Planet Internet won met de tv-commercial over moderne technieken onlangs nog een Gouden Loeki. In de reclame is onder andere te zien hoe een automobiliste haar navigatiesysteem letterlijk opvolgt en met haar auto rechtsaf de bosjes in duikt op het moment dat haar routehulpje dit aangeeft. Hier lachen we met z’n allen erg hard om, maar niet alleen in tv-commercials worden de navigatiesystemen (bijvoorbeeld aan de voorruit) nog weleens te letterlijk opgevolgd…
Vorige maand kwam er een Belg op het spoor bij Boxtel terecht. Zijn navigator had hem verteld dat hij rechtsaf moest en hij had onmiddellijk gehoor gegeven aan deze opdracht. De man en zijn passagier wisten uit de auto te komen voordat een trein het voertuig verpletterde. Een paar dagen later troffen politieagenten in Vianen een auto aan die tot zijn assen in het zand stond. De bestuurder was op advies van haar navigatiesysteem links afgeslagen, maar de weg was opgebroken.
Misschien is het een idee om op het rijbewijs een extra categorie te introduceren, zoals we nu bijvoorbeeld categorie “E” kennen voor aanhangwagens, zou “F” kunnen worden gebruikt voor het rijden met een navigatiesysteem. Ideetje?
w0o0dy zegt
Wat dacht je van de rijbewijs-categorie S? Van “stom als het achtereind van een varken”? Of Simpel of Stupide
Ik denk dat er meer bloggers leuke varianten kunnen verzinnen. De prijsvraag is geopend! ehm de prijs?
… eeuwige roem als “Smartass van de maand” of zo?
heidekonijn zegt
Of gewoon terug iedereen aan de test?
Simpelweg beginnen als een oogtest voor iedereen boven de 50, want zo te zien is de meerderheid van deze categorie ste-ke-blind.
Dan elke vijf jaar iedereen een oogtest en een rijverbod als die bril niet op sterkte, tot dit in orde is gemaakt.
Hierna een verplichte rijtest met complexe stadsituaties, filerijden voor gevorderden, rijden bij mist, sneeuw en ijzel, rijden en tegelijk navigeren, bellen en cd verwisselen en hogesnelheidsrijden voor die keer dat je naar Duitsland moet.
Je maakt mij namelijk niet wijs dat iemand die drie dagen nadat het mistig is geweest en nog met mistlicht oprijdt, of iemand die op een spekgladde weg aan het bumperkleven is, of iemand die op een recht stuk weg zonder voorliggers op zijn rem gaat, ook maar een flauw idee heeft van wat hij/zij aan het doen is.
Als test hiervoor stel ik voor; droppen in het noorden van Noorwegen, en via de Fjordroute naar het zuiden laten rijden. Natuurlijke selectie want als meer dan 1/3 het overleeft, trakteer ik degene die het gehaald hebben!
w0o0dy zegt
zet maar vast een biertje koud dan, die durf ik wel aan! lol
Marnix zegt
Ik zou uw test ook wel willen doen ze maar hoeveel gaat mij dat kosten?
Zoef de Haas zegt
Inderdaad zouden voertuigbeheersing, doorzicht in complexe verkeerssituaties en een studie van de meest voorkomende ongevalssituaties (wie kent ze?) belangrijke hoofdstukken moeten zijn bij het behalen van een rijbewijs. En niet van een sissi-gehalte zoals gebruikelijk.
Medische test? Dan voor iedereen.
Kawouter zegt
Overigens -even advocaat van de duivel spelen- illustreert het plaatje bij deze post wel precies waarom die Haagse agenten iemand met navigatiesysteem-aan-voorruit misschien wel hebben bekeurd: Een kind dat bij deze vluchtheuvel plotseling van rechts komt vliegen, zie je mooi over het hoofd met zo’n tomtom onder je spiegel…
heidekonijn zegt
@ Marnix: hangt er vanaf; als je het haalt, twee weken verlof en een Euro of 1000. Als je het niet haalt je auto en je leven.
Ik stel overigens voor in de zomer te gaan, ik ze de Noren nog niet echt met strooiwagens langs de fjorden rijden :-)
watergeus zegt
Mensen die reclames als bewijs opvoeren met als argument dat ie een gouden loekie heeft gewonnen…
Meer zal ik er maar niet over zeggen.
Japie zegt
God oh God; het generaliseren is weer begonnen. Het rijden met TomTom heeft naast het feit dat je “altijd” de weg fatsoenlijk kunt vinden meer goede kanten. Denk aan de hangoren die met de kaart op hun stuur slingerend lands wegen onveilig maakten. Of druk bellend de route probeerde te ontcijferen of remmen en keren op punten waar het echt niet kan etc. etc.
De kansloze die stoppen met denken en stomweg de navigatiesoftware volgen heb je ook ja,..maar ik denk dat je wel kunt stellen dat de meeste mensen wel blijven kijken voordat ze afslaan,..daarbij nutteloze boetes bij flitspalen en trajectcontroles behoren ook tot de verleden tijd. Dat brengt mij tot een ander punt; een opfriscursus (theorie en/of praktijk) als straf bij stommiteiten in het verkeer lijkt me toch niet zo moeilijk te realiseren,…wanneer gaan we het daar nou eens over hebben??
Get quality Webhosting zegt
nee dennis, alles behalve ideetje :p Gewoon een dikke vette sticker op de bumper plakken => ik volg mijn GPS