Onlangs werd de wereld opgeschrikt door de aankondiging van de nieuwe Mercedes-Benz S65 AMG met 612Pk motorvermogen en 1.000Nm koppel uit een V12 bi-turbo motor. Groot nieuws met veel bewondering (en afschuw) over het inmense vermogen. Toch is de motor uit deze nieuwe S65 al een tijdje in gebruik. Een klein retrospectief.
Het begon allemaal met de introductie van de SL55 AMG in 2002. AMG, de feestcommissie van Mercedes-Benz, introduceerde een SL met het onwaarschijnlijke vermogen van 476Pk (later 500Pk) en 700Nm koppel uit een kompressor-geblazen 5,4-liter V8. Dat was indertijd de krachtigste automaat ter wereld, en de pers stond er vol van. Zelfs Jeremy Clarkson kon de verleiding niet weerstaan om er eentje te kopen. Dit was toch wel zo’n beetje het hoogst haalbare in het roadster/GT segment.
Niets was minder waar. Kort daarna kwam Mercedes zelf met de 5,5-liter 12-cylinder SL600 die ook 500Pk en maar liefst 800Nm koppel leverde. AMG werd door het moederbedrijf zelf enigzins te kakken gezet met een nòg krachtigere en soepelere motor dan de prijswinnende 5,4l V8 kompressor motor.
De SL55 werd desalniettemin vrolijk doorverkocht, en de CL55 en S55 volgden. Elk enigzins overschaduwd door hun respectievelijke 600 variant. Er kwam zelfs een E55 en een G55.
In 2003 introduceerde AMG de CL65 om definitief de krachtigste motor in het Mercedes gamma aan te bieden. De 5,5-liter V12 uit de 600 modellen werd opgboord tot 6-liter en kreeg oa. grotere turbo’s om tot een vermogen van 612Pk en 1.000Nm koppel te komen (begrenst van 1.200Nm om de aandrijflijn te sparen). Top-Gear kwam met een item waarin touwtrekkers het opnamen tegen de 1.000Nm koppel van de CL65, en 5th Gear ging Jet-Setten aan de Franse Rivièra. Tot op de dag van vandaag wordt de CL65 verkocht.
Daarnaast werden de S65 en de SL65 geïntroduceerd. De S65 is zo exclusief dat zelf een site als Autogespot.nl er nog geen één heeft gespot. En de SL65 is vooral bekend van de te rijke mensen die er niet mee kunnen rijden. Om het vermogen een beetje in perspectief te plaatsen vergelijkt Autobild.de de SL65 met de Titan Actros Truck.
Deze door AMG ontwikkelde 12-cylinder bi-turbo motor wint in 2004 de “International Engine of the Year Awards” in de categorie “Best Performance Engine“, na het jaar ervoor dezelfde prijs gewonnen te hebben voor de kompressor V8 motor.
Uiteindelijk vinden we deze motor terug in de nieuwe S65.
Daarnaast vinden we dezelfde V12 terug in de Maybach 57S en zelfs in de Batmobiel, a.k.a. de Maybach Exelero.
De AMG V12 zal nog wel een tijdje meegaan, maar je vraagt je af wat er hierna nog komt. Zou het allemaal nog meer worden? Voor degenen die niet kunnen wachten, tuners als Brabus, Carlsson en Kleemann kunnen met simpele ingrepen als ‘chip-tuning’ tot echt sleutelen het vermogen tot meer dan 700Pk, en het koppel tot 1.300Nm opkietelen.
Sir Smokalot zegt
Nadeel van dat laatste is alleen dat je je versnellingsbak regelmatig mag gaan vervangen…
Toch bruut spul, het zou me niks verbazen als je een paar van de bovenstaande wagens midden in de woestijn van Dubai/Qatar tegenkomt.
Sacha zegt
Ik geloof dat Carlsson (of het is een andere tuner) op voorhand een ‘rebuild‘ van de versnellingsbak doet om e.e.a. te verstevigen om het koppel zonder ongelukken te kunnen verwerken.
Powerslide zegt
Ik kon het niet laten wat foto’s van de S65 AMG “in het wild” te posten naast een Brabus SV12…..kleine kans dat je twee zulke exclusieve auto’s naast elkaar treft….?!
http://img177.exs.cx/my.php?loc=img177&image=mercedesdsc079855sk.jpg
http://img177.exs.cx/my.php?loc=img177&image=mercedesdsc079548vt.jpg
en een kleine spellingcorrectie…”nòg krachtigere en soepelere motor _als_ de….”….het is dan
Sacha zegt
Leuke combo. Ff de spelling checken…
Mark zegt
Misschien gingen ze een wedstrijdje houden, Brabus vs AMG. :-)
Irri zegt
Het wordt steeds gekker en gekker daaro….het zou me niet verbazen als ze met motoren van 900 pk zouden komen…en dat in een personenauto…0.6 sec/100, wauauhauhauh