Persoonlijk was de Triumph TR7 vroeger één van mijn favorieten, als ik de wagen nu zie is het wel weer even schrikken. Maar er is hoop; BMW schijnt te werken aan een nieuwe Triumph concept, een tweezitter die gebaseerd is op het Mini platform! De Duitsers kregen het Engelse merk er destijds bij toen ze Rover kochten. Zet je dus schrap voor nog meer retro…
Dit schrijft Autocar in hun laatste editie. De geruchten gaan dat het BMW design team in Californië werkt aan de concept car en dat het project elk moment “groen licht kan krijgen voor productie”. De sportwagen zou later dit jaar onthuld kunnen worden (via motoringfile.com).
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
autoliefhebber zegt
Dit is goed nieuws! Altijd hele leuke wagens gevonden de Triumph TR-serie. En (betrekkelijk) betaalbaar.
Powerslide zegt
Luisterend naar de ingredienten zou dit wel eens een hele leuke sportwagen kunnen opleveren; BMW werkt aan de auto, een automerk wat sportiviteit altijd goed in een auto weet te leggen. Op basis van de Mini, dus waarschijnlijk klein en licht, altijd goed voor een sportwagen. Als reïncarnatie van Triumph; vind ik persoonlijk leuk, aangezien thuis een TR6 staat en BMW met de Mini en Phantom heeft laten zien een modern Engelse ontwerp te kunnen maken.
Ben erg positief benieuwd! Kan een leuk licht gooi -en smijtwagentje worden.
autoliefhebber zegt
Kan zeker leuk worden en omdat BMW hem ontwikkelt ook nog betrouwbaar.
doors zegt
Ik hoop dat ze die 1-serie als basis gebruiken. Achterwiel aandrijving. Over kleine sprotauto’s gesproken. Ik heb welleens gedacht: wat als Fiat nou een de Smart roadster had gemaakt op basis van de panda. Voorzien van 100pk voor €14.000,- ofzo?
Ejay zegt
Leuk leuk, BMW is idd goed in het remaken van engelse sportwagens. Echter autoliefhebber, BMW en betrouwbaar? Betrouwbaarder dan engelse auto’s ja, maar heb slechte ervaringen met 535D met M-sportpakket en BMW 320 cabrio. De cabrio had een fout in remelectronica met als gevolg dat toen het nodig was de remmen amper werkten en de 535D werkt de navigatie niet helemaal jovel.
Jan zegt
weer retro. Man toch.
en er is iets mis met deze zin: “De sportwagen moet zou later dit jaar onthuld kunnen worden” moet staat er fout denk ik.
autoliefhebber zegt
@Ejay, Duitse auto’s zijn ook niet meer zo betrouwbaar dat weet ik, maar Triumphs (en alle andere engelse auto’s) waren echt dramatisch slecht, vooral in de jaren zeventig.
autoblogger zegt
@Jan; foutje, heb het aangepast…
autoblogger zegt
Meer info via http://www.austin-rover.co.uk/index.htm?news0106f.htm
BMW’s Design studios are currently preparing a number of two-seater MINI sports car concepts for evaluation, as the company is keen to expand the British marque’s market penetration, as well as avoid the expanding dealer network being reliant on a single range of cars. Most significantly, is that the sports cars – and the very strange small off-roader offshoot – will be based upon the existing model’s platform, with the possibility of wearing either MINI or Triumph badges – the Germans are acutely aware of the value of the Coventry-based marque in today’s market.
Sources state that the sporting concept looks promising, with pleasing styling – the designs (one of which carried the MINI-MAXImum moniker) are retro-modern in style, but with a nod to the past, carrying traces of Triumph TR4 and Stag in places. Sources in the USA have also confirmed that MINI distributors over there have been told to expect ‘some very big surprises’ in 2006/7, stating that ‘more than one new model is planned.’
This could be a huge fillip for MINI and Oxford, as production continues to run at record levels, even though the current model is heading for replacement by the R56 this summer. Expansion of the MINI line is expected anyway, with the probable emergence of a new Countryman/Traveller version, and possible new ‘Moke’ on the horizon, so the apearance of the sports car is by no means guaranteed.
Speculation about Triumph’s return seems to have been sparked by the news that Graham Farmer, the owner, of the New Triumph trademark is currently being pursued by BMW’s legal team. According to one insider, the NewTriumph business was set-up with the intention of relaunching sports cars. He said: “…it seems the chap who started New Triumph badgered BMW for months about making a ‘New GT6’, based on a design he developed using the old Z3 structure. This was around 2002, he wanted the car built in Britain and the USA. BMW said ‘no’, so he went off and did it anyway. Farmer started New Triumph as a way of pressuring BMW to do something with his designs…’
As one noted observer remarked: “BMW has been quite cagey about whether or not it would ever do another ‘Triumph’. But what a shame if we don’t get a new MG to go up against it…”
gauntje zegt
Dat zou echt fantastisch zijn. Een kruising tussen een BMW 1, een Triumph Dolomite en een Triumph Vitesse zie ik helemaal zitten. Een BMW met een hoog Michelotti gehalte!
autoliefhebber zegt
@gauntje, Michelotti was ook de ontwerper van de BMW 1500 en de 02-serie. In feite was hij in de jaren zestig zowel de huisontwerper van Triumph en BMW.
Wild Rover zegt
Ben deze berichtjes over de lancering van een nieuwe ‘Triumph’ door BMW afgelopen week al diverse
keren tegengekomen. Heb ook van enkele ‘insiders’ gehoord
dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat dit allemaal gaat gebeuren. De laatste Triumph (1984) was een Honda Ballade met Triumph merkplaatjes. Wat voor zin heeft het om na al die jaren.
jean brabans zegt
IK BEN ZELF IN HET BEZIT VAN EEN TR7 VAN 1980 ,WORDT GEBRUIKT ALS RALLY WAGEN IS EEN ECHT FANTASTISCHE WAGEN .
Manga Huisman zegt
Noem je je 535D niet betrouwbaar omdat je navigatie niet zo goed werkte?
Kom op man, zo’n engels ding moet je na elke rit de boutjes vastdraaien…
Weet je wel waar je over praat?