Onlangs hadden we op Autoblog.nl nog een artikel over mobieltjes die zelf 112 bellen bij een ongeluk, maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek. Auto’s die zelf een belletje plegen in het geval van een ongeluk, kennen we echter al langer. De exclusievere merken zijn soms al uitgerust met een systeem dat in het geval van een ongeluk met een callcenter belt. Dit moet nu ook bereikbaar worden voor de massa. Nederland gaat meedoen met een Europees project waarbij auto’s na een botsing zelf 112 bellen. Hiervoor zijn de auto’s uitgerust met een zwarte doos die in het geval van een ongeluk de hulpverleners informeert over verschillende zaken…
Zaken als de exacte plaats van het ongeluk, de identiteit van de eigenaar en het merk en type voertuig, worden dan alvast doorgegeven, zodat de hulpverlening snel ter plaatse kan zijn. In het geval van een zwaar ongeluk is iedere minuut van cruciaal belang.
Lees meer op: nu.nl
Jan zegt
Naar de 112 mag de auto gerust bellen, zolang hij maar niet naar de vrouw belt om te zeggen dat de auto nog steeds braaf wacht tot wanneer de man eindelijk is eens uit dat cafe komt!
yatez 05 zegt
Big brother is watching. Onder de noemer van je veiligheid wordt een systeem in je auto gebouwd waardoor “men” je continu kan volgen. An-sich is er geen probleem als je niet te hard rijdt of crimineel gedrag vertoond, maar wie bepaald wat mag en wat niet mag? Het antwoord is de bevolking die stemt op volksvertegenwoordigers, met het idee dat deze volksvertegenwoordigers de stem van het volk vertegenwoordigen. Nu is het probleem dat tegenwoordig veel bedrijven grote invloed uitoefenen op ons politiek systeem. Deze private ondernemingen zijn in handen van een steeds kleinere groep mensen. Met andere woorden: Een steeds kleinere groep (rijke) mensen krijgt steeds grotere controle op het volk.
Goed: Inbrekers en hardrijders zijn in overtreding en als er een ongeluk gebeurt is het goed dat er zo snel mogelijk hulpdiensten aanwezig zijn, dus het systeem lijkt interessant.
Aan de andere kant: Wie controleerd al deze cyber-informatie? En wat kun je eventueel nog meer met deze informatie?
Indien ik als bedrijf kan zien waar mijn concurrent heen rijdt, ben ik ook beter in staat om zijn leveranciers en klanten af te pakken.
En als bezoeker van een seksclub kun je ook je politieke carriere vergeten indien je tegenstanders controle hebben over de “cyber-informatie”.
Degene die controle hebben over de informatie hebben een politiek én commercieel voordeel t.o.v. de personen die geen inzage hebben in deze gevoelige informatie.
De vraag is dus nu: Kan ik in mijn nieuwe auto dat apparaat ook uitzetten? Of ben ik in overtreding omdat ik mijn EIGEN veiligheid niet op die manier wil waarborgen.
Ik wil geen zender in mijn auto of in mijn hoofd en ook niet als het voor mijn eigen veiligheid zou zijn.
Ik wil het recht om zelf te kiezen of ik door een sataliet wordt gevolgd.