Het puntenrijbewijs voor beginnende automobilisten draagt amper bij aan de veiligheid in het verkeer, doordat de pakkans bij overtredingen (en daarmee dus de kans op strafpunten) erg laag is, zo meent de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Eind vorig jaar werden de eerste resultaten van het puntenrijbewijs gepresenteerd. Slechts twintig wegpiraten raakten met drie strafpunten hun rijbewijs kwijt.
Van de 640.000 mensen die sinds de invoering in maart 2002 hun rijbewijs haalden, liepen ruim 4500 tegen een strafpunt aan; 168 jonge bestuurders kregen een tweede punt wegens fiks te hard rijden of onder invloed van alcohol achter het stuur kruipen.
De conclusie van verkeersofficier Spee dat het puntenrijbewijs werkt, trekt de SWOV in een reactie op haar website in twijfel. Het doel van het puntenrijbewijs – het verbeteren van de verkeersveiligheid – is niet aangetoond, aldus de stichting.
De kans dat autobestuurders tussen de 18 en 24 jaar betrokken raken bij een verkeersongeval is volgens cijfers van de SWOV vier keer zo groot als voor andere bestuurders. Van alle bezitters van een rijbewijs valt 8 procent in deze leeftijdscategorie. Bij 22 procent van de verkeersongevallen (in 2003) is een beginnende bestuurder betrokken (bron: nu.nl).
Ejay zegt
Natuurlijk heeft Koos Spee ongelijk, dat heeft hij altijd al gehad, dus dit is geen uitzondering. Jonge bestuurders zijn bij 22% betrokken, maar zijn zij ook de oorzaak? Bovendien bevinden jongeren zich relatief vaak op de weg.
w0o0dy zegt
Jonge bestuurders denken dat ze heel wat kunnen zo gauw ze hun papiertje hebben gehaald. In werkelijkheid schort het vaak aan inzicht en voortuigbeheersing. Die krijg je alleen maar door ervaring op te bouwen. En als je nog niet overtuigd bent…. kijk maar eens een aantal keren naar 112 weekend of iets dergelijks. Bij de eenzijdige ongevallen zijn meestal verlaagde uitgebouwde golfjes en astra’s en soortgelijk spul betrokken en dat zijn nou precies de auto’s waar jonge jochies op kicken en die ze kunnen betalen. Neemt niet weg dat ik Koos Spee een waardeloos figuur vindt. Hij verdraait van alles om het beleid maar te rechtvaardigen. Goed verkeersbeleid zou er op gericht moeten zijn mensen de goede (lees veilige) rijstijl te leren en ze te helpen inschattingsfouten te voorkomen. Dat levert pas echt minder slachtoffers op, als mensen bewust met de veiligheid van anderen bezig zijn, de regels kennen en geconcentreerd autorijden.
Ejay zegt
@ w0o0dy, niet alle jonge bestuurders… Ikzelf val onder de jonge bestuurders met mijn 19 jaar. Echter, heb ik al wel de nodige voertuigbeheersing geleerd voordat ik met lessen begon en nog steeds rij ik veel verschillende auto’s om de verschillende rijeigenschappen te kennen. Ik heb een auto, maar dat is geen golf of astra, dat zijn de auto’s die ik het meest veracht van allemaal. Ikzelf prefereer mijn 1967’er Volvo Amazone. Qua definitie van veilige rijstijl ben ik het mee je eens, echter betekend goed rijden dat je je kunt aanpassen aan de situatie. Een lege weg betekend harder rijden en dan zit je al snel over de 120 heen en dat kan ook makkelijk met de moderne technische staat van auto’s (en oude volvo’s, omdat die altijd vooruitstrevend zijn op het gebied van veiligheid :-D ) Veel van Koos Spee’s regels stammen uit een tijdsperiode van iets na het bouwjaar van mijn auto. Bijv. brommerwetgeving stamt nog uit de tijd dat brommers niet meer dan fietsen met een 30cc motortje waren a la solex en puch maxi, daar zit het probleem.
Junior zegt
Jongeren zijn vaak betrokken bij verkeersongevallen omdat ze vaak dom en onverantwoordelijk door het verkeer heen schieten met een golf gti ofzo. Zelf ben ik ook een beginnend bestuurder ik ben al een keer m’n rijbewijs kwijtgeraakt het koste me 1 punt en 500,- euro boete + 2 jaar voorwaardelijk. Maar ik reed toen hard op een weg waar het kon het was helemaal vrij maar voordat ik het in de gaten had zat er politie achter me. Veel leeftijds genoten die doen vaak dingen op wegen waar dat gewoon niet kan of met een flinke slok bier achter de kiezen. Zelf rij ik nu stukken rustiger en geef alleen een flinke slinger aan het gaspedaal als het werkelijk kan. Stel je eens voor dat je tegen een auto aan knalt waar een gezin in zit en alleen jij overleeft het ”zal je het jezelf dan ooit vergeven”?
bas zegt
mooi gezegt junior…ik ben het met iedereen eens hier. haat die asotjes met hun GTI’s en astra’s…denken dat ze king of the road zijn..
tom zegt
afgelopen zondag hebben ze mij aangehouden door dat ik 56 km te hard reed in de bebouwde kom
ik ben mijn rijbewijs kwijt
waar moet ik op rekenen?
gretjes tom
w0o0dy zegt
in de bebouwde kom… dat wordt duur (600 euro of zo?) en je zult vrijwel zeker een (voorwaardelijke) rij-ontzegging krijgen van een 3 maanden tot 2 jaar (voor het voorwaardelijk). Als het niet de eerste keer is dan is dit verhaal totaal anders en kunnen de bedragen en de tijd dat je daadwerkelijk niet achter het stuur mag fors oplopen. Als er een reden is voor je gedrag en/of de situatie is niet zo gevaarlijk (geen kruisingen over met die snelheid en niet vlakbij woonhuizen) dan kan de straf ook nog wel meevallen. In Nijmegen heb je de Graafseweg (was toevallig recent bij Blik op de weg) en daar staan op een bepaald stuk vangrails, de weg is twee-baans beide richtingen op en er zijn gedurende ongeveer een km geen overstekende voetgangers of fietsers mogelijk….. op zo’n weg zou de straf mee kunnen vallen en blijft het misschien bij een hele dikke boete. Succes en ik hoop dat je verstandiger zult rijden in het vervolg, 56 te hard in de bebouwde kom is behoorlijk extreem…
ik zegt
van de week was alcoholcontrole ik had twee drankjes op dus teveel want ben een beginnend bestuurder (stom) maar wanneer weet je of je een punt kwijt bent moet je er maar van uit gaan of moeten hun dat schriftelijk aan je geven? ik ben mijn rijbewijs niet kwijt maar krijg wel bekeuring thuis gestuurd maar
ik heb geen idee of ik nou nog steeds mijn 3 punten heb of dat ik er een kwijt ben weet iemand een antwoord op mijn vraag???
groetjes