Het aantal boetes voor verkeersovertredingen is het afgelopen jaar met een kleine zes procent gestegen. Totaal zijn in 2005 11 miljoenen verkeersboetes opgelegd. Het afgelopen jaar zijn meer roodlicht-overtredingen en alcoholmisdrijven in het verkeer geconstateerd, zaken waar een strenge controle op zijn plaats is. Het aantal boetes voor het niet dragen van gordel of helm is het afgelopen jaar juist afgenomen. De stijging wordt grotendeels veroorzaakt door de extra inzet van trajectcontrole.
Het aantal bekeuringen voor snelheidsovertredingen steeg van 7.270.983 naar 7.964.151 (+ 8.7%) Het BVOM verbaast zich over het grote aantal overtreder: “Alle controles zijn vooraf grootschalig aangekondigd en bovendien staan er borden en billboards op deze trajecten.”
Zo duidelijk zijn de trajectcontroles nu ook weer niet aangekondigd, op de A13 wel, maar op veel andere trajecten niet. Het BOVM is bovendien van mening dat door trajectcontroles de veiligheid wordt verhoogd door de homogenere snelheid. Enige nadeel wat ik ervaar is dat iedereen dicht op elkaar rijdt en heel moeilijk in- en uitvoegt. Niemand durft zijn snelheid te verhogen en langzamer is natuurlijk ook zonde van de tijd. Of het echt veiliger is, durf ik dus te betwijfelen.
Bron: het bureau Verkeershandhaving AKA de acceptgirobrigade.
Superkoerier! zegt
Die boevenbende van het BVOM praten poep. Op BNR had de opper-struikrover zijn mond weer vol over milieu en veiligheid. Over veiligheid kun je nog discusseren, maar het milieu (het meest misbruikte woord van de afgelopen 10 jaar) is er niet aantoonbaar mee gebaat geweest. Men heeft alleen voor/na metingen verricht bij de A13, en daar heeft men alleen gekeken naar het gebied bij Overschie zelf, niet naar alle ellende die daarbuiten wordt aangericht.
Maar goed, die stijging in het aantal boetes verklaard ook waarom Spee er zo enthousiast over is. Dat het er niet minder maar meer zijn geworden zal hem niet interesseren. Geld is al wat telt.
Mpower zegt
Alles draait om geld, jaarlijks krijgt de overheid zown 15 miljard euro aan inkomsten door de automobilisten. dat over milieu is BULLSHIT, denk je nou echt dat de overheid zoveel geld wil mislopen door beperkingen op te leggen voor automobilisten??? verleden jaar is maar 1,8 miljard weer gebruikt in voordeel van automobilisten.. en de rest is naar..