Na een wat belabberde zomer, maar een uiterst fantastische herfst, staat de winter alweer bijna voor de deur. Het wordt dus tijd dat we de winterbanden weer uit het stof tevoorschijn halen. Het idee van de winterband is dat deze onder slechte weersomstandigheiden extra veiligheid biedt, maar welke winterband is nu het beste? Dit jaar heeft de winterbanden-testcrew van Autokampioen (van de ANWB) een interessant experiment uitgevoerd…
“Hoe kies je de juiste winterband? Neem de voorgeschreven (standaard) bandenmaat of, als de auto voorzien is van brede banden, de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak tussen band en wegdek immers als een nadeel. Voor winterbanden mag een lagere snelheidscode banden gekozen worden dan eigenlijk is voorgeschreven. Je bent dan wel verplicht een sticker met de toegestane maximale bandensnelheid in het gezichtsveld van de bestuurder te plakken.”
Op een besneeuwde weg zijn twee identieke testauto’s voorzien van respectievelijk zomer- en winterbanden. Vervolgens zijn door autokampioen een aantal remtesten uitgevoerd. De resultaten liegen er niet om. Zie het gehele artikel in PDF-vorm.
Meer actueel nieuws over winterbanden? Klik hier!
chantal zegt
ik heb een vraagje
kun je 4 seizoen banden ook in duitsland en andere landen gebruiken?
boydolce zegt
Die banden kan je altijd gebruiken, maar in Duitsland, Oostenrijk en dergelijke landen kan je best met winterbanden rijden. Anders kunnen ze moeilijk doen als je betrokken geraakt bij een ongeval.
jurriaan eilander zegt
Je mag in duitsland op een “ganzesjahrreifen” all weather of 4 seizoeneband rijden in de winter .Echter op de band moet wel vermeld staan m&s kennung of een diepvries sterretje.Bij een eventueel ongeval of als je een opstopping veroorzakt ben je dan gedekt. Ik spreek uit ervaring omdat ik zelf in duitsland woon en ook op allweatherbanden rijd(hancook centrum 720).Wat ik wel wil benadrukken dat een allweatherband een compromis is en dus nooit helemaal de kwaliteiten kan hallen die een winterband of zomerband wel kan hallen.De slijtage is ook vrij hoog ik rij ongeveer 30 tot 35 duizend kilometer met de band.Dit komt omdat het een zachter soort rubber is en dus in de zomer bij hoge temperatuur nog zachter wordt en daar door harder slijt.
Arie Horst zegt
Eind 2006 heeft Autoweek een test laten zien over winterbanden.
Wanneer er geen sneeuw of ijs ligt zijn zomerbanden altijd beter wat betreft remweg/uitbreken etc.
Hogere aansprakelijkheid bij gebruik van winterbanden zou daarom bij het rijden zonder dat er sneeuw/ijzel ligt zou moeten gelden voor winterbanden-gebruikers.
In deze omstandigheden is de wegligging met zomerbanden beter.
Voor de bandenhandel is een winterband natuurlijk geweldig.
dirk van de Ven zegt
Al jaren rijdt ik grote afstanden over modderige en slingerende binnenwegen waarbij ik groot profijt heb van banden met extra grip en de veiligheid a gewaar wordt die ze bieden bij uitwijken via de berm om maar te zwijgen van de veel betere grip bij besneeuwd of beijsseld wegdek.
Een aanrader voor wie graag veilig auto rijdt, Dirk
Martin Vermeer zegt
Het lijkt alsof de autobandenhandel de grote winnaar is bij het gele winterbanden verhaal. Maar men moet niet vergeten dat op het moment dat de winterband onder de auto zit de zomerband nietgebruikt wordt en dus niet slijt. Zou je bijvoorbeeld om de zes maanden wisselen dan gaan je banden ook twee keer zo lang mee.
Ook hoor je vaak dat hier in Nederland de noodzaak voor winterbanden niet aanwezig is. Nou luister dan maar ens naar de radio op een winterse dag. Kilometers files en vele ongelukken met blikschade. Een setje winterbanden is in zo’n geval snel terugverdient.
Nee doe mij in de winter maar gewoon een setje winterbanden
Ronald zegt
@Martin Vermeer: “Maar men moet niet vergeten dat op het moment dat de winterband onder de auto zit de zomerband nietgebruikt wordt en dus niet slijt. Zou je bijvoorbeeld om de zes maanden wisselen dan gaan je banden ook twee keer zo lang mee.”
haha ben jij nou zo dom of wij nou zo slim?
Je doet net zolang met je banden slimmerik.
Vincent Meijer zegt
Onder onze Peugeot 307 draaien vanaf eind oktober tot begin april Vredestein Snowtracs (4 stuks). Zodra de temperatuur onder de 13 graden blijft, wordt aangeraden winterbanden te monteren en bij 7 graden en hoger kan men de zomerbanden weer monteren. Bij regen en sneeuw merk ik dat de tractie en remweg behoorlijk beter zijn. Met zomerbanden onder de 307 kon ik soms niet eens wegkomen met een klein beetje sneeuw. Velgen via Marktplaats aangeschaft voor 60,00 en montage doe ik zelf, is 40 minuten werk en de velgen met banden hang ik in de schuur. Groeten
vr6dude zegt
Wat een gel*l weer over winterbanden. Uit alle tests komt naar voren dat die dingen het alleen beter doen op het moment dat er sneeuw ligt. Hetgeen in nederland steeds minder vaak voorkomt. En als er al een keer sneeuw ligt dan zijn de wegen gemiddeld na enkele uren weer schoon. Al die tijd dat er geen sneeuw ligt heb je met winterbanden minder grip dan met normalebanden (zomerbanden bestaan niet), simpelweg omdat een winterband procentueel meer profiel oppervlak heeft dan rubberoppervlak. Minder rubbercontact met de weg, betekend minder grip.
Ook het fabeltje van de 7 graden is nergens op gebaseerd, daar komt nog eens bij dat een band door het rijden al gauw gemiddeld een graadje of 40 wordt (op de snelweg bijv.). Dat het rubber zachter blijft bij lagere temp, dat zal zondermeer waar zijn. Maar dit rubber heeft blijkbaar bij hogere temp grote nadelen, anders hadden de bandenfabrikanten dit rubber ook wel gebruikt om normale banden van te maken. Van grote invloed is of een band nog koud is of dat er al een tijdje op gereden is, dat geldt voor beide types.
Dat een band met meer profiel beter grip heeft in sneeuw, dat geloof ik wel. Een terreinband van een 4×4 heeft in de modder meer grip dan een fomule1 band. Alleen komt dit situatie in nederland niet vaak voor en dan speelt de oplettendheid van de bestuurder een VEEL grotere rol dan het type banden dat je hebt.
Het voordeel van winterbanden is in tijd gezien ook maar klein. Als je zo’n 80km/h rijdt, dan leg je 22m/s af. Het voordeel van de kortere remweg van winterbanden is slechts 1sec een voordeel, reageer je later dan knal je met je winterbanden net zo goed op de stilstaande auto. Die kortere remweg is ook alleen nog maar bij max. remmen. Heb je 100m om te remmen, dan is er geen verschil tussen winter en normale banden, beide staan immers op tijd stil.
Kortom, veel bangmakerij en gebakken lucht. Koppie erbij dat is veel belangrijker.
Mister Pivo zegt
Wat mij zo opvalt in deze discussie is , dat er niemand is die praat over de banden spanning ! In mijn verstand ligt daar een veel hogere veiligheid dan voor winterbanden / zomerbanden .Ik zelf heb 4 nieuwe Good year ultra 7 165-70-R14 – T 81 eronder laten zetten ,en ik vraag mij dus af moet er nu meer of minder lucht in de banden ? Garage die het heeft gedaan weet het zelf niet , en ik ook niet .
Ik heet geen van Dale , Maar wacht wel op antwoord .
Vr. Grt. Mister Pivo
dafietsson zegt
Logisch nadenken: je hebt vrij smalle T-banden eronder zitten. Je kunt er dus maximaal 190 mee. Ik weet niet of je blaast of rustig rijdt, maar in beide gevallen moet je compromissen gaan sluiten als je het gaat hebben over spanning en grip. Heb je minder spanning, is je grip hoger (niet leeg laten lopen, we hebben het hier over tienden van bars), maar kun je minder hard rijden en je auto verbruikt sowieso meer. Daarbij komt dat je al vrij smalle banden hebt dus is het leeglopen niet verstandig. Te veel spanning zorgt er echter voor dat je minder wegvlak hebt en in de winter is dat op zich handig, maar je vliegt dan ook veel sneller uit de bocht. Je topsnelheid is hoger, maar ik weet niet of ik 200 zou durven rijden als het sneeuwt. Dus gewoon de spanning aanhouden die voorgeschreven is en eventueel 2 tiende bar erbij of eraf.
dafietsson zegt
vr6dude, je kan mooi ouwehoeren, maar winterbanden zijn sowieso veiliger of je nou zit te pitten of niet.
Mister Pivo zegt
@ dafietsson . bedankt voor je reactie .
Ik was een paar dagen weg , vandaar dat ik nu antwoord .
Inmiddels zijn wij er achter dat in winterbanden 0,2 bar meer lucht moet .
Zoals ik dus schreef heb ik good year Ultra grip 7 een echte winterband met keurmerk . De bandenmaat 165-70-14 …T 81 zomerband zat al onder mijn auto. Mijn auto heeft een topsnelheid gemeten met Tom TOM GPS
Van 145 echte km , op teller + – 157,5 km . 1 x uitgeprobeerd in duitsland
en hoeft van mij niet meer , ik rij normaal + – 110 km hard zat , dus in de winter periode pas ik op dat moment mijn snelheid aan naar omstandigheden en zal dan dus ook echt niet te hard rijden .Heb dan ook nooit brokken gemaakt . Nieuwsgierig naar mijn auto ?
Het is een nieuwe VW Fox 1.2 trendline van 2006 .
Ik had alleen de banden via internet gekocht was totaal met omzetten uitbalanceren en nieuwe ventielen 69 euro goedkoper uit als bij de ANWB met zijn actie van 4 halen 3 betalen , en de Vw garage . vandaar mijn vraag .
Mister Pivo zegt
@ vr6dude. Sorry ! Ik had je ook nog geen reactie gegeven .
Het wel of niet hebben van winterbanden moet een ieder idd zelf weten ,
Maar om problemen te voorkomen ,als wij naar onze kinderen gaan die in duitsland wonen , waar je aan winterse omstandigheden moet voldoen ,
wat voor iedere verkeers agent(en) verschillend interpetatie is bij een aanrijding/ongeval , met wel of niet je eigenschuld .
Maar als blijkt dat je geen winterbanden omhebt dat je dan zelf de schuld kan krijgen van het veroorzaken van een aanrijding.
En het geeft ook een veiliggevoel dat je dan zelf ook veilig bezig bent .
En een andere reden is dat ik met winterbanden was begonnen is ,dat ik met mijn ford transit bus bij een snelheid van 30 km/h in een flauwe bocht 360% in de rondte ging en tegen de stoeprand knalde in de gem.grootegast in 1997 .
En sindsdien met winterbanden rij. En altijd laten doen in de garage waar ik mijn auto,s kocht , behave de laatste , vandaar mijn vraag .
Niels Derksen zegt
Hallo, even over dat winterbanden verhaal, in Duitsland.
Ik woon aan de grens, en kom veel in Duitsland.
De regelgeving daar is idd zo dat je winterbanden dient te hebben die aan een norm voldoen.
M&S is goed iig.
Maar goed, afgelopen Februarie heb ik dus een ongeval gehad daar met mijn sportieve Saxo zonder winterbanden, maar wel met hele brede sloffen, en zeker zomerbanden.
Het was om het vriespunt.
Geen agent die er naar gekeken heeft, en geen haan die er naar kraaide.
Ik wil niet zeggen dat je dus geen winterbanden hoeft te hebben, ik heb nu ook winterbanden besteld die er deze week onder komen, onder mijn nieuwe auto, wand die andere was na het ongeval aan vervanging toe.
jan de groot zegt
Tja het was weer glibberen op de weg gisteren. Ik probeer rijden dan altijd te vermijden. Als het lukt de beste en goedkoopste oplossing.
Over goedkoop, Martin zegt hierboven ergens dat je door het wisselen langer met je banden doet. Is waar maar je moet wel kilometers maken. Banden hebben toch een beperkte levensduur omdat het rubber van samenstelling veranderd. In Duitsland wordt ook niet voor niets bij brokken gekeken naar de leeftijd van je banden. Als ze te oud zijn ben je evengoed de pineut. Ik geloof dat de maximaal toelaatbare leeftijd van personenautobanden 3 jaar is.
malle babe zegt
Mensen, “Zomerbanden” zijn en worden harder als het kouder wordt, en dus zullen dus minder “plakken”. Winterbanden zijn van nature zachter en zullen deze dit ook blijven doen onder de 7 graden.
Zomerbanden zijn gemaakt voor hoge temperaturen.
Winterbanden zijn niet geschikt in de zomer, deze zullen te zacht worden en sneller slijten dan Zomerbandjes.
Ik snap die discussies niet over wel of geen Winterband.
Blijkbaar is een leven maar 500 euro waard !!!!!!
jan de groot zegt
Zomerbanden zijn niet ongeschikt als het opeens minder dan 7 graden is.
Om meteen te zeggen dat van november tot april winterbanden veiliger zijn is kort door de bocht. Als je zo gaat denken dan zou ik de winterbanden er tot en met de ijsheiligen onder laten liggen (11-15 mei) !!!!
Het gaat niet meteen om zuinigheid, er zijn zat mensen die dneken dat ze met twee stel banden goedkoper uitzijn, omdat die langer mee gaan. Helaas slijten banden ook door leeftijd, rubber wordt harder, brosser.
Malle babe zegt
Jan:
Adem en uit en lees mijn verhaal nog een keer.
Ik schreef Zomerbanden verliezen langzamerhand bij 7 graden en lager
( afhankelijk van kwaliteit)
zijn “klevende” werking op het wegdek, omdat deze gewoonweg harder wordt namate het kouder wordt.
Daarom hebben ze WINTERBANDEN uitgevonden, die zelfs bij -7 zacht blijven en
dus contact blijven houden met het weg dek.
Dus als het weer blijft zo rond de 7 graden en niet hoger tot zelfs 15 MEI !!!!,
Dan zou ik inderdaad ( als je slim bent natuurlijk ) je winterbanden laten zitten.
ps
Inderdaad zijn Zomerbanden niet ineens ongeschikt bij 7 graden.
Jan de Groot. zegt
@Malle babe:
(en @ een paar die het over “hoe lang doorrijden?”)
Winterbanden zullen boven de 7 graden ook niet meteen slecht zijn.
Tijden zijn in dit land gewoon niet te geven. Vanaf begin november kun je meemaken dat winterbanden op basis van het weer een voordeel bieden. Het kan net zo goed voorkomen dat je zeg tot aan kerst weer hebt dat zomerbanden een duidelijk voordeel geeft. Eindtijd? in een goede kwakkelwinter begint het in februari alweer weer te worden dat zomerbanden minstens zo goed zijn als winterbanden, zelfs veiliger. Maar je kunt tot begin mei ook typisch winterbandenweer hebben.
Neem 2008, in jnauari bijna geen vorst, zelfs warm, in april meer vorstdagen
Ik zou eigenlijk zeggen, als je in Nederland blijft, of deze kant van Duitsland, neem dan vier seizoenbanden (met goedkeuring) en als je veel kilometers rijdt kun je die in de zoer als het erg warm is nog door je zomerbanden vervangen.
jwvanlaer zegt
Mooie discussie, waarbij ik ook nog wel een duit in het zakje wil doen.
Ten eerste moet iedereen het lekker zelf weten of hij/zij met winterbanden rijdt. Daarin is geen goed of slecht het is enkel een kwestie van andere prioriteiten. Wel zien we, vanuit de formule 1, dat de hardheid van het rubber in combinatie met de temperatuur van het asfalt zeer bepalend zijn voor de grip van een auto (en de slijtage van de band). Nou zijn de dagelijkse weggebruiker er niet direct op uit om zo hard mogelijk van A naar B te komen, toch kan het zijn dat de grenzen van de auto zo af en toe worden opgezocht (bewust of onbewust). Nu is het zo met weerstand dat deze afneemt op het moment dat het object begint te glijden. M.a.w. als een object is gaan glijden stopt dit, in de regel, niet met enkel een kleine ingreep. Nou zal het 99 van de 100 keer niet uitmaken of je nou standaard banden of winterbanden onder je auto hebt, maar als je die ene keer dan toch net grip blijft houden is dat wel zo prettig.
Voor kilometervreters maakt het inderdaad niet echt uit want die rijden binnen die 3 jaar die 2 setjes wel “kaal”. Voor degene die minder rijden is het in het ergste geval ca. €500,- in 3 jaar. Dit is waarschijnlijk minder dan een aanvullende zorgverzekering over 3 jaar, waarvan je ook hoop deze nooit nodig te hebben.
Ps. Ieder onderzoek is afhankelijk van zijn uitgangspunten. Er zullen minstens net zoveel onderzoeken zijn die zeggen dat winterbanden onder de 7 graden beter zijn als dat er onderzoeken zijn die dit tegen spreken. Het gaat erom hoeveel je wilt betalen om bepaalde risico’s af te dekken.
Malle babe zegt
Zucht bedankt jwvanlaer zo is het maar net.
Er zijn gelukkig ook mensen die goed kunnen redeneren.
rene zegt
kan iemand mij vertellen wat goede winterbanden zijn voor een range rover sport
keesmaat zegt
Hoe lang moet ik de winterbaden gemonteerd houden, is daar een bepaalde tijd voor ( montage en demontage )
jan de groot zegt
Tja, we leven in een kwakkellandje…
En een centenlandje. Duis het gaat alweers nel over de kosten. Vandaar dat een hele poos de winterbandediscussie is aangezwengeld met het argumanet “dat je dan ook twee keer zo lang over je banden doet” maar goed, banden verouderen dus je zult ze toch om de zoveel tijd moeten vervangen. Het “twee keer zo lang met de banden doen”argument kom je dan ook bijna niet meer tegen. Gelukkig.
Maar nu wordt de extra investering weer afgezet tegen verzekering. Die premie blijft hetzelfde.
En om terug te komen op het kwakkelen, genoeg dagen de hele winter door dat je voor optimale veiligheid rond een uur of 11 je winterbanden door de zomerbanden had moeten vervangen.. Als je echt voor de meerwaarde van veiligheid gaat.
jandegroot zegt
@ keesmaat:
Niet te zeggen, de afgelopen nachten was het ook in Nederland nog ver beneden de 7 graden. waar rij je wanneer en hoe, ga je nog naar de alpen. speelt allemaal mee.
abvanroosmalen zegt
iemand vertelde mij dat M+S banden in de winter voor de duitse regelgeving onvoldoende is. Er zou een diepvriessterretje op de band moeten staan. Als dat zo is wat is de betekenis of toegevoegde waarde van zo’n diepvriessterretje?
Ivo Verzijlbergen zegt
@abvanroosmalen
M+S codering heeft in europa geen betekenis meer en kan naar eigen inzicht door de fabrikant geplaatst worden. Het gaat puur om het “sneeuwvlokje icm de ijsberg icoon”
Dit is nu het logo waar de Duitse politie en ook andere landen waar winterbanden verplicht zijn, naar zullen kijken.
Johan Croon zegt
Ik vraag me (als winterbandenrijder overigens) af wat er met de winterbanden van tegenwoordig aan de hand is.
De afgelopen dagen (winterbandenweer natuurlijk) een paar glijers gezien. Toch , voor zover ik kon nagaan, met winterbanden.Ik heb met mijn trekker 3 autos los moeten trekken.Drie keer met winterbanden. Of was het zo erg dat winterbanden ook niet meer hielpen en waren de niet winterbandenchauffeurs zo verstandig de auto te laten staan?
Frans zegt
Hoelang kunnen winterbanden gebruikt worden
Ivo Verzijlbergen zegt
Tot 4 mm profiel diepte is het een winterband. Winterbanden met minder dan 4 mm profieldiepte worden geclassificeerd als zomerband.
Hoelang hangt af van heel veel factoren. Bandenspanning, rij snelheid, bandenmaat, bandenmerk, rijstijl… etc.