De Audi A2 komt terug, ook al was de kleine Duitser nooit echt een succes… We schreven al eerder dat de A2 een vervolg kreeg, het Duitse Autozeitung schrijft nu dat er een nieuwe Audi A2 komt die gebaseerd is op het PQ 24 platform. Dit platform wordt ook gebruikt voor de toekomstige versies van de VW Polo en Skoda Fabia.
De wagen zal onder de prijs van de A3 blijven. De vorige A2 was qua prijs veel te hoog, waarschijnlijk een van de belangrijkste redenen waarom het model geflopt is (via germancarblog.com).
dekster zegt
A2 was dan misschien wel een teleurstelling in de verkoop this toch een schaatig bolleke
jeffrey zegt
met een betere foto kan je pas reactie geven tog? gaat veder tog niet om het vorige model die was gewoon lelijk
Rijschool B-Happy zegt
OOk mdit is een mooi car de vorige was ook super, smaken verschillen zie de Multipla van fiat afschuwelijke auto maar de een vindt het een mooie car.
ik zelf heb een audi A2 1.4 tdi van 2002 als les auto moet zeggen het rijdt echt super en de leerlingen zijn zeer tevreden.
grtx rob
autoblogger zegt
Hadden we deze impressie van Michiel al eens ergens voorbij zien komen?
autoblogger zegt
Kan natuurlijk net zo goed een a1 worden…
harm Cannegieter zegt
Wanneer komt de nieuwe A2? Weet iemand dat al?
harry grob zegt
Ik heb 2 jaar in een A2tdi gereden, nu in een A4 2.5tdi Avant Multitronic, en wat koop ik weer: een A2 tdi…. je kunt deze auto pas beoordelen als je er jaren in gereden hebt, een ongelooflijk intelligent ontwerp, zijn tijd ver vooruit! Welke auto van nu heeft een praktijkverbruik van 1 op 23? M.i. is deze geflopt omdat Audi Nederland niets aan de promotie deed, in Duitsland was hij nl. wel een succes. Natuurlijk rijdt een 6-cilinder TDI goddelijk, maar voor minder dan de helft presteert die A2 ongelooflijk goed: snel, zuinig, comfortabel (op drempels na) en praktisch. Daarnaast stootte hij de Toyota van de troon als de betrouwbaarste auto volgens de jaarlijkse TUV meting. Kortom, miskend talent! Soms is minder gewoon meer!
Bert Verhoeven zegt
Alleen was hij spuug en spuug lelijk. En dan boeit het niet wat het verbruik is en of hij fijn rijdt.
w van lang zegt
alles oké ik rij die audi a2 sinds 2002 als er een nieuwe komt doe ik mee
100.000 km zonder problemen, dat is normaal maar met fun en een moderne zoals zuinige auto dat is voorsprong in techniek geen woorde maar daden, rijplezier uit Veldhoven van Willem
herman zegt
De A2 is een extreem zuinige auto en ook extreem gestroomlijnd. Cw. 0,26.
Anders kun je met 75 pk geen 173 km/u. rijden. Of met 110 pk geen 202 km/u.
Ter vergelijking: een nieuwe Prius 3 heeft ook een waarde, die rond de 0,26 ligt.
Een Audi A2 van 2000 is dus net zo “gestroomlijnd” als een Prius 3 van 2010.
Als Audi zichzelf de opdracht geeft (Lastenheft) om een zuinige auto te maken, dan kom je door windtunnelproeven op een vorm uit, die men als klant mooi kan vinden of niet. Smaken verschillen en dat blijft ook zo.
Maar je komt in een windtunnel toch op eenzelfde vorm uit (druppelvorm, kogelvorm), die de lucht maximaal geleid.
Daarom lijkt de Toyota Prius 3 als 2 druppels water op de Prius 2, afgezien van wat kleine aanpassingen.
Onze toekomstige auto’s zullen daarom steeds meer een technische vorm krijgen, wil je voldoen aan minimale wrijving door de lucht en daardoor maximale zuinigheid en dan kan je zo’n vorm mooi vinden of niet.
Audi heeft met de A2 rond 2000 in allerlei opzichten een topprestatie neergezet.
Het is jammer dat de produktie van de A2 gestopt is.
Met een turbo-dieseltje loopt zo’n A2 fluitend 1 : 30 en dan hadden ze nu met die steeds duurder wordende olieprijzen goud in de handen gehad.