Velen gingen Mercedes al voor en faalden als het gaat om diesels voor de Amerikanen. Als parels voor de zwijnen, want de Amerikanen moeten de diesels niet. In Amerika gelden wereldwijd de strengste eisen op het gebied van stikstofuitstoot, hetgeen het extra lastig maakt om daar diesels aan de man te brengen. De strengere emissie-eisen van 2008 helpen dan ook niet echt. Tel daar bij op de concurrentie van het toenemende aantal hybride auto’s en je bent als autobouwer met je diesels nagenoeg kansloos…
“De aanhouder die wint”, luidt het gezegde, dus Mercedes houdt vol. Om de Amerikanen over de streep te trekken heeft Mercedes, vooruitstrevend als ze is, een diesel ontwikkeld die nu reeds voldoet aan de zeer strenge emissie-eisen die in 2008 in de VS van kracht worden. Vanaf september brengt DaimlerChrysler de Mercedes E-klasse Bluetec in de VS op de markt. In Detroit presenteert Mercedes de Vision GL 320 Bluetec. Dat is een GL-klasse die is voorzien van de nieuwe diesel techniek met een zeer lage uitstoot. Dit model moet in de lente van dit jaar in de verkoop gaan. Op korte termijn kunnen we van Mercedes nog een Bluetec-versie verwachten. Zou het Mercedes overseas dan toch gaan lukken? Ze kunnen bij DaimlerChrysler wel een opstekertje van Mercedes gebruiken (bron: autoweek.nl).
Zoef zegt
“Als parels voor de zwijnen”? Diesels zijn smerige, vervuilende, stinkende, technisch oninteressante, ‘nagelenbakken’. Als je morgen de accijns van brandstoffen afhaalt, wordt er geen enkele diesel meer verkocht.
Diesels zijn ideaal in schepen en treinen. Zelfs voor trucks zijn ze niet altijd de beste keuze, technisch gesproken – in een taksvrije omgeving. De diesel in personenwagens is een creatie van takswetten, niets anders.
Geef mij maar zo’n zoemende soepele atmosferische benzinemotor.
Dennis zegt
De ontwikkelingen in “dieselland” volgen elkaar in rap tempo op. De diesels worden steeds schoner en zuiniger en de Bluetec motoren zijn hier een prima voorbeeld van.
NumbNuts zegt
@zoef : zeker geen ervaring met de 320 CDI van Mercedes en 3 liter diesels van BMW? Of de 177 pk diesel van Toyota/Lexus? Technisch best interessant ;-)
En ik ben het eens met Dennis… die motoren worden ook steeds beter.
midi zegt
Een dieselmotor behaalt een hoger rendement dan benzinemotoren. Een elektromotor behaalt overigens nog een veel beter rendement, en aangezien er volgens duurzamheids studies minimaal 20 keer efficienter en zuiniger geproduceerd en geconsumeerd zal moeten worden om in de toekomstige behoefte te voorzien, zullen elektromotoren in combinatie met een brandstofcel uiteindelijk de conventionele verbrandingsmotoren gaan vervangen.
Dieselmotoren worden vaak geroemd om het grote draaimoment (koppel) bij relatief lage toeren; een elektromotor genereert het hoogste draaimoment vanaf 0 omwentelingen per minuut.
Maar ja, er gaat niets boven het geluid van een hoogtoerige atmosferische benzinemotor!
Zoef zegt
Tja, het blijven toch reutelaars die zo slecht boven leeglasttoeren draaien dat je ze moet volblazen, 3, 4 bar tegenwoordig. Dan rijden ze ‘zoet’ op kruissnelheid, zoals de Lexus. Maar van 90 naar 160 accelereren resulteert in en langgerekt “RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR” van 2700 naar 4150 toeren. Wild hoor…MILFS blijven tegenwoordig ook sexy tot hun vijftigste.
Ik ben er bijna zeker van dat numbnuts nog nooit een benzinewagen heeft zelf gehad en zet de 320 CDI maar eens tegen zijn benzinevariant, of de Lexus 220 D tegen de 250. Het verschil is onoverbrugbaar. Ik heb ‘slechts’ een alfa 1.8 op lpg en als ik passagiers meepak gaat het altijd over dat zoete motortje. En dat is nog maar een low end 4-cylinder.
NumbNuts zegt
Dan moet ik je toch teleurstellen Zoef ;-)
Ik werk bij een MB dealer en heb dus regelmatig de mogelijkheid om zowel de diesel als de benzinevariant van een bepaald model te rijden. Maar goed, ieder zijn smaak en ik heb alle respect voor de jouwe :-)
w0o0dy zegt
ik heb een tijdje terug een alfa 156 2.4JTD gereden en was zeer te spreken over die diesel. Niet de stilste maar zelfs het geluidis goed (binnen). De koude start blijft wel een probleempuntje wat mij betreft, want dan hoor je bij iedere diesel nog vrij goed dat het een diesel is. Een diesel is ook zonder accijns interessant omdat het rendement van de verbranding inmiddels zondermeer goed te noemen is. Een moderne diesel is bij dezelfde snelheid stukken efficiënter qua verbruik. En schakellui rijden is voor de meeste mensen eerder meer ontspannend dan dat hoogtoerige gejaag. Een diesel is makkelijker vlot te rijden dan een moderne zestienklepper benzine motor. Ook bij een hoger gewicht is een diesel minder asmatisch, je merkt veel minder van de 500kg aan bagage en passagiers.
Ik ben het met de mensen eens die qua sportief rijgedrag de voorkeur geven aan een benzine motor, maar voor het dagelijkse getreuzel in de files naar je werk is een goede diesel zeker geen verkeerde keuze. Je moet wel vergelijken met de top qua techniek en niet met de slechtste (ouderwetse) dieselauto’s
NumbNuts zegt
Amen :-P