Een veelgestelde vraag onder met name de wintersportgangers is of winterbanden in Duitsland nu verplicht zijn. Op zich zijn de winterbanden niet verplicht, maar het niet gebruiken van winterbanden kan wel sneller leiden tot medeaansprakelijkheid voor een ongeval en strafrechtelijke vervolging. De Duitse overheid stelt immers dat een bestuurder met een auto zonder winterbanden in winterse omstandigheden minder goed kan reageren op situaties en daardoor een ongeval niet kan voorkomen…
Op de site van de ANWB lezen we dat het gebruik van de winterbanden aan de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurder wordt overgelaten. Een ritje door het winterse Duitsland is dus op eigen risico.
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
glas zegt
er is mij verteld dat nederlanders hun auto geparkeerd hadden in een parkeergarage in duitsland en een bekeuring gekregen hebben omdat ze geen winterbanden hadden gemonteerd.
Kan men hiet tegen verweer gaan
Dick Moeijes zegt
Mijn vraag is, moet men dan vier winterbanden monteren, of is twee op de aangedreven wielen voldoende. ik heb voorwielaandrijving, en ruim voldoende profiel op de achterbanden. is 195/60/r 15. dank u.
Dennis_B zegt
Bron: ANWB
Beter géén winterbanden dan twee winterbanden. Twee sets verschillende banden met verschillende eigenschappen levert een onvoorspelbaar rijgedrag op. Ook de niet aangedreven wielen hebben namelijk een belangrijke functie bij de wegligging en stabiliteit van de auto. Een verschil in (zijdelingse) grip tussen aangedreven en nietaangedreven wielen zal de stabiliteit van de auto ernstig in gevaar brengen.
Ben Langendoen zegt
Ik wil u er op wijzen dat sinds mei 2006 winterbanden wel verplicht zijn in Duitsland. Komende winter wordt hier ook op gehandhaafd. De boetes zijn niet zo hoog, maar dit mag geen reden zijn om het dan maar zonder winterbanden te proberen want de kans dat u strafrechtelijk wordt aangesproken wanneer u betrokken raakt bij een ongeval (met of zonder schuld en/of schade) is aanzienlijk. Prettige sneeuwvakantie.
Johan Slingerland zegt
Ben Langendoen moet eerst eens alle wettelijke voorschriften voor de meeste Europeesche landen gaan lezen. Winterbanden zijn niet verplicht voor Duitsland. Lezen is het Parool. Oostenrijk voor Bergwegen verplicht. Finland verplicht. Meeste landen geven het aan op wegen waar het verplicht is zoals kettingen en winterbanden en soms spikes.
Wel kun je in sommige landen inclusief Duitsland medeverantwoordelijk worden gesteld in/bij ongelukken in winterse omstandigheden.
Lees de ANWB site maar eens of tik winterbanden op je zoekmachine. BY BY
robert zegt
Nou Johan, daar vergis je je toch echt! In Duitsland geldt: Bij het rijden in winterse omstandigheden(dus alleen als het echt winterweer is) móet je auto daarop aangepast zijn. En dat houdt o.a. in dat je winterbanden moet hebben. Boete is vanaf 20 euro. Dit staat trouewens ook zo op de ANWB-site.
Als je er dus op je zomerbanden naar toegaat en je wordt overvallen door een sneeuwbui kan je de pineut zijn…
Johan Slingerland zegt
Robert heeft gereageerd en daarmee zelf het antwoord gegeven.
De verplichting is er b.v. niet als men vergelijkt met Finland.
Alleen als het echt winterweer is ( Definitie van echt winterweer?)
ANWB site: Ik citeer, vanaf mei 2006 moeten auto’s in winterse omstandigheden beschikken over een winteruitrusting. Onder die winter uitrusting valle met name voor winterse omstandigheden geschikte banden en voldoende ruitensproeier vloeistof.
Dus met lekker weer niets aan de hand. Sneeuw en IJs en gladheid heeft Robert gelijk maar dat wist ik al. Daar komen die winterse omstandigheden weer. Toch een groot verschil met Finland want die praten helemaal niet over omstandigheden gewoon winterbanden voor alle auto’s 1 december tot 1 maart.
Mazzel allemaal.
Johan Slingerland zegt
Menigeen beweert dat winterbanden verplicht zijn in Duitsland. Een korte beschouwing.
Wettelijke regeling
Winterbanden zijn volgens de wet niet verplicht. Maar een ieder wordt wel geacht zijn auto onder controle te hebben en zijn weggedrag aan te passen aan de omstandigheden. Bij een winters wegdek zal een automobilist daarom in de bebouwde kom niet harder dan 30 km/u mogen rijden.
Als u “onvoldoende toegerust” (maar dat hoeft niet per sé door een gebrek aan winterbanden te komen) bent voor het winterse verkeer, kan dit een boete van € 20 tot gevolg hebben, en € 40 als u daarenboven een hindernis vormt voor het andere verkeer. Dat geldt overigens ook als u het verkeer hindert omdat bijvoorbeeld uw ruitenwisservloeistof bevroren is of als u uw ruiten niet goed gekrabt heeft.
Zomerbanden zijn dus wel toegestaan. Minimumprofiel: 1,6 mm.
De meeste bandenhandelaren bieden tegen een vergoeding om de andere set banden in opslag te nemen.
Sneeuwkettingen zijn verplicht waar dat aangegeven is, ongeacht de soort banden en ook bij vierwielaandrijving.
Verzekeringsdekking
WA-dekking
Wie zonder schuld in een ongeval betrokken raakt en dit ongeval vermeden had kunnen worden door winterbanden, is medeschuldig aan het ongeval. In de jurisprudentie werd schuld van een slippartij door een fout van een ander, voor 20% toegewezen aan de automobilist met zomerbanden.
Als u dus een aanrijding heeft op zomerbanden, en die aanrijding kan u daarom mede-verweten worden, dan dekt uw WA-verzekering weliswaar dat deel van de schade van uw tegenpartij, maar uw verzekeraar kan deze schade op u verhalen tot aan uw “eigen risico”. Plus dat natuurlijk uw noclaim-korting (gedeeltijk) vervalt.
Casco-dekking
In tegenstelling tot wat wel eens beweerd wordt, keert een verzekeraar gewoon uit bij een ongeval. Als u het echter al te bont heeft gemaakt: geen winterbanden èn te hard gereden (waarbij “te hard” als “onaangepast” moet worden gelezen), dan is er sprake van “grob fahrlässig” en zal de verzekeraar niet uitkeren (Versicherungsvertragsgesetz: § 61). Dat geldt ook voor ander “grob fahrlässiges Verhalten”: rijden onder invloed, onverantwoord inhalen etc.
Bronnen: ADAC en Grafschafter Nachrichten
Wettelijke regelingen
Verzekeringsdekking
Terug
Klik hier als u in het linker deel geen inhoudsopgave ziet.
Johan Slingerland zegt
Neue Verkehrsregeln > Winterreifen-Pflicht?
Keine Pflicht für Winterreifen
Braucht man eigentlich Winterreifen, und wenn nicht freiwillig, dann demnächst per Gesetz? Der Bundesrat hat einer Änderung der StVO zugestimmt, die allerdings mehr Fragen aufwirft als klärt.
Es gibt natürlich schon immer Verfechter pro und contra Winterreifen, aber die Diskussion hat wieder neue Nahrung erhalten. Tests der Zeitschrift Auto-Bild, des ADAC und des Magazins stern-TV zeigen, dass die pauschale Aussage “Bei Temperaturen von 7 Grad Celsius oder weniger sind Winterreifen besser als Sommerreifen” nicht zutrifft. Aber ganz unter uns, die gegenteilige Behauptung ist eigentlich genau so wenig informativ wie die Behauptung selbst. Mehr Details und Links zum Winterreifen-Test-Wirrwar finden Sie deshalb beispielsweise auf der Webseite der Sendung Servicezeit (WDR). Bilden Sie sich Ihre Meinung.
Bei Wintereinbruch passieren nicht nur zahlreiche Unfälle, die auf falsche Bereifung in Verbindung mit nicht angepasster Fahrweise zurückzuführen sind, sondern es bilden sich auch jedes Jahr erneut unzählige Staukilometer, weil Fahrzeuge aufgrund ihrer ungeeigneten Bereifung im Schnee steckenbleiben. Denn darin sind sich alle einig: Sobald sich eine Schneedecke gebildet hat, ist der Winterreifen dem Sommerpneu haushoch überlegen.
Das Verkehrsministerium hat deshalb einen entsprechenden Verordnungsentwurf ausgearbeitet, der am 21.12.2005 vom Bundesrat genehmigt wurde. Ihren Weg in die Straßenverkehrs-Ordnung wird die Änderung aber erst Mitte 2006 finden; deshalb kann man auf Panikkäufe verzichten. Es geht um die Änderung des § 2 der StVO:
§ 2 Abs. 3a StVO
“Straßenbenutzung durch Fahrzeuge”
(Fassung ab Mitte
G. Latten zegt
Ik heb Michelin all-weather banden, betekent dit in Duitsland een ‘geschikte band’? Weet iemand hier het antwoord op?
Jules Seremak zegt
All weatherbanden zijn ook in de winter geschikt bevonden.
Sander Lelieveld zegt
En, om me even op een iets praktischer manier met deze discussie te bemoeien: JA, het is in elk geval NUTTIG om ze te hebben, ik heb gelukkig het verschil goed mogen ervaren. Tjonge, ik ben overtuigd, winterbanden zijn super.
Maar….. wat zijn winterbanden?? Met M+S aanduiding, is dat al een winterband? Of moet ie een ijskristalletje hebben?
Cheers,
kevin zegt
M&S is geen officiele Winterband,, Het is een offciele winterband als de band is voorzien van het ijskristalletje,, Ook geldt dit voor banden met minder dan 4mm profieldiepte. Deze banden worden ook gezien als“ zomerbanden“ doordat het profiel niet goed is. Dus voorkom gedonder en gooi die winterbanden erop!!!
Kevin
Hans Janssen zegt
En hoe is het met permanente 4 wiel aandrijving?
herman schabbink zegt
EVO schrijft over Winterbanden in Duitsland
Er bestaat geen algemene verplichting tot het gebruik van winterbanden voor vrachtauto’s en personenauto’s in Duitsland. Noch in de Duitse Strassenverkehrs-Ordnung (StVO), noch in de Strassenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (de Duitse wegen verkeers wetgeving en de toepassingsverordeningen) wordt onderscheid gemaakt tussen winter-, zomer-, of zogenoemde all-weatherbanden en het gebruik ervan.
Aanpassen aan weersomstandigheden
Het Duitse Ministerie van Verkeer heeft echter wel § 2, lid 3a van de StVO (die op 1 mei 2006 van kracht is geworden) opnieuw geformuleerd:
‘bij vrachtauto’s moet de uitrusting aan de weersomstandigheden worden aangepast. Hierbij horen o.a. ook daarvoor geschikte banden. Chauffeurs die rijden met een voertuig geladen met gevaarlijke stoffen, moeten bij een zicht van minder dan 50 meter, bij sneeuw of ijzel iedere vorm van het in gevaar brengen van anderen uitsluiten, en zonodig het dichtstbijzijnde parkeerterrein opzoeken.’
Met deze aanpassing wordt getracht om de verplichting op te leggen om te rijden met aan de weersomstandigheden aangepaste en geschikte banden. Dit hoeven dus niet per se winterbanden te zijn.
Geschikte banden
Wat precies onder ‘geschikte banden’ wordt verstaan, is ook in dit herziene artikel niet duidelijk gedefinieerd. De praktijk zal moeten uitwijzen hoe de wetgever hiermee om gaat.
Hans Janssen zegt
Herman,
Bedankt, ik ga er maar vanuit dat m’n 4 aangedreven wielen met behoorlijke profielbanden (geen winter) welke zelfs in de sneeuw op schuine hellingen prima grip hadden, voldoende zullen zijn.
Hans
P.Tummers zegt
Het heeft natuurlijk zijn goede redenen, dat dit in Duitsland zo geregeld is.
Jammer eigenlijk, dat in Nederland een soortgelijke regelgeving nog niet is ingevoerd.
Als Mobiel surveillant van een beveiligingsbedrijf ben ik onder alle weersomstandigheden op de weg, zeer vaak onder hoge tijdsdruk, vooral bij alarmmelding bij een bedrijf met een pittige inbraakhistorie, en ik heb al diverse malen een pirouette met mijn dienstauto op zomerbanden gemaakt bij plotseling invallende vorst op natte wegen!Gelukkig gebeurde dit s’nachts en heb ik geen schade gereden.
Met een dergelijke regelgeving wordt voorkomen dat mensen zoals ik in de winter op goedkope zomerbanden die ook nog opgereden moeten worden tot het wettelijk toegestane minimum, voordat de lease-maatschappij toestemming tot vervanging geeft, de weg op gestuurd worden,en een potentieel gevaar voor zichzelf en anderen zijn.
Frank van Schaick zegt
Ik vind dat de buitenlanders nu wel erg ver gaan. Als wintersporter zorg ik altijd dat mijn auto in orde is. Heb sneeuwkettingen bij mij en rijd met een auto waarop M & S banden liggen.
Dit vinden de duitsers en de Oostenrijkers kennelijk nog niet voldoende omdat erg geen “sneeeuwvlokje” op de band staat.
Ik denk zelf dat de vakantiegangers onnodig op extra hoge kosten gejaagd worden. Als iemand denkt dat hij met wintetrbanden op een bevroren weg geen slipper kan maken heeft het helemaal mis. Op ijs ga je met iedere band schuiven tenzij je je rijstijl aanpast. Dit laatste is bij velen een probleem daar zij niet voldoende op weersomstandighenden aanpassen.
Ik begrijp wel dat dit uit een veiligheidsoogpunt is geregeld maar het moet wel normaal blijven. Ikzelf zal mogelijk het risico nemen van 40 Euro boete hetgeen niet opweegt tegen de aanschaf van 4 winterbanden en velegen met een waarde van 1000 tot 1500 Euro. Kan hieruit vele boetes betalen en het is maar de vraag of ik wel gecontroleerd wordt.
Zijlstra zegt
er wordt de hele tijd gesproken over winter en zomer banden , maar hoe zit het dan als iemand 4 seizoenen banden heeft hoe zit het dan met je aansprakelijk heid .
Paul zegt
Even de feiten.
Zoals hierboven ook al genoemd schrijft de Duitse wetgever niet per sé winterbanden voor; officiële wettekst (§ 2 Abs. 3a StVO) “Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwaschanlage”.
Bovendien wil ik de discussie over “echte” winterbanden relativeren. Er is namelijk geen eenduidige regel wat de eisen zijn aan een band om een ijskristalletje te voeren. Bovendien voldoen sommige banden er wel aan maar wordt het ijskristal toch niet gevoerd omdat de fabrikant ervan deze banden niet specifiek als winterbanden in de markt wil zetten. Er zijn M+S banden mét en zónder ijskristal. M+S banden zonder kristal zijn heel gangbaar en ook geschikt op 4WD voertuigen voor gebruik het hele jaar door.
De ontwerktekst voor de nieuwe duitse wet bevatte oorspronkelijk wel de term “Winterreifen”, maar dit is er om bovenstaande redenen uiteindelijk uit verdwenen in de definitieve versie. Daaruit kan worden opgemaakt dat M+S banden ook voldoende zijn voor winterse omstandigheden in het kader van deze wet, niet in de laatste plaats door gebrek aan normering.
In het algemeen zijn de banden mét ijskristal echter beter, maar dus niet noodzakelijk ik Duitsland.
m.dernson zegt
winterbanden hebben niet alleen te maken met profiel, het gaat ook om een andere compound vh rubber, zodat het ook bij lagere temperaturen nog voldoende grip hebben. Zomerbanden (beter de rubber-compund) worden bij lage tempuratuur harder waardoor de grip minder wordt. Ik heb begrepen dat M&S (mud &snow) wel degelijk als winterbanden gelden, maar ik kan hier geen uitsluitsel over geven.
m.dernson zegt
meer info over M&S en ijskristalletjes: http://www.bartebben.com/nl/news.php?id=110
Jeanette zegt
leuk he die winterbanden
ik zit zelf ook met een probleempje daardoor
ik heb kado gekregen een weekeindje winterberg en wel volgende week
ik heb geen wintebanden op mn auto
moet ik nou voor 2 dagen mezelf op kosten gaan jagen of de gok nemen
ik kan wel zeggen dat de zin er aardig af is
als ik het weer nu bekijk ligt er volgende week geen sneeuw
wat zal ik doen………………………..
w0o0dy zegt
@Jeanette: je kunt ze waarschijnlijk wel huren voor die korte periode. Je kunt natuurlijk ook je auto thuis laten en een trein en of bus pakken.
JANUS zegt
@Jeanette.
Onderstaande van de ANWB site.:
Duitsland
Let op: vanaf mei 2006 moeten auto’s in winterse omstandigheden beschikken over een winteruitrusting. Onder die winteruitrusting vallen met name voor winterse omstandigheden geschikte banden en voldoende ruitensproeiervloeistof. Deze verplichting geldt ook voor Nederlandse auto’s. De boete op het rijden met ongeschikte banden is € 20; in geval van gevaarzetting of hinder is de boete € 40 en 1 strafpunt.
Met andere woorden (er even van uitgaande dat je geen ongelukken met persoonlijk letsel gaat maken) het risico is maximaal EUR 40,00.
Je laat je weekeindje toch zeker niet verpesten door zo iets !
GENIET ERVAN !!
Ik ga in februari op wintersport naar Tsjechie (via Duitsland) en ik ga echt geen winterbanden kopen voor die week. Ik ga het riskeren.
Turbopaultje zegt
Het was ook al lang voor de wettelijke verplichting voor een ieder in Duitsland onderweg de auto passend voor winterweersomstandgheden uit te rusten.
Gierige en redelijke onervaren tot gewoon oerstomme Nedelanders denken nog steeds te kunnen besparen op een juiste set winteruitrusting.
Nou bedankt. Ook komende winter zullen we dan weer door het nalatige gedrag in de file moeten staan en wachten tot die vervormde of vastgelopen koekblikken uit NL zijn opgeruimd en de autobahn weer is vrijgegegeven.
Zonder allseason/winterbanden heb je niets te zoeken op de weg als die glad is of wordt !! Blijf dan AUB gewoon thuis achter de buis……
JANUS zegt
@Turbopaultje.
Who died and made you King ?
P.Tummers zegt
Who died and made you king?
Turbopaultje heeft echter helaas wel gelijk!
Wat all-season banden betreft, je kunt ze vergelijken met een Zwitsers zakmes; Je kunt er van alles mee maar niet echt geweldig, winter is een specifieke omstandigheid die ook om specifieke uitrusting vraagt.
Het is natuurlijk wel zo, dat wij als gast in een ander land hun regelgeving te respecteren hebben. (Svp.geen 40-45 verhalen).
De typische instelling van “Dat maak ik wel uit”kun je hebben als je van plan bent zelfmoord te plegen. Zodra anderen hiervan de dupe kunnen worden is het gewoon een overgecompenseerd minderwaardigheidscomplex .
Turbopaultje zegt
exact. Dus op naar de bandenboer of gewoon lekker met de trein of plane naar de wintersport………..
JANUS zegt
Mijne heren,
Het ging mij eigenlijk nog niet eens zozeer om de inhoud van het bericht alswel om de toon die Turbopaultje aanslaat. GIERIG. OERSTOM. Het klinkt allemaal zo agressief en dat is nergens voor nodig. Daar kan ik slecht tegen.
Enne,…overgecompenseerd minderwaardigheidscomplex. Overdrijven is ook een kunst hoor.
Turbopaultje zegt
Die toon ga je pas begrijpen als je voor de zoveelste keer in de megafile op de autobahn staat vanwege een ernstig ongeluk, die met name door gierigheid c.q. domheid is veroorzaakt…….
daar kan ik namelijk pas heel slecht tegen……….
Sander Lelieveld zegt
Jongens alsjeblieft, blijf ON TOPIC.
Ik wil nu effe geen gezuer meer horen van jullie, OK!?
Groeten,
Jeanette zegt
oke wintebanden verplichten oke
maar wees duidelijk met regels
ze kunnen beter met datums gaan werken dan met termen als winterse omstandigheden
het is voor iederen duidelijk als er bijv. zou staan winterbanden verplicht vanaf .. tot..
met agresie los je niks op…………………………
P.Tummers zegt
Agressie lost inderdaad niks op.
De omstandigheden in Duitsland zijn echter alleen met de onze te vergelijken in het grensgebied.Als je verder landinwaarts komt is het s’winters een flink stuk kouder en zijn ook de heuvels en bergen voor diegene die e.e.a. niet gewend is een extra probleem en er wordt ook niet zo snel gestrooid.
Tel daarbij ook nog het feit, dat op de snelwegen geen maximum snelheid geldt en buiten de bebouwde kom 100 gereden mag worden, dan kom je zelf ook snel tot de conclusie, dat als je daar aangepast aan hun rijstijl wil rijden, je met zomerbandjes toch iets te kort komt.
Werken met datums zou leuk zijn, maar de winter houdt daar geen rekening mee.
Ik heb zelf al in oktober en ook in april in Duitsland over de sneeuw gereden.
Frank van Schaick zegt
Dankzij onze oosterburen bestaat er nu bij ons een hoop ergernis en vraagtekens. Mijn vraag is nu of de duisters nu eens niet echt duidelijk kunnen zijn naar het buitenland wat nu wel en niet mag.
Ik heb zelf een 4 x 4 auto met banden erop met het teken M & S.
Hierbij staat geen teken van een sneeuwvlokje. Banden zijn echter wel degelijk bestemd voor sneeuw en modder. Ik heb trouwens ook nog sneeuwkettingen bij mij en de banden hebben meer dan 4 mm profiel.
Is dit dan niet voldoende veilig om naar Oostenrijk te rijden ?????
Ik zou nu eindelijk graag eens 1 ding willen weten.
Zijn mijn banden met M & S aanduiding nu voldoende om door Duitsland naar Oostenrijk te rijden of niet??????
P.Tummers zegt
Bij droog weer zonder sneeuw op de weg wel.
Bij sneeuw/ijs niet.
E.E.A. ter beoordeling van de verbaliserend ambtenaar; deze bepaalt in eerste instantie of het betreffende voertuig op dat moment is/was aangepast aan de heersende weersomstandigheden.
Maak je een klapper, krijg je ook nog eens te maken met een Duitse Verzekeringsmaatschappy die je “Grobe Fahrlaessigkeit”in de schoenen zal schuiven, in deze ondersteund door de wetgever.
jvdp zegt
Ik mis steeds iets: wat is jullie je leven waard ? klinkt zwaar maar ik rijd al jaren met winterbanden. Goed, kost 1x geld daarna slijten winterbanden de helft en zomerbanden de andere helft van het jaar.
Maar ik heb in de regen gewoon geen aquaplaining en in de sneeuw een remweg die vele meters korter is en voor glijden moet je echt moeite doen. Jullie hebben het alleen over wintersport, Wel eens op een besneeuwde of licht bevroeren weg (bruggen en viaducten) in NEDERLAND een noodstop moeten maken ? nou, ik wens je succes met zomerbanden. Wel eens naar je werk gereden in nederland als er wat vlokken vallen ? iedereen rechts in slakkengang in de file tewijl de sneeuwbandenrijder wat sneller gewoon links kan blijven rijden. Het is gewoon een stuk veiliger door meer grip. Denken jullie dat ABS alles wel zal regelen, of 4×4 ? Aandrijving en computers zijn niet het issue, grip daar gaat het om. Gezien alle testen zijn sneeuwbanden gewoon veiliger door een compound die plakt bij kou. niet alleen in de sneeuw, ook in de regen en zelfs in Nederland.
Waarom verplichten we in nederland het ene en laten we het andere los ? bijv. winterbanden maar bijv ook helm dragen maar beschermende kleding hoeft niet. x investeren en het wordt weer een stuk veiliger in Nederland en daarbuiten.
Geert Willems zegt
Ik rijd een Kia Sportage Adventure met 235/60R16 banden op 6,5JX16 velgen. Heb ik dan toch winterbanden nodig? Wie weet dit?
P.Tummers zegt
Misschien heb ik iets gemist, maar de banden/velgmaat doet niet ter zake, wel de compound en het profiel.
ton van gool zegt
Een boete van 20 of 40 Euro is nog te doen. Maar als die opgelegd krijgt, kan je dan verder rijden of moet je de auto laten staan en maar zien dat je thuis komt ?
roland zegt
winterbanden zijn in mijn ogen een soort schijnveiligheid je denkt ik heb toch
winterbanden dus ik heb voldoende grip. dus kan ik ook een beetje harde door rijden. je moet gewoon wat rustiger aan rijden en meer afstand houden dan kun je ook zonder probleemen tot stilstand kommen. hier in nederland regend het vaker in de winter dan dat het sneeuwd en als het dreigt glad te worden dan staan gelijk de strooi wagens klaar. gewoon wat langzaamer rijden als het glad is volgens mij moet je je volgens de wet je aanpassen aan de omstandig heden van het weer en de weg. het kost een hoop extra geld die wintebanden
ik koop ze niet al rij ik 60 duizend km per jaar op de weg ik ga gewoon wat rustiger rijden als het sneeuwt of als het glad is.
P.Tummers zegt
Ik heb in geen enkele posting gelezen, dat men de indruk had/heeft, dat als je maar winterbanden gemonteerd hebt, je net zo kunt rijden als je dat in de zomer kunt doen. Dit kun je dan ook beslist niet! Wel kun je toch meer met je auto als je op winterbanden rijdt. Je merkt dat al heel snel bij matig remmen, want je voelt dan dat je toch nog contact hebt met de weg, terwijl bij sommige zomerbanden het denken aan remmen al voldoende schijnt te zijn om de ABS in werking te zetten
De strekking van e.e.a. is, of je verplicht bent in Duitsland op winterbanden te rijden, en het is mij wel duidelijk dat dit het het beste beantwoord wordt met “JEIN “.
Jan zegt
jvdp schreef: “iedereen rechts in slakkengang in de file tewijl de sneeuwbandenrijder wat sneller gewoon links kan blijven rijden. Het is gewoon een stuk veiliger door meer grip.”
Ik vraag me af of je nog steeds veilig rijdt als je je extra grip meteen misbruikt om sneller te rijden.
marcel zegt
Ik snap dat het eerder om winteruitrusting gaat dan om specifiek de winterbanden. Ik heb een Audi A6 Quattro (4 wielaandrijving) MET winterbanden en een Ford Explorer (SUV met 4 wielaandrijving) en M+S banden zonder snow icoontje. Mijn redenatie is dat de auto’s allebei voldoen aan de nieuwe eisen. Namelijk goed uitgerust voor de winter (want 4 wielaandrijving), winter- of m+s banden en verder alle nodige uitrusting voor winterse omstandigheden.
Dus op de Explorer ga ik de M+S banden niet vervangen door winterbanden, de M+S’en hebben meer dan 6mm profiel, daarbij is de auto een echte “Jeep” en dus sowieso in het voordeel in de sneeuw.
Frenske zegt
Volgens de duitse ANWB, de ADAC, is er GEEN algemene winterbandenplicht. Wel ben je verplicht winterbanden te gebruien, te erkennen aan het sneeuwvlokje of M+S met of zonder sneeuwvlokje, wanneer het weer winterachtig wordt (ook wanneer je al onderweg bent). Dus bij sneeuwval en/of vorst of blubber. De winterbanden mogen ook niet ouder zijn dan 5 jaar en een minimum profiel hebben van 4 mm. Wie zomerbanden gebruikt tijdens winterachtig weer, KAN een waarschuwingsboete krijgen van € 20,- en leidt het tot een verkeerhinder, dan kun je een boete van €40,- krijgen (hangt er van af of er natuurlijk politie bij betrokken is). Het gebruik van winter- en zomerbanden tegelijkertijd wordt zo wie zo NIET goedgekeurd.
Deze nieuwe regel geldt tevens NIET voor aanhangwagens. Houdt er ook rekening mee dat het gebruik van schone ruiten ook hieronder valt.
Tevens heb ik ook bergrepen dat je zelf een punten kunt krijgen. Bij .?. punten, krijg je een rijverbond in Duitsland, OOK ALS BUITENLANDER. Maar in hoeverre dit waar is, weet ik helaas niet.
huppel zegt
Winterbanden zijn verplicht vanaf 1 november, omdat dan de kans bestaat op sneeuw en ijs.
Ik erger me kapot aan mensen, die zonder winteruitrusting onderweg zijn in Duitsland.
De meeste ongelukken gebeuren, doordat men niet de juiste banden heeft gemonteerd, waardoor er weer ellenlange files ontstaan. Daar ik zelf in een wintersportgebied woon, ondervind ik veel hinder van de, met name Nederlandse vakantiegangers, die het verdommen om een paar extra banden aan te schaffen.
Als je goede winterbanden hebt, kun je daar een paar vakanties mee doen.
Sneeuwkettingen zijn geen optie op zomerbanden, omdat ze
1. daarop geen grip hebben en
2. deze alleen gebruikt mogen worden bij een ononderbroken sneeuwlaag.
Als Uw veiligheid voor U geen probleem is, denk dan in ieder geval aan de veiligheid van anderen.
Ik hoop, dat ze heeeeeeeeeel streng gaan controleren, en flink wat boetes uitschrijven aan mensen, die niet met de juiste banden onderweg zijn.
Informatie over wat goede winterbanden zijn, kunt u halen bij de bandenboer.
MM zegt
Wij gaan met de kerst naar Denemarken. We wonen in de prov. Groningen, en rijden via Bremen/Hamburg naar de boot die ons naar Denemarken brengt. Alleen in Noord-Duitsland dus, geen heuvels, weinig kans op sneeuw. Ik denk dat wij geen winterbanden gaan monteren voor die rit, als het noodweer is blijven we wel thuis. Dat zouden we met winterbanden dan trouwens ook wel doen, wie wil er nou in een megafile in de vorst staan met twee kleine kids in de auto?
Marcel zegt
@huppel: (en de rest)
Ik kan nergens die datum van 1 november vinden ivm verplichte winterbanden. Heb elk jaar winterbanden, maar vanwege het ‘warme’ weer, de banden er nog niet om. Morgen wil ik graag flink stuk door Duitsland (grensgebied) en dacht dat de winterse omstandigheden nog niet van toepassing waren, dus okee op m’n gewone banden. En nu lees ik ineens van die 1 november!!!
Waar komt die datum ineens vandaan??? Iemand enig idee???
Herman zegt
Nou nog ff iets.
Winterbanden hebben een specifieke coumpound. Ik heb er een set opzitten die al uit 2002 is. Je kan zeggen dat het rubber inmuiddels een andere dan de oorspronkelijke samenstelling heeft gekregen. Maar ik voldoe wel aan de wens die men er in duitland aan steld. Of niet?
Wie controleerd dat dan. Als er nog voldoende (6,5mm) profiel op ziet kan je dat zien. Er zitten geen droogte scheurtjes in. Dus ik denk dat ie nog prima is.
Ik vraag me echter af of iemand dit bij een eventueel ongeluk in duitsland zou controleren. En hoe. iemand?
Ed van Leeuwen zegt
Wat een Gezeur over winter banden .Ik rij al 40 kris kras door europa zomer en winter en heb nog nooit problemen gehad met mijn banden ik zorg dat mijn banden in goede staat zijn en als ik naar de sneeuw ga dan liggen er achterin de kofferbak sneeuwkettingen indien nodig
Als iedereen zo door gaat word het als het volgende.
1 set voorjaars banden
1 set zomerbanden
1 set herfst banden
1 set winterbanden
en je heb thuis 3 sets banden die moet je onder je bed bewaren
Wat is het volgende ??????
Ik huppel gewoon door op mijn gewone voorjaar/zomer/herfst/winterbanden.
Prettige kerstdagen
Ed van Leeuwen zegt
op het vorige bericht moet zijn 40 jaar
Ik lees veel berichten over nederlanders die de ongeluken veroorzaken in Duitsland ik ben een liefhebber van duitsland ik kom er dus veel de ongelukken die ik daar heb gezien waren veroorzaakt door duitsers in de dure mercedes/BMW met de dure banden eronder maar die zogenaamde turbo paultje denkt het allemaal wel te weten rijdt volgens mij in een 45 KM autootje
die hoeven geen winterbanden
P.Tummers zegt
Met die instelling kan ik me niet voorstellen, dat DUITSLAND EEN LIEFHEBBER VAN U IS.
Ed van Leeuwen zegt
dat moet wel want ik ben nog nooit terugestuurt met ook niet met gewone banden
Herman zegt
Even hypothetisch.
om de discussie wat breder te trekken.
Dus wanneer ik met hele oude winterbanden door Duitsland rij vind niemand dat een probleem.
Er staat een ijskristalletje op en ik kan me als leek niet meer herinneren wanneer ik ze heb gekocht. Ik haal het setje alleen maar tevoorschijn wanneer ik op wintersport ga. Dat doe ik al jaren Telkens ca. 2500 km dus ik kan er wel 10 jaar mee toe. Daarbij ga ik met deze set banden nooit naar de APK dus het is mij nooit verteld dat ie misschien wel versleten is.
Het is maar een verhaaltje maar ik denk dat er in de praktijk ( tijdens wintersportperiode) genoeg nederlanders zijn die zo vertrekken en het idee hebben dat ze voldoen an “dem Winterreifen pflicht”.
In zulke gevallen zou het mogelijk beter zijn als ze gewoon de zomersloffen lieten zitten lijkt me.
P.Tummers zegt
Schijnt toch een typisch nationaal trekje van ons te zijn, meer energie te steken om ergens niet aan te voldoen als in het gewoon accepteren dat een land het recht heeft, bepaalde regelgeving in te voeren.
Als het tot een aanrijding met zwaar lichamelijk letsel of grote materiele schade zou komen, volgt er natuurlijk een gedegen technisch onderzoek.
Mocht hieruit blijken, dat de banden hoewel winterbanden niet de vereiste eigenschappen (meer) bezitten, lijkt het me zeer waarschijnlijk, dat men dan zal oordelen, dat de auto toch niet aan de eisen voldoet die de weersomstandigheden op het moment vereisten, en ben je dus evengoed nat.
De wijze waarop dit in Duitsland in de wet gesteld wordt is zodanig, dat je hoe dan ook fout zit, als enige twijfels zouden rijzen voorwat de aanpassing van het voertuig aan de heersende weersomstandigheden.
Reinier zegt
Ik heb een Hyundai bus 1500KG met net nieuwe banden ,weet iemand of het ook met zo’n bus verplicht is om in Duitslend vanaf December winterbanden te dragen?Alvast bedankt voor jullie advies.
P.Tummers zegt
Het is voor uw en voor mijn auto niet verplicht om winterbanden gemonteerd te hebben.
Het is wel verplicht, om onze voertuigen aangepast te hebben aan de weersomstandigheden.
Zijn geen winterbanden gemonteerd, is het dus maar te hopen dat er geen winterse omstandigheden heersen als men onderweg is in Duitsland, want dan is het voertuig niet aangepast aan de eisen die de Duitse wetgever stelt.
Ed van Leeuwen zegt
Ben net weer terug uit Duitsland ( MUNCHEN )op mijn gewone banden (overgens in goede staat) een controlle gehad, alles in orde ,ook mijn GEWONE BANDEN.
Een duidelijk advies niks geen dure winterbanden maar snelheid aanpassen naar de weers omstandigheden .
JH zegt
Je krijgt alleen een probleem als er winterse omstandigheden zijn en je het verkeer ophoudt of een ongeluk veroorzaakt omdat je zomerbanden op je auto hebt.
Arie Horst zegt
Aansprakelijk zonder winterbanden? Testen hebben aangetoond dat de remweg van een zomerband tot plm. 1 graad veel korter is dan van een winterband.
Dus met de R in de maand al op winterbanden rijden terwijl de temparatuur boven 1 graad ligt: juist dan zou diegene met winterbanden aansprakelijk gesteld moeten worden; immers met winterband een langere remweg = gevaarlijker dan een zomerband in deze omstandigheden.
Kortom: leuk voor de bandenhandel maar de remweg is tot 1 graad gewoon korter met een zomerband.
(testen: Autoweek etc.)
Ed van Leeuwen zegt
Eindelijk iemand die er verstand van zaken heeft.
sacha zegt
@Arie: Hoe komt het dan dat ik met mijn eigen auto, met mijn eigen winterbanden wel degelijk profijt voel in koud/nat weer t.o.v. de zomerbanden? Leuk die testen, maar ik ondervind het daadwerkelijk aan den lijve.
M. Eldering zegt
@ sacha: eerst eens lezen voor je wat typt, Arie schrijft toch er duidelijk tot de 1 graden, dus bij koud weer. Met warmere weersomstandigheden is bewezen dat ‘winterbanden’ een langere remweg hebben door de áangepaste’ rubbercompound.
Het belangrijkste is dat je je aanpast aan de omstandigheden en je rijgedrag aanpast aan het weer, met of zonder ‘winterbanden’ zo als wel meer gescherven hier.
en als je http://www.bartebben.com/nl/news.php?id= leest en ik het goed begrijp is het sneeuwkristalletje een toevoeging van sommige fabrikanten.
Klaas zegt
Ok erg leuk die verplichtingen… maar als je naar ons kikkerlandje kijkt vooral dit jaar is het mischien 2 maanden koud… nu ga ik een weekendje weg gezellig met de familie… moet ik daar ineens een winterset banden bij optellen? We zijn toch niet allemaal de rijkste op aarde? 1500 euro dokken is een hoop geld voor een weekendje duitsland… En moet ik elke keer wanneer het koud word mn banden blijven verwisselen? Ik ben niet zon handige harrie….
sacha zegt
@M. Eldering: Ik had het over ver boven de 1ºC, namelijk tot de 10ºC.
Frank van Schaick zegt
Ik denk dat het nu eens tijd wordt dat we realistisch na gaan denken. Deze maatregel is genomen voor de veiligheid van onszelf en ook van anderen. Als je dan naar dat land gaat huur dan gewoon een set als jet het te duur vind om te kopen. Er worden bedragen genoemd van 1500 Euro.
Ik weet niet welke auto je dan rijd maar het lijkt wel op een vrachtwagen.
Ik rij zelf met een Honda CRV, bandenmaat 215.
Ik heb zelf een set gekocht met stalen velgen en moest een bedrag van 800 Euro betalen. Kan hier wel enkele jaren mee rijden.
Als je een weekeindje naar Duitsland ga bekijk dan van tevoren even de weersvooruitzichten en neem dan een beslissing.
Denk eens positief en begrijp dat het voor onze veiligheid is !!!!!!!
P.Tummers zegt
Gelukkig iemand die het begrijpt!!
Ik wens iedereen een prettige jaarwisseling en een gezond en veilig 2007!!
Paul Tummers.
Popov zegt
en voor wie een setje 2de handse zoekt (6J-15″ 5 gaten voor Golf-Octavia-enz.., )kan me een mailtje sturen voor de details
Set is incl. de velg & gemonteerd; 10K km. oud – afhaalprijsje rond Antwerpen – België – mailen naar [email protected]…
Popov zegt
Correctie: mailadres is
[email protected]
Te veel champagne op denk ik – Het beste voor 2007 aan iedereautoblogger !
Tristan zegt
Frank heeft gelijk. Bovendien: Ik woon tijdelijk in Munchen, rij met NL kenteken en ben in de laatste twee weken drie keer gecontroleerd op het bezit van winterbanden. Aanschaffen dus.
Win Ter Band zegt
Bij een ANWB test met m&s all weather band was het verschil in de remweg met
een winterband 1 meter……………..!
Arie Horst zegt
Winterbanden tot nu toe (21-1-2007) gevaarlijker dan zomerbanden; immers temperaturen van rond de 1 graad en kouder hebben we niet gehad terwijl er hele volksstammen rondrijden met winterbanden welke met de huidige temparaturen in het nadeel zijn qua remweg etc.
Iedereen met winterbanden welke bij een ongeluk is betrokken zou meer aansprakelijk gesteld kunnen worden.
Pas bij sneeuw heeft een winterband een duidelijke plus. In de meeste omstandigheden tot nu toe zijn zomerbanden o.a. i.v.m. de remweg veel veiliger.
Zie ook mijn bijdrage van 4-12-2006
Gert Hardeman zegt
Arie, ik ben op zoek geweest naar onderzoek waaruit zou blijken dat bij temperaturen tussen 1 en 7 graden winterbanden een aanzienlijk langere remweg hebben dan zomerbanden. Ik heb het niet gevonden. Op welk onderzoek doel je?
Spronken zegt
Winterbanden, ik ben zelf in het bezit van een Audi A6 Avant Quattro, op de velgen staan all weather banden. In de Ardennen stuur ik de auto moeiteloos alle kanten op. Ook het oprijden van een gladde heuvel gaat probleemloos.
Aangezien Nederland geen winters meer heeft ben ik ook niet van plan winterbanden te kopen. Tripje naar Duitsland is geen probleem. als er al een aanrijding zou plaats vinden is het nogaltijd een kwestie van wie heeft er schuld> En niet wie heeft er winterbanden!! Geld klopperij…..het is iets anders als je in Oostenrijk zou wonen!! Met vriendelijke groet.
Arie Horst zegt
Eind 2006 heeft Autoweek een test laten zien over winterbanden.
Wanneer er geen sneeuw of ijs ligt zijn zomerbanden altijd beter wat betreft remweg/uitbreken etc.
Hogere aansprakelijkheid bij gebruik van winterbanden zou daarom bij het rijden zonder dat er sneeuw/ijzel ligt zou moeten gelden voor winterbanden-gebruikers.
In deze omstandigheden is de wegligging met zomerbanden beter.
Voor de bandenhandel is een winterband natuurlijk geweldig.
Hans Janssen zegt
Inmiddels heb ik van de importeur mogen vernemen dat de M&S banden (Bridgestone) welke onder mijn Grand Vitata zitten, officieel goedgekeurd zijn voor de winterse omstandigheden in Duitsland.
Tjeerd zegt
wanneer mogen de winterbanden er weer af
tine zegt
Hallo, vertrek met gezin voor 1 week naar Saalbach-hinterglemm op 31 maart .
Wat betreft de nieuwe regeling winterbanden , normaal hebben we deze met pasen niet meer nodig maar nu het terug volop sneeuwt… Is er bvb een datum vastgelegd van wanneer de winterbanden er niet meer op hoeven bvb 1 april ,…
Rij met een sharan Volkswagen, iemand een idee van prijs voor 4 banden ? welk type ? kunnen deze ook gehuurd worden ? Heb wel nieuwe sneeuwkettingen.
alvast bedankt voor goede tips !
Tine
Roel Andrea zegt
Nou het lijkt me duidelijk: een M&S band die zowel in de zomer als winter goed remt, stuurt etc. en die ook goedgekeurd is door de Duitse overeid voor de daar optredende winters omstandigheden biedt de ideale oplossing.
Bridgestone schijnt die te maken, allé zune !!
Hans zegt
Bridgestone maakt deze inderdaad. Op onze Vitara met maat 165 zijn zij zelfs de enige die deze M&S banden levert. Zijn niet goedkoop maar je kleeft aan de weg alsof je in een coopertje zit.
Frans zegt
Er wordt nergens over sneeuwbanden gesproken. Die zien er anders uit dan wat wij hier winterbanden noemen.
joke zegt
moet je vanaf 1 november ver plicht winterbanden hebben
Remco zegt
Nog niet gezien hier:
kleven er veiligheids problemen aan het hele jaar rijden op winterbanden (banden met ijskristalletje dus).
Ik neem aan dat ze in de zomer sneller slijten enzo, maar dat bedoel ik dus niet.
Ik heb ze onder mijn camper liggen en rij niet harder dan 120 (gemiddeld 110 op de snelweg).
Vreschillende dealers geven hier verschillende antwoorden op. Michelin gevraagd maar die reageren nog steeds niet.
Remco zegt
reactie op Tine.
Ja, er zijn wel data gekoppeld aan de vrplichting, maar weer is en blijft onvoorspelbaar dus ook hier geldt volgens mij dat je daar beter op kunt letten.
Blijft natuurlijk altijd de eis dat je je voertuig moet kunnen beheersen, en dan biedt een datum geen soelaaas.
Annie zegt
Winterbanden zijn in Duitsland niet verplicht. (Zoals hierboven ook al tig keer vermeld wordt) Voor bijvoorbeeld vrachtwagens zijn nl. niet eens winterbanden te koop. De mate van controle zal denk ik afhangen van het gedeelte van Duitlsand waarin je je bevindt. Ik woon zelf in het Noorden van DLD en heb de hele vorige winter op zomerbanden gereden. Geen probleem. Duitsland is zo groot dat het voor de overheid onmogelijk is om data te hangen aan de winterbandenplicht. Als het in het Zuiden hard vriest kan het waar ik woon nog wel 10 graden boven nul zijn (dus zijn zomerbanden veiliger). Er zijn GEEN data aan de verplichting gekoppeld. Bovendien kun je voor bijvoorbeeld banden met te weinig profiel een veel grotere boete verwachten (tot 200,- euro per band plus een punt in Flensburg) Daar hoor je niemand over. Een en ander is gewoon geldklopperij van de bandenverkopers. Ik zou zeggen, gebruik je gezonde verstand.
Gerard van den Tweel zegt
Bestaat er en/of is er ergens op internet een lijst te vinden welke merken / type’s banden wel / niet als winterbanden in duitsland toegelaten zijn. Mijn Landcruiser staat op Dunlop AT20 Grand Trek met daarop vermeld “M&S” alleen, helaas, het “kristalletje”ontbreekt. Wie kan mij iets over het bestaan van zo’n lijst vertellen en of dat kristalletje echt noodzakelijk is. in het forum schrijft iemand dat niet alle fabrikanten dat kristalletje er op zetten ook al zijn het “echte” winterbanden.
Wie verteld me wat??
frans zegt
Ik heb me laten vertellen dat een auto op nederlands kenteken moet voldoen aan de nederlandse regels, ook al rijd je ermee buiten nederland. In nederland kennen we geen verplichting inzake winterbanden. Daarom kan men in Duitsland wel winterbanden aanbevelen, maar niet verplicht stellen.
Is dit nu wel of niet waar?
Ik hoor het graag.
Menno zegt
Waar je op doelt is de zogeheten “rule of reason” zoals die een aantal maal ter sprake is gekomen bij verschillende procedures bij het Europese Hof van Justitie. Die houdt zoveel in als “respecteer de regels van je buurlanden”, dit kan bij vele onderwerpen opgaan. MAAR: sommige verboden of geboden zijn gerechtvaardigt terwijl ze wel een belmmering kunnen vormen op bepaalde vrijheden (bijvoorbeeld art 30 EG-verdrag is hier een voorbeeld van). Onder het kopje “bescherming openbare veiligheid en de gezondheid en het leven van personen, dieren of planten” valt in mijn ogen ook de winterbanden-eis. Tsja, de omstandigheden zijn in Duitsland (of in delen daarvan) nu eenmaal anders en dus mag er geëist worden dat je je aan de regels houdt van het land waar je je bevindt. En die regels zijn dus ook gerechtvaardigt als je kijkt naar EG-wetgeving. En als Duitsland dus fijn winterbanden verplicht wil stellen mogen ze dat dus best. After all is het ook in Zweden enzo gewoon VERPLICHT winterbanden te hebben.
H@ns zegt
Ik lees hier meermaals reacties over auto’s met vierwielaandrijving.
Natuurlijk is het zo dat deze auto’s in een opwaartse richting meer tractie hebben dan zonder vierwielaandrijving. Helaas van de berg af heeft deze auto net zoals een tweewielaangedreven auto ook maar de capaciteit om op vier wielen te remmen en op zomerbanden brengt dit een zeer groot risico met zich mee. Dus ook op vierwielaangedreven auto’s gewoon winterbanden monteren!
marijke zegt
wij moeten 10 min over de grens,,
moet je dan ook sneeuw ketingen hebben??
gr Marijke
Tom Jansen zegt
Betreft: winterbanden in relatie tot Duitse wetgeving
Geachte klant,
De laatste maanden is er in onze branche enige discussie ontstaan over de definitie van
winterbanden. Dit naar aanleiding van het Duitse verkeersreglement
(Strassenverkehrsordnung – StVO) en de daaraan gekoppelde winterbandenplicht. Het
reglement komt er op neer dat in Duitsland motorvoertuigen te allen tijde op de juiste manier
uitgerust dienen te zijn. Dit betekent o.a. geschikte banden, maar ook antivriesmiddel in de
ruitenwisinstallatie.
De Nederlandse organisatie voor de banden- en wielenbranche (VACO) heeft na uitgebreid
overleg met de Duitse branchevereniging BRV ons als volgt geadviseerd.
Algemeen
Bij gebruik van ongeschikte banden, op basis van voornoemd Duits verkeersreglement, is een
automobilist in Duitsland in overtreding en riskeert hij een boete van maximaal € 40,00.
Bovendien kan betrokkenheid bij een verkeersongeval buiten de eigenschuld leiden tot
medeaansprakelijkheid, waardoor de schade in sommige gevallen slechts voor 70 tot 80%
wordt vergoed door de WA-verzekering. Gebruik van ongeschikte banden kan bovendien
worden gezien als ‘grove nalatigheid, zodat de all-riskverzekering betaling kan weigeren.
Definitie winterband
De media leggen de bepaling rond geschikte banden meestal uit als een winterbandenplicht in
Duitsland. En naar verwachting zal de plicht tot het aanpassen van de banden aan de
weersomstandigheden zich inderdaad bewijzen als winterbandenplicht. Hierdoor is de
afgelopen maanden de discussie ontstaan wat in deze context geschikte winterbanden zijn of
wat de concrete definitie is van winterbanden. Op dit moment bestaat er echter géén wettelijk
voorgeschreven definitie van winterbanden. Wel omschrijven bepalingen als de ECE-bepaling
nr. 30, EU-richtlijn 92/23 en § 36 van de Duitse Strassenverkehrs-ZulassungsOrdnung
winterbanden uitsluitend als banden met de aanduiding M+S, M&S of M.S. Dit zou
betekenen dat alle banden met een M+S aanduiding (inclusief sommige zomerbanden)
geschikte winterbanden zouden zijn. Winterbanden moeten overigens een minimale
profieldiepte hebben van 4mm.
M+S banden mét sneeuwvloksymbool
Sommige bandenproducenten gebruiken naast de M+S aanduiding daarom ook het
sneeuwvloksymbool. Het gebruik van het sneeuwvloksymbool op een winterband is
momenteel alleen verplicht in de Verenigde Staten en Canada. In de EU is het slechts een
vrijwillige en niet juridisch verplichte aanduiding. Echter, gangbare Amerikaanse tests wijzen
uit dat banden met het sneeuwvloksymbool 10% meer tractie hebben op een besneeuwd
wegdek dan banden zonder dit symbool. Bovendien is de betekenis van het
sneeuwvloksymbool voor zowel de bandenspecialist als de consument onmiskenbaar. Verder
kan het sneeuwvloksymbool ook nog voorkomen in het zogenaamde 4 –seizoenen symbool.
Dit symbool zegt op zichzelf niets over de kwalificatie winterband. Een 4-seizoenenband met
voornoemd symbool kan alleen als winterband worden beschouwd indien op de band ook
M+S in combinatie met het sneeuwvloksymbool (separaat dus) is vermeld.
VACO-advies
Bovenstaande betekent niet dat winterbanden die op dit moment nog niet met het symbool
zijn uitgerust, daarmee automatisch minder of helemaal geen winterbandeigenschappen
hebben of zelfs verkeersrechtelijk in Duitsland en Europa niet als winterbanden worden
beschouwd. Toch adviseert Vereniging VACO met het oog op de nieuwe Duitse StVO en de
consequenties voor uw klanten na uitgebreid overleg met de Duitse branchevereniging BRV,
alléén banden als winterbanden te verkopen die zowel de M+S aanduiding als het
sneeuwvloksymbool bevatten.
Symbolen
Exclusieve merken
Van de exclusieve merken waarin wij winterbanden verkopen, zoals Dunlop winter en Good Year 4
seizoenenbanden, Barum winterbanden en Novex winterbanden hebben deze banden uiteraard
de bovengenoemde symbolen die staan voor een echte winterband. Ter informatie, vele
merken gebruiken de M+S aanduiding op zomerbanden t.b.v. de Amerikaanse markt. Dit
gebeurt onder andere ook bij sommige profielen van zomerbanden, echter zonder
sneeuwvlok en zijn dus geen winterbanden.
Wij hopen u naar behoren te hebben geïnformeerd en wij adviseren u deze informatie door te
geven aan uw klanten zodat onze branche en de consument op de hoogte zijn.
Met vriendelijke groet,
http://www.prowheels.nl
Raats zegt
Als er nu wel of niet winterbanden op de auto moeten zitten, van wanneer dan, welke datum, welke periode ? Graag van iemand antwoord. Dankie !
Markverb zegt
Raats : Bij winterse omstandigheden.
Nu in de zomer zijn normaal geen winterse omstandigheden , buiten misschien ski gebieden in hoge bergen (Zugspitze).
Normaal wordt 1 november tot 1 april beschouwd als winterzone .
Nu dat is geen wettelijke regel , maar wanneer de gemiddelde temperaturen maximaal 12 graden betreft , is de kans om winterse omstandigheden groot .Meestal zet ik winterbanden op vanaf de maximum dagtemparturen 12 graden betreft of lager .
BAPL zegt
poeh poeh….
Rij nou gewoon met winterbanden in de winter wel of niet verplicht. De functie van winterbanden zal bij iedereen toch wel duidelijk zijn.
Groet
Sylvie zegt
Ik begin 5 januari te werken in Düsseldorf voor minstens 6 maanden. Ik ben van plan een wagen hier in Belgie te kopen en hier in te schrijven en te verzekeren. Weet iemand of er speciale vereisten zijn om in Duitsland te rijden ivm uitlaatgassen? Heb iets laten horen vallen dat je vanaf 1 januari een soort sticker moet hebben? En wat met winterbanden?
graag antwoorden op
[email protected]
Alvast bedankt!
Sylvie
Martin zegt
Wat n onzinnige discussie! We rijden door Duitsland en daar schrijft de wet voor dat je je auto moet aanpassen aan winterse omstandigheden we hebben ons daar aan te houden en anders wegblijven daar!!Hun bepalen ddar hun wetten en niet die Hollander die altijd al ook in eigen land de verkeersregels
overtreedt,zoals de snelheid die n matrixbord aangeeft en harder dan mag langs wegwerkers!! Regels zijn regels. En ga je naar de sneeuw naar Tsjechie,ook daar vinden ze t niet leuk als je n schuiver maakt en hun kind doodrijd, omdat je wel de hipste outfit koopt maar te gierig bent voor winterbanden. Ik rijd er ook in ons land op en merk bij temperaturen onder 4 graden duidelijk betere grip!! Ik hoop dat ze ook hier vlug in de wintermaanden verplicht worden!!
John zegt
Ik rij al 37 jaar en daarvan al 25 jaar eens per jaar in de winter door België naar Saarland. Altijd op goede normale banden. Nog nooit één probleem gehad. Weggedrag staat voorop en heeft niets met soort banden te maken. Het zijn de idioten die denken dat ze met winterbanden wel 140 km kunnen rijden op de linker rijstrook in de sneeuw.
Natuurlijk zijn er altijd mensen die het zich ruimschoots kunnen veroorloven om twee soorten banden te hebben. Er zijn echter in ons land heel veel mensen die blij zijn als ze vier goede zomer banden kunnen betalen. Dat zijn ook de mensen die niet in een vierwieldrive rijden en gewoon 50 rijden op de rechter rijstrook in een sneeuwbui.
Pen zegt
Winterbanden in Nederkand is onzin. Winterbanden ‘werken’ pas bij <7gr. Hoeveel dagen per jaar is het ,7gr in Nederland? Dus als je van 1 november to 1 maart met winterbanden rijdt, dan heb je juist een slechtere wegligging!
Als je je geld uit geeft aan een auto, kun je beter kiezen voor 4×4, ABS, TC en SC. Dat werkt het hele jaar!
In écht winterse landen geldt hetzelfde, zij het dat je daar natuurlijk wél baat hebt bij winterbanden. Echter alleen in het overgangsgebied tussen droog en sneeuw, want geloof me nou, als er écht sneeuw ligt, helpen je winterbandjes ook geen zier, omdat het rubber alleen nog maar sneeuw raakt. Het enige wat dan helpt is noppenbanden (4×4) of sneeuwkettingen.
Ruud zegt
Mensen, wat zijn jullie nou toch allemaal aan het onnodig discussiëren. De Duitse wetgever is toch duidelijk? Tijdens winsterse omstandigheden je auto daarop aanpassen. In de winterperiode weet je niet wanneer die omstandigheden zich voordoen dus winterbanden monteren voor je naar Duitsland gaat. Ook als je allerlei andere technische snufjes in/aan/op je auto hebt.
Deze regel is heel duidelijk en heel simpel en geldt voor alle auto’s. En of je de effectiviteit van winterbanden betwijfeld doet helemaal niet ter zake.
andre zegt
zijn winterbanden nu verplicht of niet in duitsland er zijn zoveel uitspraken. ([email protected])
Mark zegt
Je kan beschouwen : Winterbanden zijn verplicht .
Berry zegt
Even voor alle duidelijkheid! Winterbanden zijn voor de toerist niet verplicht! Bekeuringen worden door de Duitse politie dan ook niet geschreven! Broodje aap verhaal dus! Zoals eerder gezegd kunt en zult u wel sneller en makkelijker aanspraakelijk worden gesteld bij een eventuele aanrijding. U kunt ook allen i.p.v. de ANWB site de site van de ADAC bezoeken!
Jan de Groot zegt
Voila, de ADAC site geraadpleegd:
Auf Schnee und Eis durch Europa
Regeln für Winterausrüstung nicht überall gleich
In Deutschland dürfen Autos auf verschneiten oder vereisten Fahrbahnen nur mit Winter- oder Ganzjahresreifen unterwegs sein.
Dus die 4 seizoensbanden mogen ook.
Verder wordt er alleen over ijs en sneeuw gesproken.
dan wordt herhaaldlijk verwezen naar de ANWB bandenvergelijking van de ANWB.
Meest opvallende daarin vind ik toch bij rijden op sneeuw…
Daar wordt uitgegaan van 50 km/h…
Gekkenwerk.
van den elst zegt
Wij rijden subaru outback automaat 4wieldrive, moeten daar ook winterbanden onder, of geldt het daar niet voor?
Mark zegt
Wie met zomerbanden rijdt in winterse sneeuw omstandigheden zal doorgaans geen grip hebben in de sneeuw . Indien deze voortuigen het doorgaand verkeer hinderen kunnen ze beboet worden (soms meermaals ) of zelfs weggeduwd worden van de rijbaan .
Bushtucker zegt
Typische Nederlandse manier van discussieren; hoe kan het zo goedkoop mogelijk, wat kost een boete mij dan, enz, enz.. Misschien dat er iemand ook eens nadenkt over zijn veiligheid en die van andere weggebruikers i.p.v. je druk te maken over een beetje extra geld. En over geld gesproken; uiteindelijk is de aanschaf van winterbanden helemaal niet duurder, want je zomerbanden (meestal duuder dan winterbanden) gaan ook twee keer zo lang mee!
B.M.ZWIER zegt
maar hoe zit het als je vierseizoenen banden op de auto hebt als je in duitsland rijd.
Anita R zegt
Ik begrijp ook niet helemaal waar dit over gaat. Ja, het is verplicht. Zelfs al zou het niet verplicht zijn: het gaat hier omn de veiligheid van jezelf en die van anderen.
Ik rij een 4×4, waar gewoon zodra te temperatuur naar beneden gaat in NL winterbanden onder gaan. Niet omdat het verplicht is in duitsland (we gaan naar Oostenrijk en zwitserland met de auto) maar gewoon omdat het veilig is en werkelijk super rijdt met deze weersomstandigheden!
Een vier-seizoenen band; geen idee. Ik heb het toen te tijd mijn vader afgeraden deze te monteren; je doet in alle seizoenen concessies! Beter een extra setje wielen kopen en wisselen, opslag plus wisselen kost echt weinig.
marcelr zegt
Er zijn geen wettelijke leeftijdsgrenzen op het gebruik van winterbanden in Duitsland, op voorwaarde dat ze in een veilige bruikbare staat zijn, tot 10 jaar oud. Zij mogen niet ‘als nieuw’ worden aangeboden, tenzij ze vakkundig zijn opgeslagen en niet ouder zijn dan 5 jaar.
De productieweek code afgedrukt op de zijkant is een routinecontrole-item voor zowel TÜV inspecteurs en Bandenverkopers. Zowel de TÜV als de Duitse band-brancheorganisatie adviseert een limiet van 6/7 jaar voor PKW (auto) en 8/10 jaar voor LKW (vrachtwagen). UV-licht en temperatuur hebben natuurlijk wel invloed op het materiaal (soms zie je scheurtjes in de zijwand van het oppervlak). Dat is nog geen reden voor afkeuren, maar over het algemeen gaan die banden naar derde wereld landen waar ze gebruikt worden totdat ze klappen. :-)