Special agent 007 aka James Bond, was in de film The World Is Not Enough een van de eerste die we in de BMW Z8 zagen blazen. Hij maakte de Z8 beroemd nog voordat die te koop was. Als Mr Bond geweten had dat het aluminium chassis van de Z8 nog weleens krom trekt, had de film er wellicht heel anders uit gezien. Boze Z8 eigenaren hebben zich nu verenigd en BMW zo ver gekregen een onderzoek in te stellen…
De klachten concentreren zich met name rond dat deel van het chassis waarin de schokdempers zijn opgehangen. Eerder hadden we al een artikeltje op Autoblog.nl met de titel: BMW maakt wegwerp-auto’s. Zodra er ook maar iets mis is met het aluminium chassis, resulteert dit al heel snel in torenhoge reparatiekosten, waardoor de auto relatief snel economisch total-loss is. De Z8 kwam in 1999 op de markt. Eigenaren die zich gelukkig prezen met een exclusieve auto (want zoveel zijn er nu ook weer niet gebouwd) vragen zich af wie zal opdraaien voor de herstelkosten. Dit zal uit het onderzoek moeten blijken.
Ik zeg: “Vergeet die Z8 en laat de Z9 maar doorkomen”.
Meer op businessweek.com (via: autoblog.com).
SamSam zegt
Ik wist het allang dat die bmw s niet deugen, voornamelijk die m – series..Die motoren zijn zo fragile, zo kwetsbaar waardoor ik het nut niet snap waarom het eigenlijk sportwagens zijn.
heidekonijn zegt
Scheefgetrokken chassis? Maar een BMW gaat toch nooit stuk?
Moehaha (bis).
Ejay zegt
Het blijft een grappig wagentje, ik weet er eentje in de buurt te staan.
Joost zegt
Het is een mooie auto, maar van zo’n dergelijke sportauto verwacht je wel dat het een degelijke auto is met een goed chassis.
dekster zegt
ik vind de Z8 een prachtige auto die ook al is hij 7jaar oud nog steeds opkan tegen de nieuwste design
gwn prachtig behalve dit probleem met het chassis
David zegt
Doe mij maar de Z4. Heeft een beetje een vrouwen-imago, maar dat vind ik een stuk leukere kar. Laat de verzamelaar zich maar ontfermen over de Z8. Voor hun is dat toch geen probleem, want dan staat ie meestal toch stil ergens in een garage.
m-power zegt
m motoren niet betrouwbaar wat een boelshit rij al 2 jaar een m3 van 95 3l trap er altijd mee mits die warm is 70a80c olie temp heb nog nooit een probleem gehad mensen weten niet waar ze over praten steletje pannekoeken de bovenste 2
Sacha zegt
M-power is zelf een pannenkoek omdat ie niet weet waar ie over praat. Lees “dit”:http://members.roadfly.com/jason/m3engines.htm maar eens, daarna horen we graag weer van je.
.
Voor nog meer “ellende…”:http://www.google.com/search?q=BMW+M3+OR+M5+OR+M6+%22engine+problems%22+OR+%22engine+failure%22
GTO zegt
Dat ziet ‘r serieus uit. ff geen M voor mij…
GERT zegt
HE SLIMMERD het gaat hier om de e46 die heeft een 3.2l blok ik had het over een m3 3.0l van 95{e36 de meeste mensen weten wel dat als je het over een m3 van 95 hebt dat dat een e36 is maar dit is speciaal voor jou} en ook al was het een e36 die dat geklooi had met de ENGINE in de usa is de m3 uitgebracht met ongeveer de zelfde moter maar met minder vermogen dan de europeese uitvoering
Sacha zegt
Dat is slechts 1 voorbeeld. Zie de Google link voor de rest van de problemen.
.
En Gert, als ik jou was zou ik me niet zo opwinden, want jij hebt kennelijk de versie die niet stuk gaat. Moet je blij mee zijn!
Digger zegt
Sta mij toe een korte opmerking te maken bij bovenstaande…
Het is duidelijk op basis van “horen zeggen” dat mensen conclusies gaan beginnen trekken. Ik rij zelf al vijf jaar met een E46 M3 – +140.000km ondertussen. SHIT-TER-EN-DE wagen!
Ik ga er regelmatig mee op circuit ; snelheid én driften en heb in al die tijd nooit een noemenswaardig probleem gehad (de wagen is standaard ; geen tuning). Nog steeds geen verhoogd olieverbruik, geen buitensporig onderhoud, nog nooit brokken gehad, verbruik is dik ok. Motor tikt nog steeds als een klokje en doet niets af van zijn oorspronkelijke prestaties.
Sterker nog, ik ken een tiental mensen in dezelfde situatie – rijden allemaal M : E36, E46, Z3, Mcoupé etc. en ik heb in al die tijd nog geen énkele noemsenswaardige klacht gehoord van hen. Het enige waar ik wel mijn bedenkingen over heb is de service van BMW maar dat is een andere discussie.
Ik denk dat ik dus wel uit ervaring spreek : M motoren zijn puik werk en prijs/kwaliteit gewoonweg het beste wat er momenteel op de markt te verkrijgen is.
Enjoy engines. Always sideways!
Marnix zegt
Jamaja google…
Als je daar iets in typt heb je direct ..blz.
Thomas zegt
Hallo iedereen, er word maar gediscuteerd over dit en dat
Zelf ben ik een BMW fanaat maar probeer niet blind te zijn
Dat het chassi van de Z8 krom trekt vind ik zeer onmogelijk, maar
Sluit ik bij GEEN ENKEL MERK UIT maar dit mag niet kunne en
Zal zelden tot nooit voorkomen, dit was een grote fout. Die nu zeker weten
Niet meer kan bij bmw, dat de M modellen niet goed zijn er een fragiele
Motor hebben vind ik zever het merk kan zoo een risico niet nemen de auto’s van
Dit merk worden uiterst getest en je krijgt waar voor je geld.
matti zegt
wel, uiteraard ben ik gepassioneerd door alle m-reeksen, zelf hebben we thuis met een 728 gereden van 2000,nu met een cls (tja conurrent mercedes he) wat een prestaties voor een 3 liter; een m-reeks is dan uiteraard een droom voor elke bmw liefhebber; voor mij is de z8 de natte droom, maar die vervaagt een beetje nu er problemen opduiken met het chassis, wat is er waar en wat niet?
wim zegt
Als mogelijk toekomstige bezitter van een Z-8 bid ik dat de problemen met het chassis het niet waar zijn.
wapz zegt
Het zou zonde zijn, want de Z8 is nu al een collectors-item. De enige tijloze BMW ooit gemaakt, geloof ik.