Af en toe is het leven als Autoblogger niet zo rot. Afgelopen maandag mochten we ons melden in Leusden om de sleutels van een Audi A8 4.2 TDI in ontvangst te nemen. Na een korte uitleg over de luchtvering en het MMI systeem was het zover, rijden maar. Na het terrein te zijn afgereden sloeg de twijfel toe. Heb ik wel de goede A8 meegekregen, de auto is vreselijk stil. Geen dieselgeklater en bij het stijgen van het toerental roffelt de V8 er lustig op los. Een korte blik op de toerenteller stelt me gerust: de rode lijn begint bij 4500 rpm, dus ja dit is de TDI.
De V8 diesel met twee turbo’s levert 326pk en nog veel belangrijker: 650 nm van 1600 tot 3500 toeren. Dat laatste betekent dat er altijd kracht is om te accelereren. Zeker in combinatie met de automatische zesversnellingsbak die de juiste versnelling voor je uitzoekt. Het koppel is altijd en alles vernietigend aanwezig als een soort achtbaan, maar nu kies je zelf wanneer de G-krachten te ondergaan!
Een kritiekpuntje voor het uiterlijk: de A8 is vooral een grote A6. Het kan ook een voordeel zijn, als je liever ingognito door het leven gaat. Mede Audi rijders spotten wel vaak dat er iets bijzonders rijdt, zeker A3 rijders voelen sterk de behoefte om je bij te houden en liefst nog in te halen. Twee heren in een donkerblauwe A6 Avant bezorgden mij wat stress, waren het Audi liefhebbers of probeerden ze een meting te doen van mijn snelheid?
Met dank aan de automaat en het Quattro systeem heb ik kunnen bevestigen dat de A8 4.2 TDI inderdaad (zo ongeveer) in 5,9 seconden naar de 100 sprint. Verpletterend snel, zoals een verraste 911 rijder in Rotterdam zou kunnen bevestigen. De begrensde topsnelheid van 250 km/u is uit liefde voor onze rijbewijzen niet getest.
De A8 die we meekregen was uitgerust met accessoires ter waarde van een aardige middenklasser. In de korte periode dat ik erin reed, ben ik niet helemaal gewend aan de actieve cruise control. Deze neemt gas terug of remt zelfs als je een voorganger te dicht nadert. Op zich een schitterend systeem, maar je moet er wel eerst vertrouwen in krijgen.
Lees het tweede deel van de A8-review…
dekster zegt
ik heb zo 1 en het is echt een plezier om mee te rijden
Martijn van Osch zegt
Is dit nu de eerste rij-impressie van Autoblog zelf?
Goed bezig! :-)
PS Geen foto’s van de rij-impressie beschikbaar?
w0o0dy zegt
@dekster… jij hebt er zo één? Laat maar eens zien dan! Foto van de auto met kenteken in beeld en met een stukje tekst op de auto: http://www.Autoblog.nl bijvoorbeeld.
Sir Smokalot zegt
Dus jullie hebben de sprong in het diepe gewaagd?
Mooi zo! Als de groei er in zit moet je ook je scala aan activiteiten verbreden.
Ik ben benieuwd wat er nog komen gaat!
autoblogger zegt
@Martijn en Sir S: Yep, de eerste rij-impressie van autoblog.nl, we gaan dit komende tijd inderdaad vaker proberen te doen. En hopelijk met nieuwere en nog snellere modellen;) Morgen hebben we een paar foto´s maar ze zijn niet allemaal gelukt… Wouter is een weekje weg en ben er zelf helaas niet bijgeweest.
En ja, er gaat nog veel meer komen;)
Sir Smokalot zegt
Hmmmm, mischien toch maar eens een open sollicitatie als gastblogger doen dan…. Mocht je nog iemand met veel rij- en circuit-ervaring zoeken om dikke bakken aan de tand te voelen, I’m your man! Hoewel ik denk dat de fabrikanten een flink stuk voorzichtiger zijn geworden nadat die 21-jarige druif een paar weken terug een Z06 onder een vrachtwagen heeft geparkeerd….(hij stond welgeteld 1 dag op kenteken :()
autoblogger zegt
@Sir S: misschien moeten we een soort toelatingsexamen bedenken;)
Stuur iig even een mailtje naar tips@ zodat we je e-mailadres hebben!
Mark zegt
Leuk! Was ff langs mijn huis in Leusden gereden haha :-)
Heerlijk zo’n TDI.
Audi zegt
Waanzinnig mooie auto!!!!!!
WWBD? zegt
Zo’n A8 is echt Super… Ooit zei ik, ik zal nooit in een betere/snellere diesel rijden dan de V10 van de Tourag…
Maaaree deze V8 is echt een beest, heerlijk, 5,9 Sec, 650Nm!
Geef me toch maar de Audi A8 4.2TDI full options !
(W12 is ook goed hoor :p )…
Peace autoliefhebbers
Joost zegt
Wel vet, een 911 ver achter je laten. En dat dan nog wel met een diesel.
dekster zegt
extra: de belgische premier (onzen guy) is met zen audi A8 (normale wagen etc.) ’s avonds toen hij terug kwam van de onderhandelingen voor de splitsing van de nachtvluchten (als ik me goed herinner)zo maar eventjes 4keer overkop gegaan en tegen een boom gevlogen bij de exit van de snelweg (snelheid was ongeveer 100km/uur)
==> de volgende morgen klaagde guy dat zijn armpje een beetje zeer deed
Alexander zegt
De Audi A8 4.2TDI is zeker een leuke wagen, daarom mag ik mezelf gelukkig prijzen om sinds kort in het bezit te zijn van een dergelijk automobiel.
De begrensde topsnelheid van 250 km/u is uit liefde voor onze rijbewijzen niet getest.
Heren toch, waarvoor deze bescheidenheid? Guitigefilmpjes heeft die top namelijk wél getest:
http://www.youtube.com/watch?v=NgecLXoC5Fg