Smart begint zo langzamerhand een soap-serie te worden. Een paar dagen geleden nog, waren er geruchten dat Smart wellicht zou worden overgenomen door scooterfabrikant Piaggio. Dit werd door DaimlerChrysler overigens met klem ontkend, maar toch, ik denk dan, waar rook is, is vuur. En vuur is er absoluut!
De staat Koeweit, dat 7,2 procent van de aandelen van DaimlerChrysler bezit (geen lullig belang dus), heeft kennelijk wel oor naar de verkoop van het probleemkindje. Koeweit heeft het vetrouwen in Smart feitenlijk al opgegeven en ziet nu het liefst dat Smart verkocht wordt. Smart is immers nog nooit winstgevend geweest en zal dat waarschijnlijk ook nooit worden. Grootaandeelhouder Koeweit heeft nu de druk op DaimlerChrysler opgevoerd om Smart te dumpen. Hoewel Koeweit geen zetel in de raad van toezicht van DaimlerChrysler heeft, kan het als grootaandeelhouder toch behoorlijk wat invloed uitoefenen. Topman Dieter Zetsche heeft eerder verklaard Smart nog niet te willen opgeven, maar heeft kennelijk toch een dubbele agenda, want ondertussen gaf tegelijkertijd investeringsbank Goldman Sachs de opdracht om te inventariseren wie Smart eventueel over zou willen nemen (bron: bloomberg).
Ik vraag me af hoe lang DaimlerChrysler de Smart-soap nog laat voortduren…
w0o0dy zegt
Die Koeweities zijn niet op hun achterhoofd gevallen, stel je voor dat kleine zuinige autootjes als de smart populair worden….. da’s slecht voor de olieprijzen dus…… meteen de stekker uit dat Smart als je het de Koeweities vraagt.
Dennis zegt
Erg scherp W0o0dy, zo had ik het nog niet bekeken.
Superkoerier! zegt
Wat ik nooit heb gesnapt van DaimlerCrysler is dat ze grijze import naar de USA zo hebben tegengehouden door het bedrijf ZAP. Als er een manier was om snel van die auto’s af te komen dan leek de USA ideaal. Maar ze lijken veel energie te hebben gestoken in het tegenhouden ervan. Dat hadden ze beter kunnen steken in het enablen.
SamSam zegt
Aan Woody
Je bekijkt het van de verkeerde kant..
Omdat er zoveel onzekerheid aan de oliereserves moet je juist ziunige autootjes promoten=
En de stelling ´´ dat is slecht voor de olieprijs´´ klopt ook niet.
Want door de toenemende vraag van olie, stijgt ook de prijs van olie! De wet van vraag en aanbod noemen we dat.
Dus die ´´ koeweitties ´´ kunnen zowiezo niet verliezen.
Want een wereld zonder olie, is bijna een wereld zonder water…
iRonic zegt
Smart een probleemkindje? De oplossing: Prijs die dingen eens fatsoenlijk. Weg probleem!
w0o0dy zegt
@samsam denk je nou echt dat die koewieties baat hebben bij zuinige auto’s? Wat is het belangrijkste (bijna enige)exportproduct van Koeweit? Waar halen die lui hun geld vandaan?
Enne een econoom de les lezen over de wet van vraag en aanbod… lijkt me niet nodig.
Mijn punt is dat zuinige auto’s de vraag naar benzine verminderen en daarmee drukken ze op de olieprijzen (vervang 1 miljoen auto’s die 10 liter/100km verbruiken door 1 miljoen smarts en het verschil is merkbaar, zij het gelukkig nogal theoretisch)
En als je nou water aanhaalt….. dat is nou juist een puntje waar we die koeweities “bij de veter hebben”!
chill zegt
en dus is het handig dat ze hun geld ook in ‘zuinige’ producten investeren