Saab presenteert in Los Angeles en Detroit een versie van de 9-5 Sport Estate met een motor die gebruikmaakt van een mengsel van benzine en ethanol als brandstof. Dankzij een mix van 85% ethanol en 15% benzine is de uitstoot van CO2 veel lager. Maar nog veel belangrijker: de 2.3-liter viercilinder met turbo uit de 9-5 Aero levert op ethanol 310 pk, wat 50 pk meer is dan op benzine. Het maximale koppel stijgt met bijna een kwart tot 440 Nm.
De Biopower rijdt op de brandstof E85, waarbij het ethanol voornamelijk gemaakt wordt uit landbouwgewassen of afval uit de houtindustrie. De benzine wordt toegevoegd om een goede koude start mogelijk te maken. Het grote voordeel van E85 is het hoge octaangetal (RON 104), waardoor de vermogensstijging gerealiseerd is. De enige wijzigingen aan de motor bestaan uit duurzamere kleppen, klepzetels en motormanagement systeem dat zich automatisch aanpast aan de gebruikte brandstof .
Dankzij de 60 extra paardjes wordt de acceleratietijd van 0 tot 100 km/uur minder dan 6 seconden (6,9 seconden voor de 9-5 Aero). De 9-5 Aero BioPower is nog een concept, maar in Zweden is de de 9-5 2.0t BioPower al enige tijd leverbaar. Voor die variant stijgt het motorvermogen van 150 naar 180 pk. Ongeveer 70 procent van de vorig jaar in Zweden verkochte Saabs 9-5 is geschikt voor E85.
w0o0dy zegt
hij komt ook naar nederland!
Saab brengt de 9-5 2,0t BioPower op de markt in Nederland. Die auto loopt op E85, een mengsel van ethanol en benzine. De directieleden van Kroymans Corporation, waaronder de Nederlandse Saab-importeur valt, nemen als eersten de auto in gebruik. (bron:autoweek)
auto-maat zegt
toch jammer dat saab (of liever, gm) die neus heeft verziekt.
de vorige versie vond ik wel schitterend (de aero dan)