De koning is dood, leve de nieuwe koning! De welbekende AMG 55 motor gaat eruit, maar daarvoor in de plaats komt de 6.3 AMG V8. De 6.3 levert hetzelfde vermogen, maar heeft daarvoor geen supercharger nodig zoals de 5.5 V8.
AMG neemt daarmee definitief afscheid van superchargers en zal in de toekomst voor meer vermogen turbo’s gaan gebruiken.
Voorlopig levert AMG twee motoren: de 6.3 V8 en 6.0 liter V12 met twee turbo’s. Plannen om de 6.3 V8 met één of meer turbo’s uit te rusten zijn er ook, daarmee kan het gat tussen de twee versies netjes gevuld worden.
Alleen de G55 AMG zal de oude 5.5 liter V8 blijven houden, alhoewel AMG ook voor de G zal bekijken of de 6.3 V8 kan gaan passen. Op dit moment is bijna een derde van de G klasses een AMG versie, dus wellicht komen daar nog mooie plannen.
Diesel- of hybride plannen zijn er voorlopig niet bij AMG, maar dat kan veranderen als de markt daar sterk om vraagt. De C30 CDI AMG is wel erg populair geweest in Frankrijk en Italie, maar de sterke vermogensgroei bij gewone diesels beperkt de houdbaarheid van dat soort concepten nogal (bron: autoweek.com).
dekster zegt
spijtig
Bjorn zegt
haal gewoon zoveel mogelijk vermogen uit die 6.3, en keil er dan nog twee turbo’s op ;-)
Jouke zegt
idd bjorn schroef 2 turbo’s op die machine en laat de paardjes komen
SamSam zegt
@Jouke…
Jij snapt wat ik bedoel.
Ik denk eerst dat ze andere merken willen gaan teisteren voordat ze de vermogen gaan opvoeren
SamSam zegt
Maar toch heb ik de oude motor omdat die 700nm koppel leverde op 1750 rpm.
Is wel echt lekker als je auto zo lekker pakt op lage toeren
50thy zegt
Best engine ver maid!
Ze moesten hem verder ontwikkelen!
722 zegt
woaw , een G 63 AMG :):):):) natte droommmmm
MichaelvdBroek zegt
als je een dikker blok erbij krijgt is het toch altijd fijn :D