Deze week kregen we twee persberichten van Spyker in de mailbox. Het lijkt erg goed te gaan met de Nederlandse sportwagenfabrikant. Het merk is namelijk in China verkozen als “Luxury Sports Car of the Year” door de bezoekers van QQ.com (derde op de lijst van Chinese portals met 470 miljoen gebruikers!). Daarnaast maakte Spyker ook de laatste kwartaalcijfers van 2005 bekend. Het vierde kwartaal kende een productiepiek en vergeleken met 2004 steeg deze met 17 wagens (55%).
In totaal werden 26 sportwagens geproduceerd, dat zijn er meer dan de overige drie kwartalen samen (22 wagens). Het totaal komt daarmee op 48, waarvan Karmann er 18 heeft geproduceerd en afgeleverd.
Spyker lijkt erg populair in China, naast de winaar als “Luxury Sports Car of the Year” werd het merk tweede in de verkiezing “Favourite Sport Cars” door Hurun Report (een soort Chinese versie van de Fortune 500). De Spyker vestiging in China kan zich dus klaarmaken voor een goede start!
dekster zegt
misschien is het omdat ik belg ben
maar ik vind de spyker echt niet mooi en het rijgedrag dat nergens optrek(ik heb wel begrip voor mensen die zo één kopen)
iedereen zegt wel altijd leuke auto maar om eerlijk te zijn wie van jullie zou er echt één kopen als hij het geld heeft.
Rob zegt
Het is ook meer voor mensen die alle auto’s al hebben. En misschien zou ik er ook wel eentje kopen. Ik vind ze echt prachtig hoor, op een paar schoonheidsfoutjes na.
Btw, die gele en de rode zijn echt apart. Die rode is nog best mooi eigenlijk!
Klaas zegt
De derde portal van China laat Spyker in een vage categrorie winnen! Hoe wanhopig moet je zijn om dit als goed nieuws te brengen? Het is alsof Spyker in Nederland de award voor beste Nederlandse auto wint in een of andere Lycos lijstje.
En dan de productie, ze hebben nog geen 50 auto’s geproduceerd. Dat is geen autofabriek dat is hobbyisme. Merken als TVR produceren nog meer auto’s. Spyker behoort gewoon tot de grote groep schuur knutselaars zoals er in Engeland vele zijn. Alleen omdat de AEX dit bedrijf tot de beurs heeft toegelaten (geen idee waarom, vast niet om het imago van de beurs op te poetsen na die andere gebakken lucht beursgangen van WOL en Newconomy) en dit een Nederlandse knutselaar is nemen we het bedrijf serieus.
autoliefhebber zegt
Het is puur hobbyisme en zal ten onder gaan aan grootheidswaanzin. Alleen jammer dat de naam Spyker daarvoor misbruikt wordt.
JPM zegt
Wat een onzin! Spyker is een merk dat begint, natuurlijk produceren ze niet vanaf het begin honderden auto’s per jaar. Zo zijn alle merken begonnen zelfs de beste als Ferrari. Zoals Muller al vaak genoeg zegt is Nederland op een of andere manier gewoon jaloers op deze prestatie. De auto is in het buitenland ontzettend populair, vooral in Rusland, China en het Midden Oosten. Het wordt, nee het is al een HIT. En als Spyker de productiecapaciteit op kan voeren tot bijv. 100 auto’s per jaar zullen ze die ook allemaal verkopen! Nu maar hopen dat de SUV een succes wordt! Nulla tenaci invia est via! GOOO Spyker!!!!!
w0o0dy zegt
Heeft één van de mensen die de fabricage van Spyker hobbyisme noemt wel eens goed naar de details van die auto’s gekeken? Heeft één van jullie wel eens in een Spyker gezeten? Dit is handwerk en dat kost veel meer tijd dan het aan elkaar plakken van stukken plastic (TVR, wat ik overigens erg stoere sportwagens vind).
We gaan toch ook niet roepen dat Morgans hobbyauto’s zijn? Ja natuurlijk worden er weinig gebouwd, maar dat is enerzijds omdat de details veel tijd kosten en anderzijds omdat je niet even de eerste de beste metaalbewerker op de productielijn van Spyker wilt zetten. De kwaliteit van de afwerking van die auto’s is echt wel hoog. Verder wordt iedere auto op maat gebouwd op basis van de individuele wensen van de klant, ook dat kost tijd. We gaan toch ook niet roepen dat Maybach een hobbyauto is? Er komen regelmatig mensen met de helikopter naar de fabriek om de productielijn te bekijken en de details te bepalen…… zo exclusief is dat merk en daar hoort geen productie van 5000 auto’s per jaar bij, dan zijn ze net zo “gewoon” als Lamborghini (geweldige auto’s die ik eerder zou kopen dan een Spyker, maar dat terzijde).
De redenen dat ze naar de beurs zijn gegaan: 1)Victor Müller geilt een beetje op dat soort acties 2)Ze moesten geld ophalen om alle marketing, pr, research&development en de uitbouw van de productiecapaciteit te kunnen financieren.
Ik wens ze veel succes en ben net als vele van mening dat die SUV wel eens de ondergang kan betekenen, maar hopenlijk blijken Müller en friends de markt goed genoeg te kennen en wordt het wel het favoriete accessoire voor de Sjeiks in Koeweit, Quatar en Saudi Arabië etc.
Sacha zegt
Heren, even een “stukje video kijken”:http://www.youtube.com/?v=DAPNjMxtVOU zodat we weten waar we het over hebben.
JPM zegt
W0o0dy heeft helemaal gelijk! Hoeveel merken treden tegenwoordig nog zo succesvol toe tot de sportwagenbranche? Pagani was er een, maar Spyker absoluut ook. Tegenwoordig kost het handen vol geld waardoor er zelfs naar de beurs gegaan moet worden. En ook al flopt de SUV in Europa, in het Midden Oosten zullen al die dingen verkocht worden net als in Azie overigens.
autoliefhebber zegt
@Wo0ody “We gaan toch ook niet roepen dat Maybach een hobbyauto is?”
Feitelijk wel want hij is ontwikkeld om Mercedes een blikvangend vlaggeschip te geven maar ze worden slecht verkocht en ze moeten er dik geld bijleggen. Dat gold ook voor de speciale Mercedes 600 die vanaf 1962 tot in de jaren tachtig met de hand gemaakt werd.
Lamborghini maakte decennialang ook nooit meer dan 100 auto’s per jaar van soms wel vijf verschillende modellen.
Niels zegt
“misschien is het omdat ik belg ben
maar ik vind de spyker echt niet mooi en het rijgedrag dat nergens optrek(ik heb wel begrip voor mensen die zo één kopen)
iedereen zegt wel altijd leuke auto maar om eerlijk te zijn wie van jullie zou er echt één kopen als hij het geld heeft.”
IK!!!! EN NIET ALLEEN IK! WTF LUL JIJ. WIJ HEBBEN TENMINSTE EEN GEWELDIG AUTOMERK>>> JULLIE WETEN NOG NIET EENS HOE JE EEN FIETS KAN MAKEN!!!
BASIC INSTICT 2 KOMT ER AAN MET DAARIN 4 SPYKERS!!!!
HEIL SPYKER!
Dhr. Slippens zegt
Mogen het duidelijk zijn dat Spyker een geweldig initiatief is van Victor Muller en Maarten de Bruijn.
In Nederland wordt de spyker totaal ondergewaardeerd. Wanneer een dergelijk project in een land als Engeland, Frankrijk of de VS zou zijn begonnen dan zou de hele natie er achter hebben gestaan.
De Spyker is gelukkig in het buitenland een geweldig succes. Niet voor niets heeft een of andere sjeik een aandeel van ik dacht 20% genomen in het bedrijf.
Wat betreft de productie. Onthoudt 1 ding. Kwaliteit en exclusiviteit kost geld. Deze auto is een maatpak op wielen. TUurlijk kan je bij de C&A een of ander kut maatpak kopen voor 90 euro. Maar je kan er ook een kopen van het merk Luigi Borelli alwaar je een minimale prijs van 2500 euro voor betaalt. En nu zullen alle burgerlijke typjes zeggen… een pak is een pak…. nee! De echte liefhebber kijkt naar de details! En die zijn alleen terug te vinden op een ECHT kwaliteitspak, zo ook dit verhaal voor Spyker! Een prachtige wagen met prachtige details, kwaliteit kost ’teit’! Onthoudt dat!
We zouden eens trots moeten zijn op iets wat 100% Nederlands is!
Powerslide zegt
Amen.
autoliefhebber zegt
@de heer Slippens “We zouden eens trots moeten zijn op iets wat 100% Nederlands is!”
Motor van Audi, carrosserie van Karmann. Hoezo 100% Nederlands?
Niels zegt
Omdat het een Nederlands bedrijf is, wat een Nederlands idee uitwerkt en produceert.
Met jou manier van denken zouden er zo goed als geen echte 100% merken meer zijn…. Ook ferari, Porsche, Aston Martin etc etc werken zo. Wat denk je van Jaguar met ford moteren….
Hoeveel autofabriekanten maken hun eigen motoren?? vrij weinig….
maarten zegt
ach.. misschien is het een voorzetje …..en brengt het merk Landwind zometeen ook zo’n auto uit, en wedden dat het dan een succes wordt !!! alleen al vanwege de (relatief) lage prijs
dekster zegt
@NIELS
mag ik je eraan herrineren dat jullie koninklijke famili rondrijd met een auto die in belgie gemaakt is en dat belgie wel een automerk heeft(als je naar brussel bent geweest zal je begrijpen wat ik bedoel)
spyker is een leuk hebbeding maar als wagen zelf nutteloos
autoliefhebber zegt
@Niels “Hoeveel autofabriekanten maken hun eigen motoren?? vrij weinig….”
Ferrari maakt praktisch alles zelf. Porsche ook met uitzondering van lichtere motoren die ze bij Volkswagen betrekken (924, Cayenne V6 3.2)
Rob zegt
@dekster
Gillet vind ik maar niks.
Maar over smaak valt niet te twisten.
Lotte zegt
Zouden de Belgen het automerk Gillet hebben genoemd vanwege het maatpak? ;-)
dekster zegt
@Rob
Ik zou liever een Gillet hebben dan een spyker
maar zegt niemand de naam MINERVA hier iets?
dekster zegt
http://www.gilletvertigo.com/index.htm voor meer info
autoblogger zegt
Die gasten kunnen misschien wel een supercar maken maar de meeste links op de website werken niet…
Audi zegt
In Nederland is het zo, heb je succes… Dan zagen ze je poten zo snel mogelijk onder je stoel vandaan… Jammer! Maar helaas blijkt dat hier weer te worden bevestigd. Ik geef dhr. Slippens zeker gelijk! We zouden er trots op moeten zijn dat het van Nederlandse makelaardij is.. Want idd, als het een (bijv.) Italiaans zou zijn, zouden er zeker mensen zijn die dan opeens een andere mening hebben over Spyker.. In nederland mag je blijkbaar geen succes hebben of proberen om succes te boeken.. Als er maar wat te zeiken valt.. Spyker is een mooi merk en ik hoop van harte dat ze nog meer succes boeken!
Marnix (belg) zegt
Nederland mag zeker trots zijn op zo een wagen. Ik vind hem zeker iets hebben. Natuurlijk kopen is iets anders. Maja hoeveel mensen hebben er nu een echte exclusieve wage in hun garage staan? Doe zo verder Nederlanders zou ik zeggen.
Rob zegt
@Dekster
Zoals ik al zei: over smaak valt niet te twisten.
Maar ik ben het zezeik tussen Nederland en België een beetje zat. Gillet is een leuk merk, Spyker is een leuk merk, Donkervoort is een leuk merk. Geeft de rijken wat meer mogelijkheden i.p.v alleen Lambo’s en Ferrari’s.
En nogmaals: die rode Spyker is echt te gek!
Iemand meer foto’s van een rode spyker?
dekster zegt
dit is de reden wrm ik geen zou willen
http://video.google.com/videoplay?docid=-8686572765648686871&q=top+gear:url
w0o0dy zegt
Dat stukje over het weggedrag van de Spyker C8 is een beetje flauw. Die auto heeft namelijk een volledig verstelbare wielophanging die aan de wensen van de klant kan worden aangepast. Dus wil jij een racer om op het circuit uit je dak te gaan dan stelt Spyker die auto graag voor je af (en wellicht dat een paar extra struts en wat exotisch rubber dan ook van pas komen). De auto die ze door de stig lieten rijden had zowel teveel onderstuur als teveel overstuur. Die set-up deugt dus van geen kant. Maar goed het is een straatauto en niet zoals de 360CS, die het zo goed deed, een volledig op circuitgebruik aanpaste auto. Door toe-in/out (positief of negatief toespoor) en camber en de stevigheid van de veren en dempers aan te passen moet de Spyker misschien wel twee seconden sneller kunnen……en dan praten we over een auto die goed meedoet op dat lijstje van TopGear maar er ook nog eens een stuk exclusiever uitziet. En afgezien van het feit dat ik nooit zoveel geld zou uitgeven voor één auto, zou ik hem graag hebben. Als het echt mijn geld was dan zouden er eerder 2 of 3 leuke auto’s staan, één voor op het circuit, een leuke klassieker en ee auto om de circuitauto te vervoeren….
Andre zegt
@ Dexter, is die gillet van jullie al bij TOpGear geweest? Heb m nog niet gezien… Zal wel niet de moeite waarde zijn om de oversteek te maken naar Zuid Nederland, o pardon, Belgie.
De Spyker C8 Spyder die bij TOp GEar is getest werd zeker wel goedgekeurd, alleen de overstuur vonden ze minder…. we spreken hier over een aflevering uit 2004. Inmiddels hebben ze nieuwere modellen en zijn de commentaren van Top Gear direct aangepast. Laat de Stigg nu maar eens een Spyker C8 Spyder T of de C12 Laturbie gaan rijden!!!
En trouwens die Gillet is echt TE lelijk, EEN GROOT AFTREKSEL VAN ALLE PIMP WAGENS ZOALS FERARI EN LAMBO!!! VReselijk! Spyker is gewoon echt veel sjieker! Een mooie snelle sportwagen welke zeer gewaardeerd wordt over de hele wereld!
Porsche Freak zegt
U zou eens de interieurs moeten vergelijken. Een wereld van verschil! Spyker heeft echt een top interieur in vergelijking tot de Gillet!
Ook al kom ik uit Belgie, ik vin die Spyker echt superbe!
Mandelbaum zegt
Ik lees net dat het helemaal niet zo flitsend gaat met onze nationale trots. Het lijkt dat de belangrijkste toeleverancier, Karmann, van Spyker in financiële moeilijkheden is gekomen door zwaar tegenvallende verkopen van de Chrysler Crossfire. Mocht Karmann failliet gaan dan heeft Spyker een serieus productie probleem. Het schijnt namelijk dat van de 26 auto’s die Spyker in het vierde kwartaal in elkaar schroefde waren er 18 afkomstig van Karmann…
autoliefhebber zegt
@dekster Van voren begint de Gillet goed maar aan de achterkant snapten ze het niet meer…Minerva was een sjiek automerk van voor de Tweede Wereldoorlog dat vaak schuivenmotoren toepaste (schuiven in plaats van kleppen).
w0o0dy zegt
@mandelbaum Wellicht ook een enorme kans voor Spyker…. Als Karmann problemenheeft kan Spyker zich (met het geld van de arabische aandeelhouders bijvoorbeeld) misschien wel inkopen of productiefaciliteiten overnemen…..
Een Spyker vergelijken met een “plasticauto” is wel erg onzinnig. De één gaat voor minimalistisch en de andere voor uitstraling,oog voor detail en exclusiviteit…. appels met peren…. Trouwens nog even over belgië als autoland… bij mijn weten produceert België aanzienlijk veel meer auto’s dan Nederland, het zijn alleen geen Belgische merken, maar gewoon fordjes (o.a.)
dekster zegt
ik ben geen echte fan van gillet maar ik zou liever zo 1 hebben dan een spykes van 0 naar 100 in 3.2sec is niet bepaald slecht
dekster zegt
ik zou nog iets willen aanvullen van auto’s en belgen
het ferrari geel vind zijn oorsprong in belgie
de benley continental GT en flying spur zijn beiden door een belg ontworpen
de gallardo is ook door een belg ontworpen
d’ieteren is de oudste auto inporteur ter wereld (200jaar oud)
en zeg nu nog eens dat belgen “sukkels” zijn met auto’s
autoliefhebber zegt
Belgen zijn geen sukkels met auto’s, voor de oorlog hadden ze zelf prominente automerken (meer dan wij), daarna maakten ze veel meer auto’s dan wij oa.a Ford, Volvo en Renault. Ze hebben ook een Grand-prix (Zolder) en een coureur die 6 x Le Mans won (Jacky Ikx). Ze kunnen ook heel hard fietsen, dus als de benzine op is, rijden ze gewoon door.
Van der Linden zegt
Meneer Dekster, zo hebben wij bij o.a. BMW enkele ontwerpers rondlopen die de 6 serie hebben ontwikkeld etc.
Wat betref de snelheid, de C12 laturbie zit ook in 3.2 aan de 100, nou jij weer. Spyker heeft daarnaast verschillende modellen. Jullie 1 gillet…
Wat heb je aan de oudste auto importeur? Ik denk dat een exporteur meer opleverd! O.a. Banen IN het land zelf!
Ferrari geel komt uit belgie….. Wauw! Mochten jullie de kleur bepalen!! Schouderklopje voor jullie allen! Dat is hetzelfde als wij met de eer gaan strijken van een auto omdat nou toevallig het veertje van de slangetje van het deurtje van het klepje dat voor de luchtinlaat werkt door een Nederlander is bedacht…..
Wordt volwassen. Belgie en auto’s stelt bar weinig voor. En inderdaad, wij Nederlanders hebben ook weinig, maar nog altijd meer!
dekster zegt
die kleur komt van de belgische le mans geschiedenis elke eerste ferrari komt toch niet “”””toevallig””””” in geel van de band
belgie betekent veel voor de autowereld en nederland waarschijnlijk ook spyker vind ik niet echt zo denderend maar ascari daarintegen steelt mijn hart
gillet is een goed merk en 99% is belgisch(1%=de motor)
laten we toch stoppen met wie is de beste gillet is geen spyker en spyker geen gillet
(gillet heeft meer dan 1model)
Job zegt
Voor mij blijft Spyker een pracht auto. Ikzelf ben niet weg van de Double 12 uitvoeringen. Vindt het model Spyder en Spyder T echte droommodellen. Er zijn genoeg prachtige wagens en ieder zal zijn of haar favorieten hebben. Zo kan ik nog steeds niet begrijpen dat er mensen zijn die Ferrari mooi vinden…
Ik ga meer voor de stijlvollere sportwagens dan de bling bling auto’s. Aston Martin en Spyker gaan bij mij boven de Ferrari, Lambo’s en Gillet’s.
Rob zegt
Volgens mij komt het geel van Ferrari van de stad Modena hoor, Enzo’s favoriete stad.
autoliefhebber zegt
@Job “Ik ga meer voor de stijlvollere sportwagens dan de bling bling auto’s. Aston Martin en Spyker gaan bij mij boven de Ferrari, Lambo’s en Gillet’s.”
Als ik een auto wel bling-bling vind is het de Spyker.
Wat betreft de Aston heb je gelijk.
dekster zegt
van aston heb je gelijk er is gwn geen enkele wagen die zoveel stijl klasse ens oul heeft
autoliefhebber zegt
@ dekster en dat al 90 jaar!!
Job zegt
Weet iemand waar ik filmpjes over Spyker kan vinden?
autoblogger zegt
“De aandelen van Spyker Cars zijn sinds de voorpublicatie van de jaarcijfers gestegen van tien naar dertien euro. Op 9 augustus vorig jaar noteerde het aandeel Spyker een historisch dieptepunt op 8,60 euro. Begin januari van dit jaar was de koers opgeklommen naar 10,50 euro maar sinds Spyker pasgeleden een voorpublicatie op de jaarcijfers publiceerde, is de koers sterk gestegen. In nog geen week steeg het aandeel naar een hoogste dagkoers van dertien euro!” (via http://www.automobielmanagement.nl/Default.lynkx?id=3718 )
@Job: hier staan er een paar: http://www.youtube.com/results?search=spyker&search_type=search_videos&search=Search
autoblogger zegt
Er was deze week ook staking bij Karmann: http://www.auto-motor-und-sport.de/d/103016
Woodstokkiii zegt
wow hete waguh ik krijg er zaterdag een lkkr toure hahahahahahahahahaha
w0o0dy zegt
@woodstokkiii: wij verwachten jouw foto’s binnenkort via http://www.imageshack.us
Laat maar zien dan……
Alex. zegt
Hoi
Als eerste.
De Gillet vindt ik persoonlijk verdomd VEEL op ONZE NEDERLANDSE trouwe DONKERVOORT lijken.
De Gillet heeft er zelf erg veel weg van!!!
Je hoefd niet goed te kijken en je ziet het al door zijn lange neus bv.
Gr Alex uit Deventer Nederland.
RA999 zegt
@Alex
Dat komt omdat die Gillet ook op onze Nederlandse trouwe Donkervoort is gebaseerd ;)
Alex. zegt
Nieuws over faillissementaanvraag Zurich en een particulier uit Maastricht klopt van geen kanten volgens Spyker, en rechtbank Maastricht.
Hier op deze link vertelde ze dat het faillissement is aangevraagd voor Spyker, maar blijkt niet zo te zijn.
http://www.sportweek.nl/detail.asp?groupid=22&newsid=37711