De nieuwe Toyota RAV4 is inmiddels gearriveerd. Lange tijd was de RAV4 marktleider in het segment van de compacte terreinauto’s, maar heeft de laatste jaren terrein moeten inleveren en dat terrein wil Toyota met deze terreinauto (het woord zegt het al) natuurlijk graag terug. De vraag is echter of de vernieuwde RAV4 voldoende in huis heeft om dit waar te maken…
De redactie van Autozine.nl is met de nieuwe RAV4 op pad geweest. Ik zal de “management samenvatting” quoten. De volledige rij-impressie lees je op: autozine.nl
De Autozine-redactie heeft een haat-liefde verhouding met terreinauto’s, maar de nieuwe Toyota RAV4 weet veel van de bezwaren weg te nemen. Toyota heeft goed naar de klanten geluisterd en komt met een auto die een oplossing biedt voor de dagelijkse problemen en vervalt niet in fantasieën van een avontuurlijk leven dat zich beperkt tot reclamespotjes. De RAV4 is daarom minder een terreinauto en meer een veelzijdige auto geworden.
De off-road capaciteiten zijn bovengemiddeld, zij het dat het gemiddelde in dit segment zo laag ligt dat het makkelijk scoren is. De echte kracht van de nieuwe RAV4 ligt in de geavanceerde techniek waardoor de rijeigenschappen op de verharde weg ver boven de middelmaat uitsteken. De dieselmotoren leveren uitstekende prestaties terwijl de belasting op het milieu en de portemonnee beduidend minder is geworden. Een listig veiligheidssysteem koppelt voor het eerst alle elektronische vangnetten en is daarmee uiterst effectief. Misschien is een SUV nog steeds een oplossing voor een probleem waar niet iedereen mee zit, maar de RAV4 biedt veruit de slimste oplossing voor dat probleem.
SamSam zegt
Dit zijn jeeps met anorexia, ze wegen heel erg licht, krachtige motoren, laag brandstof verbruik vergeleken met andere 4×4 en zien er best goed uit.
Dit is zo n suv die weer wel welkom is in Nederland dankzij de gunstige brandstof verbruik en het gewicht
d_vdm zegt
Jammer dat de krachtige diesel niet met automaat leverbaar is.
Tony zegt
Wordt het niet stilaan tijd voor een Hybride RAV4 ?
Diesel of benzine maakt niet veel uit.
DeSoto zegt
In een 2.0 gereden. Niet veel actie wanneer het gaspedaal gevloerd wordt. Verder is het geen auto die iets losmaakt in je. Gewoon netjes. Jammer.
Rob zegt
0-100 in 10,6 sec en een top van 185 km/h is mij snel genoeg. Als je sneller wilt moet je een sportwagen kopen en geen SUV.
daan zegt
Hallo allemaal,
Ik wil het nog even over de prestaties van de RAV4 hebben.
Ik heb zelf een Toyota RAV4 een driedeurs 2.0 luna. Ik moet zeggen dat deze best aardig presteert. Ik heb hem op de teller al een keer iets boven de 200 km/h gehad. Valt toch niet tegen dacht ik. Mijn vorige auto was een nieuwe Honda Civic Type-R met 220 Pk, en als ik eerlijk moet zeggen bevalt de RAV4 mij beter dan de Type-R. Want dat is gewoon een eyecather met weinig comfortabels, alleen hij is snel en loopt hard. Maar zou voor geen goud meer willen ruilen.
Groeten van een tevreden Rav-rijder,
Daan
Martin zegt
Heb vandaag mijn Toyota RAV4 D-CAT Clean Power Executive besteld.
Wilde van mijn Chrysler Grand Voyager af en had 2 opvolgers op het oog.
De Mitsubishi Grandis en de RAV4. Ze moeten beiden een flinke caravan kunnen trekken (1600 kg)
Na de eerste proefrit in de Grandis wist ik het eigenlijk wel. De Grandis zou het moeten worden.
Totdat ik een week later in een 2.2 Toyota D-Cat een testrit mocht maken. Ik was meteen verkocht. Wat een souplesse en wat een power. Je voelt je enorm veilig in de Toyota. De afwerking
is prima. Dus ondanks de mindere ruimte en een minder complete auto dan de Grandis heb ik
toch voor de RAV gekozen. Het merk Toyota heeft ook een prima naam. Moet alleen een half jaar
wachten voor hij geleverd wordt, maar verwacht net als Daan een tevreden RAV-rijder te worden!
martin kroon zegt
Heb nu 3 mnd. de nwe. rav4 2.2 d cat, superauto. enige nadeel is hoge trekhaak.
Deze is met 50 cm boven het wegdek erg hoog. De achterdeur kan dan niet meer
open omdat hij tegen dissel aandraait. Bovendien zit kogel voor nummerplaat, bij oude model zat nummerplaat opzij, nu moet je dus altijd de kogel er afnemen.
Hopelijk maakt toyota een lagere afneembare kogel voor dit model trekhaak.
Henk zegt
Ben in het bezit van een RAV 4, sinds een paar jaar verliest hij als hij op volvermogen moet trekken zijn kracht, dat alleen met onze caravan erachter.
Het is een levensgevaarlijke situatie vooral op de grote autosnelwegen in Duitland, daar kun je geen kant op,… een keer meegemaakt, hopenlijk nooit meer.
Hij gaat dan naar stationairen trekt niet meer, de garage heeft al div. keren de luchtmassameter schoongemaakt.
Als er geen oplossing wordt gevonden heb ik geen vertrouw meer in de RAV 4.
Dan een keer en nooit weer.
Als er iemand is met deze zelfde problemen hoor / zie ik het graag.