Het is stuivertje wisselen, want het eerste record van Donkervoort werd verbroken door een EDO Porsche. Nu slaan de mannen uit Lelystad keihard terug en wederom is het ronderecord op de Nurburgring door Donkervoort scherper gesteld.
De Donkervoort D8 270 RS was vorig jaar al 14 seconden sneller dan een Porsche Carrera GT en van die tijd zijn nu weer wat seconden afgesnoept. Sinds vorige week zondag is het record met 7,14.89 minuten weer in handen van Donkervoort.
Hoewel, dat claimt Donkervoort. Er is namelijk ook de Radical SRT8 die de Ring in 6 minuten en 55 seconden bedwingt. Boze tongen beweren dat de Radical niet echt een straatauto is, in Engeland kun je vrijwel alles op kenteken zetten, dus helemaal onterecht is dat commentaar niet. Het record geldt alleen als de auto’s voldoen aan alle eisen die de Duitse TÜV stelt. Zo moet de auto voldoen aan emissie-eisen en moeten straatbanden worden gemonteerd.
De Donkervoort zou een nog snellere tijd moeten kunnen zetten, want door vochtige plekken was de baan in bochten glad waardoor een vierwieldrift soms niet te vermijden was. Spectaculair voor de toeschouwers, maar wel langzamer. Tot overmaat van ramp brak tijdens het rijden de bevestiging van de rechter cycle wing af waardoor de wing rechtop kwam te staan. Dat remde behoorlijk af waardoor de topsnelheid niet boven de 259 km/h kwam. Desondanks werd er een tijd van 7,14.89 neergezet, bijna een seconde onder de tijd van de Porsche.
Ejay zegt
En terecht. Neerlands trots in bange dangen hoort gewoon de snelste te zijn.
sjoerd zegt
maar is dit eigenlijk wel een straatauto, ken namelijk geen enkele donkervoort die er zo uitziet
phil m zegt
eindelijk gerechtigheid , ik rij zelf een yamaha R1 2005 en kwam 2 jaar geleden ook een donkervoort tegen op de openbare weg ipv het circuit,
snelle auto , zeker van 0 tot 100 .
deze auto gaat veel motoren in de supersport voorbij, en niet alleen in de bochten !