Er gaan al langer geruchten dat het aantal mensen dat bij het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) slaagt min of meer vast staat. Natuurlijk is dat nooit bewezen, maar nu zijn het ook de rijschoolhouders die het CBR wantrouwen. Zij verdenken het CBR ervan de slagingspercentages in bepaalde regio’s kunstmatig laag houdt om zich van inkomen te verzekeren…
Zo zouden de slagingspercentages per regio al jarenlang tot dertig procent uiteen lopen en dit verschil is te groot om te denken dat dit komt doordat het verkeersbeeld per regio anders is. Het CBR meent dat de verschillen ontstaan doordat leerlingen in de grote stad door geldgebrek te weinig lessen volgen en te snel examen doen, met als gevolg dat ze eerder zakken.
Tekkie zegt
Vandaar dat ik het de eerste keer niet haalde…
w0o0dy zegt
Zou het niet gewoon met de moeilijkheidsgraad te maken hebben? Rijden in een stad als Amsterdam is een stuk lastiger dan rijden in Ommen. De hoeveelheid mensen, taxi’s, trams en het onverschillig zijn t.o.v. de verkeersregels maakt dat ik me voor kan stellen dat je veel eerder een fout maakt en dus zakt.
David zegt
Ik ken een examinator van het CBR. Het is inderdaad zo dat er ieder jaar maar een bepaald percentage mag slagen. Natuurlijk wordt dat niet hardop uitgesproken, maar dit is aan de ene kant om het aantal auto’s op de weg te reguleren en tevens om de inkomsten van het CBR veilig te stellen. Op het moment dat een examinator teveel mensen laat slagen, wordt hij/zij op het matje geroepen om te kijken hoe het komt dat er zoveel kandidaten slagen.
autoblogger zegt
Op zoek naar een goedkope rijles? De Apeldoornse rijschool http://www.nul-zes.nu zegt dat rijles veel goedkoper kan en biedt lessen voor slechts 23 Euro! Dat is bijna de helft van het gebruikelijke tarief in de markt. Dit is mogelijk door de onnodige fratsen weg te laten en met 25 Chevrolet Matizjes als lesauto’s te werken…
Via http://www.automobielmanagement.nl/Default.lynkx?id=3488
SamSam zegt
Allemaal afperserij!
De ergste mafia is gewoon onze eigen cbr instellingen
jan zegt
Het ergtse vind ik dus gewoon dat die examinatoren denken dat ze god zijn.
Als ze je willen laten zakken dan zak je en daar kun je dus niks aan doen.
Hop dat diegen die mensen expres laten zakken ( dus omdat ze ruzie hebben met hun vrouw of je kop ze niet aanstaat) zelf ook nog een keer hard op hun bek gaan.
Johan zegt
Theorie-examen voor de motor doen is op dit moment bijna niet te doen, Ik heb het geprobeert maar helaas!!!!
Zestien van de twintig gezakt, dit zit hem toch echt niet in de kwaliteiten van de leerlingen.
Door dat het slecht ging met onze economie kreeg het CBR het zwaar te verduren, en bedacht iets voor het theorie-examen in de vorm van: geen duidelijke foto’s, vreemde vraagstelling en over de correcte antwoorden zullen we het
niet hebben.
Op mijn lijstje van het CBR stonden code’s welke ik fout had,Na controle van de antwoorden in mijn boek had het CBR het fout ipv ik.
Machtmisbruikers zijn het.
Twijfels over de uitslag, dan altijd bezwaar maken(maak ze gek!!! gek!!! en nog eens gek)
lotte zegt
word er een beetje moedeloos van ……………………. ! ! ! !
Rudolf zegt
Vandaag gezakt met de motor, ik keek teveel…… 8-(
Valura zegt
Vandaag ook gezakt (Ik les na 10 jaar weer opnieuw, en in principe was dit mijn 3de keer) op belachelijke futuliteiten! Ook mijn instructeur zei dat het CBR gewoon de grootste legale maffia bende van Nederland is. Ik weet echt niet wat ik nou nog meer moet leren, het ligt absoluut aan de willekeur van de examinator. Het is toch belachelijk dat je kans om te slagen stijgt naarmate je vaker gezakt bent!
Yeahright zegt
Gisteren in Amsterdam gezakt. Ik les ook na 12 jaar weer opnieuw (officieel dus 3e keer gezakt). Had erg veel lol in het autorijden (lessen) en het gaat erg goed. Eigenlijk had ik al zo’n 6 weken geleden kunnen/willen afrijden, maar koos voor een koppelexamen (dezelfde examinator als met mijn T.T.T.). het heeft niets geholpen en mijn wachttijd ernstig verlengd. Ik reed een goede rit, heel zeker en had helemaal geen last van zenuwen. Heb 1 duidelijke fout gemaakt: 1x geen voorrang verleend aan rechts, maar heb in de rest van de rit vlot en veilig gereden, en kijkgedrag helemaal in orde (ook niets over gezegd door examinator). Mijn instructeur reed niet mee, is zelf altijd te zenuwachtig als leerling afrijdt, zegt ie. Dus reed ik alleen, vond dat prima. Had redelijk gevoel na afloop, op die ene fout na. Toch gezakt, omdat ik twijfelend op de snelweg invoegde en dus die fout van voorrang verlenen. Ik vond dat ik goed reed, mijn instructeur was vreselijk verbaasd dat juist ik gezakt was; die was ervan overtuigd dat ik in één keer zou slagen; vertelde me dat ik zoveel beter rijd dan vele van zijn leerlingen die pas geleden wèl geslaagd zijn. Snapt er niks van, kan me niets meer leren, zegt hij. Ook hij wordt moedeloos van CBR, vindt het maffia, en weet uit ervaring dat in discussie gaan met examinator niks oplevert en alleen maar narigheid voor zijn rijschool, of voor toekomstige leerlingen bij examens. WAARDELOOS!! Ik kan me niet neerleggen bij de uitslag, heb er gewoon een heel raar gevoel over, dat er iets niet klopt. ik rijd over 2 weken weer, duim voor me, want met het cbr kom je er niet met goed rijden alleen. Dat heb ik wel gemerkt.
annelie zegt
Tip! Kijk bij theorie-examenmotor op t net daar vindt je heel veel vragen die niet in je boekje staan, kost wel 1.10 euro ct maar daar heb je wel 50 vragen voor. Ik heb er veel aan gehad!
JLJ zegt
@Yeahright
Als je geen voorrang verleent tijdens het afrijden, ben je automatisch al gezakt. Dat is altijd al zo geweest en zal (hopelijk want ernstige fout!) zo blijven en heeft niets met willekeur te maken.
SugarFree zegt
Als het waar is wat David zegt, dan zeg ik:
direct een onderzoek en zorg dat de onderste steen boven komt!
Nogmaals, als het waar blijkt te zijn is dit je reinste diefstal en heeft het uiteraard niets met verkeersveiligheid te maken.
td zegt
als reactie op David zeg ik bullshit. Altijd ligt het aan het cbr dat iemand zakt, nooit ligt het aan diegene die heeft afgereden. Soms zou ik maar eens bij mezelf te rade gaan of ik niet diegene ben die de fout maakt binnen het verkeer. Als je 1 keer geen voorrang verleend kan dat iemand zijn/haar leven kosten vandaar dat je dan zakt. Stel je voor dat er niemand naast je had gezeten om in te grijpen dan waren we weer een ongeluk rijker.
peter zegt
gelukkig zijn er ook nog ‘slimme’ mensen als td……..hiervoor
onzin zegt
Na het lezen van de bijdrages wordt ik in mijn gevoel gesterkt: Het CBR is geen zuivere organisatie. Ze zijn allang niet meer gericht op het goed beoordelen van rijgedrag, maar op het in stand houden van de organisatie.
Ik heb vandaag afgereden en ben gezakt. Ik ben een keer eerder opgeweest en toen vond ik het ook terecht dat ik niet geslaagd was, @td en Peter: ik zag mijn eigen fouten in!!!!!
Vandaag is het helaas een heel ander verhaal. Ik bleek terecht te zijn gekomen in een vete tussen het CBR en een bepaalde rijschool die teveel examens inkocht. Dit alles hoorde ik pas na het rijden, maar voordat ik begon was er een stevige woordenwisseling tussen de examinator en mijn instructrice. Het leek er toen al op dat het over een probleem ging dat al heel lang bezig is. Ik had hetzelfde als Yeahright: goed gereden, tegen alle verwachtingen in gezakt. En na het slechte nieuws hoorde ik dus dat al geruime tijd alle leerlingen van instructeurs die via die rijschool inkochten gezakt waren.
En dan voel je je goed bedrogen. Het gaat bij het CBR om geld, het gaat bij de rijschool die teveel inkoopt om geld, het gaat bij de instructeurs om geld (anders had ze het me van tevoren ook kunnen zeggen wat er allemaal speelt tussen rijscholen en CBR…..).
Het probleem is dat ik graag mijn rijbewijs wil halen, maar heel veel moeite heb met dit oneerlijke proces.
hilvert zegt
ik vind het een dikke verneukerij daarzo ja mag ook niet in de vragen kijken om te zien wat je fout hebt gemaakt
Oplichter zegt
Ik ben vorige week gezakt was eerste keer.Ik ben gezakt door het niet vroeg genoeg anticiperen volgens de examinator.Nou vond het echt een domme reden want naar mijn gevoel reed ik bijna perfect.Of moet je 1 km vantevoren anticiperen??Ik zag al aan heel die man zijn kop voordat we gingen rijden.IK weet wel zeker dat dit gewoon belazerij is.Ik ga nu gewoon mijn rijbewijs kopen.Kan hem regelen voor 1000 euro,weet ik tenminste zeker dat ik hem heb.Ervaring heb ik genoeg,heb bijna een jaar rondgereden zonder rijbewijs.Ik snap dit systeem echt niet.Je betaalt heel je leven belasting enzo hier,dan komen de Polen hier en die mogen gewoon hun rijbewijs inruilen.Die hebben ze in hun land gehaald voor misschien 200 euro en ik weet wel zeker dat het examen daar 10x zo makkelijk is.Hen je interese in een rijbewijs voor 1500 euro????100% geregistreerd in het systeeem en alles???Neem contact met me op via [email protected]
Naomi zegt
Nou ik Weet Niet Waar Cbr SLOTERDIJK Mee Bezig Is Maar Ze Laten Mensen DIK VET ZAKKEN.Terwijl Jongeren Heel Hard Leren Om Een Rijbewijs Te Krijgen Of Het Nou Voor Een Scooter Is Of Voor Een Auto..Ik Ben Na 6 x Zakken Voor Scooter Certificaat Naar Cbr In Alkmaar Gegaan.En Ik Was In 1 Keer Geslaagd En Er Waren Daar Maar 4 Mensen Gezakt.Cbr SLOTERDIJK Is Gewoon Een NAAIBEDRIJF!!!INCASSOBUREAU Ze Komen Volgens Mij Echt Geld Te Kort Stelletje Naaiers Majha Ik moet Binnekort Ook Weer Daarheen Benieuwd Wat Het Gaat Worden.Hoop Voor Hun Het Beste!
Sjaan zegt
Ik ben nu voor de vierde keer gezakt, de eerste keer was een ingreep dat kan ik begrijpen, de tweede keer werd me verteld dat ik wel een cijfer 8 kreeg voor het rijden, maar het was het nog net even niet, derde keer was de motor afgeslagen en reed ik ten snel op een kruispunt af, ik reed nog geen 30 km.
en de vierde keer trok hij aan mijn stuur omdat er volgens hem een kuil in de weg zat, en dat was de invoegstrook, ik heb nooit een kuil gezien, ik ga er nog wel naar toe en maak er een foto van, want volgens mij zocht hij een reden om mij te laten zakken.
Maar ja, ik ga gewoon door, maar ik vind ook dat elke examinator weer wat anders niet goed vind, op het laatst weet je niet meer waar je aan toe bent. Mij rij-instructeur vind dat ik goed rij, maar het cbr laat bijna niemand slagen, ze zoeken gewoon iets om je te laten zakken.
Ik word er soms ook zo moedeloos van, maar je bent afhankelijk van ze. Het is een lot uit de loterij geworden, en het is gewoon ook niet normaal meer wat het kost, het is een dure loterij in iedergeval.
jenny zegt
Als je de verkeerde examinator treft, slaag je nooit!!!
We moeten naar camera’s in de lesauto’s om alles vast te leggen.
Dan kan er tenminste gediscusseerd worden, en zijn de criminele praktijken waarschijnlijk grotendeels opgelost.
Maar van camera’s in de lesauto daar wil het CBR natuurlijk niks van weten!!!!!
En wij weten wel waarom!
Willem zegt
Wij als rij instructeurs weten heus wel wanneer onze leerlingen kunnen slagen op het examen, maar regelmatig heeft de examinator een totaal andere uitslag als ons.
En altijd is het het kijkgedrag wat net niet voldoende is.
Ik kan jullie verzekeren als je af gerekend wordt op het kijkgedrag dat ze er dan ook echt op uit zijn om je te laten zakken.
Ik heb zelfs sinds kort een examinator mee gemaakt die drie leerlingen van mij heeft laten zakken met het zelfde verhaaltje, in het laatste wijkje keek je toch net even te weinig!
Toeval???? Echt niet, hoor
Deze man heeft waarschijnlijk problemen thuis of moet elke dag naar z n vrouw luisteren, en reageert zich op deze manier af.
Ik sluit mij dan ook volledig aan bij bovenstaande stukje, wat betreft camera’s
En misschien moeten de slagingspercentage van onze examinatoren ook eens openbaar komen, en dat we kunnen kiezen wie of we hebben willen als examinator.
Dan werd het misschien al een stuk beter!!!!!
Frank de Kok zegt
Beste mede investeerders aan de duivel,
2500 euro lichter aan de rijschool, ging ik voor het eerst examen doen. Na twee maal het advies extra lessen te nemen. Nooit is mij verteld dat ik op de snelweg met dezelfde snelheid de uitvoeg strook op moest. Die kerel liet me gewoon rondjes rijden, zei heel af en toe eens wat, dat was het. Dus ik examen doen, naar mijn idee prima gereden, alleen had ik mijn gas los gelaten c.a. 100m voor de uitvoegstrook van de snelweg. Gezakt. Tweede keer examen doen…. 6 (verplichte) lessen verder…. Ik steek 1 baan over naar links rijd er een auto achter me… ineens. Die reedt dus veel en veel te hard, ik denk 80 binnen de bebouwde kom, en ging plakken. Gezakt… Waarom? niet hard genoeg opgetrokken, je hinderde de auto achter je, die had voorrang toen jij het kruispunt opdraaide. Die auto was tijdens mijn manouvre nergens te bekennen, maar kwam gewoon met 80 de bocht om:S. Goed, op zulke neukende zielige puntjes zak je dus. Bovendien kost een CBR examen 87,50. Bij vrijwel iedere rijschool moet je ineens 200 euro betalen. Examengarantie 330 met 6 lessen. Waar is dat resterende geld voor? autohuur? ik heb zelf een auto! Het CBR moet weer een overheidsinstantie worden. We weten allemaal dat er tussen de examinators hele fijne mensen zitten, die echt niet moeilijk doen, en je gewoon een rondje om de kerk laten rijden, zonder ogentest, zonder vragen over ABS systemen, of SRS airbags, maar ze MOETEN mensen laten zakken. Iedereen succes met het dilemma rijexamen B.
Groeten, een armoedzaaier die alleen rijk wordt met een rijbewijs.
sjaan zegt
Hallo Frank, ja je wordt er gek van ik ben zelf nu eindelijk geslaagd, het was wel de 5e keer, en dan bij het bnor.
Hier stellen ze je echt op je gemak en mag je ook een foutje maken, dat vond hij helemaal niet erg, het ging om veilig rijden in het verkeer, dus goed kijken. Ik wens je veel succes bij je volgende examen, ik weet wat je door maakt en ook alle mensen op deze site wens ik succes.
Bij het CBR zijn het echt zakkenvullers, ze laten je zakken op de kleiste foutjes, je wordt er ook zo moedeloos van, maar geef niet op want dan ben je zeker je geld kwijt.
Sjaan
jamila zegt
hallo sjaan,
Je hebt hebt helemaal gelijk!
Ik zit zelf nog steeds bij cbr en ik ben al 2 keer gezakt.
Ik ben heel erg blij voor je.
GEFILICITEERD!! geniet er maar van!
jamila
Niels zegt
heej,
Ik ben nu 3 keer gezakt, heb 1ste keer een fout gemaakt, dus terecht gezakt. maar de 2de en 3de keer heb ik volgens mij en volgens mijn instructeur hartstikke goed gereden. bijzondere verichtingen gingen goed, geen ingrepen gehad, goed gekeken. En weet je wat ze als reden zeiden: Te langzaam door een bocht. Er reed een vrachtwagen voor me, en ik hield afstand waardoor ik iets langzamer reed, slaat helemaal nergens op.
En de 2de keer weer foutloos gereden, zei die flikker dat ik een bochtje iets te ruim nam, dus die lui bij het CBR zijn niet te vertrouwen. gaat egt helemaal nergens over daar. Over 2 weken mag ik weer op. dus hopen dat het nu wel lukt.
Succes iedereen die nog op moet rijden. en laat je niet gek maken door die achterlijke gekken daar bij het CBR ;)
Windhoos zegt
Ach tja, ik moet niet klagen. De eerste 2x dat ik zakte was gewoon terecht en de derde had ik het gewoon vedient op basis van mijn goed afgelegde examen dus ik kan er niet over oordelen jongens ;-)
Suzan zegt
Ik baal er gewoon van dat stomme cbr…ik moet volgende week weer afrijden. Voor de derde keer. Terwijl het volgens mijn instructeur de 1e keer al goed ging…het liefst zou ik gewoon ergens anders mijn rijexamen willen doen zodat het cbr er in iedergeval niks meer aan verdiend…stelletje trieste mensen zijn het daar…en het duurt nu telkens 7 weken ofzo voor je op mag…reken maar uit 7 weken…dan neem je toch elke week een les ben je toch weer 239 euro kwijt…dan nog een examen van 200 euro…pff ik hoop dat ik het nu wel haal…niet best voor je zelfvertrouwen afrijden:S
sjaan zegt
Hallo Suzan,
Ja je wordt er gek van van het cbr, ik heb het ook alemaal meegemaakt, ik heb naar radar geschreven om het uit te zoeken, wat ze allemaal doen bij het cbr klopt echt niet, als we er met z’n allen iets aan willen doen moet iedereen naar radar schrijven, wat je mee hebt gemaakt bij het cbr, alleen zo kunnen we ze aanpakken.
Ik ben gelukkig de 5e keer geslaagd via BNOR, ze lieten mij ook aldoor om de stomste dingen zakken.
Ik wens iedereen veel succes, en ik blijf in actie tegen het cbr, dus mensen vertel je verhaal an radar, misschien komt er dan verandering in.
Sjaan
Suzan zegt
hey sjaan,
ik heb een berichtje naar radar gestuurd. Voor ons maakt het dan waarschijnlijk niks meer uit, maar dit kan niet langer zo door gaan vind ik hoor!
groetjes
Anouk zegt
Heej iedereen
Altijd hoorde ik over CRB dit CBR dat en ik dacht altijd ja best wel gefrustreerde mensen als ze alles op een ander af reageren.
Tot dat ik onder eigen lede het zelf mee mocht maken.
Ik ben 24 april gezakt, met de woorden {(van de meest stille en chagerijnigste man die ik ken}) je heb goede gereden hoor, en mooi die snelweg gepakt alleen ja, dat kruispunt heb je met 30 gepakt en dat moest 20 zijn dus denk ik dat je nog even moet oefenen.
Ik huilen (want mijn rijbewijs is erg belangrijk, ik ben chronisch ziek en kan verder niet mobiel zijn zonder rijbewijs), instructeur met een bek vol tanden en toen moesten we weer weg. Zonder briefje!
Nu moet ik morgen weer (21 mei) met maar 1 les tussen nu en mijn laatste examen want zelfs mijn rijleraar zegt, kan niks verder doen, je doet het perfect.
Iedereen die net al mij nog in de ‘CBR’ molen zit!! SUCCES!!!!
Auto & Motor rijschool zegt
Beste Auto/ Motor Cursisten,
na 5 jaar instructie ervaring bij grote/kleine rijscholen als rij-instructeur in de rijschool branche,moet ik met mijn hand op het hart kwijt dat het CBR (Regio Zuid) naar eer en geweten handeld. Het procentueel verplicht laten zakken van cursisten is een indianen verhaal! Tuurlijk zullen er hier en daar incidenteel situaties zijn die discutabel zijn. Maar over het algemeen slaag je gewoon als het” totaal plaatje” klopt! Bij ons b.v slaagt 60 tot 70 % de 1e keer! 1 rijles tussen het 1e en het 2e herexamen vindt ik ongelooflijk en zegt iets over de maatstaaf van sommige rijscholen. Ons advies: zoek een kleine rijschool die voor kwaliteit en individuele begeleiding gaat, waarbij jou instructeur wel de zwakke punten weet en hier ook aandacht aan besteedt! Zelf zwijgen tijdens de les, wetende waar jou zwakke punten zitten en deze niet kenbaar maken is zelf ook vragen om problemen bij het examen. Klant is immers nog altijd koning! De lat ligt anno 2008 vanzelf sprekend vele malen hoger als vroeger toen jullie pa & ma afreden voor het rijexamen. Moderne technologie en een verdubbeling van de verkeers intensiteit op onze wegen, vragen ook om intellegente bestuurders die meer in huis hebben! Wat persoonlijk voor mij een doorn in het oog is, is dat inderdaad een bestuurder/bestuurster van nu een hoge score moet hebben om de 1e keer te slagen, terwijl 65 + er een potje van maken!! Minister Eurlings dient voor deze categorie een opfriscursus verplicht te stellen zodat ook deze oudere groep bestuurders weten hoe zij zich moeten gedragen op een rotonde! Iedereen happy, meer werkgelegenheid voor de rijscholen en meer geld voor de staatskas.
Met vriendelijke groet,
De Rij-instucteur
Anouk zegt
ha,
sorrie geen dit is niet respect loos bedoeld.
maar even over dat ene rijlesje :
Ik heb mijn rijbewijs gister toch maar es mooi gehaald!!
mvg
Oplichter zegt
Ik rij al 3 jaar rond zonder rijbewijs ben gister voor de 2de keer gezakt.reden “je rijdt goed maar je kijkt niet consecuent”.ik vind het zoiezo bullshit dat je moet kijken om richting aan te geven,wie doet dat nou als ie zijn papier heeft gehaald??niemand dus.of net zoiets kijken voordat je gaat remmen,die mensen achter je moeten opletten wat jeij doet en ik wil opletten wat voor mij gebeurd.MENEER DE RIJ-I NSTRUCTEUR leg me dat even uit???????????
w0o0dy zegt
@Oplichter: wat ben ik blij dat jij gewoon zonder rijbewijs op de weg zit….. goed idee aangezien je duidelijk geen kaas hebt gegeten van wat autorijden inhoud en ook niet bereid bent het te leren. Nog een kleine tip: als jij iemand overhoop rijdt dan mag je jarenlang de bak in….
Windhoos zegt
Oplichter schrijft,
23 May 2008 om 21:50
ik vind het zoiezo bullshit dat je moet kijken om richting aan te geven,
—————————————————————————–
Ik vraag me af of de nietsvermoedende fietsers dat ook bullshit vinden :-S
Nexxx zegt
Tjongejonge, wat een onzin lees ik hier zeg. Iedereen is onterecht gezakt en de reden is natuurlijk “een lul van een examinator”.
Ik spreek uit ervaring (meer dan 10 jaar rij-instructeur, en zodoende genoeg examens meegemaakt, dat het in 8 van de 10 gevallen toch echt aan de leerling ligt. Na een examen (en vooral wanneer de leerling zakt) wordt er meteen gebeld met familie, vrienden, enz enz.. om het slechte nieuws over te brengen, maar vooral om bijval te krijgen over het feit dat een examinator van geen kant deugt en dat een ieder weten moet dat het vooral niet aan de leerling heeft gelegen. Ik heb examens meegemaakt met meerdere remingrepen, stuuringrepen, geen voorang verlenen, waarop desbetreffende leerling is gezakt. In het nagesprek wordt dit dan ook als hoofdreden aangegeven. Daarbij komt vaak ook nog dat het kijken niet voldoende was en/of dat bijv. het bochtenwerk wat beter kan.
De leerling knikt instemmend en baalt ervan geen voorrang te hebben verleend. Eenmaal buiten wordt er gebeld en zonder blikken of blozen wordt er een compleet ander verhaal overgebracht waarom hij/zij gezakt is (alsof ik er niet bij sta en de werkelijke reden niet weet)……..gvd, die klootzak laat me zakken omdat ik 1 bochtje niet goed gemaakt heb, gvd, die trut laat me zakken omdat ik op een kruispunt wat beter had moeten kijken. Eenmaal opgehangen kijk ik verbaasd en vraag ” heb jij in een andere auto gezeten dan ik”, waarop meer dan eens het antwoord “ja, daaaag ga echt niet voor lul staan en vertellen waarom ik gezakt ben hoor.” De verhalen die ik hier lees zijn precies die verhalen die ik zooooo vaak aan heb moeten horen na het TERECHT zakken van leerlingen.
Maar ja, de hand in eigen boezem steken, dat is voor velen wel heel erg moeilijk.
Mike zegt
Tja.. waarschijnlijk ligt het soms wel aan de leerling…
Maar goed.. sommige mensen rijden bijna mensen aan, en slagen gewoon, terwijl een ander 5 kilometer te hard rijd en daar op laten zakken..
Het klopt soms echt niet bij het CBR..
Ben 2 keer gezakt.. moet straks voor de 3e keer.. maar bij mijn laatste zei die ook dat ik: parkeren onvoldoende had, omdraaien onvoldoende, en nog veel meer.. terwijl parkeren en omdraaien heel goed ging.. niks mis mee.. maar goed… je doet er weinig aan…
sjaan zegt
Hallo Nexxx,
Het zal soms ook wel aan de leerling leggen, maar toen ik voor de derde keer moest afrijden, vroeg de examinator wat vragen over de auto voor dat we gingen rijden waar ik op moest letten.
ik had alle dingen verteld, en toe vroeg ze: “meer niet” en ik zei nee meer weet ik niet. Nou zei ze je moet kijken of je nummerborden er nog wel opzitten, Ik was net 10 minuten binnen geweest, tot ik moest afrijden, ik vind dit gewoon je reinste flauwekul, mijn rijschoolhouder ook en die zei nog even kijken of mijn ramen er nog wel inzitten, die vond het ook raar.
Zo maken ze je ook zenuwachtig.
Mensen zijn nou eenmaal nerveus met afrijden, en in 20 minuten kun je iemand niet beoordelen op zijn rij gedrag.
Want meestel met lessen rijden deze mensen wel goed.
Waarom wordt daar geen rekening mee gehouden.
Dat doen ze wel bij het bnor.
En er wordt verteld bij het cbr dat je een foutje mag maken,
nou echt niet, 1 foutje en ze laten je zakken.
En waarom moet het zo bloed duur zijn allemaal die examens,
het zijn toch bedragen waar je niet goed van wordt.
Kijk examinators vallen elkaar toch niet af.
Ik zakte om een kuil in de weg die nergens te zien was.
Dit is gewoon belachelijk.
En dat ik op een rotonde reed en verder niemand, dat ik te veel in het midden reed, ik vind dit geen reden om iemand te laten zakken. Dit is gewoon zoeken.
Ik heb gelukkig mijn rijbewijs, eindelijk met bloed zweet en tranen, en ik wens iedereen veel geluk met het behalen ervan
Windhoos zegt
@Sjaan,
“En waarom moet het zo bloed duur zijn allemaal die examens,”
Dat is niet meer dan logisch. Hoge vraag+relatief laag aanbod=een hoge prijs
Iedereen is nou éénmaal een rijbewijs nodig en zolang dat zo blijft blijven ze wel betalen……
Windhoos zegt
Bijna iedereen bedoel ik uiteraad ;-)
A zegt
Ik ben het met iedereen eens dat het cbr gewoon grote oplichters zijn! Ik ben nu inmiddels door de zenuwen al heel vaak gezakt maar de laatste keer ben ik gewoon vernederd bij het bnor notabene! In plaats van me op mijn gemak te stellen werd ik nog meer de zenuwen in gejaagd!! Ze liet me ook in een vreemde stad rijden waar ik 1 x gelest heb heel lang geleden! IK stop er nu dan ook mee na 8000 euro armer te zijn geworden! Ze laten je toch altijd zakken!! Als ze je niet mogen daar ben je gewoon de lul! Su6 iedereen die nog doorgaat!!!
ik zegt
Ach, ben voor mijn theorie, bijzondereverrichtingen en verkeersdeelneming in een keer geslaagd. Kortom het is te doen om alles voor de motor in een keer te halen.
Veel mensen deken da ze de theorie voor de motor wel eventjes doen, helaas zul je echt moeten leren.
Theori heeft iedereen in de hand. En als je metje praktijk goed rijd en vol zelfvertrouwen op je motor zit, zak je niet. En dat geld ook voor de auto!
Sjaan zegt
Hallo ik,
Je hebt gewoon alle geluk van de wereld gehad, wat theorie betreft heb je wel gelijk, maar praktijk niet, ik ken heel veel mensen die met pijn en moeite eindelijk slagen voor hun rijbewijs, en het wordt alleen maar erger, en de meeste mensen zijn nerveus, en al zit je vol zelfvertrouwen achter het stuur, maakt niks uit voor de examinator, het is net hoe zijn of haar jasje waait, zal niet bij allemaal zijn, maar bij de meeste wel.
Sjaan
anonymous zegt
Ik heb al meerdere mensen hierover gehoort en vorige examen was ik ook met een lulsmoes gezakt
Als dat van die percentages waar is en je moet om 3 of 4 uur dan ben je dus bijvoorbaat al gezakt als het percentage van die dag al bereikt is…
Tessa zegt
Geloof wat je geloven wil. Het is niet zo. Het cbr wordt ook gecontroleerd door het ministerie. Als het Cbr aan dit soort praktijken zou doen, zouden ze allang op hun vingers zijn getikt. Dit zijn gewoon allemaal fabeltjes, als je goed rijdt krijg je het rijbewijs anders niet.
Je kan proberen jezelf te beoordelen, maar jij hebt er tenslotte niet voor geleerd en een examinator wel.
Tessa zegt
Nog even een aanvullende reactie over de prijs. Het Cbr is heel transparant in de prijs van een examen nml ongeveer 86,00 euro. de rest gaat allemaal naar de rijschool voor de huur van de auto, brandstof enz. Dus ga nou niet zitten zueren dat het examen zo duur is en dat dat aan het Cbr ligt. Iedereen is tegenwoordig zo van het internet, maar ga nou eerst eens dingen uitzoeken zoals slagingspercentages van rijscholen en bedragen van rijlessen etc.
Race_Kees zegt
Zo, over oude koeien gesproken… :)
Er zijn altijd van die aluhoedjes die geloven in dubbele agenda’s/geheime afspraken/vaste percentage etc. Feit is dat het niet waar is, meestal krijgt iemand 1 reden waarom hij/zij niet geslaagd is. Dat lijkt an sich misschien een lullig smoesje om je te laten zakken, wat jij niet weet is of de examinator andere zaken heeft gezien waarvoor je opgeteld niet slaagt.
Aan de andere kant slagen soms ook mensen (in 1 keer) die nog helemaal niet zulke goede verkeersdeelnemers zijn, dat zou dan aan de examinator kunnen liggen. Ik het in één keer gehaald, de rit tijdens het examen hadden we met zijn drieën ook nog een leuke discussie over auto’s. Na een half uur mocht ik wel terugrijden (Heenrenveen)
pieter zegt
Stel dat het slagingspercentage in Amsterdam gemiddeld 60 % is en een examinator wijkt daar in positieve of negatieve zin te veel van af, dan wordt hij/zij op het matje geroepen. Iedere examinator moet over een bepaalde periode ongeveer gelijk uitkomen. Dat is de wet van de grote getallen, met andere woorden over een bepaalde periode krijgt iedere examinator hetzelfde aanbod van kandidaten.
Een ervaren examinator wordt niet zenuwachtig als hij opeens 6 goede kandidaten op een dag krijgt en laat ze dan ook keurig slagen. Dat trekt vandaag of morgen wel weer bij denkt hij/zij. Een slechte examinator denkt dat gaat niet goed vandaag en wie weet morgen ook niet en gaat twijfelen en zoekt wel wat om je te laten zakken of zet een valletje op.
Ik geef 34 jaar rijles en kan de beste chauffeur van slag brengen met een foute examenroute en een slechte kandidaat er doorheen slepen. Alleen met hoe je de route aanduidt kan je iemand al van slag brengen, met heel duidelijk en overdreven aardig de route aanduiden kan je onzekerheid in de hand werken. Tegen mijn leerlingen zeg ik maar altijd 60 % gaat correct 20 % gaat fout in jouw nadeel en 20 % gaat goed in jouw voordeel. Dus 80 % gaat goed in je voordeel. Zo gaat het met veel zaken in het leven, het is een bekende curve. De ene examinator mag die rijschool en een andere rijschool weer niet. Met een examinator die al tijden weg was kon ik lezen en schrijven en bij een twijfelgeval mocht ik het altijd zeggen. Ik heb ook eens meegemaakt dat ik 10 leerlingen bij dezelfde examinator had, dat kan nu gelukkig niet meer. Ze zakten allemaal. Ik heb dat toen aangeklaagd bij het CBR met mijn slagingspercentages van de afgelopen jaren in de hand.. De uitslag was dat ze me gelijk gaven. Op mijn vraag wat ze eraan gingen doen was het antwoord: niets! Ik heb alleen die examinator nooit meer gehad. Ik heb die betreffende examinator toen ook een hele tijd niet meer gezien: die zal wel terecht op zijn kloten gehad hebben en een poos overspannen zijn geweest. Maar om een lang verhaal kort te maken een rijschool/instructeur moet ook een beetje goed vallen bij de examinator.
meid22 zegt
Hallo allemaal
Ook ik ben net voor de 3e keer gezakt.Was ook een erg rare examen dit keer.Ten eerste zei hij voordat we begonnen dat ik moest clusteren,dacht bij mezelf oke heb ik al 2 keer eerder gehad makkelijk.Alleen bij de eerste 2 keer kreeg ik dit gelijk in het begin,nu dus niet.Ach jah dacht ik ik ga gewoon lekker verder met rijden.Nou toen kreeg ik me eerste opdracht een keeropdracht,dit ging allemaal erg goed.Na een paar minuten en straten verder te zijn gereden zei hij in een keer tegen me ik wil dat je hier achter uit file gaat pakeren.Dus ik schiet al helemaal in de stress want ja dit heb ik toch echt nooit in me lessen geleerd,dus ik zeg ook tegen hem ja sorry maar dit heb ik toch echt nooit gehad in me lessen,goed zegt ie rijd maar verder dus ik verder gereden kom ik in een keer bij een kruising dus ik kijk links kijk rechts en zie in een keer een brommer aankomen ik had me voet al op de koppeling dus hij kon zien dat ik wou remmen grijpt ie toch in.Nou ja goed dacht ik bij mezelf laat me niet van de wijs brengen , dus ben gewoon rustig verder gegaan met me examen.Rijden we een andere straat in zegt ie tegen mij ik wil graag dat je achteruit inpakeert bij die zwarte auto.Ik had al zo iets van huh vreemd zo ging het toch niet de andere 2 keer bij me examen maar goed toch maar gedaan,want ja wou toch niet zakker op zo iets.Het eind van de examen begon al te komen en vondt het vreemd dat ik nog niet had geclusterd maar goed .Net op de terug weg naar het cbr krijg ik welgeteld 1 clusteropdracht en dat was volg bordje antwerpen,roosendaal-west.Na dit hele examen natuurlijk in spanning wat erg logisch is gezien de rare opdrachten.Ik kom binnen ja hoor gezakt.Ben het nu toch echt een beetje moe aan het worden.Dat ik de eerste keer gezakt was vondt ik terecht wist gewoon het verschil niet meer tussen links en rechts.2e keer had ik er een heel dubbel gevoel over.Mevr zegt me namelijk na het examen dat het erg goed ging en ik goed had gekekeken maar toen kwam er die maar, ik denk ja hoor wat nu weer,zegt ze tegen mij als ik invoeg kijk ik wel 4 of 5 keer in me spiegel.Maar goed gezakt dus nou jah dacht ik bij me eigen dan zal ik ze de volgende keer toch echt wel laten zien dat ik het kan.Dacht bij me eigen dus dat ik dat vandaag had gedaan maar dat was dus niet zo.Weet nu gewoon echt niet meer wat ik wel of niet goed doe want het is elke keer weer wat anders.Ga nog wel een klacht indienen over de pakeer opdracht want ik had namelijk zelf mogen kiezen.Ik vindt het een beetje geldklopperij aan het worden
JANNUS zegt
ik vind CBR neppe shit man!
ben nu voor de 2e x gezakt
wat echt nergens opsloeg!
maakte 1 foutje, hij greep niet eens in ofzo
en daardoor ben ik gezakt
me rijinstructeur zei zelfs toen we uit de autostapte zachtjes tegen me gefeliciteerd
maar nee hoor was GEZAKT!
me rijinstructeur had een dikke discussie met hem want hij vond het ook echt negens op slaan dat ik gezakt was
CBR in haarlem is NEP!
Rianne zegt
Ondanks dat ik vandaag geslaagd ben voor mijn BE-rijbewijs bij het CBR in Nijmegen, ben ik diep teleurgesteld in de examinator die mij heeft beoordeeld. Deze man ging ver buiten zijn boekje en was buitengewoon onbeschoft (tot aan schelden toe). Dit alles om één simpele fout van mij te corrigeren. Ik vind het echt schandalig dat ik op deze manier wordt behandeld tijdens mijn rij-examen.
Mickey zegt
Ik snap niet dat mensen zich geen zorgen maken over het CBR. Het is notabene een monopolie. Niemand controleerd ze.
Ik snap ook niet dat het geen overeheidsinstelling is.
Wat ik eigenlijk heel raar vind; alles draait om dat ene moment met die examinator! Vind je het gek dat je sterft van de zenuwen, en sterker nog: daar wordt je nog op afgerekend ook, want daardoor zie je er natuurlijk ‘onzeker in het verkeer’ uit…
Ik snap het niet; we hebben toch ook op de basisschool examen hoeven doen in rekenen? ‘Ja… we kunnen je niet naar de middelbare school laten gaan, want je kunt nog niet goed genoeg rekenen… neem eerst nog maar een paar lessen staartdelingen, de rest gaat wel goed.”
Bullshit systeem. Als ze echt het beste voor hebben met je, omdat het om een vaardigheid gaat, zouden ze (voor het zelfde geld) drie lessen met je mee moeten, en dan om de tafel of je goed genoeg rijdt.
Kun je dat wel in een half uurtje beoordelen? En sterker nog: ga een bij een willekeurig persoon inzitten die zijn rijbewijs 10 jaar geleden heeft gekregen. Ik durf te wedden dat een examinator niet uitgepraat raakt over ‘wat er allemaal beter kan’. En dus zouden ze gezakt zijn.
Zouden ze die mensen dan niet hun rijbewijs moeten afpakken?
Wij KRIJGEN het namelijk ook niet als we nét dat ene half uur niet geweldig rijden…
Ingie88 zegt
Hallo,
Ik ben 3x gezakt en ben 4000 euro armer geworden. Ik wil hierbij ook zeggen dat ik de eerste 2 examens terecht was gezakt. Daardoor ging ik van rijscholen veranderen, ik begon weer opnieuw en kon uiteindelijk uitstekend rijden. Met vol zelfvertouwen naar mijn 3e examen krijg ik dezelfde examinator als mijn eerste examen, zij was zeer onbeschoft en had ineens kritiek op alles wat ik deed. Toen ik dat hoofd zag en die grijns wist ik genoeg. Zij liet mij 1 uur lang rijden van snelweg naar wijkjes en veel parkeeropdrachten liet zij mij zakken omdat ik MAAR 1X KEEK NAAR DE ROTONDE I.P.V. 2X ik reed uitstekend 1 uur lang tot op de rotonde na, er reed een auto 6 meter van me af die rechts ging en ik links! Zegt ze je had moeten kijk je hebt geen GEVAAR GEVOEL. Ik was zo boos en pissig, ik ben onterecht behandeld, vernederd en zij zocht in dat uurtje een fout wat ik geen fout vond. Ik weet alleen dat ik mijn rijbewijs met dood en moeite en heel veel geld zal krijgen….ik heb een oud moeder en het liefste wil ik haar brengen waar ze maar wilt….het doet mij pijn dat ik dat niet kan.
Ik blijf doorgaan….maar uiteindelijk ga ik het opgeven, aangezien ik geen bank ben.
boos zegt
Nou ik ben het ook eens met het feit dat de examinatoren puur oordelen op hoe de wind waait.
Ben al twee keer gezakt. De eerste keer lag het aan mezelf. Had iemand geen voorrang verleend. Is dom en dus gezakt. Sta ik volledig achter. Niemand zou mogen slagen die geen voorrang verleend waar wel moet.
Tweede keer foutloos (ja, lees: foutloos) gereden en mijn instructeur knipoogte al een paar keer naar me van: goed! Ik dacht echt: yes ik ben geslaagd. Ik had goed gereden, mijn instructeur beaamde dit ook. Krijg ik te horen dat ik gezakt ben. Totaal onverwacht, aangezien de beste vrouw geen op of aanmerkingen had op mijn rijgedrag tijdens de rit en niet heeft hoeven ingrijpen. Het argument was dat ik niet diep genoeg de straten in keek??? Ik wist niet dat examinatoren konden meten door te kijken hoe diep jij een straat in kijkt. Ik vind dit gewoon echt een smoes. Ze had vantevoren gewoon al besloten dat ik moest zakken. Ze kon natuurlijk niet zeggen dat ik helemaal niet had gekeken, want mijn rij-instructeur had erbij gezeten en wist dat ik overal goed keek. Toen ik vroeg naar een concrete situatie, kon ze me die niet geven..logisch want die was er ook niet. Het is toch gewoonweg belachelijk! Alleen concrete situaties kunnen toch aanleiding zijn voor zulk een argument?? Ze zei maar snel dat het te maken had met veiligheid, maakte een tekeningetje op de achterkant van mijn zelfreflectieformulier en daarmee was het gesprek af.
Het is gewoon echt belachelijk dit. Natuurlijk heb ik niet perfect ervaren gereden, maar dat kan en hoeft ook niet. Ik heb wel goed gereden, maar mevrouw wilde gewoon niet dat ik zou slagen. Feit is zelfs dat mensen slagen die wel een ingreep o.i.d. hebben gehad. Maar foutloos rijden wordt bestraft met zakken. Het is echt doorgestoken kaart. Zeker omdat het CBR zelf verkondigd dat fouloos rijden niet hoeft, maar dat ze je beoordelen op het totaalbeeld. Voorzover de beoordeling van mijn rij-instructeur was het totaalbeeld ruim voldoende en hij snapte ook niet dat ik gezakt was.
Mooiste van alles is dat ik pas over twee maanden weer op kan.. ik zou zeggen iedereen moet gewoon een klacht indienen.. dit kan echt niet. Alleen naar aanleiding van concrete situaties tijdens de rit mag worden beoordeeld.
Sympathy zegt
Ook ik ben niet tevreden over hoe het CBR te werk gaat. Ik laat in het midden of ze wel/niet corrupt zijn, aan machtsmisbruik doen, geldkloppers zijn, zich aan percentages moeten houden etc; ik kan dat niet aantonen en wil derhalve ook geen harde beschuldiging doen, maar door wat ik allemaal lees en zelf heb ervaren ontstaat dat gevoel wel. Waar rook is is vuur, zegt men. En dat er dubieuse praktijken plaatsvinden lijkt ook niet uit de duim gezogen. Het vervelende is dat je nadat je gezakt bent helemaal machteloos staat. Je kunt voor zover ik weet geen bezwaar maken, geen rechtsbijstand inschakelen of wat dan ook; zelfs de instructeur die meereed en alles gezien heeft kan weinig tot niks doen. Of toch??? Zijn er misschien toch mogelijkheden om je ongenoegen ergens te uiten waar ze er ook daadwerkelijk iets mee kunnen?
Frederik zegt
Ik kan na 2 examens ook bevestigen dat er zeker subjectieve en incompetente examinatoren zijn. Tijdens mijn eerste examen ben ik gezakt door het verkeerd van rijstrook veranderen, daar kan ik inkomen.
De 2e keer echter werd mij aan het eind van het examen meegedeeld dat ik mij ‘er makkelijk van af maakte’ en dat het mijn taak was om indruk op de examinator te maken en dat ik hem er op die manier van moest overtuigen dat ik een rijbewijs waard was. Kortom het was mijn taak om mezelf in onnodig moeilijke situaties te werken om indruk te maken op de examinator. De man stelde me niet eens een vraag over de auto…
Hierdoor ben ik dus ook de klachtenprocedure bij het CBR gestart met de intentie om hiermee door te gaan tot de ombudsman. Dit zou niet moeten mogen en ik wil ook doorgaan tot ik mijn geld terug heb en mijn rijbewijs heb.
Sjaan zegt
Hallo Frederik,
Ik weet precies wat je voelt, ik heb er ook 4 keer over moeten doen en de 5e keer geslaagd bij het bnor.
Mijn collega op het werk pas de 6e keer geslaagd, iedere keer hetzelfde liedje.
Ik heb dit probleem al bij Radar ook aangekaart maar nog niets van gehoord.
Inmiddels heb ik nu al 15 maanden mijn rijbewijs, maar voor diegene die nog moeten spring ik voor in de bres, ik weer we ze doormaken.
Kijk maak je een echte grove fout, zoals geen voorrang verlenen ja dat begrijp je dat je zakt, maar ze laten je zakken om de gekste kleine dingen.
Ik had er ook mijn buik vol van. En het zijn ook nog een stel chagerijnen.
het is echt een geldkwestie, die er zoveel mensen zakken.
En trouwens echt rijden leer je pas als je je rijbewijs hebt.
Dus binnen 20 minuten kunnen ze niet oordelen of je goed of slecht rijd.
Nee, laat iemand een uur rijden desnoods anderhalf uur, dan kun je pas zien of iemand rijp is voor een rijbewijs.
Ik wens je in ieder geval veel sterkte,
Met vriendelijke groet,
Sjaan
Sympathy zegt
Afgelopen week voor de 5e keer examen gedaan en zowaar geslaagd! Voor m’n gevoel reed ik slechter dan de keren ervoor en ik was ook meer gespannen, terwijl dat laatste juist anders had moeten zijn omdat ze daar extra aandacht aan besteden: ze ontvangen je in de lounge van een hotel en steken rustig hun monoloog af; jammer dat er geen kopje koffie van af kon.
Wat mij betreft, zoals het bnor-examen, zo zou eigenlijk het normale examen moeten zijn. Meer tijd en aandacht voor de kandidaat, niet de kandidaat om het minste of geringste laten zakken, een mijns inziens veel realistischere benadering van het geheel. Kost wellicht meer tijd en geld, en kandidaten moeten misschien langer wachten voor ze aan de beurt zijn, maar ik denk dat je zo wel laat zien dat je de kandidaat serieus neemt en die zich niet een nummertje voelt waar ze geld aan kunnen verdienen en waar ze hun machtspositie op kunnen loslaten.
rijschoolhouder zegt
wat een heerlijke flauwekul dit allemaal. als rijschoolhouder zijnde heb ik ook wel is mijn twijfels bij de uitslag van en examen maar bij een goedemotivatie is het helder. tuurlijk vind je het niet leuk of zefs oneerlijk als je zakt, en ja je moet verder kijken dan je neus lang is. Er wordt ook vaak genoeg niet ingegrepen of wel een ingreep en toch geslaagd en dat heeft niks met je uiterlijk te maken hoor.
Meeste mensen zakken op kijkgedrag bij kruispunten simpelweg omdat ze het kruispunt niet aan zien komen. kijk vooruit let op de kenmerken (borden, lkichten, straten, kruisend verkeer, wegomgeving). Sinds invoering van de TTT die wij begin dit jaar hebben verplicht gesteld in onze lespakketten is het slageingspercentage met 30% gestegen. Weg zenuwen, lekker ontspannen rijden zonder stress te hebben voor de bijzondere manouvres.
Sjaan zegt
Meneer de rijschoolhouder, ik heb uit betrouwbare bron dat de rijschoolhouders bang zijn voor hun eigen hagje, als ze tegen het cbr ingaan, dan moeten ze langer wachten dat hun leerlingen kunnen afrijden.
Daarom hebben ze commentaar op deze site.
Wel gek hoor dat de meeste mensen die moeten af rijden allemaal hetzelfde zeggen vind u ook niet????????
carlito zegt
Beste mensen NEEM EVEN DE TIJD OM DIT TE LEZEN!!
dat het CBR alleen maar zakken wil vullen is ondertussen wel bekend.
mensen die het ontkenen ga u gang maar dan lig je toch echt te slapen.
ik ga morgen voor de 3de x op de 1x ben ik zwaar hard genaaid en vond het niet eens lekker waarom volgens de beste man reed ik door rood zou je denken stomme fout vind ik ook dat je hoort te zakken vreemde is dat het volgens mij toch echt groen was en de beste man het pas 2 minuten later vertelden er kwamen ook nog is 4 auto,s achter mij aan dus dat betekend dat er 4 auto,s door rood gingen sorry geloof ik helemaal niks van de 2de x terecht gezakt wisselde van rijstrook zonder te kijken om hetzelfde kunstje weer naar rechts te doen nogmaals terecht dat ik gezakt ben niet iedere examinator naaid je erin vind ik ook te ver gaan om te zeggen want dan doe je mensen die hun werk wel goed doen tekort.
maar dat het CBR hopeloos zakt als organisatie ja dat zeker dat valt ook niet meer te ontkennen. ik zal hieronder even wat lullige kut smoesjes op een rij zetten om je te laten zakken:
1.je heb je examen gedaan alles ging goed totdat je bij het uitstappe bij het CBR niet kijkt gezakt
2.je kijkt 1x niet goed een zijstraat in gezakt
3.alles ging goed maar als je je auto bij het CBR hebt geparkeerd laat je je lichten aan gezakt
enzovoort enzovoort
ik vind het dan ook een puik idee om camara,s bij de auto,s te instaleren voor het afrijden ben je van al het gezeur af want het kan zo nagekeken worden.
ook is dit in je voordeel als je zakt omdat je precies kunt kijken wat er nou mis ging als je hoort dat je zakt luisteren de meeste toch niet meer naar wat ie nog meer te vertellen heb en meestal kun je zon situatie ook niet meer goed voor de geest halen op deze manier dus perfect
ook moeten er worden uitgezocht of het waar is van de slagingspercentages want dat word blijkbaar nog niet goed genoeg gecontroleerd.(als dit al gedaan word)
ook vind ik dat er meer rekening MOET worden gehouden met zenuwen ook IK maak fouten door de zenuwen van het examen met lessen gaat het vaak toch beter.
ik vind ook dat het CBR er niet vanuit mag gaan dat je bijna foutloos rijd tenslotte weet je nog lang niet wat het verkeer inhoud dat komt pas als je 3jaar je rijbewijs heb en dan kun je nog maar redelijk rijden.
ze gaan er maar vanuit dat je elke situatie kunt inschatten maar dat kan gewoon nog niet ookal neem je 100 lessen dat komt pas als je je rijbewijs heb.
ook heb het geen nut om iemand 6x af te laten rijden vaak gaat het alleen maar slechter iemand die na 6x pas slaagt rijd niet altijd minder dan iemand die in 1x slaagt tis allemaal geluk met de examinator die je hebt en hoe het verkeer op dat moment is en de route die je rijd of hoe ik het altijd zeg die 20 minuten zijn moment opnames.
ik denk dat het tijd word voor een groot schalige actie tegen het CBR daarom wil ik ook aan jou vragen Sjaan om dit met radar te regelen aangezien jij er al bekend mee ben maar dat doen we pas als IEDEREEN DIE ZICH OPGELICHT VOELT! het ook wil komen steunen alleen dan zullen we wat bereiken
ik hoop wat te horen van iedereen hierover en vooral heel veel steun voor deze actie!!
als je me wilt bereiken hierover op de email vraag dan even naar me mail adres!
Anoniem Voorlopig zegt
@carlito: Ik wil meedoen aan het programma en alles steunen. Ik ben de eerste keer terecht gezakt, maar vandaag ik denk dat je het verhaal niet eens wilt horen, ex agent met volledige levensgeschiedenis was de examinator. Macho, dominant en totaal niet gericht op de examenkandidaat maar de rijleraar. Er is geen enkele mogelijkheid dat de examinator gezien heeft in welke pakketten ik zat op de weg en ingrijpen kon al helemaal niet als dit moest gebeuren. Niks zien en toch zakken!!! Laat ik het zo zeggen ik drie dingen tegen………..
1- ik ben een vrouw gehuwd met een buitenlander
2- Er was een enorme wederzijdse weerstand (we lagen elkaar al gelijk niet)
3- De examinator heeft last van spychische problemen en gaf verkeerde meningen vrij en dan moet je nog op het verkeer letten ook! Het is een wonder dat ik alles goed deed.
Eindresultaat: gezakt op grond van: je kip staat me niet aan!
Op naar de derde keer en hopen dat de lottoballen goed vallen! Oja floepte ik er toch perongeluk uit dat afrijden net russisch roulettten is……….
Sjaan zegt
Carlito ik begrijp je frustratie, ik roep ook iedereen op om massaal naar radar te schrijven hoe meer meldingen hoe eerder er iets aangedaan wordt en hoe eerder het op tv komt.
Het is ook zo dat hoe meer je moet afrijden hoe nerveuzer je wordt.
Maar laat de moet niet zakken, blijf positief want je haalt het heus wel, al denk je nu van niet.
Dus kom op mensen van deze site, schrijven naar Radar, dan kunnen we pas wat bereiken. Al heb ik mijn rijbewijs al bijna 1 1/2 jaar, ik blijf jullie steunen.
Sjaan
carlito zegt
vandaag weer gezakt omdat ik volgens mevrouw te lang wachten bij kruispunten met wegrijden terwijl er elke keer 1 kant onoverzichtelijk was dan moet ik meteen de weg oprollen en mag ik niet in ze 1
LEVENSGEVAARLIJK ALS IK DAT DOE! echt belachelijk gewoon
sjors zegt
cbr is inderdaad een ondoorzichtelijk instituut.
slagingspersentages dienen openlijk gepubliceerd te worden.
(verplicht door een overheidsregel) Dat impliceert dat het slagingspercentage een economische factor is gewoorden.
(als je kunt aannemen dat een “bepaald percentace” leerlingen hun rijschool op slagingspercentage uitkiezen)
Al eerder is er in Nederland ook sprake geweest van corrupte cq omgekochte examinatoren.
Zelf heb ik nog nooit gehoord van een duidelijke onafhankelijke klachtenregeling. Ik heb eens vernomen dat
eigenlijk iedere rijschool wel zijn twijfels heeft omtrent
de integeriteit van cbr examinatoren. En ik denk dan, waar rook is is vuur. (zg. vriendjespolitiek) De overheid dient hier uiteindelijk in op te treden. Als de overheid de kat op het spek bind kun je problemen verwachten.Mensen zijn mensen en vele mensen hebben iets met macht en autoriteit.
Dat kan positief of negatief resultaat opleveren. Maar de overheid houdt zich louter bezig met veiligheid en ongevalscijfers en speelt voor wat betreft de zuiverheid van haar instrument (cbr) de kop in het zand.
Rijschoolhouders die hun kritiek rechtstreeks uiten
kunnen je vertellen dat dit direct negatief effect heeft op diens slagingspercentage. De wijzere instructeurs laten alle principes varen voor geld en slijmen zich een slag
in de rondte bij de examinatoren. Af en toe vertoont zo’n
examinator dan een zwak moment en verwijnt op uitnodiging van een rijschool in de whirlpool van een healt spa.
De betreffende rijschool heeft al jaren een redelijk
constant slagingspercentage dat ver boven het gemiddelde ligt. In tegenstelling tot de oprechte rijschool die
na kritiek minder leerlingen heeft door een laag slagingspercentage als gevolg van directe kritiek op
de /een examinator. En als gevolg daarvan zelf zijn bedrijf zou kunnen verliezen. En dat het cbr gek is op haar alleenheerschappij is een feit. Het cbr wilde graag andere specifieke opleidingen verzorgen. De overheid heeft daar toestemming voor willen geven en wel als cbr dan accepteert dat er concurerende examencentra kwamen.
Hierop heeft cbr haar plannen voor het verkopen van commerciele opleidingen direct losgelaten.
Ja macht is toch nog wat puurder dan geld.
Overheid wordt wakker!! Laat een onafhankelijk organisatieburo eens met een integeriteitsbril op naar de risico’s kijken. Risico’s die examinatoren lopen vanwege een te grote verleiding van het een of het ander.
Het ophouden van de “zuivere autoriteit” lukt het cbr als
jaren en jaren niet meer. Tevens blijft de ecomische en mentale schade voor de leerling en ook rijscholen mogelijk gewoon doorgaan. HET IS TIJD VOOR CONCURENTIE VOOR HET CBR.
ANDERS IS HET WEL TIJD VOOR EEN SERIEUS TE NEMEN KLACHTENREGELING WAARBIJ ONAFHANKELIJK VAN HET CBR WORDT
BEOORDEELD EN HARD OPGETREDEN. ZO WORDT DE INTEGERITEIT VAN HET CBR HET BEST GEWAARBORGD.
(Mogelijk dat iedereen weer met respect naar het cbr kijkt
,niet uitmakend of je ooit bent geslaagd of gezakt.
Te beginnen met een correct afgenomen examen waarbij zoveel
mogelijk gelijk niveau van proefe en beoordeling voorop staat. En een examinator waarvan de integeriteit niet zo
eenvoudig te bekritiseren is omdat controlecommissies daarover verantwoording kunnen afleggen.
Afz. sjors/friendsforever.
keesjansen zegt
@sjors: Helemaal mee eens Sjors. Ik vertrouw de examinatoren van het cbr ook helemaal niet meer. Door de slagingspercentages openbaar te maken krijgt het cbr veel macht over de rijscholen en bepaald welke rijscholen wel en welke rijscholen niet blijven bestaan. Verder zorgen die slagingspercentages voor heel veel vergelijkingssites op internet waar het cbr dapper aan mee doet. Die slagingspercentages zijn een wassen neus en zeggen helemaal niets over de kwaliteit van een rijschool maar wel over de relatie tussen de rijschool en het cbr/examinatoren. Dus weg met die slagingspercentages, dan verdwijnen die onzinsites vanzelf en komt er weer rust in de rijschoolwereld. De slechte rijscholen verdwijnen vanzelf via de social media en leerlingen zijn heel goed in staat om zelf een rijschool te zoeken.
MiiMii zegt
Vandaag 1e keer examen gedaan, naar mijn idee ging het allemaal prima, ik zat ontspannen achter het stuur en liet het allemaal op me afkomen, resultaat: gezakt :( omdat ik bij kruispunten eerder moet kijken, terwijl je A: een onoverzichtelijk kruispunt hebt met bomen e.d. B: fietsers, voetgangers en andere auto’s hebt, dan ga ik niet 10m vantevoren kijken, dat doe ik op de plek zelf. binnen enkele seconden kan namelijk een situatie veranderen en ik had te lang gewacht volgens meneer, terwijl ik in de lessen hoor dat het perfect gaat en dat je moet oprijden wanneer jij dat zeker weet.. dat was de reden, oo en het invoegen op snelweg was wat onrustig, terwijl ik op alle manieren correct heb gekeken en normaal kon invoegen.. volgende keer beter..
MIKEL NEIJ zegt
zeer doorgestoken kaart! IK HEB ZO GOED AF GEREDEN! en TOCH niet geslaagd! mijn rij instructeur was echt 10 keer met de ogen knipperen! en de reden! gelogen! hij lulde maar wat! want het was verzonnen! en dat zei ik niet met het eind gesprek want ik dacht dat ik toch niets er tegen kon doen, maargoed, nu weer op, weer 230 Euro naar de maan! niet meer normaal!!
Uitgelopen mascara zegt
Wat een frustraties hier op dit forum.. en terecht. In mijn geval was het niet de maffia het CBR, maar een examinator die in Nijmegen al een behoorlijke naam heeft.
In tegenstelling tot de andere kandidaten kreeg ik amper een hand en maar een korte uitleg en liepen we als eerste naar de auto. Ik was helemaal niet zenuachtig en het rijden ging ook lekker. Ik probeerde ook ondertusse gezellig te kletsen, maar hoe hij reageerde op dingen was niet normaal. Hij heeft zelfs een denigrerende opmerking over mijn opleiding gemaakt. Terwijl ik beleefd bleef, heeft hij alleen maar chagrijnig terug gedaan. Toen we weer aankwamen liep hij meteen naar binnen, zonder zelfs maar op mij te wachten tot ik uitgestapt was. Daar binnen begon hij met: “Dat ging niet zo goed he”…heeft me daarna verteld wat ik allemaal fout deed en dat was het. Ik heb niks gehoord over wat wel goed ging, hoe ik mijn bijzondere manouvres heb uitgevoerd of iets dergelijks? Terwijl ik mijn tranen tegenhield liep ik met mijn instructeur weg, terwijl aan de andere tafels de andere kandidaten nog hun examens aan het nabespreken waren.
Het is niet erg om te zakken, maar wel als het op deze manier gebeurt.
Ik hoop voor mezelf en voor iedereen die nog op moet, dat zij niet deze gefrustreerde man krijgen.
Laura zegt
Na 4x zakken ben ik nu toch geslaagd bij het BNOR.
Ik moet eerlijk zeggen dat de examinator die ik daar had, me echt het gevoel gaf dat een eerlijke kans kreeg en dat ik een leuk ritje ging maken. Voorgaande keren ben ik gewoon bij het CBR geweest en de sfeer daar – ook onder de examinatoren – is gewoon veel zakelijker. Het BNOR heeft mij de positieve kant laten zien van het CBR en dat is niet omdat ik geslaagd ben, maar puur omdat je veel beter wordt behandeld. Toch ben ik van mening dat die mensen ook gewoon hun werk doen en het is gewoon zo dat je niet goed genoeg kunt rijden als ze je laten zakken. De manier waarop ze dit ooit brengen, is misschien niet altijd eerlijk. Maar nu weet ik dat ik echt veel slechter reed de voorgaande keren, dus probeer de schuld niet op het CBR / examinatoren af te schuiven, maar probeer aan jezelf te werken en je af te vragen waarom je gezakt bent.
Eens slaag je echt wel! Zo zie je maar: ook ik ben na 5x wel geslaagd en het is echt niet beschamend om er vaker over te doen dan 1 of 2 keer. Uiteindelijk krijg je je papiertje en dat maakt alles goed!!
johnny zegt
tjah als ik dit zo allemaal lees beginnen ook mijn vermoedens werkelijkheid te worden vandaag voor me 3e keer examen gedaan 1ste keer zou ik niet goed ingevoegd hebben op de snelweg (vond ik zelf ook trouwes want 1ste stres etc.) 2e keer gezakt door een ingreep voor de deur bij het cbr (scooter die met dik 90+ mij inhaalde en dus over het hoofd zag) afijn met 2x zakken had ik het dus inderdaad meschien aan mezelf te danken maar vandaag! alles ging goed de sterren van de hemel afgereden geen auto/voetganger niks gehinderd netjes aan de snelheid gehouden goed de borden in de gaten gehouden krijg ik als reden van zakken te hore dat ik niet genoeg remde bij een gevaarlijk kruispunt en dat dat enorm gevaarlijk kan zijn….. ik dacht dat ik dat wijf voor der kop ging slaan wat een bull shit reden en dan maakt mij dat afrijden niet zo uit maar het kost tegenwoordig gvd 247 euro voor een examen zonder lessen erbij niks!!! dit is toch de grootste kolder ik heb via via gehoord dat in suriname rijbewijs halen 50 euro kost …. hier zijn de meeste mensen die ik ken rond de 2000 euro kwijt en somige zelfs meer …
ik vind dat alsje van je rij leraar mag afrijden dat daar een grondige reden voor is hij zal iemand toch niet voor examen opgeven als hij het simpel weg niet kan ..
ook vin ik dat er wat aan moet worden gedaan maar wat kunje er tegen doen .. ik zou best wel is een keer een examinator erover wille spreken gewoon onder 4 ogen over dit onderwerp denk dat er dan behoorlijk wat apen uit de mouw komen…
sven0167 zegt
hallo ik heb vandaag voor de 1e keer een eind examen gehad.
alle,s ging goed ik was niet zenuwachtig ik reed super netjes, had niemand gehinderd.
gaf netjes voorrang aan rechts.
heb zelf een keer een fout van een examinator kunnen opvangen omdat er iemand over stak en die had de examinator niet gezien.
dus ik ging op me remmen staan toen werd hij boos, hierna had ik het uitgelegd en gaf hij zelf zijn fout toe dat hij zelf die vrouw over het hooft had gezien.
toen we klaar waren met rijden vertelden hij dat ik was gezakt omdat ik teveel aan het eco rijden was. En dat ik niet bij de 2000 toeren mocht over schakelen omdat je dan te traag bent.
En omdat ik al bij 80 km in ze 5 zat, maar ik weet van mijn theorie boekje dat je just zo zuinig en milieu vriendelijk moet rijden.
en hij ging ook zeiken dat ik op de snelweg 6 km te langzaam reed, want ik reed 114 en geen 120 dus dat was een gevaarlijke situatie voor de rest van het verkeer.
volgens de wet en het boekje van het cbr heb ik dus goed gehandeld.
dus wat doe ik nu fout?
hub weer 247 euro naar de kloten.
sorry voor mijn slechte nl ik heb dyslexie
nwes zegt
Dit zijn gigantische geldkloppers ben vorige maand voor de 2e keer afgereden voor mijn taxi pas en gezakt werd beoordeeld op spannings fouten die ik maakte wat normaliter niet gebeurd
Ik zit zonder werk en ben 1-3-2015 ontslagen ben 53 jaar dit geintje heeft mijn 1000,- gekost en ben nog nooit aangehouden voor roekeloos rij gedrag nog nooit met teveel drank op achter het stuur gereden nog nooit iemand door een aanrijding ernstig letsel toe gebracht of met dodelijk afloop, dat telde niet en een examinator die woonachtig is bij mijn in het dorp, ik baal ervan ik moet maar weer zien hoe ik aan werk kom alvast bedankt fijne cbr.
keesjansen zegt
Tja, het is allemaal wat met dat cbr. Zakken voor het rijexamen is nooit leuk, terecht of onterecht.
Nu geef ik zelf al 43 jaar autorijlessen dus ik heb al een flink pak ervaring en kan er een heel dik boek over schrijven maar dat zal ik hier maar niet doen.
In ieder geval was het hebben van een autorijschool vroeger veel leuker dan nu. Er was nog geen internet dus adverteren deden we in de plaatselijke krant en het aantal concurrerende rijscholen was op 2 handen te tellen. Iedereen kende elkaar, respecteerde elkaar en iedereen was tevreden.
Toen deed het internet zijn intrede en sommige rijscholen, waaronder ik, knutselden een mooie website in elkaar met een teller erop. Dagelijks waren er veel bezoekers op de site die op google een rijschool zochten. Dat was mooi want toen was je van die hoge advertentiekosten af.
In 2002 maande diskjockey en presentator van Kassa Felix Meurders het cbr om de slagingspercentages openbaar te maken. Het cbr weigerde maar Meurders ging in beroep en won.
In het begin maakte het cbr alleen nog de slagingspercentages bekend maar inmiddels is het cbr helemaal om en bestoken ze het internet met allerlei “tips” over goede en slechte rijscholen, vergelijkingssites en andere flauwe kul. Die openbare slagingspercentages hebben er verder voor gezorgd dat het internet is volgelopen met sites waar je beslist wel en waar je beslist niet moet gaan lessen en weet ik wat voor onzin nog meer. Het cbr is inmiddels koploper op dit gebied. Allemaal figuren die hopen om met zo’n site een hit te scoren en veel geld te verdienen. Op mijn mooie website komen bijna geen bezoekers meer.
Door al deze sites op het internet is er veel onrust ontstaan in de rijschoolwereld, de slagingspercentages moesten omhoog. Mensen die de taal niet goed spreken, mensen met een lichte beperking en mensen die het tijdens de proefles niet goed deden werden geweerd want die drukten het slagingspercentage. Verder moesten leerlingen ook meer lessen nemen en een tussentijdse toets doen om de kans op slagen te verhogen. Hogere kosten dus voor de leerling en meer inkomsten voor het cbr.
En die mensen de taal niet goed spreken, mensen met een lichte beperking en mensen die het tijdens de proefles niet goed deden dan? Nou, die gingen naar die andere rijscholen die ze wel aannamen maar dus wel een lager slagingspercentage hebben. Zijn dat nu slechte rijscholen? Welnee, alle rijinstructeurs volgen dezelfde opleiding en dezelfde bijscholingen waarvoor ze moeten slagen, zoniet dan mogen ze geen rijles meer geven.
Natuurlijk zijn er rijscholen die het niet zo nauw nemen en de boel oplichten maar dat zijn er maar een paar.
En dat openbaar maken van de slagingspercentages? Is het slagingspercentage nu hoger dan 43 jaar geleden? Nee hoor, dat is nog steeds hetzelfde en dat zal altijd hetzelfde blijven. Hoe komt dat dan?
Het verkeer wordt steeds drukker en daarom wordt het examen steeds moeilijker. Het aantal rijlessen is momenteel al verdubbeld ten opzichte van 40 jaar geleden, dat kan nu eenmaal niet anders.
Slagen voor het rijexamen wordt bepaald door 3 factoren: de leerling, de instructeur en de examinator. Die laatste heeft het laatste woord en bepaald uiteindelijk het slagingspercentage van de rijschool en daar is nogal wat voor te zeggen.
Waren examinatoren vroeger hoogopgeleide mensen die parttime examinator waren en enkele fulltime examinatoren, de werksfeer was altijd geweldig en er was altijd wederzijds respect. Dat is nu wel anders, de examenzaal lijkt soms een kleuterklas, sommige examinatoren gedragen zich als pubers en voelen zich heel wat, ze zijn examinator!
Maar wat doet zo’n examinator eigenlijk? Hij bepaald alleen maar of een kandidaat is gezakt of geslaagd, hoe moeilijk kan het zijn? Er is niemand die beter kan bepalen of een leerling geschikt is voor het rijbewijs dan zijn eigen rijinstructeur. Hij/zij heeft de leerling van begin tot einde kunnen begeleiden en weet wat de leerling kan en niet kan. Een examinator moet dat bepalen in een half uur.
Nu zijn er gelukkig ook nog goede examinatoren maar er zijn er ook bij die dat mooie meisje met die stralende lach een opvallend makkelijke route laten rijden en dan ook nog een stevige fout door de vingers zien terwijl die stille jongen met dat pokdalige gezicht de ene na de andere situatie te verwerken krijgt.
En dan is er nog de ene of de andere rijschool. Staat het cbr of liever gezegd de examinatoren van de oproepplaats positief tegenover de instructeur of rijschool dan slagen de kandidaten, behalve bij een grote fout, staan ze er negatief tegenover dan is de kandidaat vrijwel zeker bij voorbaat gezakt. Er zijn altijd wel een paar situaties aan te halen om een kandidaat te laten zakken.
Veel kandidaten slagen door “het voordeel van de twijfel”. Ga er maar gerust vanuit dat dit voordeel alleen is weggelegd voor rijscholen die bij het cbr in de gunst vallen en die andere rijscholen zien hun slagingspercentage gestaag zakken en kunnen hun rijschool wel opdoeken.
En door ze bij de ene rijschool te laten slagen en bij de andere te laten zakken blijft het gemiddelde op peil.
Examinatoren in een oproepplaats vormen een hechte groep dus afspraken zijn snel gemaakt, er hoeft maar 1 rotte appel in de mand te zitten…………………………………….
Het is eigenlijk een schande dat het cbr de enige instantie is die rijexamens afneemt zonder enige vorm van concurrentie, er had al lang een 2e instituut moeten zijn en hebben we dat cbr eigenlijk wel nodig? Da’s een lastige, instructeurs kunnen goed bepalen of een leerling een rijbewijs waardig is maar ik denk dat zonder het cbr alle rijscholen een slagingspercentage van 100% hebben want iedere rijschool wilt natuurlijk het hoogste slagingspercentage hebben. Er moet dus een onpartijdig iemand zijn die de rijvaardigheid van de kandidaat kan beoordelen, helaas zijn examinatoren van het cbr niet onpartijdig. Het cbr is eigenlijk een noodzakelijk kwaad.
Het zou mooi zijn dat er systeem zou zijn dat we het cbr niet meer nodig hebben, geen lange wachttijden meer omdat er maar 1 exameninstituut is en geen openbare slagingspercentages meer waardoor al die onzinnige websites van het internet verdwijnen en de rust in de rijschoolwereld terugkeert. Mensen zijn heel goed in staat om zelf een goede rijschool te zoeken, daar hebben ze die flauwekulsites niet voor nodig en rijscholen die het niet goed doen vallen al snel door de mand via de social media.
Door het openbaar maken van de slagingspercentages krijgt het cbr heel veel macht over de rijscholen en kan zo bepalen welke rijscholen wel en welke niet blijven bestaan. Vroeger was je als rijschoolhouder een zelfstandige, nu bepaald het cbr wat je wel en niet mag. Dat is niet de taak van een exameninstituut, rijscholen houden zich enkel bezig met de rijopleiding en het cbr moet zich enkel bezig houden met het examineren van de kandidaten.
En dan is er nog een punt dat me zorgen baart.
Ik doe dit werk dus al heel lang en vroeger had ik eigenlijk nooit schade aan de auto tijdens het rijexamen. Nu echter, door de lange wachttijden wordt er af en toe een blik examinatoren opengetrokken die op de rechter stoel in de auto plaatsnemen en op dat moment dus ook verantwoordelijk voor de auto.
Die examinator moet de kandidaat beoordelen maar moet er ook voor zorgen dat de auto geen schade oploopt en dat is een heel ander verhaal. Daarom heb ik het liefst een examinator die zelf vroeger rijinstructeur is geweest want die heeft de ervaring om schade te voorkomen.
Tijdens de opleiding tot examinator wordt hier volgens mij helemaal geen aandacht aan geschonken gezien de schades die ik regelmatig aan de auto heb tijdens het examen.
Enkele jaren geleden reed ik niet mee tijdens een examen en stond buiten te kijken hoe de kandidaat vertrok. Deze was erg zenuwachtig en schakelde per ongeluk de achteruitversnelling in, de examinator had niets in de gaten. Toen trok de kandidaat op en de auto kwam tot stilstand tegen een obstakel dat achter de auto stond, de examinator was niet in staat om in te grijpen.
Sindsdien rijd ik altijd mee met het examen zodat je op tijd kunt waarschuwen.
Kortgeleden nog een mislukte omkeeropdracht tijdens een examen waarbij de kandidaat volle bak over de stoeprand knalde, resultaat een kapot wiel en een kapotte band, wielophanging, homokineet en stuurinrichting zwaar beschadigd, de examinator deed niets om schade te voorkomen.
Wat is dat toch? Onervarenheid, onbekwaamheid, ongeschiktheid, onverschilligheid of onopmerkzaamheid?
Hoe dan ook, ik mag binnenkort met pensioen, ik zou nog wel een paar jaartjes door willen gaan maar ik vind dat de boel zo verziekt dat ik daar geen zin meer in heb.
En zo is het, en niet anders.
https://www.autoblog.nl/nieuws/rijexamen-is-achterhaald-en-moet-worden-afgeschaft-82815