ie niets meer. Maar als de fabrant niets stuurt dan kan degene die de afspraken (ook) niet heeft ontvangen zich er ook nooit aan houden…….
autoblogger zegt
Voor de duidelijkheid, het bericht komt oorspronkelijk van racewaynews dat het gisteren al op de site had staan: http://www.racewaynews.net/articolo.php?a_id=562
En Sacha heeft gelijk, hoe kun je een embargo aan je laars lappen als je er niet van op de hoogte bent…
autoblogger zegt
En nee, als goed blogger(?) ben je daar dus niet van op de hoogte;)
Mr Goody zegt
1. Say Goodnight to the badguy!
2. Renault is echt gaar, behalve de clio v6 das pas een rattenbak!!!
Sacha zegt
Onverlaat!
Sacha zegt
(Niet Tony Montana natuurlijk). “Say hello to my little friend“
R-Klasse zegt
“En Sacha heeft gelijk, hoe kun je een embargo aan je laars lappen als je er niet van op de hoogte bent…”
Ik kan jullie standpunt wel begrijpen, maar dat neemt niet weg dat het ongepast is embargo’s te schenden. Maar laten we het vooral over deze knappe Renault hebben.
Jan P zegt
R-Klasse: “Maar laten we het vooral over deze knappe Renault hebben”
Laten we dat vooral doen! Als trouwe Autoblog bezoeker lees ik iedere dag graag de nieuwtjes op deze site. Heel af en toe wil ik nog weleens een reactie plaatsen, maar ik laat dat toch vooral aan anderen over. Wat mij de afgelopen twee dagen ineens opvalt is dat jij (Joost mag weten waar je ineens vandaan komt) ontzettend veel kritiek hebt, zonder dat dit écht iets toevoegd. Als je zoveel commentaar hebt op Autoblog, blijf dan gewoon weg, of stuur de heren van Autoblog een mailtje, maar vervuil de artikelen toch niet zo met allemaal meuk waar ik (en ik verwacht menig ander) niet op zit te wachten. Jammer!
R-Klasse zegt
Ik denk niet dat de kritiek onterecht of onbeleefd is. Ik kom gewoon uit voor mijn mening. Daar is een blog toch voor bedoeld, niet?
Sacha zegt
Dit is een auto-blog, geen discussie blog voor de ethische journalist.
Jan P zegt
R-Klasse: Op het gevaar af deze discussie nog verder te voeden, maakt het mij niet uit of het terecht of onterecht is. Ik zou je willen adviseren, maar nog nadrukkelijker vriendelijk willen verzoeken om voor dit soort discussies een ander medium te kiezen. Laat de reacties toch vooral over de auto’s gaan. Misschien kunnen de mannen van Autoblog nog wel een kritische blogger gebruiken. ;-)
Sacha zegt
Jan, ik denk dat R-Klasse (hij moet wel journalist zijn, gezien het doordrammen) voornamelijk zuur is omdat hij wel gebonden is aan embargo’s, en de jongens van de ‘nieuwe media’ niet.
Een embargo is namelijk een wederzijdse afspraak (journalist krijgt persbericht mits journalist zich aan embargo houdt). Vrije nieuwgaring waarborgt niet alleen de onafhankelijkheid, maar ook nog eens de snelheid.
R-Klasse zegt
Jan P: Ik heb het begrepen ;-)
Sacha: Goede gok, maar fout.
Sacha zegt
Laatste gok: Dan werk je bij het PR bureau dat deze persberichten (onder embargo) uitgeeft.
R-Klasse zegt
Wie ik ben, is absoluut niet van belang.
Sacha zegt
Bingo!
William zegt
Interessante discussie, over embargo’s enzo, alleen jammer dat die Renault nu een beetje naar de achtergrond wordt gedrukt. De toekomst zal uitwijzen waarmee je beter af ben; embargo’s breken of respecteren.
Wat Sacha zegt, klopt wel ja. De traditionele media krijgt steeds meer concurrentie van nieuwe media, zoals autoblog. Alleen wordt er wel een cruciale fout gemaakt, want feitelijk is een blog geen concurrent van een automagazine of -website. Een blog schrijft zelf geen nieuws, voert zelf geen tests uit, gaat zelf niet op onderzoek uit.. Nee, een blog verzamelt alle interessante dingen die op het Internet staan in een lekker lezend artikeltje met wat links erbij.
Feitelijk valt autoblog niets te verwijten, want ze halen hun informatie (zoals bijna altijd) van autoblog.it. En vanaf daar moet je verder gaan zoeken naar de echte bron. En ik verzeker je, racewaynews.net breekt vaker embargo’s. Het is dan ook een kwestie van tijd totdat ze of a) geen embargo’s meer breken of b) geen persberichten meer aangeleverd krijgen.
Pfff, wat een verhaal weer…
Terug naar de Renault… Wat zouden de Fransen ermee willen? Design-elementen voor de nieuwe Mégane? Misschien een concurrent voor de Volvo C30, Audi TT Shooting Break? Of moeten we het gewoon als een geinig studiemodel zien zonder toekomst?
maarten zegt
wat een gezeur allemaal, kan mij het rotten.. ik vind het gewoon wel een karakteristieke wagen, kunnen we op de snelweg wel weer gebruiken zo’n renault ( alpine) …
autoblogger zegt
@maarten: ben ik het helemaal mee eens! er werd laatst al gesproken over een terugkeer van Alpine. Laten we het hopen.
En excuses voor de overige bezoekers, maar ik wil nog eenmaal reageren op de laatste reactie van William. De definitie van een blog is volgens mij wat onduidelijk. Misschien is het zelfs goed om hier eens keer een aparte post over te schrijven. Want blogs linken niet alleen, ze schrijven ook over hun ervaringen of meningen. Zo schreven we bv over de IAA, Brussel, een review van de A8 en nog veel meer. Deze week schreef ik nog over het feit dat auto’s steeds meer op elkaar gaan lijken, om nog maar een voorbeeld te noemen.
Daarnaast halen wij niet al ons nieuws van autoblog.it, jammer dat je dat denkt. We krijgen wel veel tips van onze Italiaanse vrienden (waarvoor dank), en zij linken ook veel naar ons maar gelukkig hebben we ook andere bronnen. Als je onze site goed zou volgen dan zou je dat weten.