De turbo was gisteren jarig (16 nov) en werd 100 jaar. Nou vergeet ik altijd verjaardagen dus deze was me ook ontschoten, maar beter laat dan nooit. En om de feestvreugde te vergroten komt Porsche met een revolutionaire ontwikkeling: De Variabele turbo voor benzine motoren. Dit was voorheen om technisch beperkende redenen enkel weggelegd voor de diesels, maar omdat ze bij Porsche schoon genoeg hadden van het ’turbo gat’ (turbo lag) is dat nu ook geregeld. De aankomende 911 Turbo zal met deze technologie worden uitgerust.
De turbo (niet te verwarren met de kompressor) zorgt er niet alleen voor dat rochelende dieseltjes tegenwoordig net zo snel, of zelfs sneller zijn als hun (turboloze) benzine broertjes, maar zij wordt ook toegepast in propellor vliegtuigen, straalmotoren, tanks, eigenlijk alles waar een verbrandingsmotor in zit.
Junior zegt
Zo eindelijk lang gewacht maar dan dus toch gekomen een variabele turbo op de porsche 911. Ben benieuwd naar de prestaties.