Biodiesel zou weleens hét wapen kunnen zijn waarmee korte metten kunnen worden gemaakt voor wat betreft het probleem van het broeikaseffect. Vanuit de overheden wordt biodiesel gestimuleerd door bijvoorbeeld geen accijns te heffen op deze soort brandstof. Toch is biodiesel volgens George Monbiot, columnist bij krant The Guardian, het verkeerde antwoord. Volgens Monbiot wordt biodiesel het meest efficient gemaakt uit de olie van palmbomen en als we wereldwijd massaal zouden overstappan op biodiesel, dan zouden, om aan de vraag te kunnen voldoen, enorme hoeveelheden kostbare ongerepte natuur plaats moeten maken voor het planten van palmbomen…
Bij het oplossen van het ene probleem creëer dus een nog veel groter probleem. Monbiot durft zelfs te stellen dat we beter af zijn wanneer we blijven rijden op fossiele brandstof.
Lees meer in het artikel op monbiot.com of guardian.co.uk (via: autoblog.com).
dekster zegt
kheb een paar maanden ook zo een artikel gelezen in de krant
wrm makken ze geen benzine uit steenkool zoals de duitsers in WO2
Kawouter zegt
Omdat het maken van benzine uit steenkool alsnog geen effect heeft op de vermindering van CO2-uitstoot. Technisch misschien mogelijk, maar het milieu is er niet bij gebaat.
Biodiesel wordt gemaakt van planten. Die planten zijn pas geleden groot gegroeid. De CO2 die daarvoor nodig is hebben ze uit de lucht gehaald. Wanneer deze CO2 er weer uitkomt doordat een automotor de plantaardige olie verbrandt, neemt de totale hoeveelheid CO2 in de lucht niet toe: Deze uitstoot is even tevoren uit dezelfde lucht gehaald.
w0o0dy zegt
Een veel beter plan is het verbouwen van graan en/of suikerbiet. Daar kun je dan alcohol van maken en gemengd met wat benzine (ivm de smerende werking) kun je dan bijna Co2 neutraal autorijden. Het graan gebruikt namelijk Co2 om te groeien! Maar biodiesel is toch al beter dan gewone diesel.
autoblogger zegt
“Een koolzaadveld in volle bloei belooft de blikvanger te worden van een tentoonstelling op het komende Autosalon van Brussel. De expo omtrent biobrandstoffen stelt zich tot doel om misverstanden en vraagtekens over deze alternatieve energiebronnen bij het publiek weg te nemen. Hoge brandstofprijzen, Kyoto-doelstellingen en de invloed van verkeer op ons leefmilieu eisen in de huidige samenleving steeds meer aandacht op. Biobrandstoffen zijn nu al niet meer weg te denken uit de mobiliteit van de 21ste eeuw.”
Via http://www.hln.be/hln/cch/det/art_147796.html
Tom zegt
Biodiesel op basis van palmolie uit maleisie en indonesie dient aan strenge eisen te voldoen.. anders wordt er inderdaad te gemakkelijk regenwoud gekapt…
Maar, biodiesel uit koolzaadolie en jatropha olie is een ander verhaal. Hiervoor worden geen oerbossen gekapt. Jatropha groeit op droge gronden in onder andere Afrika en India, waardoor er enerzijds lokaal een economie ontstaat (werkgelegenheid op de plantages, en USD/EUR inkomsten), en anderzijds erosie en ver-woestijning wordt tegengegaan.. kijk eens op de site van: http://www.d1plc.com/
en op:
http://www.daimlerchrysler.com/dccom/0,,0-5-7165-1-446319-1-0-0-446301-0-0-243-7165-0-0-0-0-0-0-0,00.html
Biodiesel uit koolzaadolie komt momenteel uit Europa, maar de olie wordt ook geimporteerd vanuit Canada (GMO) en China (non GMO)…