Een paar weken terug had ik het genoegen om een stukje te rijden in een getunede Golf GTI. Leuk spul, met 1300kg en 240pk op de voorwielen is het handig om beide handen aan het stuur te houden want dat ding schiet alle kanten op. Vandaar dat de flippers wel van pas kwamen;) Ik vroeg me echter direct af of het niet goedkoper (en mooier) is om in dit geval direct voor een Golfje R32 te gaan. Een Franse site heeft toevallig een review (incl video) online staan van een Golf V GTI versus een Golf V R32.
De Golf R32 kost zo’n 46.000,- E, de GTI neem je mee voor ongeveer 35.000,- E. Het verschil is dat de GTI 4 cylinders heeft met 200pk (max 280Nm), terwijl de R32 een V6 heeft met 250pk (max 320Nm). Het lijkt er dus op dat je hier 9000,- euri neertikt voor 50pk extra… dat zijn dure paarden. Wat dat betreft had de eigenaar van de getunede GTI gelijk zou je denken, maar er zijn meer verschillen.
De R32 heeft ongeveer een topsnelheid van 248 km/u en zit in 6,2 seconden op de 100, de GTI doet er 6,9 seconden over en gaat max 233 km/u. De R32 is dus een stuk sneller en heeft daarnaast de betere looks. Groot verschil is dat de R32 vierwiel-aangedreven is (4Motion) en ook de bodykit van de R32 valt zeker op tussen het gewone Golfjes-volk. Het artikel van Autodeclics onderstreept dat ook en kijkt verder naar de presentatie, het interieur, de motor en het gebruik op de weg. Uiteindelijk maken ze geen echte keuze maar ze vinden de GTI een erg goede wagen voor een zeer redelijke prijs. De R32 is wat sportiever en extremer om in te rijden, voor wie die extra euro’s heeft liggen is dat dus een afweging! Zelf wacht ik nog even op de Audi S3…
Images van beide wagens zie je hier (via autoblog.it).
jeroen zegt
Het zijn inderdaad beide leuke bolides, echter het grootste verschil tussen deze twee autos wordt hier niet genoemd. De r32 beschikt standaard over het 4-motion systeem, iets wat voor mij de keuze gemakkelijk maakt……
heidekonijn zegt
R32 is wat mij betreft nummer 1. Relatief goedkoop als je ziet dat hij sportwagens van twee keer het geld te snel af is. Je bent een pak minder afhankelijk van de weersomstandigheden en als je het op de keper beschouwd heb je er net zoveel plaats en comfort in als bij een X5 of een Maserati coupé. Voor een meerprijs (!) kan je naar het schijnt bij VW ‘individual’ het uiterlijk laten ombouwen naar een..Golf 1.4L.
Het tegenovergestelde van de overdreven gespoilerde trend en bovendien niet in het oog van carjackers springend.
Eén groot minpunt voor alles wat Golf V is; stuurgevoel is nada wegens de electronisch gestuurde stuurbekrachting
Ollie zegt
KWIJL… zeker de twee auto’s die ik op dit moment wel zou willen kopen… helaas no money…
zelf zou ik precies hetzelfde afweging maken gezien het prijsverschil…
en inderdaad, het grootste voordeel voor de R32, de 4 vieraandrijving, is niet meegenomen..
autoblogger zegt
@jeroen + Ollie: klopt, 4Motion is hier zeker noemenswaardig, heb het toegevoegd.
@heidekonijn, zag toevallig vandaag nog een filmpje over een R32 die probeerde een Ferrari F430 bij te houden: http://video.google.com/videoplay?docid=-5021589440441890567
Meer R32 filmpjes via http://video.google.com/videosearch?q=r32
w0o0dy zegt
Als ik dan toch een snelle 4-wiel aandrijver ging kopen dan toch maar een Impreza 2.5 en voor het prijsverschil kun je die Impreza dan zo laten tunen dat de r32 geen schijn van kans meer heeft. Ik geef toe, de Impreza is niet echt mooi, mar ach…
Roy zegt
Leuk zo’n R32, maar de GTI vind ik qua looks toch echt wel mooier. Bovendien voor het prijsverschil kun je een Fiat Seicento nieuw kopen, dus ik zou zeker voor de GTI gaan. Bovendien zit er nou echt niet zo heel veel verschil tussen de 2 wat betreft prestaties.
SamSam zegt
En nu een clip met wat ondertiteling s.v.p…Je deteste francais
heidekonijn zegt
Een Impreza lijkt me qua hardware idd een pak interessanter en voor ongeveer hetzelfde geld als een R32 koop je een WRX.
Maar ik zou telkens weer walgen van het interieur en me schamen voor die spoiler en de airintakes waarvan iedereen aanneemt dat je ze zelf op een 1.6 hebt aangebracht.
Overigens zijn er maar een handjevol autotypes op deze aardkloot die een goed gedresseerde F40 bij kunnen houden en je snowboard met wat bagage kunnen vervoeren..
Maar goed, persoonlijk zou ik het bij een Brera houden als het er op aankwam, en wat sparen voor als ze bij Autodelta of Novitec met de compressor kit aankomen :-)
w0o0dy zegt
Denk je dat de kids niet binnen n-time setjes op hun golf 1.4 plakken om hem op een GTI of R32 te laten lijken?
Voor 32.745 heb je de “gewone” WRX 2.5, dan blijft er geld genoeg over voor een Chipje en een beetje smaakvol interieur toch?
w0o0dy zegt
niet zo voor de hand liggend, maar een geweldig rijdende auto met 4 wiel aandrijving en 260 pk: de Mazda 6 2.3 DISI Turbo MPS
Veel ruimte, bloedsnel en een mazda 6 stuurt erg goed dus ik vermoed dat deze dat ook doet. En hij valt een stukje minder op, meer iets voor de volwassenen en niet echt een GTI ik weet het.
Jan zegt
Op de eerste plaats ook een Impreza WRX, voor ongeveer dezelfde prijs krijg je zoveel meer en je rijdt met een niet alledaagse wagen die je niet zoals de Golf V 5 keer per minuut ziet. Maar ik zou ook opteren als 2 keuze een Golf GTI en dan met chiptune, dan komt hij goed in de buurt van een R32.
SamSam zegt
Ik zou me meer op duitste linies bevinden, want als je nou vergelijkt wat die subaru s zuipen vergelijken met vw golf, dan ben je toch over een 1 jaar goedkoper uit met de golf whahahah(devil)Terwijl de duitser het vermogen willen opvoeren en brandstof verbruik willen verminderen. Je betaalt wat voor de techniek, maar dat heb je als trouwe eigenaar zo terug verdiend.
w0o0dy zegt
Alleen die Subaru die gaat niet zo snel stuk dus wat je met je VW aan reparaties en onderdelen kwijt bent…..
Sacha zegt
Maar ja, in een Impreza WRX rijd je weer voor joker als je ouder dan 21 bent, dus dan zijn die reparaties opeens weer minder erg.
w0o0dy zegt
Scheelt wel dat als je dor kunt rijden ze je niet al te lang zien, dat verlicht de pijn weer ;-)
Carfreak zegt
he met beide types weinig problemen hoor. Zet maar op m’n oprit! Alhoewel ik met m’n eigen Golf v ook erg tevreden ben :-)
SamSam zegt
VW Golf GTI is goed gebouwd, dus aan prijs/kwaliteit verhoudingen ligt het niet….Subaru s zijn motorisch alleen sterk, eigenlijk al die japanners zijn goed motorisch. Maar als het gaat om design en style, dat is een heel ander verhaal.
heidekonijn zegt
Err.. je gaat me nu toch niet vertellen dat je een Golf V stijl toekent he? Minder lelijk dan een Impreza, ok, maar dat kan ook moeilijk anders (tenzij Ford nog eens een Scorpio wil uitbrengen)
Carfreak zegt
Een Golf V heeft wel degelijk stijl. Zonder stijl zouden er echt niet zoveel van verkocht worden. Het is gewoon de perfecte allrounder waarmee je altijd en overal gezien mag worden. Amen ;-)
heidekonijn zegt
Akkoord met die allrounder (anders had ik er zelf geen gekocht), maar het is nou niet meteen zo dat ik de garage binnenkom en meteen denk van “nou nou, dat model mag er wel zijn, hier kan ik uren naar kijken”. En dat heb ik bij mijn oude Alfa’s, om maar iets te noemen, nu net wel. Dat bedoel ik met stijl. Als je een Golf V tussen pakweg een 307 en een Civic parkeert, zal je toch twee keer moeten kijken welk van de drie ook alweer de VW is. Als het een kleur was, was het grijsbeige.
w0o0dy zegt
Hieronder het lijst met klanttevredenheidscijfers over 2005 eerlijk gejat van autoweek.nl ;-)
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=4091
Ik denk dat we kunnen concluderen dat de Impreza op meerdere fronten aanzienlijk beter in elkaar zit dan de Golf.
1 Subaru Impreza 107
2 Skoda Octavia 102
3 Honda Civic 99
4 Toyota Corolla 95
5 Mazda 3 92
6 Alfa Romeo 147 83
7 Ford Focus 82
8 Audi A3 81
9 Seat Leon 76
10 Fiat Stilo 74
11 MercedesA-klasse 69
Seat Toledo 69
Volkswagen Golf 69
14 Citroen Xsara 68
Opel Astra 68
16 Renault Mégane 49
17 Peugeot 307 48
heidekonijn zegt
Het feit dat hij desondanks aanzienlijk minder verkocht wordt dan een Golf, doet vermoedens rijzen over het uiterlijk :-)
(en het prijs en modellenbeleid van Subaru).
Een Alfa 147 5 plaatsen hoger dan de Golf? Moeha, dan hebben die lui toch andere Alfa dealers gevonden als ik.
w0o0dy zegt
Ik denk dat nederlanders (en mensen in het algemeen) behoorlijk conservatief zijn en daarom op basis van emotionele (historisch “gegroeide”) ideeen hun keuze maken en niet zozeer op basis van de feiten. Als dat wel zo was dan reden we (bijna) allemaal in japanse, koreaanse etc….. auto’s
Met de prijs op zich is bij Subaru ook niet zoveel mis, maar het aantal verschillende uitvoeringen is bijvoorbeeld nogal beperkt en diesels hebben ze niet…… (“daaaag leasemarkt!”)
Dat mensen een Impreza lelijker vinden dan een Golf daar kan ik me best wat bij voorstellen, maar ja, in de auto zie je de buitenkant niet, dus ach, lol
Dat die Alfa beter scoort dan de Golf kan komen omdat de verwachtingen niet zo hoog gespannen zijn als het om “buildquality” gaat. Of Alfarijders zeuren daar minder over omdat ze meer genieten van de rijeigenschappen en zijn ze een aantal probleempjes bij de eerstvolgende uitdagende bocht alweer vergeten……
We kunnen wel vaststellen dat Volkswagenrijders/fans een beeld hebben van het merk dat niet helemaal aansluit bij de feiten (als het om kwaliteit gaat).
pfrt zegt
Jullie vinden dat een Golf stijl heeft? Design? Ik vind alle generaties golf saai van looks, dan toch nog liever een Subaru.. En in’t algemeen zijn die japanse wagens toch mooier dan Europese Opels, VW, Audi, etc..
Rob zegt
In verschillende tests is de conclusie toch dat de gti de betere keuze is gezien het grote prijsverschil. Vergeet ook niet dat r32 toch weer dik 150 kilo zwaarder is dan de gti. Je kunt af fabriek de gti ook laten ’tunen’ naar 230 pk, dus met behoud van garantie, weet zeker dat ie dan sneller is als de r32.
Premium zegt
@pfrt: Om te beginnen zijn Subaru’s zeer attractieve auto’s door de koppelsterke boxermotoren en de veiligheid van hun 4-wielaandrijvingsystemen. Heerlijke rijijzers derhalve. Toch is het uiterlijk een kwestie van smaak, want ik kan Subaru’s toch echt niet mooi vinden! Althans ik heb weinig mensen gehoord die een Subaru kopen voor het uiterlijk. Maar goed, het lijkt me alleen maar goed dat smaken verschillen. Mensen mogen de Golf san saai vinden (je ziet ze immers ook veel), maar de kracht van het ontwerp zit hem in de ingetogenheid en houdbaarheid!
Mpower zegt
toch maar een R32 met dsg, ik heb er al in gereden en die versnellingsbak is ongelovelijk leuk om te bedienen, ik voelde me net in gran turismo wereld, als het gaat om prijs/prestatie verhouding dan is een subaru onbetwiste winnaar maar gaat het om prijs/overall verhouding? overall is een relatief begrip, het is voor iedereen anders want het persoonlijke voorkeur speelt een sterke rol. Maar voor mij is de prijs/overall verhouding toch beter bij een Golf, want ik vind een impreza gewoon eng uit zien en daarom zou ik liever voor de Wolfburger gaan. (uit de mond van een die-hard BMW fan)
DreaMs zegt
ten eerste heb ik een vraag… als je chiptuning via VW zelf doet bv van 200 pk naar 230 (GTI) zal die stuur dan nog bewegen als je het niet met je handen vasthouden? alee bewegen zal het doen maar veel ? en ten tweede zeker een gti plaats van R32. Ooit al eens de gegevens van gti gelezen ? het is een 2l!!! met 200 pk en de koppel is 280 Nm bij 1800-5000!! heb je dat ooit bij een wagen gezien zo’n rechte koppel met een 2l ? als je het hebt over de R32 dan praat je eigenlijk in feite over grote motoren maar ik denk wel dat de meeste mensen voor de Gti zullen gaan want kost minder verbruikt minder en een middelmatig motor en krachtig !!! en wat betreft subaru wel het zit zo Subaru impreza 2.0 WRX STI is indd 4++++ € met 4 cilinder 265 pk!!! bij 6000 343 nm bij 4000 rpm en gaat naar honderd in 5.5 sec en heeft een topsnelheid van 244… dat is pas een wagen een klein motor die in 5.5 GODVERDOMME naar honderd gaat is zelfs sneller dan sommige ferrari’s met een V12 motor =/. Dus volgens mij de mensen willen zo klein, krachtig en goed moglijk auto hebben. En ik denk wel dat subaru The Car is die liefhebbers zoeken
w0o0dy zegt
voor de fans (en ik vond het zelf ook wel aardig) een site waar je (wel met americaanse prijzen) je Golf kunt aankleden en aan het eind komt de auto in jouw specificatie ook in een filmpje. Heel erg gaaf gemaakt allemaal.
http://www.vwfeatures.com/
germain zegt
Hebben jullie van de aangekondigde Golf R36 al wat plaatjes gezien??
lucien zegt
ik heb sinds een half jaar een 555,en zeeeeer veel bekijks.zooiets maak je met geen enkele golf mee.trouwens ze willen wel op een impreza lijken met de opgeplakte autostyle opgeplakte luchthappers en zij inlaten.wat za hier al zeggen,je ziet per dag meer golfjes dan stoplichten.net een invasie.dat zegt al genoeg over wie volkswagen opgericht heeft.
C30 CDI AMG zegt
ach Lucien, je bent gewoon jaloers
E-Tec zegt
Even mensen uit de droom helpen een R32 heeft 250pk dat moet ook wel want dat ding weegt meer dan 1500kilo dat noemt VW fine tuning grappig voor sprintjes hopeloos voor het bochten werk
De Golf Gti met 200pk leuke dinkytoy trouwens is snel minder snel als de R32 maar sneller door de bocht Maar VW slaat hier trouwens de plank ook mis 2.0l FSI 200 pk MET TURBO je denkt snel maar dat ding weegt ook weer 1365kilo nutteloos dus, Koop gewoon een Honda civic type R bent je sneller dan de golf gti En ben je ook nog optijd om te zien hoe de zwaarlijvige R32 door het asfalt heen zakt!!!.
E-Tec
alex zegt
Gewoon een golf r32 laten fijn stellen door hpa motorsports naar 525PK of liever een audi 3.2 dan laten afstellen door hpa motorsports. Sprints naar 100 in 3sec., lekker snel :)
Maar qua budget is het misschien toch beter een gti te kopen. De nieuwe audi S 3 lijkt me heel fijn!! http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_237175.html?wt.bron=kanaalArt17
Harry zegt
Ik kies voor een R32, want ik heb hem namelijk ook besteld 2-01-07 komt hij.
En voor de die 64’990 (met wel alleeeeee opties) had ik ook een ingevoerde SL 500, maar ik ben nou eenmaal een VW FAN.
En het mooiste is dat ik dan de enigste ben die in Tilburg rond rij in een R32
Dennis zegt
Kun je niet tellen?? 46.000-35.000= bij mij altijd nog 11.000
11.000 euries is een hoop geld. Daar kun je bijv. nu een leuke e36 m3 voor kopen uit ’94 die toen al 286 pk’s had en op papier nog ff 0.2 sec sneller is. Met minder motorinhoud. Gr. Dennis
Dennis zegt
Enneh “Pfrt” ben je op je hoofd gevallen??
tippie zegt
golf gti voor 1500 euries laten chippen door abt naar 240 pk
hoezo r32
Ramond zegt
Ik heb gereden in zo’n GTI als leenwagen. Verschrikkelijk… een wegligging van 0. Stuiterd over de weg. Als ik dan een Golf zou kopen zou ik echt de R32 nemen.
patrick zegt
Nou, ik had twee jaar sabaru,maar dat ik nu zeg wauw wat een auto, en daarbij heb ik het toch al een paar keer onder moeten doen voor een golfje met schipje. vrouwen reageren ook beter op de golf
frenske zegt
uhm ik wil niet veel zeggen maar de GTI gaat rondt de 250KM/H. We hebben er zelf een en we hebben er 245KM/H mee gereden maar hij wilde nog harder, maar er kwam een stoplicht aan!!!!!
Patrick zegt
R32 is een leuk ding en 4-motion klinkt allemaal leuk en de 1ste meters ben je zeker goed weg, maar daarna kost het alleen veel brandstof omdat het allemaal zo zwaar is.
Mijn Golf V GTI heeft een compleet uitlaat systeem van Milltek, een Forge dumpvalve en software van JD en dan kom uit op zo,n 280pk en ruim over de 400Nm koppel.
Genoeg om elke R32 helemaal zoek te rijden, en voor veel minder geld.
Danny zegt
.:R32 is gewoon The Best !!
Looks en vooral the sound
Leuk bij zo’n Gti een fluitende musje onder de motorkap hoor liever dat gebrul van die V6 !!!
Als ik zo nodig snel had willen zijn had ik misschien beter een imprezza willen kopen maar zo’n gepimpte auto is inderdaad leuk als je net je rijbewijs hebt
En voor alle mensen die gaan afzitten kraken NIET JALOERS WEZEN dat je voor de deur een ouwe roest bak heb staan die nog een 2 knaken waard is !!
En voor de gene gti is sneller als je hem tuned , als je een r32 tuned is die gti weer eens helemaal nergens !!!
Slaap lekker
Patrick zegt
Als je een R32 wilt tunen dan kan je alleen dikke pk,s erbij krijgen door middel van een turbo of comp. ombouw en dat kost dik geld.
GTI is natuurlijk veeel makkelijker snel te maken.
De V GTI stop je 1000 euro in en is gelijk sneller dan de R32, en iets meer erin en hij is echt een heeel stuk sneller dan de R32.
Ik kraak een dikke R32 helemaal niet af, maar voor zoveel meer geld en dan nog een suffer uiterlijk en minder prestaties dan de GTI, is gewoon geen slimme koop.
Ik ben in elk geval super blij met mijn GTI en ben altijd blij als er weer zo,n 6-cilinder naast mij komt staan, en DENKT sneller te zijn..
Spijker Hard zegt
Whahah… ik heb PRECIES dezelfde auto als Patrick. (280 pk gti)
R32 kan iid met geen mogelijkheid mijn GTI bijhouden.
Nu zegt Danny dat een getunede r32 sneller is maar dat is zeker niet zo.
Je moet dan minimaal een hele dure compressor erop zetten.
Verder is de r32 gewoon kansloos zwaar en daar is de kous mee af.
tja en dan verder….de looks.
Hier snap ik ook nix van.
Wat voor golf rijden jullie?????????????????????
Als je hem full option hebt ( dus met SK dak/ rns 510 en vienna leder etc. )
heb je echt een hele mooie auto van binnen hoor.
Mijn broer heeft een m3 uit 2002 full option maar die is van binnen toch minder mooi.
Oja moet er wel bijzeggen dat ik alles mee hebt laten spuiten zodat de auto er toch wat strakker uitziet van buiten….
V.A.G Fan. zegt
VR6! alleen maar de sound en et heerlijke koppel.. rij met de mijne ook op 400m een mk5 r32 poep…
Patrick zegt
VR6???
Laat me niet lachen zeg haha
Sound en koppel…een Vr6 heeft helemaal geen hoog koppel, en bij lage toerentallen is het nog minder..
Sound is zeker mooi, maar dat maakt hem nog niet snel.