Het rijtje met vierdeurs coupé’s kunnen we weer wat uitbreiden, volgens Autocar komt er namelijk een vierdeurs Aston Martin DB9! We schreven eerder over een vierdeurs coupé op basis van de V8 Vantage maar dit zou dus ook op basis van de DB9 kunnen zijn…
Er kan deze maand in Detroit zelfs al een concept te zien zijn. Het platform van de DB9 zou met een lengte van 30 cm worden uitgerekt, waarvan 25 voor de wielbasis. Daardoor is het mogelijk om achterdeuren toe te voegen aan het ontwerp. Het gewicht zou op 1900kg moeten uitkomen (is nu 1710kg). En om het succes van dit moment, de Mercedes CLS, een beetje tegengas te geven zal de Aston ook in vermogen toe moeten nemen. De 450pk is dus toe aan een upgrade;)
Hoewel er nog geen officiële berichten van Aston Martin zijn, wordt er geschat op een marktintroductie vanaf 2008. Dat is rond dezelfde tijd als Porsche van plan is de Panamera uit te brengen. De prijs van de Aston is echter een stuk hoger als de Porsche, de geschatte prijs zou rond de 230.000 euro liggen (via leblogauto.com).
We wisten natuurlijk dat de vierdeurs coupé-stijl van de CLS verder zou doorbreken, andere initiatieven op dit gebied zijn de VW Passat, de Jaguar S-Type en de Alfa 169.
autoliefhebber (de enige echte) zegt
En nu maar wachten op de stationcar, geschikt om een caravan mee te trekken….(zucht)
dekster zegt
Naar mijn mening is dit zinllos als ze een vierdeurs willen dat ze dan zelf een nieuw model maken (de panamera is toch ook geen vierdeurs 911?)
ToM5 zegt
@autoliefhebber: ben het niet met je zucht eens!
De Vanquish en DB9 hebben geen volwaardige zitplaatsen achter en V8 is een 2 zitter. Gezien de porsche panamara,de ferrari scaglietti en het succes van de Bentley continental GT lijkt me dit een logische keuze.
Zie ook de trend van S8 en S63/65 AMG etc…blijkt dat er heus een markt voor is..
Dus een mooie toevoeging!
autoliefhebber (de enige echte) zegt
Er kan natuurlijk wel een markt voor zijn, maar als autoliefhebber vind ik het jammer. Wat dat betreft ben ik misschien wel meer autoliefhebber dan de meeste mensen hier.
ToM5 zegt
Jaja…nou snap je niet. Het is gewoon een supermooie auto waar 4 personen in kunnen. Denk dus juist het tegenovergestelde bij je.
Mini zegt
Prachtige auto! Alleen spijtig van de prijs, waar dat ze bij de verkoop toch problemen mee gaan hebben.
autoliefhebber (de enige echte) zegt
Tom5, iedere type heeft zijn eigen karakter. Een sportcoupe heeft een andere stijl dan een vierdeurs auto. Dit is gewoon een DB9 met twee deurtjes erbij gefrommeld. Dat doet afbreuk aan het karakter van de wagen. De Mercedes CLS is wel OK omdat die echt als vierdeurs coupe is ontworpen en niet is afgeleid van een bestaande auto (qua ontwerp).
w0o0dy zegt
Ik zou zeggen, als autoliefhebber zou je het moeten toejuichen dat er fraaie auto’s worden geïntroduceerd…. en zeg eerlijk: is dit geen fraaie auto? Heel wat mooier dat de meeste grote luxe limosines. Waar ik me een beetje zorgen over maak is dat die Iosis (of zoiets, het Ford studiemodel in ieder geval) er best veel van weg heeft…. Tja als een Aston lijkt op een Ford….. laat dan maar. Maar ik zie liever deze dan een Mercedes S of een BMW 7 serie….
autoliefhebber (de enige echte) zegt
ja, het wordt een zooitje bij Ford, met een nieuwe Jaguar XK die lijkt op de AM DB7 en een vierdeurs DB9 die lijkt op een studiemodel van Ford. De DB9 is inderdaad een fraaie auto dus blijf er dan vanaf met die deuren zou ik zeggen.
Mini zegt
Ik vind dat deze aston martin zeer geslaagd is en helemaal niet lijkt op het studiemodel van Ford. Dit is een echte DB 9 met gewoon 2 deuren erbij, dus als je zegt dat deze op een Ford lijkt, leek de DB 9 er ook op, en dat is waarschijnlijk helemaal niet de bedoeling van Aston Martin.
Sacha zegt
Ik mag toch hopen dat ze een nieuw 4-deurs model gaan maken en geen DB9 met 4 deuren. Aston Martin kennende zal het allemaal weer erg op elkaar lijken.
Marnix zegt
Er zijn meer mensen geinteresseert in zo een wagen dan je zou denken. Want het nadeel aan een sportwagen is dat je beperkt bent in ruimte en personen. Dit weerhoud veel mensen om er één te kopen. En iedereen heeft een mercedes, bmw, audi of dergelijke als gezinswagen maar geen aston. Idem voor de nieuwe porsche 4 deurs die gaat uitkomen.
Powerslide zegt
Logische keuze van Aston Martin om zo’n auto te maken. Je blijft tegenwoordig niet meer overeind als auto-fabrikant met het maken van alleen 2-zitters. Enigszins jammer als pure sportwagen fabrikant, maar daarbij kan een vierdeurs Aston Martin erg mooi zijn. Van deze foto ben ik niet gecharmeerd. Inderdaad een DB9 met twee deuren. Maar ik ben ervan overtuigd dat het productiemodel er niet zo uitziet. In 2008 komt de auto, we zitten net pas in 2006! Genoeg tijd om te ontwikkelen dus en ik denk dat het een plaatje wordt. Kijk naar de Maserati Quatroporte. Van een sportwagen fabrikant een heerlijke auto om te zien en ook al is het niet de keus gemaakt op basis van rede, mijn gevoel klopt volledig bij die auto. Dus Go Aston Martin!
autoliefhebber (de enige echte) zegt
Marnix, waarvoor koop je een sportwagen?? Toch niet voor de ruimte dacht ik! De meeste mensen die hem kunnen betalen hebben er nog een gewone auto voor dagelijks gebruik bij.
stefan zegt
Goh dit is net een maseratie Quatroporte. En waarom eigenlijk geen aston als 4 deurs zie het merk niet als hyper sportmerk en als porsche een suv mag uitbrengen zie ik niet waarom aston niet met een 4 deurs mag komen. Komt nog bij dat ik het wel leuk vind dat ze bij aston met zoiets komen aangezien de db7,db9,vanquish behoorlijk op elkaar lijken. Alleen ze moeten nog wel iets aan de prijs doen, kan misschien voor wat opschudding zorgen in 7serie,sklasse,a8 land!
w0o0dy zegt
dit lijkt ongeveer net zoveel op de Quatroporte als ik lijk op Bratt Pitt, lol Ok, snel en vier deuren en tamelijk exclusief, maar daar houdt het wel mee op hoor!
Ik denk dat je deze auto eerder moet zien als concurrent voor een Flying spur of de top van de S-klasse of 7-serie. Idd geen sportwagen maar ja…. dat is een Cayenne ook niet en Porsche heeft betere cijfers laten zien dan ooit. Dus voor Aston als merk is het een goede stap denk ik, maar ik ben het met autoliefhebber eens dat het wel een aantasting van het sportwagen imago is. Maar ja, liever een minder sterk imago en geld voor de ontwikkeling van echt bijzondere auto’s dan een failliet Aston Martin……..
ToM5 zegt
@ autoliefhebber
Waarom koop je een terreinwagen? Alleen om in de modder te ploeteren? Waarom proberen luxe limousines sportwagenprestaties te krijgen (S65 AMG)….dan koop je er toch een ferrari naast?
Er is vraag naar dus krijg je nichemarkten. Bovendien is Aston Martin meer GrandTourismo gericht in plaats van pure sportauto. Dus is het een logische keuze en nog een mooie auto erbij ook. Oftwel genieten voor de echte autoliefhebber…….
autoliefhebber (de enige echte) zegt
Tom5, SUV’s en S65AMG’s vind ik zinloze en overbodige automobielen. Heeft niets met autoliefhebberij te maken, maar slechts met een zucht naar méér, dus overbodig. Waarom een mooie auto als de DB9 verpesten door er vier deuren in te zetten? In het verleden heeft Aston Martin het ook geprobeerd met vierdeurs automobielen (onder de naam Lagonda) en dat werd ook nooit wat. Verder is Aston Martin juist wel een pure sportwagen. Lionel Martin bouwde ze om heuvelklims mee te winnen (Aston heuvelklim). Zijn opvolger Cesare Bertelli bouwde sportwagens waarmee je ook kon racen. Na de oorlog reden de DBR1-4 jarenlang mee in Le Mans en won die race in, meen ik, 1959. Natuurlijk bouwt Aston Martin ook GT’s maar dat doet Ferari ook. Niemand zal beweren dat Ferrari geen sportwagen is. Trouwens wat is dan wel een sportwagen? Die buikschuivers met middenmotor waarmee je alleen zondagmiddag met mooi weer kunt rijden (Bv. Lamborghini)? Of die platgeslagen VW Kever die met veel electronica op de weg gehouden moet worden anders vliegt hij de bocht uit (911)? Nee, geef mij dan maar de Aston Martin, dikke V8 voorin, aandrijving achter, lange motorkap, precies zoals het hoort bij een sportwagen. Amen!
w0o0dy zegt
@autoliefhebber: koop een Morgan 8+! Of toch liever een TVR?
Ik vind een Aston meer en GT dan een echte sportwagen. Volgens mij hoort bij een sportwagen en laag gewicht, sportief uiterlijk, liefst een middenmotor zeker achterwielaandrijving en snel zonder alle onzin die de auto zwaarder maakt maar het weggedrag verpest. Maar ja, da’s mijn definitie!
autoliefhebber (de enige echte) zegt
Woody, koop een Lotus!
w0o0dy zegt
als ik het geld had liggen, stond ie er al! Ik heb een tijdje geleden met een Fisher Fury gereden en met een Robin Hood (voor de leken onder ons, kitcars qua conceptdichtbij een Lotus7) En een Elise zou ik ook wel erg graag hebben!!
autoliefhebber (de enige echte) zegt
Donkervoort? Meer raffinement.
w0o0dy zegt
als ik de staatloterij een keer een leuk bedrag win……
autoliefhebber zegt
dan koop ik een DB7!!
Sacha zegt
DB7 haalt het in de verste verte niet bij de DB9 kwa comfort en interieur.
autoliefhebber zegt
DB7 vond ik mooier vanwege ronde achterruitjes in plaats van die van de DB9. daarom.
Powerslide zegt
Ik begrijp de mening van ToM5 prima als hij zegt dat Aston Martin geen sportwagen is. Het antwoord van autoliefhebber gaat namelijk over Aston’s van weleer. Toen waren het inderdaad SPORTwagens met racerij als ontwikkeling. Aston Martin heeft een poos zijn neus niet laten zien op het sportieve vlak en auto’s als de DB7 zijn daar een voortvloeisel van geweest. Mooie, zo niet prachtige auto, maar zeker meer GT dan volbloed sportief. Snel zeker, maar niet in eerste instantie. Anders valt het hoge gewicht met leer en hout en de hoge zitpositie toch niet te verklaren. Nu wil het feit dat Aston Martin de laatste tijd weer terug probeert te komen in het sportievere segment. De V8 Vantage is daar duidelijk een voorbeeld van, waarbij bij de ontwikkeling veel is gekeken naar de Porsche en veel ontwikkelingstijd op de Nordschleife heeft plaatsgevonden. Ook de DBR9 past volledig bij deze filosofie.
Maar ik zie het probleem niet van een vierdeurs. Ferrari moet het niet gaan doen. Zij bieden auto’s die driver-focussed zijn. Dat valt niet goed te combineren met vier deuren. Vandaar dat ze zich eindelijk op de Quatroporte konden uitleven toen ze Maserati nog hadden.
Maar Aston heeft veel meer een dubbel imago. Sportief voor de V8 Vantage en dan met name de RS versie straks. En lange afstand cruisen in stijl. Want stijl en klasse zijn een van de eerste en belangrijkste dingen die bij me opkomen als ik denk aan Aston Martin. En stijl valt prima met vier deuren te combineren.
ToM5 zegt
Mooi gesproken, krijg bijna tranen in mijn ogen :)
Powerslide zegt
Tissue?
ToM5 zegt
Please! en schone boxer! ;)
autoliefhebber zegt
In mijn beleving zijn er binnen de categorie ‘sportwagens’ weer subcategorieën. Er zijn ‘driverfocussed’ sportwagens zoals jullie dat noemen en er zijn meer op comfort en uitstraling afgestemde sportwagens zoals de Aston Martin, de Porsche 928 van weleer, de Jaguar XK.
remy zegt
ik denk dat deze 4-deurs astin een groot succes gaat worden, als ze hem met verschillende motoren gaan aanbieden.
de enige mercedes die goed verkoopt is de CLS, er is dus veel vraag naar zulk soort auto’s. Deze auto past trouwens prima binne het asortiment van Astin Martin, als ze ooit nog winst willen gaan maken.
autoblogger zegt
Autotelegraaf en autoweek zijn wat later en hebben het nieuws inmiddels ook gelezen, ze schrijven over een opvolger van de Lagonda Rapide, eveneens een vierdeurs Aston Martin die tussen 1961 en 1964 werd geproduceerd.
autoliefhebber zegt
ja, vierdeurs Aston Martins heten altijd Lagonda, een merk dat David Brown ergens eind jaren vijftig overnam.
tom zegt
iedereen heeft het ier over den cls als aanvoerder van et vierdeurscoupe disign maar ik denk toc wel da mazda eerst was me de rx-8 niet?
Sacha zegt
De RX-8 is toch meer een 2 deurs + 2 halve-deurs coupé? Super-auto’tje, daar niet van, maar die achter ‘deuren’ zijn weliswaar handig, maar niet echte deuren. De CLS is trendseter, en de RX-8 meer een rariteit met ‘suicide doors’ (in de positiefste zin van het woord).
w0o0dy zegt
Een echte Aston Martin van voor de tweede wereld oorlog, MET 4 deuren!
http://www.astonmartins.com/prewar/2litr..
autoliefhebber zegt
@Woody, ja dat weet ik, ik ken de geschiedenis van Aston Martin. Het gaat hier om de zogenaamde ‘sportsaloons’ en die maakten Engelse sportwagenfabrikanten uit die tijd bijna allemaal. Na de tweede wereldoorlog veranderde het merk Aston Martin totaal van karakter en werd ook Lagonda overgenomen. Er is toen een nieuwe traditie gevestigd en van daaruit vind ik dat vierdeurs Aston Martins Lagonda moeten heten en een duidelijk afwijkend design moeten hebben.
toni zegt
Opzich kan ik het wel waarderen. Ik bedoel kom op, handgrepen zijn keurig onopvallend gehouden. Deze wagen is gewoom het excuus voor de rijken onder ons om toch bruut te rijden en ook nog eens je kids mee te nemen. Ik zou ook voor de 2 deurs kiezen, maar lelijk deze 4-deurs. Hell no!!